Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatri vääristelee potilaan kertomuksia

Eve
13.06.2023 |

Onko kellään muulla kokemusta psykiatreista, jotka vääristelevät potilaan sanomisia? Luin äsken järkytyksekseni Kannasta erään psykiatrin tekstejä minusta. Kerroin muun muassa psykiatrille minulla olleen niin kovia kipukohtauksia, että melkein huusin. Psykiatrin teksteissä ne olivat muuttuneet yöllisiksi kirkumiskohtauksiksi! Kun kerroin, että epäilin kodissani olevan myrkyllisiä homeita, lääkärin tekstissä luki, että potilas uskoo, että häntä myrkytetään. Samanlaisia virheitä oli useita, ja ne yhdessä antavat minusta ihan sekopään kuvan.

Minusta tällainen menee jo kunnianloukkauksen puolelle, koska kaikki minua hoitavat pystyvät noita tekstejä lukemaan.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä valossa jopa ironista, että sanotaan että pitäisi lisätä mielentervespalveluita. Noistahan  näyttää olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
42/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki minua hoitavat eli sinulla useita kontakteja mielenterveyspuolelle.Mikä diagnoosisi on?Avais asiaa oikeasta näkökulmasta eikä provoten.Mihin asiaan hait apua vai oliko sovittu tapaaminen per kk?Onko hoitosuhteesi vakituinen,oletko avopuolen asiakas?Onko sinulla omahoitaja?Paljon aukkoja tossa provossasi:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tavalliset ihmiset mustamaalaavat ja vääristelevät muiden esim naapureiden asioita.

Sitä vaan ihmettelen , että minkä tyydytyksen siitä saavat.

Vierailija
44/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaskertomuksissa voi olla myös loukkaavasti kirjoitettua tekstiä:

"Potilas läähättää", oli kirjoitettu.

Tosiasiallisesti potilas sanoi:

"Hengästyn nopeassa kävelyssä" 

Vierailija
45/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista saa kuvan, että työntekijät halveksii potilaitaan.

Vierailija
46/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira läähättää. 

Vierailija
47/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on parikymppinen minulla oli stalkkeri. Kärsin myös masennuksesta ja kun erehdyin kertomaan psykiatrille tästä öisin ikkunoihin koputtelevasta häiriköstä,hän leimasi minut harhaiseksi ja uhkaili jopa pakkohoidolla.

Kun kerroin sitten tämän häirikön rikkoneen keskellä yötä ikkunani ja poliisien saaneen hänet kiinni, vastaus oli vihainen "VAI SILLÄ LAILLA". Otti ilmeisesti luonnolle etten ollutkaan harhainen. Nii  ja se stalkkeri oli yksi mies jonka kanssa olin kerran käynyt treffeillä.

Vierailija
48/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on parikymppinen minulla oli stalkkeri. Kärsin myös masennuksesta ja kun erehdyin kertomaan psykiatrille tästä öisin ikkunoihin koputtelevasta häiriköstä,hän leimasi minut harhaiseksi ja uhkaili jopa pakkohoidolla.

Kun kerroin sitten tämän häirikön rikkoneen keskellä yötä ikkunani ja poliisien saaneen hänet kiinni, vastaus oli vihainen "VAI SILLÄ LAILLA". Otti ilmeisesti luonnolle etten ollutkaan harhainen. Nii  ja se stalkkeri oli yksi mies jonka kanssa olin kerran käynyt treffeillä.

🤣

Vierailija
49/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sitähän he tekevät. Tykkäävät vain ajatella muuta omissa harhoissaan. 

Vierailija
50/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kerroin lääkärille miten koko ajan pierettää niin hän diagnosoi minulle kakkahädän!

Asiaan puoleksi liittyen, psykiatri on kysynyt minulta kuinka useasti kakkaannan. Ei muuten mutta sanavalinta on outo. Vastasin toki. 

Vierailija
51/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sitähän he tekevät. Tykkäävät vain ajatella muuta omissa harhoissaan. 

Jep.

Vierailija
52/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheellisiin merkintöihin voi pyytää oikaisua.

Sairauskertomustekstien laadinta on tarkka ja hienovaraisuutta vaativa työvaihe erikoisaloilla, joilla on paljon kuvailevaa aineistoa kuten yleislääketiede, psykiatria jne.

On helpompi kirjata pääasiassa vain esim. mittaustuloksia jostain asiasta.

Uskoisin, että on paljon lääkäreitä, jotka eivät ymmärrä aloittajan kuvaaman tyyppisten potilaan kertomuksesta poikkeavien ilmausten suurta merkityksellisyyttä. Tähän ei ole koulutusta. Lisäksi kirjausten teko kovassa kiireessä ulkomuistista jälkeenpäin ilman omaa ilmaisullisia tyylitajua johtaa juuri tähän, että sairauskertomusten kautta saatetaan luoda potilaalle osittain ihan uusi elämänhistoria.

EI voi pyytää oikaisua!!

