Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen
Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!
Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.
Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.
En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.
Kommentit (2017)
Minä sano, että yhtä kauheaa on, että nämä kolmen kuukauden kurssin käyneet tyypit on jotain hemmetin Perseenalasia trainereita ja ne laukoo milloin mitäkin totuuksiansa.. ja millä tietämättömyydellä ja itsekorostuksella piukat trikoot soiden.😩
Se on pelottavaa, kun porukka vielä uskoo niitä.
Jumankauta nää trainerit- pahaa tekee.
Olematon koulutus ja olematon tietämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ei ole sairaus, se ei myöskään johdu sairaudesta.
Jos ihminen lihoaa, se on puhtaasti hänen omaa syytään.
Jos nyt sattuu olemaan tauti tai toinen mikä aineenvaihduntaa hidastaa, ihmisellä itsellään velvollisuus pitää itsestään huoli ja esim. syödä oikein.
Ihanaa, kun joku tietää!! Ihan kaikkien puolesta! Mahtaa olla hienoa olla sinä.
👀😬👍🏻Ou. Ja varsinkin sinä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat haluaa, että heidät hyväksytään sellaisenaan. No entä kun niin vain ei käy? Vaikka tästä kuinka jauhetaan, niin lihavuus ei muutu kauniiksi niiden silmissä kuka ei lihavista tykkää. Sille ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. Ainoa mille voitte tehdä jotain on hyväksyä se tosiasia, ett kaikki vain ei voi tykätä kaikista. Hyväksykää se ja voitte elää vapaina omina itsenänne ihan kuten haluatte.
Ainoa mille kukaan voi tehdä mitään on hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ovat, oli sitten iso tai pieni, ruma tai kaunis. Voit pitää suusi kiinni ja olla sanomatta ääneen mitä ajattelet. Myös pitää ilmeesi kurissa jos joku ei miellytä. TÄTÄ sanotaan kehopositiivisuudeksi eli kehorauhaksi. Lapset sanoo suoraan mitä ihmettelevät mutta normaalin aikuisen ihmisen pitää osata pitää suunsa kiinni.
Minä en ole ikipäivänä sanonut ääneen kellekkään lihavalle mitään hänen kiloistaan. Ilmeenikään ei värähdä kun näen läskin, koska minua ei kiinnosta minkä painoinen joku on. Sanon vain tässä yleisesti, että toisten ihmisten mieliä ei vain voi väkisellä muuttaa miksikään. Vain omaa itseä voi muuttaa.
Vaikka itse olen ollut hiljaa läskien kanssa, niin minua on arvosteltu kovasti minun laihuudestani koko elämäni. Luuletteko, että se on yhtään sen parempi kuin lihavan haukkuminen? Kaikista eniten juuri ylipainoiset ovat räkyttäneet ja arvostelleet ja miettineet mitä minä syön ja miksi olen niiiiiiin kauheeeen laiha. "Ota pullaa, niin kasvat vähäsen".
Mutta hei, minä olen sinut tämän asian kanssa, koska minä olen tehnyt sen henkisen työn ja hyväksynyt itseni vaikka muut sanoisi mitä. Ja sitä samaa suosittelen läskeillekin. Mitä väliä mitä muut sanoo tai ajattelee? Ei yhtään mitään väliä. En oikeasti edes usko, että niitä ääneen arvostelijoita niin paljon edes on, paitsi jossain lääkärissä, kun se on heidän työtään puuttua itsensä vahingoittamiseen. Suurin ongelma läskeillä on heidän omassa päässään. Joten get over it tai tee jotain sille.
Naurettavaa vaan tämä kaksinaismoralismi, kun kehopositiivisten kerhoon pääsee vain läskit ja laihat ei. Läskien mielestä laihoja saa haukkua rajattomasti, mutta annas olla kun läskille sanotaan, että olet epäterveellisen lihava.
Sanomisistasi huolimatta tulee jotenkin tunne, että et näytä olevan sinut.
