Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
1701/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.

Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.

Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?

Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Ei tollasta sanomaa ole missään! Korkeintaan tuo, olet hyvä sellaisena kuin olet. Sen sisältö ei ole siinä, että epäterveellinen oliskin terveellistä. Ihminen voi olla hyvä lihavanakin. Kyse on vähän eri tason jutuista. Tietty, jos ainoa arvo on ulkonäössä...

Vierailija
1702/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

keho+ ole sellainen kuin olet ja  herkuttele aina kun haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.

Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.

Lähteepäs. Laihduttamalla. Joo, tiedän että "olet kokeillut". Mutta olet tehnyt sen väärin. Sellaista ihmistä ei ole olemassa, joka ei laihdu. Väärällä tavalla menee tietenkin perseelleen. Syöt liikaa. Jos syöt vähemmän niin laihdut. Se on niin yksinkertaista. Mutta tee homma itsellesi helpommaksi ja älä syö sellaista joka aiheuttaa nälän tunnetta. Eli niitä hiilihydraattipiikkejä. Ja kärvistele perkele nälässä älä syö sitä tunnetta joka kerta pois. Se lähtee syömättäkin, jos jaksat odottaa.

Minä olen täällä nyt sivukaupalla kommentoinut miten aina syytetään valehtelijaksi ja annetaan ohjeita jotka kumoaa toisensa. Olen kokeillut 30v ja paino vain nousee. En yksittäisiä päiviä vaan vuosia ja kuukausia kerrallaan. Olen perkele kärvistellyt nälässä tässä ajassa ja paino tippuu alle 1000 kalorilla päivässä, hyvin hitaasti, mutta sitten en jaksa tehdä mitään kotitöitäkään. Joka kerta jossain vaiheessa järki sanoo että ei tämä ole tervettä. Laihemmat syö kaksi tai kolme kertaa enemmän, mutta miksi minun pitäisi olla nälässä kymmeniä vuosia ilman tulosta. Sitä paitsi laihemmat tulee ihan kettuillakseen syömään aina nenäni eteen oikein ylikorostuneen nautiskellen jäätelöitään ja muita herkkujaan kuin sanoen : " minäpä voin syödä enkä liho!". Laihat oikein nauttivat kun saavat kiusata, näkee miten kiemurtelevat mielihyvästä kun saavat lyödä.

Luulenpa sun syövän liian vähän. Oletko kokeillut jonkun ohjelman kautta, siis Fitfarmin tai muun vastaavan suositusten mukaan? Fitfarmi käskee syömään tosi paljon, mut vähärasvaista ja sokeritonta. Sieltä saa selkeät ohjeistukset. Sulamo ei taida ehdotella ruokia, mut kalorimäärän kylläkin. Tavoite kannattaa laittaa todella hitaaksi. Siten ei liho niin helposti takaisin. Mitä tahansa, kunhan et stressaa ja ole ahdistunut. Se on kamalaa, jos tämä asia vaivaa päivittäin! Ei o ihmisen elämää.

Sori, jos ehdotukset ovat tyhmiä tai oot jo kokeillut.

Vierailija
1704/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että ylipainoinen saa llla rauhassa muiden solvauksilta pitäisi olla ihan itsestäänselvyys ja vain käytötavaton nuija herjaa yhtään ketään ulkonäösta.

Nyt on puhe siitä että ylipainosta jotkut ovat tekemässä normia ja joidenkin mielestä pelkkä keskustelu siitä että se on terveydelle haitallista pitäisi kieltää. Tässä on nyt puurot ja vellit menneet sekaisin joillakin. Se miltä henkilö näyttää ei kuulu muille ja jokainen saa kokea kauniiksi kuka minkäkinlaisen vartalon. Mutta se että aletaan kiistämään ylipainon terveyshaitat ja vaaditaan että jokaisen pitäisi pitää kaikkia kauniina on häiriintynyttä.

Minä en ole kyllä koskaan missään nähnyt kenenkään tekevän ylipainosta normia enkä useinkaan kiistävän terveyshaittoja. On totta että kaikille ei tule ylipainosta sairauksia mutta ei sitä kukaan kiistänyt ole. En ole myöskään nähnyt koskaan kenenkään vaativan että muiden pitää pitää häntä kauniina, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Olen nähnyt vain ihmisiä jotka pyytävät kehorauhaa eli haluavat kehopositiivisuutta itselleen. Takana voi olla jäätävän ankaraa työtä ja yritystä päästä kiloista eroon eikä pilkkaaminen auta asiaa, vain pahentaa. Miten sinäkään et tätä ymmärrä?

