Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatri vääristelee potilaan kertomuksia

Eve
13.06.2023 |

Onko kellään muulla kokemusta psykiatreista, jotka vääristelevät potilaan sanomisia? Luin äsken järkytyksekseni Kannasta erään psykiatrin tekstejä minusta. Kerroin muun muassa psykiatrille minulla olleen niin kovia kipukohtauksia, että melkein huusin. Psykiatrin teksteissä ne olivat muuttuneet yöllisiksi kirkumiskohtauksiksi! Kun kerroin, että epäilin kodissani olevan myrkyllisiä homeita, lääkärin tekstissä luki, että potilas uskoo, että häntä myrkytetään. Samanlaisia virheitä oli useita, ja ne yhdessä antavat minusta ihan sekopään kuvan.

Minusta tällainen menee jo kunnianloukkauksen puolelle, koska kaikki minua hoitavat pystyvät noita tekstejä lukemaan.

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miksi ihmeessä puhutte psykiatrille homeesta? Oikea osoite olisi taloyhtiö. Ja siitä eteenpäin ilmoitus kiinteistövirasto, rakennusvalvonta tms. Ei kuulu psykiatrian alaan homeet. 

Siellä on vastattava kaikkiin kysymyksiin tai tulee "kiertää kysymyksiä"-merkintä.

Joka tietysti voi tulla jo siitäkin, jos psykiatri ei huomioi vastausta. Mutta vastaamattomuus ajankohtaisista huolista tehtyyn kysymykseen tulkitaan aina vastahankaisuudeksi.

Heille on annettava kaikki kysytty info tai tulee välittömästi ongelmia. 

tää

Vierailija
82/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on pahinta se kun ne näköjään kirjoittelee sinne kantaan vaikkaa asiakkuus on lopetettu jo vuosia sitten. Minullekin ilmestyi nyt munat. En ymmärrä mitä valitetaan että ihmiset ei pääse psykiatriseen hoitoon ja että psykiatrinen puoli on ruuhkaantunut jos psykiatreilla on aikaa kirjoitella ihmisistä kantaan tekstejä edes näjemättä niitä ja ilman asiakkuutta psykiatriaan. Voisiko psykiatrisaa miettiä sitä, että he keskittyisi hoitamaan niitä jotka on asiakkaana ja jättää nämä ei asiakkaiden asioiden uudelleen kirjoittelun kokonaan pois. Tämänkin epikriisin kirjoitus ja pohjatekstien lukeminen oli pois ajasta jonka olisi voinut käyttää asiakkaidensa asioiden hoitamiseen. 

Itsellä taas on pyöritelty vuosia vanhoja reseptejä uusimisen yhteydessä. Jokainen ei tätä ole harrastanut, mutta erityisesti yksi ihminen tehnyt tätä monta kertaa per vuosi, vaikka vastaanottojakin ollut useita vuodessa. Tätä pidän myös ajantuhlauksena.

Sama (ja eräs toinen) harrastanut myös sitä, ettei uusi reseptiä heti. Selityksenä että vasta haettu.

Lääkäreillä siis joskus älyttömästi ongelmia sen asian kanssa, että reseptin laittaa uusintaan heti kun viimeinen erä on haettu.

Ensin mainittu keksi kuitenkin joskus uudelleen kikan, jota voi käyttää. Harrasti siis tätä vasta uusittu-selitystä on-off. Laittoi nimittäin reseptin heti uusintaan niin, että määritteli hakupäivän sen mukaan, miten edellinen erä olisi laskennallisesti loppumassa. 

Toinen suostui käyttämään kyseistä tapaa kun siitä mainitsin itse hänen reseptin uusintansa vastahankaisuutensa jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Miksi ihmeessä puhutte psykiatrille homeesta? Oikea osoite olisi taloyhtiö. Ja siitä eteenpäin ilmoitus kiinteistövirasto, rakennusvalvonta tms. Ei kuulu psykiatrian alaan homeet. 

Siellä on vastattava kaikkiin kysymyksiin tai tulee "kiertää kysymyksiä"-merkintä.

Joka tietysti voi tulla jo siitäkin, jos psykiatri ei huomioi vastausta. Mutta vastaamattomuus ajankohtaisista huolista tehtyyn kysymykseen tulkitaan aina vastahankaisuudeksi.

tää

Jep. Ja turhiin lääkityksiin ja ylilääkintään pitää suostua tai tule merkintä lääkevastaisuudesta. Vaikka olisit sekaisin lääkkeistä kuin käkikello ja tuskin pysyt enää pystyssä niin niitä on syötävä koska se on sinulle hyväksi. Jos et syö, vastustat hoitoa.

Vierailija
84/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

tää

Jep. Ja turhiin lääkityksiin ja ylilääkintään pitää suostua tai tule merkintä lääkevastaisuudesta. Vaikka olisit sekaisin lääkkeistä kuin käkikello ja tuskin pysyt enää pystyssä niin n

huh huh!