Ihan varmasti tulee tunne, kun tämä aihe saa minut kiehumaan. Sinut olen itseni kanssa, mutta vi tuttaa elää tällaisen ilmiön maailmassa. Oikeasti jos teillä läskeillä olisi hyvä olla itsenne kanssa, niin teidän ei tarvitsisi etsiä sitä hyväksyntää muualta. Ei tarvisi edes puhua tästä. Iloisena voisitte nautiskella elämästä ja kaikilla olisi kivaa. Nyt vain yritätte väen vängällä saada yleisen asenteen muuttumaan sellaiseksi, että ensin teistä pitäisi tykätä ja teidät hyväksyä, jotta te itse voisitte olla tyytyväisiä itseenne. Ei se toimi ikinä niin päin, vaan ensin oma mieli ja sitten muu maailma muuttuu.
Tietenkin ylipainoisilla on huono olla itsensä kanssa! Kun ei se läskinä eläminen ole mukavaa. Kaikesta huolimatta suurin osa haluaisi olla laiha tai edes normaalipainoinen. Voi hyvänen aika, tästähän täälläkin on mekastettu, kun läskit eivät ymmärrä hävetä vaan yrittävät jopa iloita lihavuudestaan. Ne porsaat. Eli mikään ei käy teille!
Ihanne olisi se, ettei ihmisiä arvotettaisi sen ulkomuodon perusteella, kuten ei värin, iän ym. Onko tämä vaikea ymmärtää?
Minä en ole arvottanut ainakaan ketään yhtään minkään perusteella. Mutta juuri tuossa mainitsemassasi "lihavuudesta iloitsemisessa" tai kehopositiivisuuden kautta lihavuuden normalisoinnissa minulla menee raja. Seuraavaksi hyvin ylilyövä provokatiivinen lause: seuraavaksi varmaan pedopositiivisuus tai hepopositiivisuus. Ovathan nekin tiloja, joille ihminen ei voi mitään ja kuitenki se kehopositiivinenkin kaikessa hienossa suivaitsevaisuudessaan noita kammoksuu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat haluaa, että heidät hyväksytään sellaisenaan. No entä kun niin vain ei käy? Vaikka tästä kuinka jauhetaan, niin lihavuus ei muutu kauniiksi niiden silmissä kuka ei lihavista tykkää. Sille ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. Ainoa mille voitte tehdä jotain on hyväksyä se tosiasia, ett kaikki vain ei voi tykätä kaikista. Hyväksykää se ja voitte elää vapaina omina itsenänne ihan kuten haluatte.
Ainoa mille kukaan voi tehdä mitään on hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ovat, oli sitten iso tai pieni, ruma tai kaunis. Voit pitää suusi kiinni ja olla sanomatta ääneen mitä ajattelet. Myös pitää ilmeesi kurissa jos joku ei miellytä. TÄTÄ sanotaan kehopositiivisuudeksi eli kehorauhaksi. Lapset sanoo suoraan mitä ihmettelevät mutta normaalin aikuisen ihmisen pitää osata pitää suunsa kiinni.
Minä en ole ikipäivänä sanonut ääneen kellekkään lihavalle mitään hänen kiloistaan. Ilmeenikään ei värähdä kun näen läskin, koska minua ei kiinnosta minkä painoinen joku on. Sanon vain tässä yleisesti, että toisten ihmisten mieliä ei vain voi väkisellä muuttaa miksikään. Vain omaa itseä voi muuttaa.
Vaikka itse olen ollut hiljaa läskien kanssa, niin minua on arvosteltu kovasti minun laihuudestani koko elämäni. Luuletteko, että se on yhtään sen parempi kuin lihavan haukkuminen? Kaikista eniten juuri ylipainoiset ovat räkyttäneet ja arvostelleet ja miettineet mitä minä syön ja miksi olen niiiiiiin kauheeeen laiha. "Ota pullaa, niin kasvat vähäsen".
Mutta hei, minä olen sinut tämän asian kanssa, koska minä olen tehnyt sen henkisen työn ja hyväksynyt itseni vaikka muut sanoisi mitä. Ja sitä samaa suosittelen läskeillekin. Mitä väliä mitä muut sanoo tai ajattelee? Ei yhtään mitään väliä. En oikeasti edes usko, että niitä ääneen arvostelijoita niin paljon edes on, paitsi jossain lääkärissä, kun se on heidän työtään puuttua itsensä vahingoittamiseen. Suurin ongelma läskeillä on heidän omassa päässään. Joten get over it tai tee jotain sille.
Naurettavaa vaan tämä kaksinaismoralismi, kun kehopositiivisten kerhoon pääsee vain läskit ja laihat ei. Läskien mielestä laihoja saa haukkua rajattomasti, mutta annas olla kun läskille sanotaan, että olet epäterveellisen lihava.
Ihan varmasti tulee tunne, kun tämä aihe saa minut kiehumaan. Sinut olen itseni kanssa, mutta vi tuttaa elää tällaisen ilmiön maailmassa. Oikeasti jos teillä läskeillä olisi hyvä olla itsenne kanssa, niin teidän ei tarvitsisi etsiä sitä hyväksyntää muualta. Ei tarvisi edes puhua tästä. Iloisena voisitte nautiskella elämästä ja kaikilla olisi kivaa. Nyt vain yritätte väen vängällä saada yleisen asenteen muuttumaan sellaiseksi, että ensin teistä pitäisi tykätä ja teidät hyväksyä, jotta te itse voisitte olla tyytyväisiä itseenne. Ei se toimi ikinä niin päin, vaan ensin oma mieli ja sitten muu maailma muuttuu.
Ja tuntuu, ettei pelkästään hyväksyä vaan yhteiskunta normittaa heidän mukaansa. Ketjussa oli aiemmin linkki juttuun, jossa lentokoneessa kahden ylipainoisen välistä paikkaa vaihtanut joutui nöiden hyökkäyksen kohteeksi, kun "kehtasi saattaa ylipainoiset häpeään" vaihtamalla paikkaa. Eiköhän noiden olisi pikemmin pitänyt ostaa kaksi paikkaa itselleen.
Miten se yhteiskunta tuossa toimi? Haukkukse sen raukkaparan myös?
Estääkö liha myös verenkierron aivoihin? Pointti oli se, että kohta kehopositiiviset (joita tuon tapahtumamaassa USAssa on suuri(n?) osa porukasta) vaatii hallitukselta, että lentoyhtöiden pitää heitä varten laittaa kaksi penkkiä kummallakin puolella layout kolmen sijasta ihan vaan sen takia, etteivät he joutuisi häpeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.
Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.
Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?
Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"
Koska sinä et lopeta! Mene hakemaan lääkkeet päävikaasi.
Kehopositiivinen siis saa haukkua toista hulluksi mutta hänellä ei ole ylipainoa, kun hän sen niin ajattelee. Reilukerho kokoontuu!!!
Sinä et edes tiedä kirjoittajan kehokoostumuksesta mitään, mutta lukijat tietävät sinun ruman sielunmaiseman.
EriTuo ei ollut viittaus kehoon (vaikka joku herkkähipiäinen niin ajattelisikin) vaan aatteeseen.
Vai onko niin, että kun kehopositiivinen käsitteenä mielletään lihavuuteen liittyväksi, se osuu arkaan paikkaan?
Seuraava lause saattaa vähän viitata siihen suuntaan:
"Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? "
Kyse on tuossakin henkisestä tilasta eikä kehosta (niin kuin täällä monet ovat yrittäneet kehopositiivisuutta selittää)
Vierailija kirjoitti:
Minä sano, että yhtä kauheaa on, että nämä kolmen kuukauden kurssin käyneet tyypit on jotain hemmetin Perseenalasia trainereita ja ne laukoo milloin mitäkin totuuksiansa.. ja millä tietämättömyydellä ja itsekorostuksella piukat trikoot soiden.😩
Se on pelottavaa, kun porukka vielä uskoo niitä.
