≈≈≈≈≈ Tammenterhojen perjantai ≈≈≈≈≈
Kommentit (31)
Viime yö meni kohtuullisesti, ei tarvinnut valvoa tuntikaupalla vaikka vessassa ravasinkin TUNNIN välein. Siis enkä edes juonut paljon ennen nukkumaan menoa. Yleensähän se on vakio, että vessareissu, tunti valvotaan, pari tuntia nukutaan ja vessareissu. Tätä on jatkunut pitkään. Kyllä ois väsyttänyt äsken kun kello soitti, poika vielä nukkuu. Mulla on lähtö edessä sinne sairaalaan, ensin on sellainen synnytysrentoutusjuttu, minne sain ajan pelkopolilta silloin ja sen jälkeen se ultra. Onneks on molemmat samana päivänä, ettei tarvi kahta eri reissua tonne tehdä.
Syntymäpainosta kans sen verran, että itse olin syntyessäni 3600g/50 ja synnyin kolme viikkoa etuajassa, täysiaikaisena olisin siis minäkin ollut 4kilonen, ylikin. Veljeni mitat 4kg/50, syntyi hänkin viikkoa aiemmin. Ja meidän äiti on pieni ihminen, hädintuskin 150. Isämmekään ei mikään pitkä mieheksi 172cm. Ja silti me oltiin keskivertoa isompia, jos nyt keskivertona pidetään tuota 3,5kg täysiaikaisella vauvalla. Nyt aikuisena ei kumpikaan veljeni kanssa mitään isoja ihmisiä olla. Ja moni syntyessää pienempi, on aikuisiällä isokokoinen ja pitkä. Eli oon kans sitä mieltä, ettei vanhempien koosta voi päätellä mitään vauvan syntymäpainoon, välttämättä.
Samoin kuin tää raskausajan painonnousu näyttää tälläkin kertaa noudattavan samaa kaavaa, eli 20kg poksahtaa rikki ennen kuin vauva syntyy. Samoin kävi ekassa odotuksessa vaikka silloin pystyin liikkuun paljon enemmän, aika loppuvaiheessa poljin vielä päivitääin kuntopyörällä ja lisäksi kiinnitin enemmän huomioo syömiseen. En syönyt ainakaan suklaata näin paljon. Tässä raskaudessa en ole liikkunut oikeestaan mitään sen rv19 jälkeen kun noi supistelut alkoi ja syöminenkin on ollut holtittomampaa ja sama tahti on kilojen kanssa. Saas nähdä jääkö tälläkin kertaa se 10-12kiloa jo sairaalaan, vai onko nyt kuitenkin itse läskiä tullut enemmän. Mutta oon siis sitä mieltä että monessa tapauksessa se on kans yksilöllistä kuinka elimistö sitä massaa kerää raskausaikana, eikä välttämättä johdu elintavoista.
No joo, sekavaa sepustusta näin aamusta, mutta ei oo kone viä lähtenyt oikeen käyntiin. Täytyy mennä suihkuun että virkistyis.
Hyvää alkavaa perjantaipäivää kaikille.
Mä tuun chicca sun kanssas tanssimaan,alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän tää pimeys ja märkyys,enkä edes osaa kuvitella joulua ilman lunta.. tottakai sitten tammikuussa kun vauva syntyy on 35 astetta pakkasta ja lumimyrkyjä seuraavat 5 kk:tta ettei pääse ulos..
Onpas mulla positiivinen asenne heti aamusta,tosin syystäkin,viime yönä tullu nukuttua alle 5 tuntia,kun odottelin miestä työreissulta kotiin ja kas kummaa työreissu päätty loppujen lopuks baariin (tosin iso plussa miehelle että muisti yhentoista pintaan ilmottaa asiasta..) ja kotiin tuo kömpi ennen kolmea. Yritän olla olematta kiukkunen,vaikka harmittikin yksin ilta viettää (saati että viestissään mies sano juovansa yhden ja tulevansa sitten kotiin,kävin kyllä äsken kyselemässä että minkälaisia tuoppeja siellä baareissa nykyään tarjotaan kun yhdestä tulee känniin ja sen juominen kestää yli 3 tuntia....) mutta mun mies harvoin baariin eksyy,taitaa olla reilut puol vuotta edellisestä kerrasta. Kiitos kun sain taas purkautua!
Oon kyllä monet kerrat miettiny että mitä olisin tehnyt ilman teitä näissä hormoni ja muissa myrskyissä ja raskausajan ongelmissa,iso KIITOS että ootte olemassa =)
oma napa voi tänään hyvin.. pitäs lähtee viemään neitiä kouluun ja sitten taidan laittaa pienemmälle filmin ja ottaa pikku torkut jos sitä vaikka sais vähän energiaa lisää!
Palailen myöhemmin..
T:Isa ja masukki 33+5
[color=00688B]Täällä nukuttiin tämä yö vain yhdellä WC-reissulla. Oho! Ja muutenkin yö meni huomattavasti paremmin kuin edellinen. No niin ne on erilaisia nää yöt. Ekaa kertaa myös näin synnytysunta. En vaan päässy unessa edes synnytykseen saakka, vaan heräsin jo silloin kun vasta supisti. Taisi supistaa tuolloin oikeastikin, sillä alamahalla tuntui hieman kuukautiskiputyyppistä jomottelua.
[color=5CACEE]Nyt on Beijaflorilla eka yö äitinä takanapäin. Toivottavasti saavat pienokaisen pian pois keskoskaapista ja kainaloon! Voin minäkin vain kuvitella, miltä se tuntuu kun oma pieni on jossain toisaalla kuin äiti heti syntymänsä jälkeen.
[color=00688B]Sinda75: Välitän miehelle kiitokset vinkin antamisesta tänään, kun hän saapuu töistä kotiin :) Minustakin aika kivasti ajateltu. Minulla on myös jonkin verran niska-hartiavaivaa aina välillä, johon olen aina kaurapussia lämmitellyt, niin tuo lämpöpussi ajaa myös sen asian sitten synnytyksen jälkeen (jolloin muuten tulee varmasti olemaan myös niska-hartiavaivaa vauvaa kannellessa). Että käyttämättä lämpötyyny ei jää supistustenkaan jälkeen.
[color=5CACEE]Tänään olen suunnitellut meneväni tervehtimään ensin työkaveriani ja hänen 2,5kk vanhaa poikaansa, jonka jälkeen menemme yhdessä työpaikallemme tervehtimään työkavereita. Jotenkin vaan masentaa tuo uloslähteminen, kun katsoo ikkunasta. Vettä tulee taivaalta ja taivas on todella harmaa. No jospas tuo sade loppuisi ennen puoltapäivää *koputtaa puuta*.