Mikseivät kehopositiiviset voi olla tyytyväisiä ihan vaan itsekseen tai keskenään? Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Ei tollasta sanomaa ole missään! Korkeintaan tuo, olet hyvä sellaisena kuin olet. Sen sisältö ei ole siinä, että epäterveellinen oliskin terveellistä. Ihminen voi olla hyvä lihavanakin. Kyse on vähän eri tason jutuista. Tietty, jos ainoa arvo on ulkonäössä...

Ensinnäkään tuossa ei ollut yhtään mitään ulkonäöstä. Toisekseen, niin kuin sanoit, ihminen voi olla hyvä lihavanakin, mutta kehopositiivisuus tekee lihavuudesta jopa suotavaa, koska se on ah niin luonnollista. Toki ahmiminen ja sokerin/rasvan hamstraaminen on ihmisillä alkuhämärän vieteissä kun hunajat tai mammutit vedettiin ihan kaikki silloin kun niitä sattui olemaan. Kehopositiivisuuden käsite jo sinällään sisältää ajatuksen, että koska olet hyvä sellaisena kuin olet, sinun ei tarvitse tehdä mitään asialle. 

Vierailija
1705/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jestas, 86 sivua, ja ihmiset jajsaa täällä edelleen itkeä JONKUN TOISEN kiloja. O tempora o mores.

Vierailija
1706/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jestas, 86 sivua, ja ihmiset jajsaa täällä edelleen itkeä JONKUN TOISEN kiloja. O tempora o mores.

Kyse ei ole ihmisten kiloista - en voisi vähempää välittää - mutta tuo kehopositiivisuusliike on ihan oikeasti vaarallinen kansanterveydelle lihavuuden normalisointeineen.

Vierailija
1707/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu-u, tuosta saa ihan yhtälailla väärän roolimallin kuin jostain 60-luvun twiggystäkin!

Missä tällaista julistetaan? En ole koskaan nähny. Sellaiseen oon kyl törmänny, et kehoitetaan hyvään ruokavalioon ja liikuntaan. Siten, et ensisijaisesti ei tuijoteta laihtumista. Se on vaan sit lisäilo hyvästä olosta, jonka saa syömällä oikein ja liikkumalla.

Pikaisesti googlaamalla:

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008128223.html

https://www.findance.com/uutiset/64417/kehopositiivinen-tiktoktahti-heh…

https://www.stara.fi/2022/06/16/kehopositiivinen-vaikuttaja-ei-saanut-r…

Yhdessäkään linkissäsi ei julistettu:

"Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Vierailija
1708/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu-u, tuosta saa ihan yhtälailla väärän roolimallin kuin jostain 60-luvun twiggystäkin!

Missä tällaista julistetaan? En ole koskaan nähny. Sellaiseen oon kyl törmänny, et kehoitetaan hyvään ruokavalioon ja liikuntaan. Siten, et ensisijaisesti ei tuijoteta laihtumista. Se on vaan sit lisäilo hyvästä olosta, jonka saa syömällä oikein ja liikkumalla.

Pikaisesti googlaamalla:

"Miksi pitää julistaa lihavuuden ilosanomaa? Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Kyllä nuo ajatukset siellä on, et vain halua niitä ottaa....

Vierailija
1709/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei sitä rauhaa vaan tulla antamaan niin kauan kun me kaikki maksetaan toistemme terveyskuluja. Lihavan terveydenhoitomenot on 36% enemmän kuin normaalipainoisen. Siksi tämä ärsyttää niin paljon. Ei ole tervettä lihavaa olemassa.

Olet sit yhtä huolissas kaikkien kaikista huonoista elämäntavoista. Kaikki lihansyöjät, saunakaljojen juojat, ym. huonot liikkujat. Tai liikaa urheilevat. Kaikki tulevat meille kalliiksi.

Yleensäkki ihmiset!! Niin ärsyttää.

Vierailija
1710/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.

Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.

Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.

Se on syyllistämisjutun osalta hyvä, mutta muuten ihmeellinen tuomio. Luin siis jutun. Ei mitään positiivista, joillakin vain kohtalona olla lihava. Pelkäsikö se, että potilaat loppuu?