Kuule, ihan sama koskee näitä pluskokoisia influenssereita ja ne eivät ole käyneet edes sitä kolmen kuukauden kurssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli palstan mukaan aina pitää ensin tutkia kaikki sairaudet ja kuvata aivot yms, ja viimeisenä vasta kysyä elintavoista..
Koska eihän nyt lihavuus voi olla itse tehtyä.
Miksi sinulle on tärkeää päästä sanomaan toiselle ilkeästi? Mitä väliä sillä edes onko lihavuus itsetehtyä vai sairaudesta jos tavoitteena on laihtua? Jos elämäntavoissa on muutettavaa niin sitten niitä voi muuttaa mutta miksi siihen pitää jäädä jankkaamaan ja syyllistämään että toinen on saattanut syödä väärin? Miksi sinulle on kaikista tärkeintä korostaa sitä että kuinka oikeaoppinen sinä olet ja kuinka väärin muut ovat tehneet? Miksi energiaa ei voi käyttää siihen että jatkossa eläisi terveemmin, miksi käyttää kaikki energia menneisyyteen?
En ole muuten ikinä nähnyt normaalipainoista ihmistä joka söisi täydellisen 100 % oikeaoppisesti. Siellä Prisman karkkihyllylläkin aina näkyy vain normaalipainoisia, ikinä en ole nähnyt siinä ylipainoista.' Miksi et hauku normaalipainoisia epäterveesti eläviä roskan syöjiä jotka hommaavat itselleen ruokavalinnoillaan sairauksia? Taidat olla itsekin sellainen.
Eihän tuo edes ollut mitään ilkeää - totuus ei hyvä, totuus ei paha, totuus vain totuus. Varmasti 99% ylipainoisista homma korjaantuisi ihan elämäntaparemontilla. Sitten on niitä täälläkin kirjoittaneita, joilla homma on jotensakin kimurantti.
Normaalipainoisten ruokavalliota on turha alkaa ruotia sen kummemmin, ainakin sokerin ja rasvan määrä on maltillinen. Karkkihyllyllä käyviä on turha myöskään syyllistää - heissäkin on niitä, jotka malttavat ostaa ja syödä pari sataa grammaa ja sitten niitä, jotka ostavat kilon pari "viikkoa varten", mutta syövät sen samana iltana.
Usko tai älä, mut läheskään kaikki lihavat eivät syö koko ajan ja kaikkee. Se lihavuus pysyy yllä ihan normi ravinnollakin.
Terveydenhuollosta pitäisi aikuisten maksaa täysi hinta niin ei olisi väliä vaikka olisi miten lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia on läskit keksimään tekosyitä, kaikki muut syyllisiä heidän läskeyteen paitsi he itse.
-Aikuiset ihmiset haloo!
-Ota vastuu itsestäsi ja teoistasi.
Kovia on arvostelijat keksimään ilkeyksiä ettei tarvitse myöntää ettei ymmärrä ylipaino-ongelmasta mitään. Aikuiset ihmiset haloo!
Ota vastuu omista puheistasi!Ei siitä travitse ymmärtääkään muuta kuin se, että kulutus on pienempi kuin saanto.
No miten se kulutus lasketaan? Jos aineenvaihdunta on liki nollassa sairauden vuoksi,minkä verran pitää syödä. Sinä tiedät, kerro se nyt. Minä aloitan heti huomenna, koska tämän päivän kalorit tuli täyteen.
Liki nollassa on kyllä aikamoista liioittelua - tosin väitetään Intiassa olevan guruja, jotka saavat kaiken ravintonsa ilmasta. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan.
Kyllä se voi olla kun on sairaus. Siksi sairastuneen jalat ei kanna, sydän hidastuu, turpoaa, kertyy nestettä, on kipuja, aivosumua, hiukset lähtee, iho kuivuu, sisäelimet piiputtaa jne kun elimistö hiljalleen pysähtyy.