[color=00688B]D-vitamiiniG: Minä syön Multivita -tabletteja 1kpl/pv ja lisäksi yhden Minisun-tabletin. Eli noista saan sen tarvittavan 10µg/pvä. Miehen olen laittanut myös syömään Minisunia ;)
[color=5CACEE]Chicca: Onnea Hercules-uutisista! Ja kiva, että kaikki oli hyvin!
[color=00688B]Zatu: Minustakin on ihanaa, että mies osaa ostaa kukkia. Tämä mies kyllä osaa, sillä sain mm. tuossa kesällä kolme ruusua siitä hyvästä, kun olin selvinnyt " hengissä" alkuraskauden pahoinvoinnista :) Ja nytkin olisi kuulemma ostanut 30 ruusua, koska 30-v täytin, mutta ajatteli ettei kuitenkaan raski rahallisesti panostaa niin paljoa muutaman päivän ilosta.
[color=5CACEE]Nyt en muista oliko muuta kommentoitavaa tällä erää. Palaan astialle myöhemmin, jos tulee muuta mieleen.
[color=00688B]Tanssikaa tytöt sitä Lumi-tanssia siellä nyt oikein urakalla, että saadaan lumi koko Suomeen tai ainakin tää sade loppumaan. Mutta varokaa, ettei lapsivedet mene ;)
Sulina + Papu rv 37+1
[color=darkviolet]Ja yhtä ku [b]pyöree[/b]päivä mulla. Tänään lasissa 33!! Ajankulumiselle ei näy voivan mittää.
Piparkakkumökkiä tässä ois tarkotus alkaa tekemään. Mutta ensin lukasen teiän kuulumiset.
[b]Vauvan painosta lisää[/b] ylilekuri mulle viimeksi akan syntymän jälkeen sanoi, että yleensäppä ne vauvat ruukkaa olla isompia ku seuraavista tulokkaista on kyse. Ja tosiaan molempien vanhempien syntymämitat ns. verrannollisia, mut ei aina. .
Kyselin meinaan kaikkee liittyen siihen miksihän akka oli päätyny kasvotarjontaan.
[b]Fable[/b] kerrothan sitten tarkemmin tuosta synnytysrentoutus tavasta. Kuulostaa mun mielestä mielenkiintoselta.
[b]Isa [/b]ne ukot ne ukot ;) kuulostipa niin tutulta. Meillä oli kans muinoin ettei ukko osannu ilmottaa viipymisestä. Saatto mennä jatkoille ja jossai tilassa ei osannu enää puhelinta käyttää :O Arvaas olinko helisemässä.
No keksinpä onneksi kikan millä se loppu. Muuten mua ei haittaa toisen rimpsailu, koska tykkään käyä itekki tuulettumassa ja tanssimassa. Joskus pitää vaan saaha nollata ajatukset.
Höh mulla meni vähä aikaa, ett mitä he**. . .ku eilistä kasautumaa kattelin. Chicca teki temput :D
Mut nyt sen taikinan kimppuun, koska tänään pitää keretä hakeen ukkoki töistä.
Z ja peipi [b]33[/b] [color=darkblue]♥[/color]
p.s. täällä yrittää vähä tulla räntää välillä ;)
Ckikkalle ensin onnittelut poikauutisista! Kiva työnimi tuo herkules =)
Saitko uuden ajan äitiyspolille, vai saako herkules syntyä kun on syntyäkäseen? Ja onko äitiyspoli muuttanut, kuulun sellaista puhetta eilen neuvolassa että äitiyspoli olisi nyt uudessa kerroksessa, mutta terkkari ei osannut sanoa, kun ei ollut saanut varmistusta puheisiin. No löytyyhän tuo kun sinne saavun, ajattelin kysäistä mielenkiinnosta.
Syntymäpainoista oli puhe, itse painoin 2100 g ja oli 44 cm pitkä, pitkän synnytyksen uuvuttamana en hengittänyt syntyessäni ja sain vaivaiset 2/4 pistettä apgareista. Laskettuna päivänä olen synytynyt, mutta mukana jakamassa ruokaa mahassa oli kaksoissisko, hänen painonsa oli 2650 ja 46 cm pitkä. Olin ekat viikot keskoskaapissa, sisko pääsi kotiin äidin kanssa. Oli siinä vanhemmilla sulattelemista, kun odottivat yhtä synytväksi, vasta synnytyksen aikana selvisi että lapsia on kaksi. Mikä painajainen =)
Omat lapseni ovat olleet reilusti äitiään isompia, mutta suvussa yleensä syntyy isoja lapsia, uskon että omaan syntymäpainoon vaikutti myös se että äiti tupakoi koko raskauden ajan normaalisti.Mies oli 4500 syntyessään ja meidän lapset ovat olleet: 3905, 4290, 4400 ja 4130, pituudet 51,5, 53,5, 53 ja 52 cm. Kolmonen syntyi käynnistyksellä v. 38+4 kokonsa vuoksi, muut normaalisti, kaikki yil lasketun ajan, rv 41, 41+3 ja 40+5.
Tänään ollan sitten vaan kotona ja huomenna on shoppailupäivä.
Isabelluska, sain hyvät naurut kun luin siitä ennätyskaljasta minkä sun mies eilen joi =) Ja niin se on että raskaana reagoi herkemmin asioihin, mutta kaikkea ei pidä laittaa raskauden piikkiin. On aivan kohtuullista suuttua siitä ettei aikuiseen mieheen voi luottaa kun sanoo tekevänsä yhden asian ja molemmat tietää että itse asiassa aikookin tehdä vielä muutakin. Luottamus siitä menee. parempi olisi sanoa suoraan asiat juuri niin kuin ne ovat. Mun mies harrastaa samaa " aliarvioimista" ajankäyttönsä suhteen ja minusta on aivan asiallista suuttua siitä ettei toinen osaa olla rehellinen. Meillä ongelmana on miehen työ, nytkin oli aamusta menossa vain tunniksi töihin ja yllätys yllätys, ei näy missään. Syy on kuulemma se kun mä suutun, mut arvatkaa vaan suutunko petetyistä lupauksista enemmän... No nää nyt on niitä ikuisuuskysymyksiä.