Lupaan tämän! Mulle tapahtui ihan samaa kuin ap:lle, kertomuksiani on sekotettu, ja pantu ihan puuta heinää omakantaan kaikille luettavaksi! En olisi ikinä menny puhumaan asioitani jos olisin tämän tiennyt. Aivan vääristeltyjä asioita lukee siellä nyt pysyvästi. Pyysin korjauksia teksteihin, se EI ONNISTNUT! Joten ÄLKÄÄ USKOKO sitä VALHETTA että muka saisi korjatuksi, EI SAA!

En muista mitä selitti, sanoi että ei voi ottaa tekstiä pois, mutta voi kirjoittaa huomautuksen jonnekin muualle, mutta sitä ei ikinätehnytkään!

Vierailija
53/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheellisiin merkintöihin voi pyytää oikaisua.

Sairauskertomustekstien laadinta on tarkka ja hienovaraisuutta vaativa työvaihe erikoisaloilla, joilla on paljon kuvailevaa aineistoa kuten yleislääketiede, psykiatria jne.

On helpompi kirjata pääasiassa vain esim. mittaustuloksia jostain asiasta.

Uskoisin, että on paljon lääkäreitä, jotka eivät ymmärrä aloittajan kuvaaman tyyppisten potilaan kertomuksesta poikkeavien ilmausten suurta merkityksellisyyttä. Tähän ei ole koulutusta. Lisäksi kirjausten teko kovassa kiireessä ulkomuistista jälkeenpäin ilman omaa ilmaisullisia tyylitajua johtaa juuri tähän, että sairauskertomusten kautta saatetaan luoda potilaalle osittain ihan uusi elämänhistoria.

EI voi pyytää oikaisua!!

Lupaan tämän! Mulle tapahtui ihan samaa kuin ap:lle, kertomuksiani on sekotettu, ja pantu ihan puuta heinää omakantaan kaikille lue

Etkö pyydä uudelleen?

Vierailija
54/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjauksista. Jos lääkäri on tulkinnut potilaan kertomusta väärin, sitä osaa ei välttämättä voida enää poistaa kirjauksesta, koska tulkinta on ihan olennainen säilyttää että voidaan seurata miksi lääkärin hoitopäätökset on muodostuneet. Voitte sen sijaan pyytää korjauksena lisäämään kirjaukseen sen, mitä olette oikeasti sanoneet. Ja kannattaakin, ihan hirveiltä kuulostaa nuo :/

Eli "potilas ajattelee että häntä myrkytetään" -> lisäksi "potilas kertonut kotinsa sisäilmassa olevan homemyrkkyjä". 

Vierailija
55/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa karulta, mutta pakko todeta että luultavasti ilman loukkaustarkoitusta vaan livahtanut huono ilmaus kun joku kiireessä kirjannut. 

Vierailija
56/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Erään päivätoimintakeskuksen, joka oli naapurissani, jossa kävin silloin tällöin ja joka oli lopettamassa soteuudistuksen myötä, työntekijä sanoi minulle, että sosiaaliohjaaja haluaisi konsultoida keskuksen kävijöitä siitä, mitä toimintaa sen tilalle voisi järjestää. Suostuin, olen luova ihminen ja kehitysideoita kannattaa kysyä minulta. Sossu alkoi sitten kysellä minulta että syönkö päivittäin lämpimän aterian yms. Olin vähän ihmeissään ja kysyin, mitä hän sellaisia kyselee, kun meidänhän piti puhua sen päivätoimintakeskuksen loppumisesta. Sain sitten kantaan merkinnän otsikolla psykiatria: "keskusteltu asiakkaan kanssa kotona pärjäämisestä". Sossu sattui sitten samalle kirjoittajakurssille ja alkoi itkeä esittelykierroksella esitellessäni itseni. Omalla vuorollaan sanoi: "Minua on jännittänyt tulla tällaisille kursseille, jos olen vaikka töissä tehnyt jollekin jotain pahaa".

Ja näitä on vaikka minkälaisia ollu elämän varrella. Tällähetkellä en saa nähdä omia a-klinikkakirjauksia, joten ei aavistustakaanmitä kaikkea minusta valehdellaan. Taidan pian lopettaa käynnit, vaikken olekaan raitistunut.

Vierailija
57/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

herranjumala mitä paskaa

Vierailija
58/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä valossa jopa ironista, että sanotaan että pitäisi lisätä mielentervespalveluita. Noistahan  näyttää olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Etkö ihmettele, miksi ap on hakemassa apua home/kipuongelmiin psykiatrisella puolelta? Jos itsellä ei ole ns. sairaudentuntoa on apua hankala ottaa myöskään vastaan. 

Vierailija
59/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ihmettele, miksi ap on hakemassa apua home/kipuongelmiin psykiatrisella puolelta? Jos itsellä ei ole ns. sairaudentuntoa on apua hankala ottaa myöskään vastaan. 

Tiedän tapauksen, jossa tupakoitsijan tupakoinnista johtuneet oireet (aivojen heikko hapensaanti) alettiin hoitamaan psykoosina. Että sillai. 

Vierailija
60/138 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, en enää muista tarkalleen  mitä mutta juuri vastaavia. Kannattaa selata omakanta läpi joka käynnin jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi