Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatri vääristelee potilaan kertomuksia

Eve
13.06.2023 |

Onko kellään muulla kokemusta psykiatreista, jotka vääristelevät potilaan sanomisia? Luin äsken järkytyksekseni Kannasta erään psykiatrin tekstejä minusta. Kerroin muun muassa psykiatrille minulla olleen niin kovia kipukohtauksia, että melkein huusin. Psykiatrin teksteissä ne olivat muuttuneet yöllisiksi kirkumiskohtauksiksi! Kun kerroin, että epäilin kodissani olevan myrkyllisiä homeita, lääkärin tekstissä luki, että potilas uskoo, että häntä myrkytetään. Samanlaisia virheitä oli useita, ja ne yhdessä antavat minusta ihan sekopään kuvan.

Minusta tällainen menee jo kunnianloukkauksen puolelle, koska kaikki minua hoitavat pystyvät noita tekstejä lukemaan.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole virheellisiä merkintöjä, mutta minulla psykiatri tuntui ohjailevan sanomisiani saadakseen kirjata jotakin tietyllä tapaa. Siis kysyi esim. parillakymmenellä eri tavalla usealla sessiolla, olenko nyt varma, että minulla ei ole tällaisia ja tällaisia tuntemuksia. Päädyin lopulta liioittelemaan omaa oloani ja oirekuvaa, kun tuntui, että hän ei lopettanut noista samoista tuntemuksista kyselyä ennen kuin sai tietynlaisen vastauksen, vaan sessiot kiertsivät ympyrää enkä saanut niistä mitään irti.

Tavallaan ymmärrän, että hän saattoi haluta tehdä minulle jonkin psyykkisen diagnoosin ns. väkisin, koska psykiatrille hakeutumisen syyni oli Kelan kuntoutuspsykoterapian hakeminen työssä jaksamisen tueksi, ja kun en ollut esim. masentunut eikä minulla ollut mitään olemassaolevaa diagnoosia, siihen lähetteeseen piti hakea jotain muuta perustetta.

Miksi haet yhteiskunnan kustantamaan terpaiaan, jos sinulla ei ole mitään psyykkisiä oireita?

Vierailija
102/138 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös joku vuosi sitten ollut se moottorisaha-jonglöörikin joutunut suljetulle osastolle syyttä suotta pariksi viikoksi. Oli kertonut lääkärille olleensa pohjois-koreassa esiintymässä kim jong unille, mikä oli ihan totta, niin lääkäri oli heti passittanut suljetulle 😂😂

Sitten oli kestäny vaikka kuinka kauan, että kukaan uskoi ja tarkisti asian, sen jälkeen pääsi pois osastolta.

Ei ihme ettei suomessa apua tarvitsevat pääse sairaalaan. Vaikuttavat varmaan terveemmiltä lääkärien mielestä kuin terveet taiteilijat.

Tämä.

Mikä tahansa mikä tapahtuu ulkomailla voi myös olla uhka? Eihän ihmisten saa antaa liikkua vapaasti, kun lääkärit itse haluavat leiman ja leimatun pysyvän tiukasti paikoillaan. Sehän on uhka koko maalle, jos täältä lähdetään pysyvästi jonnekin muualle ja eletään ilman "järjestelmän" apua! Tai edes eletään hetki jossakin toisessa maassa keräten kokemista, jota ei täällä saa. Siinä piru voi jopa kehittyä väärä kielitaito ja löytää ihan uutta ammattiakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö koko ketju ja leimataan kaikki lääkärit taas.Tästä on muutenkin Vauva palstasta tullut ihmeellinen mt ongelmaisten jankkaus ketju mutu tiedoilla ja taidoilla ja Provotaan ,että saadaan oikein kunnon juttua ja suurin osa ihan keksittyä!

Säälin kaikkia jotka menee tähän vipuun täällä.

Ei ole mitään provoilua eikä keksittyjä, eikä kukaan ole väittänyt että kaikki.

Pumpulissa eläneet eivät kestä reaalimaailmaa. Sen kieltäminen on heille elinehto, jota puolustetaan aina kun vain voidaan esim. juuri haukkumalla toisten kokemuksia. 

Vierailija
104/138 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö koko ketju ja leimataan kaikki lääkärit taas.Tästä on muutenkin Vauva palstasta tullut ihmeellinen mt ongelmaisten jankkaus ketju mutu tiedoilla ja taidoilla ja Provotaan ,että saadaan oikein kunnon juttua ja suurin osa ihan keksittyä!

Säälin kaikkia jotka menee tähän vipuun täällä.

Ei ole mitään provoilua eikä keksittyjä, eikä kukaan ole väittänyt että kaikki.