Mä taidan sitten olla joku erityistapaus kun inhoan kukkia =) En ollenkaan osaa arvostaa niitä ja sitä turhaa rahanmenoa. Onneksi mun mies tietää asian ja ei turhaan " rasita" itseään =) Täällä kotonakin meillä on nolla kukkaa tai viherkasvia. Tätä mammaa ei lepuuteta ruusuilla, pitää keksiä paremmat konstit =)
Nyt taidan mennä konstaaloomaan tonne keittiöön hetkeksi.
Hyvää perjantaita terhoille!
nenn 36+4
josko sitä tällä viikolla ois ihan aikaa pinoutuakkin:) ti olin ideaparkissa kuus tuntia, ja siitä jäätiin anopille. ke nautin miehen seurasta itsenäisyyspäivää viettäen ja to olin äitin kanssa leipomassa. eli tehokkaasti ollut kyllä ohjelmaa tällä viikolla. loppu lähenee ja aikataulut tiukentuu:) tänään aattelin pitää kotipäivän, kun huomenna mennään miehen kaa yhdessä shoppaileen, hankitaan ainakin nyt se rintareppu, ja ehkä jotain joululahjoja.
ai niin, neuvokuulumiset tiistailta on tainnut jäädä kertomatta:
paino: 120g/ vko (JEI!)
hemppa: noussut 106 -> 120, ei tartte obsidania ottaa, ja tota litkuakin vain joka toinen päivä
rr: alapaine koholla. jos tulee päänsärkyä tms niin sitten tayssiin poikkeen. pissa:puhdas
ja sit lääkärikuulumiset: (eli oli vika nlalääkäri)
simppiksen syke noin 140
sf 33, pysynyt samana, tosin oli ihan eri mittaaja kun koskaa aiemmin
kanavaa jäljellä kolme senttii ja kohdun suu auki sormelle jos tunkee (näin lääkäri sen ilmaisi)
meillä ei ainakaan tehty mitään arviota lantiosta, ei siis lääkäri tunkenut nyrkkiään eikä muutakaan sinne. ehkä lantio sitten näyttää niin synnyttäjän lantiolta, että uskovat sen sieltä mahtuvan.
rt makaili simppis edelleen.
seuraava neuvola jo ens ma, nyt alkaa oleen kerran viikossa. kiva tsekata toi rr jo maanantaina, kun ti mies ois lähdössä yön yli reissuun, eli voi vielä reissun perua jos ei rr laskenut tai pissassa jotain tms et joutuisin tayssiin ainakin käymään. sitä vaan neuvolan täti sano et nyt jos joutuisin tayssiin raskausmyrkytyksen takia, niin eivät ne siihen paineeseen enää mitään lääkitystä määräile, vaan mieluummin käynnistelevät.
ihan koko viikkoa en taida jaksaa raivata läpi kommentoidakseni, vaikka ne oon kyllä lukenutkin. miehelle parit shokit tällä viikolla aiheuttanut kun oon kertonut että eka tammenterho on putkahtanut, ja tuolla ensikoissakin yks samoilla viikoilla oleva jakautui maanantaina.
outi: mustakin oli viime viikolla nähdä simppis. kun viimeks käyty ultrassa joskus rv 23 niin olipa tuo siitä kasvanut. meillä tosiaan viime viikon perjaina painoarvio 3100g
raudasta: mulla peloteltiin neuvolassa et tuo obsidan ummetusta aiheuttais. ei tod mulle! pisti vattan iihan sekasin, mut ainakin toimi...
d-vitamiini: minisunia pitäis kaks per päivä ottaa ja sillon otan kun muistan eli melkein joka päivä.
nenn:kin saa jännätä että tuleeko joulutonttu vai tammenterho:) toivottavasti nyt ei ihan valtavaksi jättiläiseksi kuitenkaan kasva teidän pikkuinen. vai ompeluksia olit sinäkin tehnyt? mäkin keksin viime viikolla et voi herranjestas sentään et tuo äippäpakkauksen peittohan on ihan VALTAVA tonne laatikko-sänkyyn. no eilen äitin luona ompelin nuista blogista tutusta nalle-kankaan hukkapaloista pienemmän peiton. voisin yhden ison lakanan vielä ostaa ja siitä ommella pikkuisia lakanoita.
chikkalle onnittelut hercules-uutisista:)
syntymäpainoista: itse olen painanut himpun yli neljä kiloa syntyessäni, äiti aika samaa kokoa kuin minäkin. ja mies on tosiaan kaksonen ja silti painanut 3 ja puoli kiloa, voi vaan kuvitella mitä oiskaan painanut jos yksin olisi kasvanut:) eli jos noihin luottamista, niin ihan minikokoista simppistä ei syytä odottaakaan:P
zatulle onnittelut pyöreistä viikoista:) mä sain jo maanantaina piparitalon tehtyä. oisin äitille eilen tehnyt niin hän sano että ovat isän kaa jo niin vanhoja etteivät moista kaipaa (pah, me ollaan 23 ja 27 ja ainakin minä haluan piparitalon:))
juu, josko sitä tänään koittais tuota sairaalakassia pakkailla, kun näköjään voi se lähtö tulla ihan milloin vaan. liivit vielä pitäisi jossain välissä hankkia. ai niin, ja mikä tärkeempää, kotiintulovaatteet pitää äitille ja muksulle pakata, siitä mies aina muistuttaa:) taidan heittää ne tuohon sitteriin, jos siitä osaisi ottaa mukaan:)
tigru ja simppis 37 tasan
Kyllä vaan jaksaa joka päivä olla harmaata ja surkeeta ilmaa. Ei oo aurinkoa paljoo näkynä moneen viikkoon. Täälläkin sataa taas vettä. Typykän kans käytiin aamusella kaupassa ostamassa taatelikakun tarpeet. Ajattelin kokeilla semmoista, kun en ole aikaisemmin leiponut. No, tuolla kauppamatkalla tein sit perinteiset ja menin nurin. Tällä kertaa en kuitenkaan persus edellä vaan polville ja polvet tieten rikki. Saiskohan jostain ulkonaliikkumiskiellon, kun mie tunnun menevän nurin lähes joka kerta kun käyn ulkona?
Viimeistä aamupiikkiä katkoville onnittelut äitiysloman alkamisesta. Hyvin ootte töissä jaksaneet pakertaa! :)
Onnittelut myös Chiccalle Herculeksesta ja kaikille neuvolassa hyviä uutisia saaneille.
Syntymäpaino: mie olin syntyessäni 2880 g ja 48 cm, miehen tarkkoja speksejä en tiedä, mutta varmaan siinä kolmen kilon kieppeillä. Ei mikään kovin iso hänkään. Esikoinen oli 3635g ja 50,5 cm ja näillä näkymin tää toinen olisi hieman pienempi, ainakin ultran painoarvion perusteella.