Et vastannut kysymykseen: minkä verran pitää syödä aineenvaihduntasairaan? Sinä olet niin satavarma asiasta. Miksi et kerro minkä verran voin syödä? Etkö tiedäkään? Lämpimiksesi vain soitat suutasi?Sinä tai ravintoterapeuttisi sen varmaan parhaiten tiedät. Sinulla on sairaus, mutta 98% "kehopositiivisista" sitä ei ole.
-eri
Ei ravintoterapeutteja ole saatavilla. Minä en tiedä, siksi kysyn, koska en saa painoa pois millään muulla konstilla kuin lopettamalla kokonaan syömisen ja sehän ei ole pitemmän päälle terveellistä. Kaikki tuntuvat täällä tietävän mutta edelleenkään en ole saanut vastausta minkä verran minun pitäisi syödä.
Virallinen suositus syömisistä eli lautasmalli on hyvä ohjenuora. Kaikki turha ravintoköyhä puputus pois. Viralliset suositukset liikunnasta auttavat myös aineenvaihdunnan käynnistymiseen. Ravitsemusterapeutista on tietysti hyötyä silloin, jos on paljon sairauksia, jotka rajoittavat jotenkin virallisen suositusten noudattamista. Muuten nämä terpeutit ja treinerit ohjeistavat suurin piirtein virallisiin suosituksiin, jotka saa helposti googlaamalla, jos on päässyt unohtumaan.
Näin se on. Moni ylipainoinen syö varmaan liian vähän ja liian "harmaata ruokaa", jossa ei ole kuitua, eikä energiaa antavia vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Elimistö on säätöliekillä. Tästä vaiheesta, kun pääsee eteenpäin, laihtuminen alkaa sujumaan. Eli lautasmallia kaivamaan ja ottamaan käyttöön.
Toiset hokee sitä, et ihan sama, mistä kalorit tulee, keho ei niitä erittele. Lihavuutta ajatellen siis. Minä epäilen, ettei se pidä paikkansa. Vuosikausia söin kaloreita liian vähän, mut huonolaatuista. Sitten lisäsin kaloreita, aloitin ruokarytmin ja panostan laatuun. On aika eri olo monessakin mielessä.
Sokeri esim. vaikuttaa siten (just nyt käsitteet hukassa, väsymys) et keho muuttaa energiaksi ja kerää rasvaa (korjatkaa, jos menee pieleen). Eli kyse ei ole siitä, paljon energiaa on siinä sokerissa, vaan sen sokerin vaikutus kehossa aiheuttaa lihomista. Ei kalorit. Sekavaa joo, mut tähän uskon. Samoin alkoholi tekee tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli palstan mukaan aina pitää ensin tutkia kaikki sairaudet ja kuvata aivot yms, ja viimeisenä vasta kysyä elintavoista..
Koska eihän nyt lihavuus voi olla itse tehtyä.
Miksi sinulle on tärkeää päästä sanomaan toiselle ilkeästi? Mitä väliä sillä edes onko lihavuus itsetehtyä vai sairaudesta jos tavoitteena on laihtua? Jos elämäntavoissa on muutettavaa niin sitten niitä voi muuttaa mutta miksi siihen pitää jäädä jankkaamaan ja syyllistämään että toinen on saattanut syödä väärin? Miksi sinulle on kaikista tärkeintä korostaa sitä että kuinka oikeaoppinen sinä olet ja kuinka väärin muut ovat tehneet? Miksi energiaa ei voi käyttää siihen että jatkossa eläisi terveemmin, miksi käyttää kaikki energia menneisyyteen?
En ole muuten ikinä nähnyt normaalipainoista ihmistä joka söisi täydellisen 100 % oikeaoppisesti. Siellä Prisman karkkihyllylläkin aina näkyy vain normaalipainoisia, ikinä en ole nähnyt siinä ylipainoista.' Miksi et hauku normaalipainoisia epäterveesti eläviä roskan syöjiä jotka hommaavat itselleen ruokavalinnoillaan sairauksia? Taidat olla itsekin sellainen.
Eihän tuo edes ollut mitään ilkeää - totuus ei hyvä, totuus ei paha, totuus vain totuus. Varmasti 99% ylipainoisista homma korjaantuisi ihan elämäntaparemontilla. Sitten on niitä täälläkin kirjoittaneita, joilla homma on jotensakin kimurantti.
Normaalipainoisten ruokavalliota on turha alkaa ruotia sen kummemmin, ainakin sokerin ja rasvan määrä on maltillinen. Karkkihyllyllä käyviä on turha myöskään syyllistää - heissäkin on niitä, jotka malttavat ostaa ja syödä pari sataa grammaa ja sitten niitä, jotka ostavat kilon pari "viikkoa varten", mutta syövät sen samana iltana.
Kyllä normipainoinenkin voi terveytensä pilata huonolla ruokavaliolla! Ei se lihavuus ole ainoa seuraus. Näkyvin. Tunnen monta laihaa, joiden terveydessä paljon parantamisen varaa just elintapojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cr.H. kirjoitti:
No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.
Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.
Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.
Se on syyllistämisjutun osalta hyvä, mutta muuten ihmeellinen tuomio. Luin siis jutun. Ei mitään positiivista, joillakin vain kohtalona olla lihava. Pelkäsikö se, että potilaat loppuu?
En tiedä, onko sama vai eri tutkijalääkäri, mut tvssä oli joku, joka sanoo, et pysyvä laihtuminen onnlähes mahdotonta. Hänen mukaan syy ei ole laihtujassa. Kyse ei ole itsekurin puutteesta, vaan just siitä, et keho luulee kuolevansa, kun menettää painoa. Ennenaikaan ymmärrettävä ominaisuus. Koko olemassa olo keskittyy saamaan takaisin menetetyn painon. Hän oli hyvin pessimistinen. Aika masentavaa.
Tarkoittaa vain sitä, että hetken kestää se tilanne mutta kyllä sen kehon viestit voi muuttaa.. yleensä kyllä pitää muuttaa sitä minkälaista ruokaa syö. Kun jatkaa riitttävän kauan oikeanlaisella ruokavaliolla, niin se keho vain ei saa ylimääräistä varastoenergiaa.
Ja jos vielä samalla ilahduttaa mieltä, huolehtii riittävästi suojaravintoaineiden saannista, muistaa D-vitamiinin, auringon, vähän liikuntaa, mutta sellaista, joka on riittävän raskasta muuttamaan kehon toimintaa, nin jopas vaan alkaa asiat muuttua.
Mua ihmetyttää tämä lihavuuslääreiltäkin kuultu mantra, että jotkut vaan on lihavia. No ei se niinkään ihan ole. Toki se on joillekin vaikeampaa, mutta MIKSI? Geenit ovat pohja, mutta kehnoon biologinen kokonaisuus, jonka toimintaan vaikuttaa ravinnon laatu, fyysinen toiminta ja psyykkinen toiminta. Kyllä, toiminta.
Itseään pitää hoitaa.
No ehkä näillä lääkäreillä on vähän syvällisempi tietous ilmiöstä lihavuus. Sinulla voi olla mielipide, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tiedon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ylipainoisilla on huono olla itsensä kanssa! Kun ei se läskinä eläminen ole mukavaa. Kaikesta huolimatta suurin osa haluaisi olla laiha tai edes normaalipainoinen. Voi hyvänen aika, tästähän täälläkin on mekastettu, kun läskit eivät ymmärrä hävetä vaan yrittävät jopa iloita lihavuudestaan. Ne porsaat. Eli mikään ei käy teille!
Ihanne olisi se, ettei ihmisiä arvotettaisi sen ulkomuodon perusteella, kuten ei värin, iän ym. Onko tämä vaikea ymmärtää?Minä en ole arvottanut ainakaan ketään yhtään minkään perusteella. Mutta juuri tuossa mainitsemassasi "lihavuudesta iloitsemisessa" tai kehopositiivisuuden kautta lihavuuden normalisoinnissa minulla menee raja. Seuraavaksi hyvin ylilyövä provokatiivinen lause: seuraavaksi varmaan pedopositiivisuus tai hepopositiivisuus. Ovathan nekin tiloja, joille ihminen ei voi mitään ja kuitenki se kehopositiivinenkin kaikessa hienossa suivaitsevaisuudessaan noita kammoksuu....