En tiedä, onko sama vai eri tutkijalääkäri, mut tvssä oli joku, joka sanoo, et pysyvä laihtuminen onnlähes mahdotonta. Hänen mukaan syy ei ole laihtujassa. Kyse ei ole itsekurin puutteesta, vaan just siitä, et keho luulee kuolevansa, kun menettää painoa. Ennenaikaan ymmärrettävä ominaisuus. Koko olemassa olo keskittyy saamaan takaisin menetetyn painon. Hän oli hyvin pessimistinen. Aika masentavaa.

Vierailija
1711/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikaisesti googlaamalla:

Niin, he siis julistavat sitä, että lihavakinnsaa näkyä ja kuulua, lihava voi tehdä mitä haluaa ja nauttia elämästä. Sinun mielestäsikö he eivät saa tehdä niin? Heidän pitäisi pienentää itsensä pois muiden silmistä?

Missään ei sanottu: Kehopositiivisuuden keskeinen viesti on "ei sun tarvii laihduttaa, olet hyvä sellaisena kuin olet" tai "anna vaan periksi kaikille mieliteoille se on ihan luonnollista" tai "ylipainosi on geneettistä, älä usko mitään liikunta/ravintovouhotuksia vaan nauti kaikesta mitä käsiin saat"

Sisälukutaito nääs.

Vierailija
1712/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään tuossa ei ollut yhtään mitään ulkonäöstä. Toisekseen, niin kuin sanoit, ihminen voi olla hyvä lihavanakin, mutta kehopositiivisuus tekee lihavuudesta jopa suotavaa, koska se on ah niin luonnollista. Toki ahmiminen ja sokerin/rasvan hamstraaminen on ihmisillä alkuhämärän vieteissä kun hunajat tai mammutit vedettiin ihan kaikki silloin kun niitä sattui olemaan. Kehopositiivisuuden käsite jo sinällään sisältää ajatuksen, että koska olet hyvä sellaisena kuin olet, sinun ei tarvitse tehdä mitään asialle. 

Ei nyt todellakaan kyse ole siitä. Ajatus on alkanut itää siitä tosiasiasta, ettei itsensä henkinen piiskaaminen tai toisten mollaaminen ym. ole toistaiseksi auttanut ketään laihtumaan. Se itseinho ei ole ratkaisu. Jos olis, lihavia ei olis. Paremmalla mielellä ja itsetunnolla on paremmat tulokset, jos haluaa muutosta.

Toisaalta, jos ei edes halua muuttua, eikö silti saisi olla itsestään iloinen ja tyytyväinen? Mitä pelottavaa siinä on, jos onkin läski, joka ei häpeä? Mitä hyötyä ja ketä vasten se häpeä on?

Vierailija
1713/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikaisesti googlaamalla:

Kyllä nuo ajatukset siellä on, et vain halua niitä ottaa....

No sittenhän niistä ei ole mitään vaaraa, jos vain sinä täydellinen hoikkis ne vaaralliset ajatukset osaat tuosta tulkita!! Me läskit yritämme sit vaan rohkaistua olemaan tasavertaisia teidän täydellisten kera.

Eri

Vierailija
1714/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri laihdutettua 77kg->68kg.Pituus 170cm.Ja todellakin olen tyytyväisempi ulkonäkööni ja olen mielestäni kauniimpi normaalipainoisena.Minulle ovat jopa miehet flirttailleet jota ei ole tapahtunut vuosiin. Lihavuus on rumaa ja ällöttävää.

Olen samaa mieltä, minulla ylipainoa 30 kg, ei lähde millään tavalla, inhoan itseäni. Vielä enemmän inhoan kun siitä jatkuvasti huomautetaan, ihan kuin en itse sitä tietäisi ja ihan kuin en yrittäisi kaikkeani että siitä pääsisin eroon. Sairaus pitää niistä kynsin hampain kiinni. Joka päivä taistelen 24/7/365. Välillä tekee mieli luovuttaa. Mutta jokaisen suupalan kohdalla mietin voinko syödä vai jätänkö lautaselle.

Voi ei! Olen varma, että juuri tuo taistelu pitää tilanteesi samana. Ei todellakaan ole terve ruokasuhde eikä ylipäätään suhde itsesi kanssa, että jokainen päivä on taistelua.