D-vitamiini: syön kaksi Multitabs special 2+ päivässä, niin siitähän tuo päivän tarve tuleekin. Meilläkin juodaan luomumaitoa, niin on se vitamiini jostain otettava.
Kukista: ois ihan kiva joskus saada, mutta aika turhaa, kun meillä kissat hyökkää heti kukkien kimppuun, kun niitä tulee. Sit joutuu laittamaan kukat suljetun oven taakse, niin ei niistä kovin paljon iloa siellä ole.
( . ) maha kasvaa ja nahka venyy. Muutama uusi viiru on ilmestynyt masuun. Viime yö oli kans aikamoinen. Heräsin neljältä, enkä enää saanut unta. Kaikenlaiset ajatukset vaan pyöri mielessä, eikä antanut rauhaa. Vessassa piti rampata varmaan neljä kertaa. Tällä viikolla maksa-arvot jatkoivat nousuaan, mutta sapet oli laskenut, mikä on tosi hyvä. Aletaan olla jo normaalilla tasolla kohtapuolin. Joka tapauksessa ens maanantaina taas verikokeisiin ja sen jälkeen käyrälle. Polilla ei tarvii nyt lääkäriä ootella, paitsi jos jotain kummallista ilmenee käyrällä. Maanantaina ois kans vihoviimeinen neuvola, kun th halus vielä miut sinne, kun läärärille en pääse.
Mutta nyt pitää käyvä kahtomassa postit, jos miun tilaama kantopussukka vaikka ois tullut. :)
Voikaa hyvin!
T: Monttu 36 tasan
Kori ja peitto ovat valmiit, lähetin äsken kaksi kuvaa sindalle, tulevat sitten blogiin kun ehtii. Ihanaa että taas yksi asia on valmis =)
Mies tulikin kotiin JO nyt, ja päästään hakemaan vauvan vaatteita sisälle ja lajittelemaan niitä, ihanaa. Palailen myöhemmin!
nenn
Tanssitaan vaan kaikki sitä lumitanssia mitä CHICCA lähti tanssimaan, lumi kelpais kyllä tänne tuusulaankin :)
Mistäköhän vois johtua ihan mahdoton pahoinvointi,väsymys ja ajoittainen menkkamainen kipu alavatsalla. Alkanut minulla tänään ja olo on ihan järkky. Se vatsatautikin minulla jo oli.. eikä tää samalta tunnu.. Ei jaksais mitään tehdä kun tuntuu että kohta oksennan :( YÖK..
Onnittelut muuten chiccalle poikauutisista!
Ariellalle onnea äippäloman alkamisesta!
Painoista on ollut puhetta itse olin 3050g ja synnyin kolmeviikkoa etuajassa. Samoin esikois tyttö meillä oli 2950g ja kolmeviikkoa etuajassa.
Nenn: Meillä mies ihan samanlainen tuon ajankäytön suhteen. LÄhtee jonnekin hommiin ja sanoo että menee ihan pikkuaika korkeintaan tunti ja sit onkin pois monta tuntia, että voi olla ärsyttävää!!! Eikä edes tajua soittaa että kestääkin pidempään..
( . ) kasvaa ja tiikerinraidat lisääntyy ja vanhatkin punoittaa mukavasti. rinsessa potkii ja pyörii mikä vielä lisää pahoinvointia. Eipä kummempia. ens viikolla synnytystapa-arvio.
äityli ja rinsessa 33+2
Vitsit, se olis niinkö viimeinen työpäivä menossa:) Onpahan mukavaa päästä taas kotiin! Vaikka kaikenlaista puuhaa siellä onkin odottamassa..
ZATU: Myös miun pään sai Chicca aamulla pyörälle, kun eilistä pinoa katselin;)
NENN: Onpas totisesti siun vanhemmilla ollut sulattelua, kun yhden vauvan sijasta onkin tullut kaksi!! Aika hurjaa, onneksi ei nykyään varmaan tuollaista tapahdu suomessa kun on ultraukset kuiteskin käytössä. Tietty jos kaikista ultrauksista kieltäytyy niin ehkä sitten voisi käydäkin..
Ajattelen ihan samoin tuosta rehellisyydestä ja sana pitämisestä miten sie kirjoitit. Parempi olla rehellinen ja sanoa suoraan esim. kauan aikoo jossain viipyä kuin jättää sanomatta toisen suuttumisen pelosta.. Meikäläinen ainakin vetää herneet nenään hyvin nopsaan, jos ei sovittu pidäkään paikkaansa. Ja olen miehellekin sanonut, että helpommalla pääsee, jos on rehellinen.
Myöhemmin enemmän
tikru ja tiuhti tasan 34!!
Ei ollut tarkoitus päitä sekoittaa! Jotenkin vaan ajattelin, että kaikki on kuitenkin alkupään viestit lukeneet, niin laitoin sen listan nurinkurin... Lupaan ens kerralla laittaa taas oikeinpäin! Oli nimittäin itsestäkin hiukka omituinen tuollaisenaan.
Ei auta tanssi, ei! Hitto, ku vesisade mun mielestä vaan pykää tahtiaan ja joka paikka lainehtii. Oikein kiva, kun ainoat kengät jotka mulla menee turvotuksen takia jalkaan, on matalapohjaiset huopatossukat ja voitte ihan itseksenne kuvitella miten niille käy tuolla lätäköissä... Jalat haisee nykyisin aina uitetulle koiralle, yöks... Sain muuten ennakkojoululahjaksi lahjakortin jalkahoitolaankin, jonka ajattelin käyttää ennen synnytystä, mutta tää turvotus vie senkin nautinnon ens vuoden puolelle. Eivät kuulemma hoida pallokaloiksi turvonneita koipia.
Nenn: Se äitiyspoli on nykyisin viidennessä kerroksessa ja oli hiukka hämäävä sijainti, kun sisäänkäynti näytti han vuodeosaston ovelta. Pienet ne odotustilat oli, mutta tutkimushuone kuitenkin ihan kunnollinen. Kysyin taas sitä esikoisen synnytyskertomusta ja hoitsu sanoi, että sen voi käydä hoitajan kanssa läpi halutessaan. Mä vaan kyllä unohdin koko kertomuksen olemassaolon sen jälkeen, kun poikaominaisuudet hyppäs silmille tv-ruudulta eli se on edelleenkin näkemättä... Mulla ei enää kontrollia ole ja elänkin toivossa, että tämä Hercules-herra haluaisi juhlia ensimmäistä jouluaan jo tänä vuonna ja mielellään kotosalla :-).
