Oletko lukenut Raamatun kannesta kanteen ?
Raamatussa on yli 1300 sivua ja paljon syvällisiä symboleja.
Oletko lukenut Raamatun Vanhan ja Uuden Testamentin kannesta kanteen ja ajatuksella ?
Mielestäni Raamatun lukeminen kuuluu yleissivistykseen uskosta riippumatta.
Kysymys liittyy vain Pyhän kirjan lukemiseen, ei uskon käsityksiin tai oppeihin.
Kommentit (131)
Sehän on yleissivistävä teos. Enkä muuten ole kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleissivistystä lukea jotain halvatun Jaakobin sukutauluja.
Ilmeisesti olet lukenut Raamattua vain siihen asti.
Luin yliopistossa opintojeni takia.
Päätin taannoin, että pitää lukea kirjahyllystä kaikki kirjat ennen kuin ostaa lisää kirjoja... joten lukaisin Raamatun samaan syssyyn. Olen ateisti ja olihan se yleissivistävä teos. Väkivaltaisuus yllätti. Tultiin kaupunkiin, tapettiin kaikki, seuraavaan kaupunkin, tapettiin kaikki jne. jne. jossain vaiheessa mietin miten on ketään enää hengissä koko maa-alueella. Ja sekin tuli yllätyksenä, että myös kristittyjen kuuluu uskontonsa sääntöjä mukaan myydä raiskattu tyttö vaimoksi raiskaajalle sekä myöskin kivittää kuoliaaksi raiskattu joka ei huutanut apua ja tietysti kivitetään kaupungin portilla muun muassa avioliiton ulkopuolisessa yhdynnässä olleet. Näin lukee Raamatussa. Eipä kyllä mielipiteet ko. uskontoa kohtaan tippaakaan kohentuneet tästä lukukokemuksesta.
Etu- ja takakannen, muuta mielenkiintoista ei mielikuvitusmaailmassa ollut
Vierailija kirjoitti:
Päätin taannoin, että pitää lukea kirjahyllystä kaikki kirjat ennen kuin ostaa lisää kirjoja... joten lukaisin Raamatun samaan syssyyn. Olen ateisti ja olihan se yleissivistävä teos. Väkivaltaisuus yllätti. Tultiin kaupunkiin, tapettiin kaikki, seuraavaan kaupunkin, tapettiin kaikki jne. jne. jossain vaiheessa mietin miten on ketään enää hengissä koko maa-alueella. Ja sekin tuli yllätyksenä, että myös kristittyjen kuuluu uskontonsa sääntöjä mukaan myydä raiskattu tyttö vaimoksi raiskaajalle sekä myöskin kivittää kuoliaaksi raiskattu joka ei huutanut apua ja tietysti kivitetään kaupungin portilla muun muassa avioliiton ulkopuolisessa yhdynnässä olleet. Näin lukee Raamatussa. Eipä kyllä mielipiteet ko. uskontoa kohtaan tippaakaan kohentuneet tästä lukukokemuksesta.
Ei kuulu kristittyjen tapoihin.
Olet lukenut Vanhan Testamentin, mutta ilmeisesti et Uutta Testamenttia ja Jeesuksen oppeja.
Uuden testamentin olen lukenut useampaan otteeseen kannesta kanteen, mutta vanhasta vain osia. Työstän nyt myös Vanhaa testamenttia läpi. Vanha testamentti on aika haastava, koska se tuntuu olevan täynnä järjetöntä väkivaltaa. Tuntuu, että sitä pitäisi lukea jonkun selityskirjan kanssa, koska muuten tapahtumien logiikkaa on vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Tylsiä paimentolaistaruja, kuka jaksaa koko paskaa.
'Paimentolaistaruissa' on paljon symboleja, joita voi verrata tähän aikaan. Symboleilla pyrittiin kertomaan asia niin, että sen ajan ihminen ymmärsi asian merkityksen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Uuden testamentin olen lukenut useampaan otteeseen kannesta kanteen, mutta vanhasta vain osia. Työstän nyt myös Vanhaa testamenttia läpi. Vanha testamentti on aika haastava, koska se tuntuu olevan täynnä järjetöntä väkivaltaa. Tuntuu, että sitä pitäisi lukea jonkun selityskirjan kanssa, koska muuten tapahtumien logiikkaa on vaikea ymmärtää.
Raamatun selityskirjoja ja videoita on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy laidasta laitaan raamattupiirejä. Itse tykkään Fai-maranthan yt-kanavasta, siinä kaksi miestä käy Raamattua läpi selkeästi, minun mielestäni, mutta varmaan löydät jotain itsellesi sopivaa jos tuo ei miellytä.
Minullakin VT on jäänyt vähemmälle.
En. Olen lukenut vain ne pakolliset jutut joskus peruskouluaikana ja siinä kaikki. Meillä ei edes ole raamattua kotona ja muutenkaan se ei nyt valitettavasti ole sellaista tekstiä, jota jaksaisin ja viitsisin lukea/kuunnella. Ihan hyvin olen pärjännyt.
N48
Luin sen, ja tulin ateistiksi. Sen verran väkevää tekstiä oli.
Yleissivistyksestä puhuen,
Olethan Ap lukenut myös Koraanin, buddhalaisten Tripitaka-kirjakokoelman sekä hindujen Bhagavad-Gitan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä luen? Valehteliko Jeesus, joka sanoi ettei yksikään piirto laista katoa?
Matteus 5:18
Olen lukenut Raamatun ja Koraanin läpi.
Gitan olen lukenut kolmeen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu kristittyjen tapoihin.
Olet lukenut Vanhan Testamentin, mutta ilmeisesti et Uutta Testamenttia ja Jeesuksen oppeja.
Kyllä luin myös Uuden. Eikö se ole pyhä kirja jonka jokaista sanaa on noudatettava? Miksi kristityt eivät noudata koko pyhää kirjaansa? En ymmärrä. Ai niin, koska ei huvita ja elämä on mukavampaa niin. Just just
Kuka muka on ajatuksella lukenut koko kirjan eikä vain sieltä täältä ja vielä sen jälkeen tunnustautuu uskovaiseksi julistaen, että koko Raamattu on "totta"? Täytyy olla aika isot ruusunpunaiset silmälasit päällä lukiessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka on ajatuksella lukenut koko kirjan eikä vain sieltä täältä ja vielä sen jälkeen tunnustautuu uskovaiseksi julistaen, että koko Raamattu on "totta"? Täytyy olla aika isot ruusunpunaiset silmälasit päällä lukiessa.
Tämäpä juuri. Kuvitelkaa tilanne, että kristinuskoa ei maailmassa olisi ollenkaan entuudestaan olemassa. Joku sitten antikvariaatista löytäisi pölyisen kirjan nimeltä "Raamattu". Arveletteko, että kirjan lukija pelkästään kirjaa lukemalla toteaisi, että "tämähän on totta varmastikin ja nytpä rupeankin uskomaan tähän juttuun". Enpä usko.
Ei ole yleissivistystä lukea jotain halvatun Jaakobin sukutauluja.