Jaa mitähän yritit provollas sanoa? Ei auennut.
Et siis edelleenkään ymmärrä, mitä sillä positiivisuudella haetaan? Ei iloa lihavuudesta, vaan siitä huolimatta! Et vaikka olis lihava, on ihmisenä hyvä ja hyväksyttävä. Ettei se lihavuus määritä ihan kaikkea..
Sanot, ettet arvota ketään sen perusteella, mut todistat täysin päinvastaista kaikella muulla sanomisellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.
Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.
Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?
Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"
Kehopositiivinen siis saa haukkua toista hulluksi mutta hänellä ei ole ylipainoa, kun hän sen niin ajattelee. Reilukerho kokoontuu!!!
Sinä et edes tiedä kirjoittajan kehokoostumuksesta mitään, mutta lukijat tietävät sinun ruman sielunmaiseman.
EriTuo ei ollut viittaus kehoon (vaikka joku herkkähipiäinen niin ajattelisikin) vaan aatteeseen.
Vai onko niin, että kun kehopositiivinen käsitteenä mielletään lihavuuteen liittyväksi, se osuu arkaan paikkaan?
"Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? "Kyse on tuossakin henkisestä tilasta eikä kehosta (niin kuin täällä monet ovat yrittäneet kehopositiivisuutta selittää)
Minkälainen henkinen tila on lihavuuden ilosanoma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.
Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.
Lähteepäs. Laihduttamalla. Joo, tiedän että "olet kokeillut". Mutta olet tehnyt sen väärin. Sellaista ihmistä ei ole olemassa, joka ei laihdu. Väärällä tavalla menee tietenkin perseelleen. Syöt liikaa. Jos syöt vähemmän niin laihdut. Se on niin yksinkertaista. Mutta tee homma itsellesi helpommaksi ja älä syö sellaista joka aiheuttaa nälän tunnetta. Eli niitä hiilihydraattipiikkejä. Ja kärvistele perkele nälässä älä syö sitä tunnetta joka kerta pois. Se lähtee syömättäkin, jos jaksat odottaa.
Minä olen täällä nyt sivukaupalla kommentoinut miten aina syytetään valehtelijaksi ja annetaan ohjeita jotka kumoaa toisensa. Olen kokeillut 30v ja paino vain nousee. En yksittäisiä päiviä vaan vuosia ja kuukausia kerrallaan. Olen perkele kärvistellyt nälässä tässä ajassa ja paino tippuu alle 1000 kalorilla päivässä, hyvin hitaasti, mutta sitten en jaksa tehdä mitään kotitöitäkään. Joka kerta jossain vaiheessa järki sanoo että ei tämä ole tervettä. Laihemmat syö kaksi tai kolme kertaa enemmän, mutta miksi minun pitäisi olla nälässä kymmeniä vuosia ilman tulosta. Sitä paitsi laihemmat tulee ihan kettuillakseen syömään aina nenäni eteen oikein ylikorostuneen nautiskellen jäätelöitään ja muita herkkujaan kuin sanoen : " minäpä voin syödä enkä liho!". Laihat oikein nauttivat kun saavat kiusata, näkee miten kiemurtelevat mielihyvästä kun saavat lyödä.
Luulenpa sun syövän liian vähän. Oletko kokeillut jonkun ohjelman kautta, siis Fitfarmin tai muun vastaavan suositusten mukaan? Fitfarmi käskee syömään tosi paljon, mut vähärasvaista ja sokeritonta. Sieltä saa selkeät ohjeistukset. Sulamo ei taida ehdotella ruokia, mut kalorimäärän kylläkin. Tavoite kannattaa laittaa todella hitaaksi. Siten ei liho niin helposti takaisin. Mitä tahansa, kunhan et stressaa ja ole ahdistunut. Se on kamalaa, jos tämä asia vaivaa päivittäin! Ei o ihmisen elämää.