( . ) Menkkakivut ovat saapuneet tännekin ja odottelen vaan sitä limatulpan pulpahtamista. En olis muutama viikko sitten uskonut, että voin ruveta näin kovin sitä synnytystä odottelemaan, silä raskaushan on mennyt vallan mainiosti ja nautittavasti. Nämä viimeiset pari viikkoa vaan ovat tuntuneet jo liian pönäköiltä ja ankeilta. Kaikki krempat (onneks) tuli sit kerralla.
Ajattelin leipoa suklaapipareita, mutta taidankin sen sijaan heittäytyä sängylle uusimman Kotivinkin kanssa. Jalkoja turvottaa ja supisteleekin taas... Juuri riittävästi tekee molempia, ollakseen hyviä, puoliksi jopa uskottavia tekosyitä... Kaikille muille, paitsi itselle tosin!
Kylläpäs tuota vettä ja harmautta riittää!
Ihan samaa ajettelin kun joku muukin että sitten tietenkin tammi-helmikuussa kun vauvat on saatettu maailmaan ja haluaisi ulos päästä niin lunta ja pakkasta riittää...
Mies piti taas koko aamupäivän konetta varattuna joten tein sitten siinä paremman seuran puutteessa marmeladeja (saas nähdä miten onnistui, en oo ennen tehnyt!) ja suklaatryffeleitä niihin herkkukoreihin mitä ajattelin antaa lahjoiksi!
Jonkin sortin manteli-kolakarkkeja tein eilen ja huomenna olis tarkoitus vielä väsäillä sinappeja.
Nyt nautin lounasta tässä samalla kun kirjoittelen ja aion pysytellä ihan kotona tänään, voi sitten heittäytyä sohvalle kun alkaa väsyttämään!
Eilen taas juoksin Ikeat ja kaupat läpi, ja vaikken ollut kun 4 h tienpäällä niin aivan armoton päänsärky iski illalla ja yöllä!
Voisko johtua tuosta juoksentelusta vaiko verenpaineesta?
Syöty kyllä suolaista joulukinkkua nyt muutama päivä, huomaa kun sormuksesta jää raja kun yleensä ei...
Onneksi on neuvola maanantaina niin pääsee taas syyniin!
Toivottavasti BEIJAFLOR on päässyt jo nuuhkimaan suloista vauvantuoksua!
ONNITTELUT kaikille äitiyslomansa aloittaneille!
CHICCA- onnittelut poikauutisista!
Mites on sujunut pikkuveljen " kaupittelu" tulevalle isosiskolle? Onkos jo sulatellut asiaa....
NENN on näköjään itse tupsahtanut maailmaan " yllätysvauvana" , mahtoi olla aikamoinen shokki vanhemmillesi....
Onneksi aika harvinaista tänäpäivänä!
Minulta kysyttiin yhdessä vaiheessa kokoajan että oletko varma että tuolla mahassa on vain yksi vauva?? Ja siihen vastailin joka kerta että olen varma, 4 ultraa varmistanut asian..... Äitinikin kysyi että jos se toinen on siellä toisen takana piilossa....? Piti niinku rautalangasta vääntäen selittää että tuskimpa 4:ssä ultrassa näin olisi päässyt käymään!! Että tällee.....
SYNTYMÄPAINOSTA ollut puhetta. Itse olen painanut vajaa 3700 g ja 51 cm pitkä ja mies 2700 g ja 52 cm pitkä, minä olin 2 vkoa yliaikainen, miehestä en tiedä muuta kun että oli perätilassa ja syntyi sektiolla.
Itse olen nyt 170 cm pitkä enkä normaalipainoltani mikään " höyhensarjalainen" ja mies 176 pitkä ja aika laiha, joten kauheen vaikee veikata minkä painoinen vauveli meille olis tulossa!
Itse veikkaan ettei mikään pikkuinen, ja jos menee lähellekään laskettua aikaa niin veikkaan että lähempänä 4 kun 3 kiloa!
Minua ei niinkään pelota synnytyksessä se lapsen koko kun muut asiat, koska neuvolatäti rauhoitteli meitä valmennuksessa että loppujen lopuksi 1 kg ei kauheesti tunnu vauvan painossa eli oli sitten 3,3 tai 4,3 kiloinen niin ei ole merkittävää eroa....Uskoisko tuota?
Se pään koko siinä taitaa olla se suurin tekijä, ei niinkään muu paino.
Ja siskoni totesi 2 keskosvauvaa ja 2 ennenaikaista vauvaa synnyttäneenä että helpompi on hoitaa täysaikaista ja hieman isompaa vauvaa kun sitten semmoista parikiloista, tottahan tuo varmasti on.
Eipä tuohon asiaan ole paljoa vaikuttaminen, syntyvät kun ovat syntyäkseen!
Mutta uskoisin että tämä masuasukki on jo reilusti yli 2,5 kiloinen eli kun tästä vielä pari viikkoa selvitään eteenpäin niin alkaa olla jo " selvillä vesillä" !
Ai miten niin synnytys kokoajan mielessä, nyt se tulee melkein joka yö uniinkin....
PIPARITALOA tekis täälläkin mieli tehdä, katotaan kun miehen tyttö tulee viikon kuluttua että innostuisko tuo auttamaan!
Mulla olis viimevuodesta yks tollainen valmistalo, ei tarttis kun koristella ja koota......eikä kukaan huomaa eroa, pääsis helpommalla!
ZATULLE myös onnittelut pyöreistä päivistä, meillä vaihtuu viikot samana päivänä!
Iik, mulla enää 5 vkoa laskettuun aikaan ja reilun 3 vkon kuluttua ollaan jo tammikuussa! Tää aika vaan katoaa jonnekin....
Nyt painun sulattelemaan kanakeitolla täytettyä vatsaani vaikka sillä LUMITANSSILLA jotta saatais valkea joulu!
Voikaahan hyvin!
Pupina & Möykky 35 tasan!
Olipas ihanaan nukkua viime yönä hyvin. En herännyt kuin kerran veskiin ja poikakaan ei herännyt kertaakaan. Olo oli ihan uudesti syntynyt, kun poika päätti aloittaa päivämme jo tuossa 6:n aikoihin.
Kiva yllätys oli, kun kaveri soitti meidät mukaan kauppoihin kiertelemään ja syömään, kun oli viemässä poikaansa samalla lääkärissä käymään. Tuli sitten nautiskeltua pizzaa lounaaksi ja jättikörvapuusti jälkiruoaksi. Meidän pojat ovat samanikäisiä 2-vuotiaita ja on hauskaa katsoa kun ne keskenään keksii viihdykettä rattaisiin.