Tsemppiä siihen, että alat ensinnäkin tulla itsesi kanssa toimeen!

Pääsisin monesta lääkkeestä eroon jos laihtuisin. Ehkä minusta tulisi jopa työkykyinen. Kiitos kuitenkin tsempeistä, sitä saa elämässä todella vähän, kaikkein vähiten tällä palstalla.

Tärkeintä saada mieli paremmaksi, jonka jälkeen on sit voimavaroja keskittyä muuhunkin. Jos ajattelee koko ajan laihtumista, ja ajattelee sen ratkaisevan muut ongelmat, joutuu vaan pettymään itseensä uudestaan ja uudestaan. Ja ihan turhaan. Liika ankaruus ei koskaan tuota hyvää tulosta. Voimia!

Sekin on totta, mutta mieltä voi myös siirtää parempaan ruualla. Siis terveyttä edistävällå ruualla. Ei määrä vaan laatu, kun syö terveellistä, voi syödä vaikka kuinka paljon! Ja se muuttaa oloa iloisemmaksi, ja se Vähän vielä,räväkkää liikuntaa, armollisuutta, katse hetkeksi aurinkoon.

Siinä tulee positiivisuutta keholle ja mielelle ja terveys oaranee ja kaikki muuttuu paremmaksi.

Kyllä, tää on totta.

Itse aloin toipua syvästä masennuksesta unettomuuden vielä vallitessa olemalla auringossa muutaman sekunnin kerrallaan. Siis kasvot kohti aurinkoa aamuisin. Aluksi se teki jopa pahaa. Pakotin itseni siihen, ja lisäsin aikaa pari sekunttia kerrallaan. Ruokaan tai mihinkään muuhun en silloin vielä jaksanut panostaa. Mut siitä se pikkuhiljaa lähti. Jossain vaiheessa sain tiskikoneen täytettyä ilman suurta ahdistusta. Istuin tuolilla koneen vieressä ja hitaasti astia kerrallaan. Jne. Nykyään teen jo päivittäiset ruuat ja panostan kasviksiin ym. Unettomuuden selkä on taittunut. Vain läski on jäljellä.

Vierailija
1715/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat haluaa, että heidät hyväksytään sellaisenaan. No entä kun niin vain ei käy? Vaikka tästä kuinka jauhetaan, niin lihavuus ei muutu kauniiksi niiden silmissä kuka ei lihavista tykkää. Sille ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. Ainoa mille voitte tehdä jotain on hyväksyä se tosiasia, ett kaikki vain ei voi tykätä kaikista. Hyväksykää se ja voitte elää vapaina omina itsenänne ihan kuten haluatte.

Ainoa mille kukaan voi tehdä mitään on hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ovat, oli sitten iso tai pieni, ruma tai kaunis. Voit pitää suusi kiinni ja olla sanomatta ääneen mitä ajattelet. Myös pitää ilmeesi kurissa jos joku ei miellytä. TÄTÄ sanotaan kehopositiivisuudeksi eli kehorauhaksi. Lapset sanoo suoraan mitä ihmettelevät mutta normaalin aikuisen ihmisen pitää osata pitää suunsa kiinni.

Minä en ole ikipäivänä sanonut ääneen kellekkään lihavalle mitään hänen kiloistaan. Ilmeenikään ei värähdä kun näen läskin, koska minua ei kiinnosta minkä painoinen joku on. Sanon vain tässä yleisesti, että toisten ihmisten mieliä ei vain voi väkisellä muuttaa miksikään. Vain omaa itseä voi muuttaa.

Vaikka itse olen ollut hiljaa läskien kanssa, niin minua on arvosteltu kovasti minun laihuudestani koko elämäni. Luuletteko, että se on yhtään sen parempi kuin lihavan haukkuminen? Kaikista eniten juuri ylipainoiset ovat räkyttäneet ja arvostelleet ja miettineet mitä minä syön ja miksi olen niiiiiiin kauheeeen laiha. "Ota pullaa, niin kasvat vähäsen".

Mutta hei, minä olen sinut tämän asian kanssa, koska minä olen tehnyt sen henkisen työn ja hyväksynyt itseni vaikka muut sanoisi mitä. Ja sitä samaa suosittelen läskeillekin. Mitä väliä mitä muut sanoo tai ajattelee? Ei yhtään mitään väliä. En oikeasti edes usko, että niitä ääneen arvostelijoita niin paljon edes on, paitsi jossain lääkärissä, kun se on heidän työtään puuttua itsensä vahingoittamiseen. Suurin ongelma läskeillä on heidän omassa päässään. Joten get over it tai tee jotain sille.

Naurettavaa vaan tämä kaksinaismoralismi, kun kehopositiivisten kerhoon pääsee vain läskit ja laihat ei. Läskien mielestä laihoja saa haukkua rajattomasti, mutta annas olla kun läskille sanotaan, että olet epäterveellisen lihava.

Sanomisistasi huolimatta tulee jotenkin tunne, että et näytä olevan sinut. 

Ehkä se tunne on vain sinulla, koska kirjoittaja ei ole samaa mieltä kanssasi

-eri

No kyllä minulle tuli sama fiilis, et aika ristiriitainen kirjoitus.

Vierailija
1716/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! Olen varma, että juuri tuo taistelu pitää tilanteesi samana. Ei todellakaan ole terve ruokasuhde eikä ylipäätään suhde itsesi kanssa, että jokainen päivä on taistelua.

Tsemppiä siihen, että alat ensinnäkin tulla itsesi kanssa toimeen!

Pääsisin monesta lääkkeestä eroon jos laihtuisin. Ehkä minusta tulisi jopa työkykyinen. Kiitos kuitenkin tsempeistä, sitä saa elämässä todella vähän, kaikkein vähiten tällä palstalla.

Tärkeintä saada mieli paremmaksi, jonka jälkeen on sit voimavaroja keskittyä muuhunkin. Jos ajattelee koko ajan laihtumista, ja ajattelee sen ratkaisevan muut ongelmat, joutuu vaan pettymään itseensä uudestaan ja uudestaan. Ja ihan turhaan. Liika ankaruus ei koskaan tuota hyvää tulosta. Voimia!

Sekin on totta, mutta mieltä voi myös siirtää parempaan ruualla. Siis terveyttä edistävällå ruualla. Ei määrä vaan laatu, kun syö terveellistä, voi syödä vaikka kuinka paljon! Ja se muuttaa oloa iloisemmaksi, ja se Vähän vielä,räväkkää liikuntaa, armollisuutta, katse hetkeksi aurinkoon.

Siinä tulee positiivisuutta keholle ja mielelle ja terveys oaranee ja kaikki muuttuu paremmaksi.

Kyllä, tää on totta.

Itse aloin toipua syvästä masennuksesta unettomuuden vielä vallitessa olemalla auringossa muutaman sekunnin kerrallaan. Siis kasvot kohti aurinkoa aamuisin. Aluksi se teki jopa pahaa. Pakotin itseni siihen, ja lisäsin aikaa pari sekunttia kerrallaan. Ruokaan tai mihinkään muuhun en silloin vielä jaksanut panostaa. Mut siitä se pikkuhiljaa lähti. Jossain vaiheessa sain tiskikoneen täytettyä ilman suurta ahdistusta. Istuin tuolilla koneen vieressä ja hitaasti astia kerrallaan. Jne. Nykyään teen jo päivittäiset ruuat ja panostan kasviksiin ym. Unettomuuden selkä on taittunut. Vain läski on jäljellä.

Hieno juttu. Näin se homma toimii. Ihminen on kokonaisuus. Ruoki jotain pientä hyvää, vähitellen, ja siitä tulee energiaa toiseen hyvää ruokkivaan asiaan jne

Ei mitään olet geeniesi vanki -dumaamista, vaan kannustavaa ja positiivista. Pientä, ihmisen kokoista. Ne ihan tavalliset asiat.

Esim. ruuassa mahdollisimman vähän prosessoitu. Ja kuitua ja kasviksia.

Vierailija
1717/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat haluaa, että heidät hyväksytään sellaisenaan. No entä kun niin vain ei käy? Vaikka tästä kuinka jauhetaan, niin lihavuus ei muutu kauniiksi niiden silmissä kuka ei lihavista tykkää. Sille ei yksinkertaisesti voi yhtään mitään. Ainoa mille voitte tehdä jotain on hyväksyä se tosiasia, ett kaikki vain ei voi tykätä kaikista. Hyväksykää se ja voitte elää vapaina omina itsenänne ihan kuten haluatte.