Vierailija
85/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina äänittää tapaamiset ja puhelut. Muuten on ammattilaisen tulkinta vs. potilaan tulkinta, ja niistä ammattilaisen tulkinta on aina se oikea.

Olen itse sh ja nähnyt miten homma menee. Itse olen kerran somaattisella puolella joutunut korjaamaan tekstejä. Ensin siihen ei suostuttu. Kun lähetin sanatarkasti litteroidun käyntitallenteen kokonaisuudessaan, suostuivat heti korjaamaan pyytämäni muutokset. 

Nauhoittaahan saa kertomatta ja vaikka kiellosta huolimatta. Sairaalaolosuhteissa pitää huomioida että ei nauhoita vahingossa myös muiden tietoja. Eihän muiden tietoja toki pitäisi pystyä nauhoittamaan, mutta silti niin voi käydä.

Vierailija
86/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Erään päivätoimintakeskuksen, joka oli naapurissani, jossa kävin silloin tällöin ja joka oli lopettamassa soteuudistuksen myötä, työntekijä sanoi minulle, että sosiaaliohjaaja haluaisi konsultoida keskuksen kävijöitä siitä, mitä toimintaa sen tilalle voisi järjestää. Suostuin, olen luova ihminen ja kehitysideoita kannattaa kysyä minulta. Sossu alkoi sitten kysellä minulta että syönkö päivittäin lämpimän aterian yms. Olin vähän ihmeissään ja kysyin, mitä hän sellaisia kyselee, kun meidänhän piti puhua sen päivätoimintakeskuksen loppumisesta. Sain sitten kantaan merkinnän otsikolla psykiatria: "keskusteltu asiakkaan kanssa kotona pärjäämisestä". Sossu sattui sitten samalle kirjoittajakurssille ja alkoi itkeä esittelykierroksella esitellessäni itseni. Omalla vuorollaan sanoi: "Minua on jännittänyt tulla tällaisille kursseille, jos olen vaikka töissä tehnyt jollekin jotain pahaa".

Ja näitä on vaikka minkälaisia ollu

Tuttua kirjauksien näkymättömyys. Mulla tullut välillä, kun on ollut jotain ongelmia (konfliktia). Puolitoista vuotta tainnut olla pisin väli, jossa en nähnyt yhtäkään kirjausta, vaikka niitä kyllä tuli. Ei auttaneet kyselyt, koska viesti joko "jäi" jonnekin tai sanottiin että jaa, kyllä niiden pitäisi näkyä.  

Noitahan saa piilottaa ihan laillisesti, kun vain perustelee sen sopivasti. Kukaan ei kyseenalaista eikä asialle tarvitse todellisuudessa tehdä mitään. Aina löytyy perustelu, joka kumoaa lain käytännössä.

Vierailija
87/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
88/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpö koko ketju ja leimataan kaikki lääkärit taas.Tästä on muutenkin Vauva palstasta tullut ihmeellinen mt ongelmaisten jankkaus ketju mutu tiedoilla ja taidoilla ja Provotaan ,että saadaan oikein kunnon juttua ja suurin osa ihan keksittyä!

Säälin kaikkia jotka menee tähän vipuun täällä.

Vierailija
89/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö koko ketju ja leimataan kaikki lääkärit taas.Tästä on muutenkin Vauva palstasta tullut ihmeellinen mt ongelmaisten jankkaus ketju mutu tiedoilla ja taidoilla ja Provotaan ,että saadaan oikein kunnon juttua ja suurin osa ihan keksittyä!

Säälin kaikkia jotka menee tähän vipuun täällä.

Ei ole mitään provoilua eikä keksittyjä, eikä kukaan ole väittänyt että kaikki.

Vierailija
90/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
91/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku vuosi sitten ollut se moottorisaha-jonglöörikin joutunut suljetulle osastolle syyttä suotta pariksi viikoksi. Oli kertonut lääkärille olleensa pohjois-koreassa esiintymässä kim jong unille, mikä oli ihan totta, niin lääkäri oli heti passittanut suljetulle 😂😂

Sitten oli kestäny vaikka kuinka kauan, että kukaan uskoi ja tarkisti asian, sen jälkeen pääsi pois osastolta.

Ei ihme ettei suomessa apua tarvitsevat pääse sairaalaan. Vaikuttavat varmaan terveemmiltä lääkärien mielestä kuin terveet taiteilijat.

Vierailija
92/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös joku vuosi sitten ollut se moottorisaha-jonglöörikin joutunut suljetulle osastolle syyttä suotta pariksi viikoksi. Oli kertonut lääkärille olleensa pohjois-koreassa esiintymässä kim jong unille, mikä oli ihan totta, niin lääkäri oli heti passittanut suljetulle 😂😂

Sitten oli kestäny vaikka kuinka kauan, että kukaan uskoi ja tarkisti asian, sen jälkeen pääsi pois osastolta.