Sain vihdoin ostettua sellaisen Unicefin nuken, jollaista auttamismielessä olen monesti halunnut ostaa. Poika saa sen sitten ensi viikolla synttärilahjaksi halusi tai ei :)
Kotiin päästyämme menin hakemaan postia ja saakeli soikoon, varmaankin roskisauto tms. oli kurvannut liian läheltä roskiskatosta, minkä seinässä meidän postilaatikkorivit on ja tiputtanut meidän postilaatikon! ei kenenkään muun, mutta just meidän kulmassa olevan laatikon. Hitto mua ärsyttää... soitin heti huoltoyhtiöön, että tulevat laittamaan sen takaisin seinään kiinni. Mies sen varmasti osaisi tehdä, mutta huoltomies saa luvan tulla sen korjaamaan, kun kerran vuokralla asutaan ja tuommoiset tehtävät huoltoyhtiölle kuuluu. Huoltomies tulee sitten viimeistään maanantaina sen korjaamaan.
Chiccalle onnittelut Hercules-uutisista. Minäkin uteliaana odotan että kerrot, mitä tuleva isosisko tuumaan pikkuveli tiedosta?
Ei kait tässä stten sen kummempaa, kuin moro!
Taneli
Pitkästä aikaa täällä " ihan oikeesti" läsnä :) Eilen Beijaflorille onnittelut kävin pikaisesti laittamassa, mutten ehtinyt sitten muuta raapustelemaan...
Sitä lumitanssia tarvittais todellakin täällä pääkaupunkiseudulla! Lasten takia lähinnä sitä toivoisin, mutta tottakai se piristäisi itseäkin eri tavalla kuin tuo musta maa... Esikoinen katsoi eilen ikkunasta pihalle, vesisateeseen, ja totesi: " Äiti, ei se joulu VOI tulla, kun ei meillä ole edes lunta!" :( Lapsiraukat, kun joka aamu kipittävät ikkunaan uuden lumen toivossa! No, jospa se vielä tulisi...
Tuosta vauvan painosta... Taitaapa olla totta tuo Zatun lääkärin toteamus, että mitä useammas lapsi kyseessä, sitä isompi vauva tulee... Mutta ei todellakaan tietty päde aina. Äitini sanoi (12 lasta synnyttäneenä), että kummasti se seuraava vauva oli aina isompi kuin edellinen :) Meillä ei oo ihan niin mennyt, kakkonen taisi olla näistä neljästä pienin. Vähän nolottaa, mutta en aina muista kaikkien lasten syntymäpainoja... :/ Toivottavasti tää viideskään ei oo jättiläinen, en usko siihen ainakaan! :)
Just tässä mietiskelin, että pitäis kai munkin saada kaivettua vauvan vaatteet tuolta yläkaapista lipastoon tässä ennen joulua. Ettei tarvi sitten jouluna alkaa kiireessä niitä penkomaan :) Kyllähän ne ehtii vielä vauvan syntymän jälkeenkin, mutta taitais olla miehelle melkoinen projekti etsiä tuolta laatikoista vauvalle sopivat kotiintulovaatteet ;) No, onneksi on vielä tuota aikaa...
Oma vointi on suht ok. Iskias vaivaa välillä niin että itku tulee, mutta muuten olen aikas tyytyväinen olooni. Liitoskipuja on välissä niin että liikkuminen on semmosta hyssyttelyä ja seiniä pitkin kävelyä, mutta siihenkin kai tottuu, näköjään... Maha on koko ajan kova, en tiedä onko mulla sitten joku kestosupistus päällä vai mikä. Vauva on jo tosi alhaalla, kun niin painaa tuonne nivusiin. Paine tuolla alhaalla on välissä hurja, joskus tulee pelko että vedetkö tässä kohta menee :) Mutta eipä taida tämäkään kaveri kiirehtiä maailmaantulollaan. Yleensä meillä on kaikki tulleet ajallaan tai vähän yli...
Piti tänään sitten väsätä uusi piparitalo, kun edellisen katto romahti kasaan :( Eka kertaa elämässäni ajattelin mennä " riman alta" ja ostin sellaisen kaupan valmiin talon. Sen kokosin ja koristelin, pihalle laitettiin lasten kanssa pikku-ukkoja, enkeleitä, puita ja hevonen. Piti tietysti sen katonkin sitten romahtaa, kun ehdin juuri sanoa miehellekin, etten jaksa hirveesti nyt panostaa tohon... :( No, itseäkin harmittaa niin paljon (varmaan enemmän kuin lapsia!) tuo romahtaminen, että piti sitten leipoa itse uusi talo. Toivottavasti se ei romahda ihan heti ainakaan! Lapset saa syödä talonsa sitten jouluaattona, tullut vaan perinteeksi sekin tapa jo :)
Yleensä olen tehnyt lapsille jouluksi Muumipiparitalon pihoineen, kaivoineen, jokineen, siltoineen ja hahmoineen. Nyt en jaksanut sitä projektia ottaa... Lapset oli vähän pettyneitä, mutta tyytyivät hienosti tuollaiseen " tavalliseenkin taloon" :) Ei äitikään voi aina jaksaa...
Tuossa aamupäivällä kuopuksen unien aikaan askarreltiin lasten kanssa joulukortit. Kivaa puuhastelua! :) Saapahan sitten nekin ajoissa lähetettyä - yleensä jää niin myöhään...
Ystävälleni syntyi eilen illalla pieni tyttö, viikkoja en tiedä tarkalleen, mutta n. 35. Hiukan minun jälkeen hänellä oli la, muistaakseni tammikuun puolenvälin aikaan. Hui kun tuntuu hurjalta, että tammikuisetkin alkaa pyöräytellä muksujaan ulos jo! ;)
Tämmöstä tänne tällä kertaa. Iloista joulun odotusta kaikille, huolimatta tuosta vesisateesta... :)
Nasu 35+6
Luulin jo tulleeni ihan sekapäiseksi Panacodeista, joita oon napsinut kaks päivää selkäkipuun. Kolmatta päivää nyt sängyn pohjalla eikä selkä tunnu antaneen yhtään periksi. Panacod auttaa muutaman tunnin ajan(ja senkin nukun). Vanhoja tuttuja vaivoja aikaisemmista raskauksista, eipä auta kuin kärvistellä ja toivoa pikaista paranemista. Nyt kun on saanut yöt nukuttua poikkeuksellisen hyvin, olis mielessä tuhat ja yksi asiaa, jota tehdä yksin ja/tai tyttöjen kanssa. Taikataikinasta on ainakin kerettävä tekemään joulukuusen koristeita tyttöjen kanssa. Ne kun voi maalatakin ja mikäs on prinsessoille sen mieluisampaa puuhaa?!