Pumpulissa eläneet eivät kestä reaalimaailmaa. Sen kieltäminen on heille elinehto, jota puolustetaan aina kun vain voidaan esim. juuri haukkumalla toisten kokemuksia. 

Joo, eihän noita psykiatralla tapahtuneita asioita usko kuin ne jotka ovat olleet tuon instanssin kanssa tekemisissä. Se on kuulkaa aika uskomatonta mitä kaikkea siellä tapahtuu. Nämä kirjaukset yksi esimerkki siitä, että potilailla ei ole mitään sanansijaa omiin asioihinsa psykiatrialla. Ei taida muualla terveydenhuollossa ihan näin olla.

Vierailija
105/138 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tuttua... En halunnut olla samassa tilassa entisten koulukiusaajieni kanssa, tämä oli oire epäluuloisesta persoonallisuushäiriöstä.

Vierailija
106/138 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kannattaa antaa olla vaan siellä, jos vaikka haluat tk-eläkkeelle niin on sitten siihen sopivaa materiaalia. Työnantajat ei niitä pääse lukemaan. 

Vierailija
107/138 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh asiaa sivuten,  homealtistuneet on suomessa pohjasakkaa, mitään apua ei saa ...en ainakaan ole löytänyt. Tai siis 'Home- ja kosteusvaurio sairaus' diagnoosin sain, mutta kiinnostaako ketään ?  Jos minulta kysytään Suomalaisten lääkärien käytös on asiassa ihan rikollisen moraalitonta. Ja psykiatrit... Voi Jeesus .

Julkinen sektori ainakin siis, ja saavat toimia miten lystäävät asian suhteen koska... niin - miksi saavat? Eikös tämä ole oikeus valtio jne. Kukaan ei myöskään näytä olevan vastuussa mistään.

Ai muuten, jos minä sanon saman homeista (tai huonosta  rakentamisesta tms) kuin eräs Turkulainen professori , siis melko tarkkaan samat asiat, niin minä olen kuulemma päästäni sekaisin,  mutta se professori sitten  ilmeisesti ei ole...

Eikös muuten psykiatrien pidä pitää osaamisensa ajan tasalla? Jotain vastaavaa tuolla

https://www.ncbi.nlm.n

Ei saa vääristäen kirjata potilaan sanomaa miten sattuu, josta noi diagnoosit vielä päälle. Mitä tämä kertoo sitten heistä itsestään?. Ei kertomasi touhu ole heidän ammatissaan normaalia käytöstä, varsinkin haavoittuvassa asemassa olevia kohtaan ja turha pakottaminen lääkkeisiin, joista haittaa. Ei ainakaan pitäisi olla normaalia.

Se on väärin, jos heti tuollainen potilasta leimaava asenne automaattisesti, että potilas kuitenkin siis vain valehtelee?

Noin ei saa toimia, laitonta. 

Kertokaa ihmeessä positiivisiakin kokemuksia, joita saattaa tässä ketjussa olla, mutta piti heti kommentoida tätä.

Vierailija
108/138 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kipuja, kuumetta ja astmakohtauksia, jotka yhdistin asuntoni homeongelmaan. Psykiatrin diagnoosi oli psykoottinen häiriö ja hajuharha. Minulle pakkosyötettiin osastolla vahvoja psykoosilääkkeitä, jotka eivät oireisiini tietenkään mitään vaikuttaneet.

Oireet hävisivät vasta muuton ja tekstiilien hävittämisen jälkeen. Yritin lopettaa psykoosilääkkeen, mutta se on sekoittanut aivoni niin pahasti, että sain ihan karmivia vieroitusoireita, itsetuhoisuutta jne. Tuskin pääsen lääkkeestä koskaan eroon.

Tähän siis tarkoitin tekstini, toivottavasti onnistui tämä viesti, jossa asiaan viittasin.

-107

Vierailija
109/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eve kirjoitti:

Tein muistutuksen vääristä kirjauksista. Toivottavasti ne suostutaan korjaamaan.

Onnistuiko?

Vierailija
110/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne tekee. Itse kerroin psykiatriselle hoitajalle korvamadosta (eli musiikista/kappaleesta joka soi ja soi päässä) ja siitä kuinka se häiritsee, noh sinne papereihin oli kirjoitettu että kuulen ääniä. Mikä ei pidä paikkansa ja siitä sanoinkin, mutta eihän se tulkinta sieltä mihinkään lähtenyt. Sanomattakin selvää, etten ottanut psykiatrin määräämiä neuroleptejä. 

Melko sama kokemus. Tuli puheeksi, että pelkään joskus yksin, kun joku näkemäni kauhuleffa saattaa tulla mieleen, ja se tulkittiin psykoottiseksi. Sen jälkeen kaikki terveyskeskuslääkäritkin ovat, diagnoosiani vilkaistuaan, kirjanneet asioita psykoottisluonteisiksi, kuten vaikkapa tavallinen ahdistus.

Mä en ymmärrä tätä kieroitunutta touhua heiltä.

Millainen onkaan heidän psyyke sitten?. Eihän se ole normaalia mennä kirjoittelemaan potilastaan omiaan, kun pitäisi auttaa. Kiusaamistahan tuo on.

Miten siis selkään puukotus auttaa potilasta, että  tulkitaan väärin, jopa tahallaan tai muuten vain keksimällä omiaan ja pahennetaan vain tilannetta. 

Vaikutatte näemmä ihan liian normaaleilta heille, että pitää keksiä psykoosit ja harhat jnejne. Miksi ei saisi vaikuttaa suht.norm, miten he siitä hyötyvät totuutta värittelemällä toisenlaiseksi ja muut  perässä katsoo mitä psykiatri kirjannut, ottaa tosissaan ja pistää kaiken psyykkeeseen tai esim. psykoottisluonteiseksi sinun kohdalla.

Ärsyttävä stigma

Saatte muuten kertomatta äänittää keskustelunne, eiköhän siitä ole näyttöä, jos ei uskota muuten potilasta.

Vierailija
111/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvin psykiatrian "lääkärit" ja ammattitaidottomat psykologit taas asialla? 

Vierailija
112/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin elämäni ensimmäistä kertaa gynekologilla ja ajattelin että on hyvä kertoa aluksi heti avoimesti, että jännittää. Käyttäydyin ihan normaalisti. Myöhemmin kun katsoin, niin tietoihini oli kirjattu oudoksuvaan sävyyn, että potilaalla on joku ihmeellinen FOBIA.

Vierailija
113/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin elämäni ensimmäistä kertaa gynekologilla ja ajattelin että on hyvä kertoa aluksi heti avoimesti, että jännittää. Käyttäydyin ihan normaalisti. Myöhemmin kun katsoin, niin tietoihini oli kirjattu oudoksuvaan sävyyn, että potilaalla on joku ihmeellinen FOBIA.

Nykyään en kerro enää minnekään, jos jännittää.

Vierailija
114/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan. 

Vierailija
115/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo haastattelut psykiatrin ja lääkäreiden kanssa pitäisi äänittää, jotta tuollaisia virheitä ei voi syntyä.

Tuollaisen tekstin perusteella joku voi päätellä, että kärsit harhaluuloisuudesta tai psykoosista, mutta miksi olet maininnut homeen tai kivut ? Miten psykiatri voi auttaa niihin. 

Ei tuollaista kannata mainita psykiatrille tai edes lääkärille Suomessa home oireita helposti pidetään vähän hulluuden merkkinä.

Vierailija
116/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli kerran laitettu että potilas on lapsellinen, kehittymätön persoona, joka luulee itsestään liikoja.

Vierailija
117/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärit tietää homealtistuksen oireet ja syyt, mutta THL esim. ei halua tätä tunnustaa. Syitä voi jokainen miettiä. Olisiko joku taho painostanut tähän päätelmään, että humpuukia koko juttu ja syötetään sitä kansalle. Jos tämä vielä perataan.

Vierailija
118/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli kerran laitettu että potilas on lapsellinen, kehittymätön persoona, joka luulee itsestään liikoja.

Mullekin oli yksi (ensimmäinen täysmulkero mies) laittanut jotain "vastauksissaan joko voimakkaan defensiivinen tai jotenkin kehittymättömän oloinen"...😂😂😂 Luin niitä sen paskakirjauksia

Vierailija
119/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin oli yksi (ensimmäinen täysmulkero mies) laittanut jotain "vastauksissaan joko voimakkaan defensiivinen tai jotenkin kehittymättömän oloinen"...😂😂😂 Luin niitä sen paskakirjauksia

En esim. saanut hänen puheestaan mitään selvää kun hän puhui vähän hoono soomi.. 

Vierailija
120/138 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo haastattelut psykiatrin ja lääkäreiden kanssa pitäisi äänittää, jotta tuollaisia virheitä ei voi syntyä.

Tuollaisen tekstin perusteella joku voi päätellä, että kärsit harhaluuloisuudesta tai psykoosista, mutta miksi olet maininnut homeen tai kivut ? Miten psykiatri voi auttaa niihin. 

Ei tuollaista kannata mainita psykiatrille tai edes lääkärille Suomessa home oireita helposti pidetään vähän hulluuden merkkinä.

Ap voi olla esim. kipupotilas ja halunnut keskustella elämästään kivun kanssa ja sen myötä olleista  rajoitteista elämäänsä mm. kaverisuhteisiin, työelämään jne, joka kieltämättä voi myös masentaa sekä ahdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi