Työkkärin uravalmennus etänä, minun pitää siis miettiä itse itselleni ura?
Osallistuin tuohon ja tein noita tehtäviä. Nyt tuli tehtävä, että ala miettiä uraa ja töitä, että mitä haluaisit. Mutta enhän minä tiedä?
Kommentit (56)
En kyllä näe että tuollaisista kursseista olisi juurikaan hyötyä ap:lle. Sen sijaan yksilöllisestä uraohjauksesta voisi hyvinkin olla. CV:n tekemisen pitäisi olla ennemminkin voimauttava tehtävä, ei lannistava.
Entinen uraohjaaja kirjoitti:
En kyllä näe että tuollaisista kursseista olisi juurikaan hyötyä ap:lle. Sen sijaan yksilöllisestä uraohjauksesta voisi hyvinkin olla. CV:n tekemisen pitäisi olla ennemminkin voimauttava tehtävä, ei lannistava.
Minulla on yksilöllinen. Mutta videohaastattelua en ala tekemään, kuin pahoinpitelyä höpötellä kameralle joutavia. Oma ala on sellainen että tuommoisella ei ole mitään merkitystä, ymmärtäisin jos hakisi vaikuttajan työhön
Olen myös eräänlaisessa työnhakuvalmennuksessa, tapaamisia livenä ja etänä ohjaajan kanssa, halutessaan voi osallistua webinaareihin/nettitehtäviin.
En kylläkään tiedä miten hän minua ohjaa, kun viesti on että etsi itse paikkoja minne haluaisit työllistyä ja hän voi sitten tiedustella niitä. Wtf... Osaanhan minä töitä hakea, ongelma vaan on että alkaa ideat loppua että mistä! Tähän kuvittelin saavani apua, mutta joo... Tuntuu että tässä työllistetään vaan näitä "ohjaajia".
Selkeästi olen myös tuonut ilmi etten halua enää tehdä asiakaspalvelutöitä livenä tai puhelimitse, silti vinkkaa työpaikoista joihin sisältyy melko paljon näitä tehtäviä...
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku vastata. Näkeekö se kouluttaja kuinka kauan olen sivuilla ja näkeekö kun kirjaudun sisään ja ulos? Tuleeko sanktioita jos ei ole päivittäin siellä sitä 8h? Ja tuleeko hylky kulukorvaukseen ja jopa työttömyysetuuteen jos ei tee kaikkia tehtäviä?
En ala tekemään videohaastattelua, inhottavaa hommaa
Haluaisin tähän oikeita vastauksia...?
Siis törkeetä! Niiden hommaahan just on miettiä mitä sinä haluat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Siis törkeetä! Niiden hommaahan just on miettiä mitä sinä haluat tehdä.
Eikä ole vaan homma on se jos haluat olla esimerkiksi astronautti niin miten pääset siihen tavoitteeseen ja antavat käytönnön ohjeita ja tietoa, työkaluja
Ei jestas sentään... Ensimmäinen te-toimiston ostopalvelufirman työnhakuohjaajan tapaaminen etänä, ohjaaja haukottelee ja jauhaa diipadaapaa. Toinen tapaaminen toimistolla, taas puhutaan uudestaan osaamisistani yms. ei mitään vinkkejä mistä töitä haeskella. Viikon päästä kysellään perään osaamistani eräästä asiasta, mistä selitin pitkät pätkät kummassakin tapaamisessa. Hohhoijaa...
Niin haluan nähdä ne tuhannet työpaikat jotka hallitus pieraisee tukia leikkaamalla...
Joku tässä ei nyt ihan täsmää. Etkö siis halua oppia ja työllistyä? Ura- ja muut valmennukset ovat juuri sitä varten, että saisit töitä, eivät turhan takia. Jos et halua tehdä tehtäviä, se on kyllä aika huolestuttava merkki. Mikä siinä on se vaikeus? Entäs, jos varaisit erillisen ajan, siis sopisit etukäteen jonkun oman ajan, esim. tunnin, tämän valmentajan kanssa. Hän siis kertoisi ja opastaisi sinua näillä yksilöllisillä lisä-oppitunneilla, niistä asioista, jotka nyt tuntuu sinusta mahdottomilta, mieleisen työn valitsemisesta videon tekemiseen jne. Kertaisitte ne asiat, joita on käsitelty. Molemmat kysyvät toiselta ne asiat, jotka jumittavat. Pääsisit alkuun oppimisen polulla. Opettaja tietenkin toivoo hyviä oppilaita, siis ihmisiä, jotka suostuvat oppimaan.
