300 euron vedentasauslasku 5 kuukauden ajalta
Kuka osaisi auttaa, että miten tuo on mahdollista? Olen välillä pitkiäkin aikoja reissussa (puhutaan kuukausista), ja talo on tyhjä, joten miten tuo on mahdollista? Joku vika jossain mutta missä? Vessa ei vuoda, koska sen tarkistin ensimmäisenä. Yhden hengen taloudesta kyse. Joo, ja en läträä vedellä tuntitolkulla. Asun tosiaan yksin ja pesen pyykkiä kerran viikossa 30 minuutin pikaohjelmalla ja kerran viikossa pyöritän tiskikoneen, en edes sauno kuin kerran viikossa, enkä seiso suihkussa tuntia. Kuka oikeasti osaisi auttaa, koska lasku on posketon eikä kukaan löydä mitään vikaa? Olen neuvoton. Ei ole koskaan aikaisemmin tullut tällaisia laskuja, ei ikinä! Eikä kulutustottumukseni ole muuttuneet mihinkään. Asun onneksi vuokralla, joten tuntuu, että muutto on aino vaihtoehto enää, että pääsen eroon noista isoista vesilaskuista. Ei ole koskaan ollut aikaisemmin tällaisia laskuja edellisissä asunnoissa. Aivan älytöntä touhua, kuin suoraan painajaisesta.
Ja vaikka ihmiset on nykään ilkeitä, niin tähän ketjuun ei tarvitse tulla purkamaan sitä omaa pahaa oloa. Ainoastaan jos osaat neuvo niin kirjoita kommentti, muuten voit ohittaa tämän. Kiitos. En kyllä liikoja odota täältä vauvapalstalta. Lvi mies on tulossa kunhan ehtii. Sitä odotellessa neuvot ovat tarpeen.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Pidä kirjaa mittarilukemista etenkin jos matkustelet. Lukema lähtiessä ja lukema palatessa.
Jos jojonkin vuotaa vettä ainakin 200 litraa vuorokaudessa, ei todellakaan pidä jäädä pitämään kirjaa, vaan ryhtyä heti selvittämään, missä on mahdollinen vuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kerrostalo, rivitalo, omakotitalo tai joku muu?
Mitä luulet, olisiko omakotitalo, jos ap on maininnut sanan "ennakko" ? 🤦🏼
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä mutta aika moni omakotiasujakin makselee ennakkoja ja tasauslaskun kerran vuodessa. Ei tarvitse joka kuukausi ilmoitella mittariliukemia vesilaitokselle. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Kun lähdet reissuun, niin luet vesimittarin, kun tulet takaisin, niin katsot taas lukeman.
Jos luku on kasvanut, vaikka et ole ollut kotona, niin putki vuotaa tai joku käy asunnossasi lotraamassa.
Mittarit voi valokuvata vaikka ennenkuin lähtee töihin, ja tarkistaa onko lukema sama kun tulee kotiin.
Maksoin just 4 kk:n tasauslaskun yhdeltä hengeltä, 60 e. Ennakko 20e/kk. Eli kuukaudessa menee n. 35 e, käyn saunassa joka 5. päivä, muutoin en enää suihkuttele, paitsi bideesuihkua käytän muutaman kerran päivässä.
Pyykki ja tiskit kerran viikossa. Lämminvesi 12 e ja kylmä 4 e, kulutus n. 6 kuutiota kuukaudessa, eli suunnilleen keskiverto kulutus. Jos kävisin joka päivä suihkussa kuten aiemmin, 75 e/kk ei riittäisi mihinkään näillä hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jostain vuotaa. Kannattaa etsiä vuoto. Meillä 4 hengen taloudessa vesimaksu n. 8e henkilö kk.
Tuo tekee pari kuutiota kylmää vettä. Jaettuna neljälle se on 0,5 kuutiota hengelle. Keskivertokulutus on 5 kuutiota. Te käytätte siis 1/10 siitä mitä muut normaalisti.
Joko valehtelet tai olet pihalla kuin lumiukko.
Meillä menee 5 kuutiota kuukaudessa kahdella aikuisella. Lasku on kylmästä vedestä kun vesi lämmitetään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä minullekin, mikä se sitten on? Olen maksanut ennakkoa sekä kerrostalossa, rivitalossa, ettänyt omakotitalossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun monilla nyt tullut suuria tasauslaskuja..