Ainoa mille kukaan voi tehdä mitään on hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ovat, oli sitten iso tai pieni, ruma tai kaunis. Voit pitää suusi kiinni ja olla sanomatta ääneen mitä ajattelet. Myös pitää ilmeesi kurissa jos joku ei miellytä. TÄTÄ sanotaan kehopositiivisuudeksi eli kehorauhaksi. Lapset sanoo suoraan mitä ihmettelevät mutta normaalin aikuisen ihmisen pitää osata pitää suunsa kiinni.

Minä en ole ikipäivänä sanonut ääneen kellekkään lihavalle mitään hänen kiloistaan. Ilmeenikään ei värähdä kun näen läskin, koska minua ei kiinnosta minkä painoinen joku on. Sanon vain tässä yleisesti, että toisten ihmisten mieliä ei vain voi väkisellä muuttaa miksikään. Vain omaa itseä voi muuttaa.

Vaikka itse olen ollut hiljaa läskien kanssa, niin minua on arvosteltu kovasti minun laihuudestani koko elämäni. Luuletteko, että se on yhtään sen parempi kuin lihavan haukkuminen? Kaikista eniten juuri ylipainoiset ovat räkyttäneet ja arvostelleet ja miettineet mitä minä syön ja miksi olen niiiiiiin kauheeeen laiha. "Ota pullaa, niin kasvat vähäsen".

Mutta hei, minä olen sinut tämän asian kanssa, koska minä olen tehnyt sen henkisen työn ja hyväksynyt itseni vaikka muut sanoisi mitä. Ja sitä samaa suosittelen läskeillekin. Mitä väliä mitä muut sanoo tai ajattelee? Ei yhtään mitään väliä. En oikeasti edes usko, että niitä ääneen arvostelijoita niin paljon edes on, paitsi jossain lääkärissä, kun se on heidän työtään puuttua itsensä vahingoittamiseen. Suurin ongelma läskeillä on heidän omassa päässään. Joten get over it tai tee jotain sille.

Naurettavaa vaan tämä kaksinaismoralismi, kun kehopositiivisten kerhoon pääsee vain läskit ja laihat ei. Läskien mielestä laihoja saa haukkua rajattomasti, mutta annas olla kun läskille sanotaan, että olet epäterveellisen lihava.

Ihan varmasti tulee tunne, kun tämä aihe saa minut kiehumaan. Sinut olen itseni kanssa, mutta vi tuttaa elää tällaisen ilmiön maailmassa. Oikeasti jos teillä läskeillä olisi hyvä olla itsenne kanssa, niin teidän ei tarvitsisi etsiä sitä hyväksyntää muualta. Ei tarvisi edes puhua tästä. Iloisena voisitte nautiskella elämästä ja kaikilla olisi kivaa. Nyt vain yritätte väen vängällä saada yleisen asenteen muuttumaan sellaiseksi, että ensin teistä pitäisi tykätä ja teidät hyväksyä, jotta te itse voisitte olla tyytyväisiä itseenne. Ei se toimi ikinä niin päin, vaan ensin oma mieli ja sitten muu maailma muuttuu.

Tietenkin ylipainoisilla on huono olla itsensä kanssa! Kun ei se läskinä eläminen ole mukavaa. Kaikesta huolimatta suurin osa haluaisi olla laiha tai edes normaalipainoinen. Voi hyvänen aika, tästähän täälläkin on mekastettu, kun läskit eivät ymmärrä hävetä vaan yrittävät jopa iloita lihavuudestaan. Ne porsaat. Eli mikään ei käy teille!

Ihanne olisi se, ettei ihmisiä arvotettaisi sen ulkomuodon perusteella, kuten ei värin, iän ym. Onko tämä vaikea ymmärtää?

Vierailija
1718/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus ei ole sairaus, se ei myöskään johdu sairaudesta.

Jos ihminen lihoaa, se on puhtaasti hänen omaa syytään.

Jos nyt sattuu olemaan tauti tai toinen mikä aineenvaihduntaa hidastaa, ihmisellä itsellään velvollisuus pitää itsestään huoli ja esim. syödä oikein.

Ihanaa, kun joku tietää!! Ihan kaikkien puolesta! Mahtaa olla hienoa olla sinä.