Vierailija wrote:
Joku tässä ei nyt ihan täsmää. Etkö siis halua oppia ja työllistyä? Ura- ja muut valmennukset ovat juuri sitä varten, että saisit töitä, eivät turhan takia. Jos et halua tehdä tehtäviä, se on kyllä aika huolestuttava merkki. Mikä siinä on se vaikeus? Entäs, jos varaisit erillisen ajan, siis sopisit etukäteen jonkun oman ajan, esim. tunnin, tämän valmentajan kanssa. Hän siis kertoisi ja opastaisi sinua näillä yksilöllisillä lisä-oppitunneilla, niistä asioista, jotka nyt tuntuu sinusta mahdottomilta, mieleisen työn valitsemisesta videon tekemiseen jne. Kertaisitte ne asiat, joita on käsitelty. Molemmat kysyvät toiselta ne asiat, jotka jumittavat. Pääsisit alkuun oppimisen polulla. Opettaja tietenkin toivoo hyviä oppilaita, siis ihmisiä, jotka suostuvat oppimaan.
Luulin että uravalmennuksessa saa vinkkejä ja apuja uran etenemiseen, en tiennyt että siellä on pakko tehdä asioita. Luulin että voi poimia vinkkejä, mitä tarvitsee ja oman tarpeen mukaan. Esimerkkinä tuo videohaastattelu, ei todellakaan joka työpaikka vaadi kyseistä ja jos työpaikkaan haku vaatii videopätkän niin jätän hakematta. Eli en koe tarpeelliseksi tuota.
Tiedättekö mitä firmat tekee näillä videoilla? Naureskelevat ihmisille jotka näitä nauhotteita tekevät ja nimenomaan sellaisille jotka ovat ujomman puoleisia tai ei niin luontevia kameran edessä. Hyvää viihdettä, ei tarvitse komediaa katsella erikseen. Tietysti joitakin ei haittaa olla naurunalaisena.
Aina elämäni on ollut yksityistä ja ei ole mitään videoita julkisesti nähtävissä. Nyt pitäisi lähettää videoita itsestään yli satoihin firmoihin mistä ei koskaan tiedä mihin video menee.
Sama on verkostoitumisen kanssa. Ei ole edes kasvokuvia somessa. Ja niin haluan pitääkin.
Ainoa mistä joustan on CV jonka lähetän hakemuksiin kuvan kanssa.
Oppiminen kiinnostaa, mutta omilla ehdoilla ja varsinkin kun on kyse näinkin VAPAAEHTOISESTA kurssista, ei mistään tutkintoon johtavasta koulusta.
Vierailija wrote:
Ja onpa erikoinen tuo loppulause "ihmisiä, jotka _suostuvat_ oppimaan"
En ole oppinut kyseisellä kurssilla yhtään mitään vaikka olen suostunut ylipäätään koko kurssille lähtemään ja ihan omasta aloitteesta. Sen opin etten mene opiskelemaan yhtään mihinkään oikeaan kouluun kun en ole mikään sanaseppo mitä ilmeisesti pitää olla ja kun kurssin materiaali on täyttä hepreaa vaikka kuinka ne yrittää itselleen selittää.
Olen joko autismin kirjoilla tai muuten vaan en ymmärrä miksi pitäisi tehdä asioita jotka en koe olevan avuksi työnhaussa. Päinvastoin, tulee tunne että on narri jonka pitää esiintyä ja näytellä vaikka se on todella vastenmielistä ja aiheuttaa jopa paniikkikohtauksen
Lisään vielä että minulla on yksityisohjaustakin ja aina jos kysyn jotain niin hän on ilmiselvästi hämmentynyt kun näkee että en vaan ymmärrä. Ja näkee turhautumisen naamasta kun huomaa että yritän mutta en etene. Miksi ei antaisi olla? Lakkaisi kiusaamasta
Ei kukaan voi tietääkään mihin pääsee (siis ei pääse), että siihen voisi vastata välttämättä, moneen paikkaan on pääsykoe tai haastattelu, vastaus usein ei. Ihan kuin kaikkialle pääsisi noin vain sisään. Vai onko yrittäjänä osittain.
Ymmärrän tuon videokuvausjutun. Olin myös uravalmennuksella ja selitti käsien asennoista, pitäisi hymyillä enemmän, puhua kovempaa eikä hiukset saa olla liikaa otsalla ja kuulemma paitakin oli vääränlainen. En ikinä aikuiselämässä ole tuollaista arvostelua saanut osakseni. En ole esiintyjätyyppi joten tuntui vähän omituiselta, oli hieman tunne että on esiintymiskoulussa eikä miettimässä uravalintoja.
Myöhemmin työllistynyt enkä ikinä ole mihinkään videohakemusta laittanut
Kuulostaa erikoiselta että opiskellaan kuin koulussa. Mitä siellä siis opiskellaan?
Olen ollut joskus viikon kestävällä työnhakuvalmennuksella. Viikon ajan katselin videoita työhönhakuun liittyen ja oli joitain tehtäviä jos halusi tehdä. Ensimmäisenä päivänä juttelin tämän omaohjaajan kanssa ja tarkisti että olen päässyt sinne sisään. Ja viimeisenä päivänä kyseli että oliko hyödyllisiä juttuja ja miten aion eteenpäin.
Siinä se, ei mitään enempää. Ja kyllä, oli todella hyödyllinen. Mutta että pitäisi jollekin esiintyä kuulostaa vähän oudolta. Minä en nähnyt tuona viikon aikana ketään eikä kysellyt olenki tehnyt mitä tehtäviä
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Luulin että uravalmennuksessa saa vinkkejä ja apuja uran etenemiseen, en tiennyt että siellä on pakko tehdä asi
Tee of tyylinen video
Vierailija wrote:
Olen ollut kaksi vuotta jälleen työtön työnhakija, ja olen saanut sinä aikana 14 tyytyväisyyskyselyä työvoimatoimistosta. Absurdia. Joka toinen kuukausi tulee aina tyytyväisyyskysely.
Mitä ihmeen tyytyväisyyskyselyjä? Minä olen ollut neljä kertaa elämäni aikana pitkäaikaistyötön, joka kerta vähintään kaksi vuotta työttömänä putkeen, ja nyt taas olen ollut 3kk työttömänä, eikä kertaakaan ole tullut mitään kyselyä. Enkä ole sellaisesta edes kuullut vaikka olen vuosia tehnyt töitä työttömien kanssa, ja seuraan koko ajan työttömiin liittyviä asioita.
Ap:lle
Mikä sinua kiinnostaa? Haluatko tehdä fyysistä työtä vai sellaista missä on paljon ajatustyötä. Tykkäätkö puuhastella ulkona vai sisällä. Miten ihmiset, tykkäätkö asiakaspalvelusta, ihmisten parissa olemisesta.
Jne
Aivan turhaa roskaa. CV:n tekemistä ja hakukirjeiden kirjoittamisen harjoittelua. Itsensä kehuminen oli siinä se pääpointti. Piti kertoa itsestään (yli)positiivisia puolia ja oikein rehennellä omia kykyjään. Ei sinänsä mitään tätä uravalmentajaa vastaan, mutta useimmat hänen ohjeistaan olivat todella ristiriitaisia.
Sinänsä ironista miten koruttomuus työhakemuksessa helpottaa haastattelun saamista enemmän kuin se kehuskelu. :D
Uravalmentajani kehui minua siitä miten päätin (työkkärissä pakotettiin) tulla uravalmennukseen parikymppisenä, kun iso osa on yli 30-vuotiaita.
Hieman ihmetytti tuo puheen parsi ja tämän "valmentajan" reaktio kun kerroin haluavani mennä opiskelemaan. Hän näytti todella kyrpiintyneeltä huomatessaan, että mähän olen suunnitellut omaa tulevaisuuttani aika pitkälle.
Pääsin uravalmennuksen aikana asiakaspalvelualalle töihin ja huomasin todella nopeasti, että mulle oltiin valehdeltu työhaastattelussa toimeenkuvastani.
Onneksi valmennus loppui pari viikkoa ennen kuin irtisanouduin tästä työstä ja pääsin opiskelemaan kiinnostavalle alalle :D Että sellainen kesä.
Positiivisella mielellä ja avoimella asenteella eteenpäin. Yritä keksiä mitä saattaisit haluta tehdä elääksesi. Ei sun ole pakko keksiä uraa mutta saat apua siihen.
Henkilö on käynyt 5-6 vuotta koulutusta alalle, josta on haaveillut. Tämän jälkeen kurssille, missä selvitetään kykyjä ja taitoja. Ikäänkuin niiden listaaminen paperille muuttaisi tilannetta, joka johtuu siitä, ettei ole kysyntää työmarkkinoilla. Only in Finland.