Jotain kusetusta??
Muuttaisin pois asuntoon, missä kiinteä vesimaksu.
😃 No minä en ainakaan näe tässä mitään mystistä salaliittoa. Meinaatko että vesilaitokselta on asennettu joku pieni hakkerointiohjelma, joka saa vesimittarin pyörimään nopeammin? 😝 Vähän rajaa näihin teorioihin.
Meillä rivitalossa pyöri taloyhtiön yhteisen vesipostin vesimittari vaikka ei mitään kulutusta. Mittari oli sähkönjako huoneessa. Epäilivät että joku magneettinen juttu oli, kun vaihtoivat uuden mittarin niin loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs itse luulet? Mulla ainakin tulee rivitalo asunnostani ennakko. Kuten myös omakotitalostani.
Kerrostalosta en tiedä.
WC pytyn vuotoakaan ei välttämättä huomaa ilman "paperitestiä" jos ei ole kuuntelemassa.
Kannattaisikohan ensin kysyä sieltä Vesilaitokselta, että varmistavat lukemat. Voihan sielläkin sattua virhe laskutuksessa.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, onko jossakin vuoto. Muutin vuokra-asuntoon, jossa ensimmäisen kuukauden vesilasku oli jotain aivan käsittämätöntä.
Talossa oli ollut vesivuoto ja ilmeisesti se vesi oli mennyt minun asuntoni mittarin kautta.
Mulla oli vesilasku jotain 8€/kk viime vuonna.
Hana ulkona? Naapuri kastelee kasvinsa ja pesee autonsa vedelläsi.
IOS TYYPPI kirjoitti:
Itselläni oli viimeisin vesi lasku 22.78€ ja tämä on 3kk lasku. Puolet kuukaudesta minulla on 2 lasta. Ja tiskikone pyörii vähintään 3 päivän välei n.
jep jep!
Olet siis vuokralla. Onko vuokranantaja lähettänyt sinulle tuon tasauslaskun ja näet siitä päivämäärät, miltä ajalta lasku on? Vai luotatko vain hänen sanaansa?
Ilmoita, että et ole ollut siis paikalla ja haluat tarkennusta isoon tasauslaskuun. Ei tuo voi pitää paikkaansa.
Kauanko olet siis asunut tuossa talossa? Meillä tasauslasku tulee kerran vuodessa. Voi olla, että tuo sinun tasauslasku on edellisten vuokralaisten ajalta eikä kuulu sinulle.
Jossain täytyy olla jotain vikaa. Joko on paha vuoto jossain vesimittarin jälkeen, mittari on viallinen tai kulutus on väärin luettu/laskutettu. Jos AP käyttäisit pelkästään kuumaa vettä (7,78€/M3), 375€ lasku 5 kuukaudelta (5*15€+300€) edellyttäisi 48,2m3 kulutusta, tämä tekisi 9,64m3/kk eli n. 0,32m3 kuumaa vettä/päivä. Todellisuudessa et käytä pelkkää kuumaa vettä, joten kulutus on vielä paljon suurempi. Siis tuo 0,32m3=320 litraa vettä... Kertomaan mukaan et voi mitenkään käyttää noin paljon.
Nuo määrät ovat niin pieniä, että missään ei tarvitse olla jatkuvaa vuotoa, että tulisi tuollaisia summia. Voi esim. olla, että pönttö tai joku hana jää satunnaisesti valuttamaan ja sitä ei huomaa.
Tosin veikkaan, että ap on provo, koska ei kait kukaan oikeasti voi pelätä vesimaksuja niin paljoa, että elää jatkuvassa kusen ja paskan hajussa, koska ei edes vedä vessanpönttöään.
Vierailija kirjoitti:
Hana ulkona? Naapuri kastelee kasvinsa ja pesee autonsa vedelläsi.
Ei kukaan jaksa 5 kuukaudessa pestä autoa ja kastella nurmikkoa 300 euron edestä, varsinkaan kun osa ajanjaksosta osuu talvipakkasille. Tai ehkä talvella jäädytettiin luistinrataa lämpimällä vedellä ap:n pikkiin.
Käynti kerran kuussa uimahallissa saa lotrata tai kylpylässä ettei paskaan huku sentään koko perhe.