Ei ihme ettei suomessa apua tarvitsevat pääse sairaalaan. Vaikuttavat varmaan terveemmiltä lääkärien mielestä kuin terveet taiteilijat.

🙃

Vierailija
93/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä, ihmisen pitää olla sekaisin jos ylipäätään psykiatrin kanssa juttelee. 

Tiedätkö mitä? Olet väärässä.

Psykiatrien kanssa juttelee pääasiassa ihan tavalliset ihmiset, jotka joutuvat elämässään hetkittäin vaikeisiin tilanteisiin.

Esimerkiksi onnettomuudet ja kuo le mantapaukset voivat aiheuttaa ihmiselle pahoja traumoja, surua ja/tai masennusta/ ahdistusta/ unettomuutta yms. Ne taas vaikeuttaa muuta elämää ja töistä selviytymistä, mihin taas terapia on hyvä apu.

Ja tiedätkös kenen kanssa jutellaan, että päästään terapiaan? No kas, se on psykiatri.

Mutta ethän sinä sitä ymmärrä. Olet kai liian sekaisin.

Vierailija
94/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Erään päivätoimintakeskuksen, joka oli naapurissani, jossa kävin silloin tällöin ja joka oli lopettamassa soteuudistuksen myötä, työntekijä sanoi minulle, että sosiaaliohjaaja haluaisi konsultoida keskuksen kävijöitä siitä, mitä toimintaa sen tilalle voisi järjestää. Suostuin, olen luova ihminen ja kehitysideoita kannattaa kysyä minulta. Sossu alkoi sitten kysellä minulta että syönkö päivittäin lämpimän aterian yms. Olin vähän ihmeissään ja kysyin, mitä hän sellaisia kyselee, kun meidänhän piti puhua sen päivätoimintakeskuksen loppumisesta. Sain sitten kantaan merkinnän otsikolla psykiatria: "keskusteltu asiakkaan kanssa kotona pärjäämisestä". Sossu sattui sitten samalle kirjoittajakurssille ja alkoi itkeä esittelykierroksella esitellessäni itseni. Omalla vuorollaan sanoi: "Minua on jännittänyt tulla tällaisille kursseille, jos olen vaikka töissä tehnyt jollekin jotain paha

Pyydä kirjauksia kirjallisesti arkistosta. Jos niitä ei luovuteta, sille pitää antaa kirjallinen lakiin perustuva syy. Jos et saa papereita tai syytä, tai jos syy ei perustu lakiin, tee ilmoitus oikeusasiamiehelle. Ilmoitus on helppo tehdä netissä ja tulee asiallisesti käsitellyksi. Sen sijaan sairaalan johdolle tms. valittaminen on ajanhukkaa.

Vierailija
95/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on psykiatrin esimies? Potilasasiamies voisi auttaa?

Joskus psykiatritkin saavat potkuja jos valituksia tulee. 

Toinen vaihtoehto on ( hallinto) kantelu. 

Muistutus myös mahis. 

Vierailija
96/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ja muistaakseni pääse pois kun siirsi kirjansa toiseen kuntaan ja pääsi toiseen arvioon tms. ? 

Vierailija
97/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä, ihmisen pitää olla sekaisin jos ylipäätään psykiatrin kanssa juttelee. 

Eikös psykiatri tapaa potilaan myös terapia/ lausunto asioissa? 

Vierailija
98/138 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveimmät kykenevät puhumaan.

Sairaimmat ovat omissa maailmoissa tai pakkohoidossa.

Vierailija
99/138 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
100/138 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole virheellisiä merkintöjä, mutta minulla psykiatri tuntui ohjailevan sanomisiani saadakseen kirjata jotakin tietyllä tapaa. Siis kysyi esim. parillakymmenellä eri tavalla usealla sessiolla, olenko nyt varma, että minulla ei ole tällaisia ja tällaisia tuntemuksia. Päädyin lopulta liioittelemaan omaa oloani ja oirekuvaa, kun tuntui, että hän ei lopettanut noista samoista tuntemuksista kyselyä ennen kuin sai tietynlaisen vastauksen, vaan sessiot kiertsivät ympyrää enkä saanut niistä mitään irti.

Tavallaan ymmärrän, että hän saattoi haluta tehdä minulle jonkin psyykkisen diagnoosin ns. väkisin, koska psykiatrille hakeutumisen syyni oli Kelan kuntoutuspsykoterapian hakeminen työssä jaksamisen tueksi, ja kun en ollut esim. masentunut eikä minulla ollut mitään olemassaolevaa diagnoosia, siihen lähetteeseen piti hakea jotain muuta perustetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi