300 euron vedentasauslasku 5 kuukauden ajalta
Kuka osaisi auttaa, että miten tuo on mahdollista? Olen välillä pitkiäkin aikoja reissussa (puhutaan kuukausista), ja talo on tyhjä, joten miten tuo on mahdollista? Joku vika jossain mutta missä? Vessa ei vuoda, koska sen tarkistin ensimmäisenä. Yhden hengen taloudesta kyse. Joo, ja en läträä vedellä tuntitolkulla. Asun tosiaan yksin ja pesen pyykkiä kerran viikossa 30 minuutin pikaohjelmalla ja kerran viikossa pyöritän tiskikoneen, en edes sauno kuin kerran viikossa, enkä seiso suihkussa tuntia. Kuka oikeasti osaisi auttaa, koska lasku on posketon eikä kukaan löydä mitään vikaa? Olen neuvoton. Ei ole koskaan aikaisemmin tullut tällaisia laskuja, ei ikinä! Eikä kulutustottumukseni ole muuttuneet mihinkään. Asun onneksi vuokralla, joten tuntuu, että muutto on aino vaihtoehto enää, että pääsen eroon noista isoista vesilaskuista. Ei ole koskaan ollut aikaisemmin tällaisia laskuja edellisissä asunnoissa. Aivan älytöntä touhua, kuin suoraan painajaisesta.
Ja vaikka ihmiset on nykään ilkeitä, niin tähän ketjuun ei tarvitse tulla purkamaan sitä omaa pahaa oloa. Ainoastaan jos osaat neuvo niin kirjoita kommentti, muuten voit ohittaa tämän. Kiitos. En kyllä liikoja odota täältä vauvapalstalta. Lvi mies on tulossa kunhan ehtii. Sitä odotellessa neuvot ovat tarpeen.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun monilla nyt tullut suuria tasauslaskuja..
Jotain kusetusta??
Muuttaisin pois asuntoon, missä kiinteä vesimaksu.
😃 No minä en ainakaan näe tässä mitään mystistä salaliittoa. Meinaatko että vesilaitokselta on asennettu joku pieni hakkerointiohjelma, joka saa vesimittarin pyörimään nopeammin? 😝 Vähän rajaa näihin teorioihin.
Vierailija kirjoitti:
60 % vedestä menee peseytymiseen ja vessan vetämiseen. Niiden käyttö yleensä ratkaisee mikä on vedenkulutuksen taso.
Jos ei täältä löydy ratkaisua niin sitten jossain putki vuotaa.
Mun on pakko tunnustaa, että en ole vetänyt edes nyt vessaa kuin iltaisin, pidän vessassa siis samat tavarat päivän ja vedän vasta illalla. Tiedän, että tämä on todella inhottava ajatus, mutta olen oikeasti todella epätoivoinen ja säästänyt nyt kaikesta. Ei tämä ole enää normaalia elämää, kyllä jokaisen pitäisi saada vetää vessa normaalisti. Pelkään vain näitä poskettomia laskuja, en halua koko palkkaani siihen laittaa. :( -ap
Mä olen ihmetellyt kun sähkön kulutus ei ole laskenut yhtään vaikka olen siirtynyt pesemään pyykkiä kodin ulkopuolelle. Täytyy vähän selvitellä asiaa. Joko pesukone on todella vähän kuluttava tai mittaria ei oikeasti lueta ja lasku lähetetään vaan samoilla kulutuksilla mitä on ollu aiemmin.
Ja mä pesen lähinnä vain 60 ja 95 asteen koneellisia. Jotain herkkää vaatetta 40 asteessa. Luulis ssen näkyvän jossain. Vesilaskua ei ole vielä tullut sinä aikana kun olen lopettanut pyykinpesun, katotaan näkyykö siinäkään mitään.
Pieni vesiennakko. Ennakko on yleensä 20-25 euroa.
Kertomiesi tietojen perusteella oletan, että joko vika on mittauksessa tai putki vuotaa, koska peseydyt ja pyykkäät harvoin.
(Suosittelen liinavaatteiden, pyyhkeiden ja alushousujen pesemistä 60 asteessa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 % vedestä menee peseytymiseen ja vessan vetämiseen. Niiden käyttö yleensä ratkaisee mikä on vedenkulutuksen taso.
Mun on pakko tunnustaa, että en ole vetänyt edes nyt vessaa kuin iltaisin, pidän vessassa siis samat tavarat päivän ja vedän vasta illalla. Tiedän, että tämä on todella inhottava ajatus, mutta olen oikeasti todella epätoivoinen ja säästänyt nyt kaikesta. Ei tämä ole enää normaalia elämää, kyllä jokaisen pitäisi saada vetää vessa normaalisti. Pelkään vain näitä poskettomia laskuja, en halua koko palkkaani siihen laittaa. :( -ap
Nyt laita rähinäksi tuon kanssa! Jos jossain vuotaa, niin siellä syntyy kaiken aikaa isompaa vesivahinkoa ja luvassa on sitä isompi remontti ja sitä kalliimmaksi ja vaikeaksi asia menee.