Sori, jos ehdotukset ovat tyhmiä tai oot jo kokeillut.
Sulamoa olenkin kokeillut, yllätys yllätys ilman tulosta. Monikin on sanonut että syön liian vähän mutta kun lisään 200-300 kaloria viikkoon, viikon päästä paino on noussut ainakin kilon ja taas menee kuukausia että saan sen pois alle 1000 kalorilla. Kasviksia yritänkin syödä paljon, etenkin nyt kun suolisto niitä kestää. Ja ovat taas edullisia. Välillä jaksan olla stressaamatta mutta sitten itseinho lyö kovaa, etenkin näin hellepäivinä.
Kiitos kuitenkin ystävällisestä kommentistasi, harvinaista täällä, tai missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jestas, 86 sivua, ja ihmiset jajsaa täällä edelleen itkeä JONKUN TOISEN kiloja. O tempora o mores.
Kyse ei ole ihmisten kiloista - en voisi vähempää välittää - mutta tuo kehopositiivisuusliike on ihan oikeasti vaarallinen kansanterveydelle lihavuuden normalisointeineen.
Et välitä ihmisten kiloista, mutta olet huolestunut ja pidät positiivisuutta jopa vaarallisena? On vähän ristiriitaa vaihteeks.
Lihava saa olla, kunhan ei ole iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanne olisi se, ettei ihmisiä arvotettaisi sen ulkomuodon perusteella, kuten ei värin, iän ym. Onko tämä vaikea ymmärtää?Minä en ole arvottanut ainakaan ketään yhtään minkään perusteella. Mutta juuri tuossa mainitsemassasi "lihavuudesta iloitsemisessa" tai kehopositiivisuuden kautta lihavuuden normalisoinnissa minulla menee raja. Seuraavaksi hyvin ylilyövä provokatiivinen lause: seuraavaksi varmaan pedopositiivisuus tai hepopositiivisuus. Ovathan nekin tiloja, joille ihminen ei voi mitään ja kuitenki se kehopositiivinenkin kaikessa hienossa suivaitsevaisuudessaan noita kammoksuu....
Jaa mitähän yritit provollas sanoa? Ei auennut.
Et siis edelleenkään ymmärrä, mitä sillä positiivisuudella haetaan? Ei iloa lihavuudesta, vaan siitä huolimatta! Et vaikka olis lihava, on ihmisenä hyvä ja hyväksyttävä. Ettei se lihavuus määritä ihan kaikkea..
Sanot, ettet arvota ketään sen perusteella, mut todistat täysin päinvastaista kaikella muulla sanomisellasi.
Jos ei auennut, en voi mitään.
Lihava ihminen voi olla ihan omassa rauhassaan tyytyväinen ja hyvä, mutta siitä ei kannata yrittää tehdä normia eikä sen suhteen kannata mennä minkään tekosyyn taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut lapsena ja nuorena alipainoinen ja kuulin siitä aina, kotona, sukulaisilta, koulussa, töissä ihan joka paikassa ja lähes aina sanojat oli itseäni vanhempia ylipainoisia. Nyt olen ylipainoinen ja taas huomautellaan, olen siis aina ollut väärän kokoinen. Olen aina ollut sitä mieltä että ketään ei pidä haukkua minkään vuoksi. Se on aina yhtä traumaattista. Tietenkään toisen ihmisen mielipiteitä ja sanomisia ei voi muuttaa mutta voi pitää puolensa ja sanoa takaisin.
Kehorauhaa sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? "Kyse on tuossakin henkisestä tilasta eikä kehosta (niin kuin täällä monet ovat yrittäneet kehopositiivisuutta selittää)
Minkälainen henkinen tila on lihavuuden ilosanoma?
Kerro sinä minulle, aatten airue. Kyse ei ole siis siitä, mitä on, vaan miten siihen suhtautuu. Sitä tarkoitan.
"Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? "