Vierailija
1719/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti tulee tunne, kun tämä aihe saa minut kiehumaan. Sinut olen itseni kanssa, mutta vi tuttaa elää tällaisen ilmiön maailmassa. Oikeasti jos teillä läskeillä olisi hyvä olla itsenne kanssa, niin teidän ei tarvitsisi etsiä sitä hyväksyntää muualta. Ei tarvisi edes puhua tästä. Iloisena voisitte nautiskella elämästä ja kaikilla olisi kivaa. Nyt vain yritätte väen vängällä saada yleisen asenteen muuttumaan sellaiseksi, että ensin teistä pitäisi tykätä ja teidät hyväksyä, jotta te itse voisitte olla tyytyväisiä itseenne. Ei se toimi ikinä niin päin, vaan ensin oma mieli ja sitten muu maailma muuttuu.

Ja tuntuu, ettei pelkästään hyväksyä vaan yhteiskunta normittaa heidän mukaansa. Ketjussa oli aiemmin linkki juttuun, jossa lentokoneessa kahden ylipainoisen välistä paikkaa vaihtanut joutui nöiden hyökkäyksen kohteeksi, kun "kehtasi saattaa ylipainoiset häpeään" vaihtamalla paikkaa. Eiköhän noiden olisi pikemmin pitänyt ostaa kaksi paikkaa itselleen.

Miten se yhteiskunta tuossa toimi? Haukkukse sen raukkaparan myös?

Vierailija
1720/2017 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cr.H. kirjoitti:

No tänä päivänä onneks lihavuustutkijat, lihavuuden hoitoon perehtyneet lääkärit yms oikeat alan ammattilaiset ymmärtävät ne moninaiset syyt mistä ylipaino johtuu ja kannustavat kehopositiivisuuteen koska ymmärtävät mitä se tarkoittaa, eli ei todellakaan lihavuuden ihannointia. Mutta jos tämä personal trainer on niiiin huolissaan niin hänhän vois tarjota palveluitaan ilmaiseks pienituloisille lihaville, niihinhän ei normiduunarilla saati työttömillä tai pieneläkeläisillä ole varaa, kuten ei myöskään loheen, kanan rintafileeseen, avokadoihin, tuoreisiin marjoihin yms mitä pt:eiden reseptit on täynnä.

Juuri tänään luin Savon Sanomista Kysin lihavuuslääkärin haastattelun, hänkin sanoi että syyllistäminen ei auta ihmisiä laihtumaan. 50 % ylipainosta on perinnöllistä.

Päinvastoin. Joidenkin pitää vaan päästä haukkumaan muita jotta saavat tuntea paremmuutta.

Se on syyllistämisjutun osalta hyvä, mutta muuten ihmeellinen tuomio. Luin siis jutun. Ei mitään positiivista, joillakin vain kohtalona olla lihava. Pelkäsikö se, että potilaat loppuu?

En tiedä, onko sama vai eri tutkijalääkäri, mut tvssä oli joku, joka sanoo, et pysyvä laihtuminen onnlähes mahdotonta. Hänen mukaan syy ei ole laihtujassa. Kyse ei ole itsekurin puutteesta, vaan just siitä, et keho luulee kuolevansa, kun menettää painoa. Ennenaikaan ymmärrettävä ominaisuus. Koko olemassa olo keskittyy saamaan takaisin menetetyn painon. Hän oli hyvin pessimistinen. Aika masentavaa.

Tarkoittaa vain sitä, että hetken kestää se tilanne mutta kyllä sen kehon viestit voi muuttaa.. yleensä kyllä pitää muuttaa sitä minkälaista ruokaa syö. Kun jatkaa riitttävän kauan oikeanlaisella ruokavaliolla, niin se keho vain ei saa ylimääräistä varastoenergiaa.

Ja jos vielä samalla ilahduttaa mieltä, huolehtii riittävästi suojaravintoaineiden saannista, muistaa D-vitamiinin, auringon, vähän liikuntaa, mutta sellaista, joka on riittävän raskasta muuttamaan kehon toimintaa, nin jopas vaan alkaa asiat muuttua.

Mua ihmetyttää tämä lihavuuslääreiltäkin kuultu mantra, että jotkut vaan on lihavia. No ei se niinkään ihan ole. Toki se on joillekin vaikeampaa, mutta MIKSI? Geenit ovat pohja, mutta kehnoon biologinen kokonaisuus, jonka toimintaan vaikuttaa ravinnon laatu, fyysinen toiminta ja psyykkinen toiminta. Kyllä, toiminta.

Itseään pitää hoitaa.