Ärsytti taas neuvolan sijainen, joka ei osaa/uskalla sanoa juuta ei jaata mihinkään asiaan. Fysioterapeutille pääsyä kyselin eikä edes tiennyt tarviiko lähetettä vaiko eikö. Voivotteli vain puhelimen toisessa päässä, että onhan tässä nyt tietysti vielä pitkä aika sinne laskettuun aikaan kipeällä selällä. No niinpä!! Ei taida tietää kipeestä selästä mitään tai sitten oli muuten vain haluton/tiedoton neuvomaan/ohjaamaan eteenpäin. Sori tämä marmatus, mutta sappi kiehuu..
Beijaflor on ollut munkin mielessä. Toivottavasti ovat saanet jo nyytin syliinsä :) ensimmäisen kanssa ne ensihetket on niin erityisen ainutlaatuisia.
Jahas, jäi avaamatta toinen ikkuna. Mitähän piti kommentoida?!
Syntymäpainoista oli jotain. Meidän tytöt on olleet pieniä syntyessään,3135g 48,5cm ja 2995g 48cm, toisin kuin minä ja mieheni ollaan oltu lähes nelikiloisia, 50cm syntyessään. Mistä lie tytöt perineet pienet mittansa, kun itse olen 170cm. Mies on pienikokoinen mieheksi, 175cm. Muistan kuulleeni, että lapset perisivät kokonsa isän puolelta. Mun oma isä on pitkä, äiti taas varsinainen tatti, joten ainakin mun tapauksessa tuo isän mitan periytyvyys pitää paikkansa.
Edelleen sokereista: oon nyt parina aamuna mitannut paastoarvon kotona ja se on ollut 5.3 ja 5.1. Eikös nämä jo riittäisi jatkotoimenpiteisiin?! Vai miten teillä muilla? Oon niin kärsimätön: jos kerran sokereissa jotain häikkää on, haluan saada niihin mahd pian ohjeistusta jne. Eikä mua kauheesti innosta itteni pisteleminen pitkin päivää.. ´
(.) Tiistaina lääkärissä kaikki oli kunnossa. Pitkästä aikaa ei pissassakaan ollut mitään häikkää ja verenpainekin oli normaalia alempi. Lääkäri kirjoitti nukahtamislääkereseptin, mikäli yöt menee mahdottomaksi valvomiseksi. Ajatus lääkkeen ottamisesta ei houkuta, joten turvaudun niihin vasta viimeisessä hädässä. Kunhan nyt tämän selän saisi kuntoon. Ärsyttävä, kun ei oikein kestä edes istua. Nyt taidan saada hartiatkin jumiin, kun tässä kylkimyyryssä kirjoitan, kun on kaikki lehdetkin luettu läpi.. Pian otan Panacodin ja sitten taas nukuttaa..
Toivotaan, että vetreämpiselkäisten lumisadetanssi auttaa ja huomenna on maa valkoisena :) piristäisi kummasti.
Voikaa hyvin ja nauttikaa olosta (mission impossible?!)
L 31+1
...niin jo on tullut isoja uutisia.
ISOT ONNITTELUT BEIJAFLORille poikavauvasta! Uskomatonta, että jo ensimmäinen tammenterho on maailmassa. Toivottavasti ovat jo saaneet haistella vastasyntynyttä ja ottaa syliin =)
Enpä nyt ehdi muuta kirjoittelemaan, kun on lähdettävä ruoanlaittohommiin ja sitten siskon luokse katsomaan heidän koiravauvaa, ikää viikko yli luovutusiän (mikä se sitten onkaan?!)
Yritän tulla palstailemaan uudelleen tänään tai viimeistään viikonloppuna.
Mukavaa perjantaita kaikille terhoille! Olen mukana lumitanssissa, sen verran rupeaa jo ahdistamaan tämä sää ja pimeys.
Noopu ja pikkukakkonen rv 36+5
Koko päivän eilen odotin et mies tulee töistä ja tuo läppärin mukanaan jotta pääsen tammenterho-uutisia lukemaan. Ja se ketale oli jättänyt koneen töihin! Ai, että mua sapetti!! Anopin koneelle piti tänään kömpiä kun ei enää malttanut odottaa..
Mutta nyt vihdoin vaaleansiniset onnittelut Beijaflorille perheineen ja Onnille pikaista voimistumista, että pääsee äidin ja isin syliin.
Kommentoin noihin syntymäpainoihin ym kunhan löydän kotoota oman ja ukkoni neuvolakortit. Muistaakseni molemmat olleet siinä 3500g paikkeilla. Omat muksut on olleet 3770g ja 53cm, 3980g ja 54cm sekä 3175g ja 47cm. Elikäs kolmonen on ollu meillä pienin. Nyt kyllä tuntuu et pikku-ukko ei ole niin pikku vaan iso-ukko ;-) No, ens keskiviikkona on neuvolalääkäri, josko tuo osais jotain arviota antaa.
Mirabellalle (olithan se sinä?) kiitos kättäri-infosta. On mullakin tuo puhnro tarra neuvolakortissa, mutten sitä aiemmin ole oikeastaan edes katsonu :/ Tutustumiskäynnillä vois olla kiva käydä.. Viimeksi käynyt 97-98 vuodenvaihteessa esikoista odottaessa ja silloinkin jorvin sairaalassa.
Onnittelut myös kaikille neuvolasta hyviä kuulumisia saaneille.
Ja Hercules-pojasta myös =) mitäs on sisko tuumannut? Meillä luotetaan niin kovin siihen että poika tulee. Voipi olla melkoinen ylläri jos oliskin tyttö. Joutuis reppana pukeutumaan siniseen ekat kuukaudet :D kumpi vaan on kyllä tervetullut perheeseemme.
( . ) pari päivää ollut kamala turvotus käsissä ja jaloissa, huono olo, huimaa/väsyttää vaikka nukun suht hyvin (jos noin voi sanoa 3-4:llä wc-käynnillä?) Pikku-ukko myllertää entiseen tahtiin, joten huolta ei hänen voinnistaan ole.
Täytyy mennä seurustelemaan anopinkin kanssa. Poikakin jonottaa koneelle, ei ole kuin 150 kertaa kysynyt koska mä lopetan...