Eihän tuo sinun vikasi ole, jos noin on käynyt. 🌺 Asukkaana sulla kuitenkin on velvollisuus ilmoittaa asiasta taloyhtiölle viipymättä. Tämäkin järjestyy kyllä, mitä pikemmin se hoidetaan niin sitä nopeammin!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt kun sähkön kulutus ei ole laskenut yhtään vaikka olen siirtynyt pesemään pyykkiä kodin ulkopuolelle. Täytyy vähän selvitellä asiaa. Joko pesukone on todella vähän kuluttava tai mittaria ei oikeasti lueta ja lasku lähetetään vaan samoilla kulutuksilla mitä on ollu aiemmin.
Ja mä pesen lähinnä vain 60 ja 95 asteen koneellisia. Jotain herkkää vaatetta 40 asteessa. Luulis ssen näkyvän jossain. Vesilaskua ei ole vielä tullut sinä aikana kun olen lopettanut pyykinpesun, katotaan näkyykö siinäkään mitään.
Ks. kWh-hinta. Monilla ne ovat edelleen korkeita.
Mun poika sai virheellisen laskun. Lämmin vesi ei voi koskaan olla käytännössä isompi kuin kylmä vesi. Tarkistakaa mitä viime vuonna on ollut tämän asian lisäksi. Pojalle oli laitettu edellisen vuoden kulutuksen sijaan toissa vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13 vuotta vanha kone ja 40 asteen pesu vie 1 kWh tai vähemmän, 60 asteen pesu jotain 1,2-1,5 kWh ja kuumassa jotain 1,5-1,8 kWh.
Riippuu tietysti tottumuksista, mutta joku pari koneellista pyykkiä viikossa säästää ehkä 10 kWh kuukaudessa eli ei mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain järkeä tähän säästämiseen. WC:n vetäminen vie rahaa pahimmillaankin (vanhalla pöntöllä) 8 litraa kerta. Jos vedät pöntön päivän aikana 8 kertaa, menee siihen vettä korkeintaan 64 litraa. Mainitsemallasi kylmän veden hinnalla se maksaa alle 30 senttiä.
Jos mainitsemasi lasku ja veden hinnat pitävät paikkansa, sinulla menee vettä yli 350 litraa vuorokaudessa. Tämä ei voi mitenkään pitää paikkaansa kertomillasi kulutustottumuksilla, jos missään ei ole vuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain järkeä tähän säästämiseen. WC:n vetäminen vie rahaa pahimmillaankin (vanhalla pöntöllä) 8 litraa kerta. Jos vedät pöntön päivän aikana 8 kertaa, menee siihen vettä korkeintaan 64 litraa. Mainitsemallasi kylmän veden hinnalla se maksaa alle 30 senttiä.
Siis vie vettä max 8 litraa kerta.
Meillä omakotitalossa jätevesi maksaa enemmän kuin puhdas vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mennyt varaajan varoventtiili mikä kusi muuta.an kuukauden. Joku 500 e meni siihen
Tää on hyvä vinkki! Kiitos tästä. Sanon tämän Lvi miehelle kun tulee, että voisiko olla tämä syynä. -ap
Varmista nyt ensin, että sinulla on oma lämminvesivaraaja. Muuten saat LVI-mieheltä räkäiset naurut.
Onko tämä kerrostalo, rivitalo, omakotitalo tai joku muu?
Jostain vuotaa. Kannattaa etsiä vuoto. Meillä 4 hengen taloudessa vesimaksu n. 8e henkilö kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mennyt varaajan varoventtiili mikä kusi muuta.an kuukauden. Joku 500 e meni siihen
Tää on hyvä vinkki! Kiitos tästä. Sanon tämän Lvi miehelle kun tulee, että voisiko olla tämä syynä. -ap
Varmista nyt ensin, että sinulla on oma lämminvesivaraaja. Muuten saat LVI-mieheltä räkäiset naurut.
Hän ilmoitti erikseen lämpimän vetensä kuutiohinnan... Kuitenkin on mittari, jossa erikseen kylmä ja lämmin vesi.
Eli ei ole varaajaa.
Kerro ap montako kuutiota ole käyttänyt kylmää ja lämmintä vettä. Laske keskimääräinen kulutus (155 l/vrk). Heittäkö kuinka paljon tuosta?
Kun lähdet reissuun, niin luet vesimittarin, kun tulet takaisin, niin katsot taas lukeman.
Jos luku on kasvanut, vaikka et ole ollut kotona, niin putki vuotaa tai joku käy asunnossasi lotraamassa.
Onko sinulla oma lämminvesivaraaja? Ei tunnu todennäköiseltä, kun lämpimällä vedellä on eri kuutiohinta kuin kylmällä.
Mutta käy nyt katsomassa, pyöriikö vesimittarin ratas.