Sunmom ja pikku-ukko 34+5
Lydialle: Paastoarvosi on koholla. Raja-arvona 5,1 tai alempi - riippuu teidän kunnasta. Oikeastaan jatkokin riippuu paljon siitä, mikä teidän kunnassa on käytäntö. Todennäköisesti kuitenkin saat 1800 kcal dieetin ja jonkinlaisen sokeriarvoseurannan.
Syntymämitoista: itse olen painanut 3580g ja 50 cm, mies oli 3170g ja 49 cm ja poikamme 3660g ja 53cm. Saas nähdä mitä tämä toinen poika sitten on. Oli kyllä ihan lohduttavaa lukea täältä, ettei kilon heitto vauvan painossa juurikaan tunnut synnyttäessä.
Taas mennään!
Taneli
[color=teal]Voi blaah mikä keli täälläkin. En tainnut ehtiä mainostaa että Oulussa satoi toissapäivänä ohut lumikerros ja pysyi tähän päivään saakka maassa. Aamulla vielä sateli lunta mutta nyt tulee vesiräntää ja lumi alkaa olla entinen. Mutta kyllä piristi edes tuo pari päivää, kun oli valkeahko maa ja pari miinusastetta.
Neuvolassa käyty tänään ja uusimpia mittoja:
Hb 115 (viimeksi 109)
RR 128/78
Pissa puhdas
Liikkeet ++
Syke 145
RT, laskeutunut mutta ei kiinnittynyt
Painoa 600 g/vko (huoh, ei flunssa auttanut sen enempää...)
(yht. tullut nyt joku 15 kg)
SF-mitta 31 cm, menee prikulleen keskikäyrää
Ens ma pääsen kuntoneuvolaan fysioterapeutille, saan tukivyön kun on noita liitoskipuja ja välilevyn pullistumat vaivaavat päivä päivältä enemmän. Tänään oli pakko todeta, että musta ei oo enää juuri shoppailemaan, täytyy kokeilla sitten uudemman kerran sen tukivyön kanssa. Paniikki meinaa iskea, kun vauvalle ei oo hankittu kuin hoitopöytä, kaikki muu hankkimatta ja vaatteet pesemättä. Samoin joulun laitto ja siivoukset ym. ihan aloittamatta. Onneksi mies auttaa siivouksessa, yksin musta ei siihen olisi. Jos pikku hiljaa aloittelisi ens viikolla...
Laitoin Nennin hienon vauvakorin kuva blogiin, käykäähän ihastelemassa. [b]Huom!! Maria alkaa auttamaan kuvien siirtelyssä blogiin, että saamme ne pikimmiten näytille. Kohtahan saamme sinne sitten niitä iiiiiihania vauvakuviakin ja synnytyskertomuksia olisi kiva myös siellä lukea. Maria kertonee sitten s-postiosoitteen, johon voi kuvia lähettää. Voisi olla viisainta laittaa kuvat meille kummallekin ja sitten se laittaa kumpi ehtii.[/b]
[b]Ariella & Tikru[/b], onnea äippäloman alkamisen johdosta!!
[b]Chicca[/b]lle onnea Herculeksesta, sähän alat olla jo ihan " valmis tapaus" , onkohan Hercules seuraava Tammenterho, joka tupsahtaa maailmaan....? :)
[b]Syntymäpaino-G[/b], itse olin 3700 g ja tätä vauvaa on ennustettu 3500 g painoiseksi jos menee lask.aikaan. Saa sitten nähdä....
Mutta jos alkaisi kahvin keittoon, mieskin tulee kohta kotiin. Ihanaa kun alkaa flunssa olemaan voiton puolella, nenä ei mene enää juurikaan tukkoon, yskä on hellittänyt, vain pieni voimattomuus vaivaa. No se ei oo ihme 3 viikon flunssan jälkeen...
[b]Sinda & Nipsu rv 33+6[/b]
Tämä mamma se on päättänyt kukkua joko aamusta tai yöstä, kumpi nyt tuntuu sillä hetkellä sopivan huonommin sen päivän kuvioihin... 8-p
Heräsin siihen, kun Hercules rupes punttaamaan itseään oikein kunnolla tuonne lähtöasemiin. Virtsarakkoa aivan kirveli ja kudoksia pakotti. Nyt onkin taas rauhoittunut, kun sai mut ylös...
SyntymäpainoG: Ei taida mitään yhteyttä olla äidin ja vauvan koon välillä meidän taloudessa. Itse olin tasan 3500gr ja 50cm syntyessäni (tilastollinen keskivertoihme siis...) ja esikoiseni vaivaiset 2915gr ja 48cm, vaikka 168cm pitkä nykyisin olenkin ja aivan täysaikaisena syntyi. Tämä kuopus on jo nyt 3200-3300gr, vaikka viikkoja ei ole kasassa kuin 36, enkä mielestäni ole mitenkään erilaista ruokavaliota noudattanut tai muutenkaan raskaus eronnut edellisestä. Niin no, ainut eroavaisuus on ollut painonnousussa; esikoiselta tuli reilut 23kg, nyt vain reilu kymmenen... Ei järjen häivääkään noissa eroissa siis.
D-vitamiinista: Ostin Devitolia kuukausi takaperin ja ottanut sitä silloin kun satun muistamaan. Meillä käytetään luomumaitoa, johon vitskua ei ole lisätty ja sen vuoksi on vähän pakko yrittää edes nuo tipat muistaa ottaa.
Uusi vuosiG: Hmmm, luulisin pysyväni kotosalla vauvan kanssa ja katselevani ilotulitusta ikkunasta. Seuraa tuskin sen enempää kaipaan.
Mitähän muuta on gallupoitu? Mulla ei mielessä pyöri kuin kaikki ihanat leipomukset, joita olette taas jaksaneet/ehtineet väsäämään!
Ariellalle onnittelut viimeisestä piikistä!!!
Taidampa yrittää jonkun sorttista lumitanssia tänään tanssia, jotta edes tuo vesisade loppuisi... Joulu ihan mustalla maalla kuulostaa ei-niin-jouluiselta ja pimeys pikkuhiljaa tympii jo, huoh! Toisaalta, eipähän ole tarvinnut palella avonaisten takkien kanssa! Puolensa kaikella!
Nälkä! Pakko mennä laittamaan aamiaista ja repiä tuo kerrankin unikeko esikoinen ylös pedistään sen jälkeen. Normaalisti heräilee näihin aikoihin viikonloppuisinkin eli oudon väsynyt näyttää tyttö olevan.
Pulleata perjantaita!
c & Hercules 36+1