Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen
Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!
Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.
Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.
En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.
Kommentit (2017)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainolla on terveyshaittoja, mutta niin on stressillä ja ahdistuksellakin. Yleisin syy työkyvyttömyyteen on mielenterveyden ongelmat. Ihan oikeasti ihmiset, jokainen ylipainoisia haukkuva ja paheksuva aiheuttaa stressiä ja ahdistusta. Laihuuden ihanne aiheuttaa monille epäonnistumisen tunteita ja itseinhoa ja sitä rataa. Kehopositiivisuus on ehdottomasti tarpeen, jotta ihmiset voivat olla mahdollisimman terveitä. Ylipainon paheksumisella on saatu aikaan vain ahdistuneita ihmsiiä, jotka eivät kehtaa mennä urheiluharrastuksiin tai paljon mihinkään, kun häpeävät itseään. Annetaan nyt kehopositiivisuudelle mahdollisuus tuottaa vähän parempia seurauksia.
Ei aina voi vaan selitellä. Metsissä on tilaa kuntoilla. Kotona voi kuntoilla. Miksi ei kuntoilla ei ole häpeä, vaan joku muu.
No, tämä nyt on vaan näiden kehopositiivisten selittelyjen sarjaa tyyliin:
- en voi mennä uimaan kun ihmiset katsoo, kun olen lihava -> ahdistun -> syön ahdistukseen karkkia -> en voi mennä uimaan kun ihmiset katsoo, kun olen lihava
- en voi mennä kävelemään pitkää lenkkiä, kun en jaksa -> en saa painoa alas -> turhaudun ja otan pari kaljaa -> en voi mennä kävelemään pitkää lenkkiä, kun en jaksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainolla on terveyshaittoja, mutta niin on stressillä ja ahdistuksellakin. Yleisin syy työkyvyttömyyteen on mielenterveyden ongelmat. Ihan oikeasti ihmiset, jokainen ylipainoisia haukkuva ja paheksuva aiheuttaa stressiä ja ahdistusta. Laihuuden ihanne aiheuttaa monille epäonnistumisen tunteita ja itseinhoa ja sitä rataa. Kehopositiivisuus on ehdottomasti tarpeen, jotta ihmiset voivat olla mahdollisimman terveitä. Ylipainon paheksumisella on saatu aikaan vain ahdistuneita ihmsiiä, jotka eivät kehtaa mennä urheiluharrastuksiin tai paljon mihinkään, kun häpeävät itseään. Annetaan nyt kehopositiivisuudelle mahdollisuus tuottaa vähän parempia seurauksia.
Ei aina voi vaan selitellä. Metsissä on tilaa kuntoilla. Kotona voi kuntoilla. Miksi ei kuntoilla ei ole häpeä, vaan joku muu.
- en voi mennä uimaan kun ihmiset katsoo, kun olen lihava -> ahdistun -> syön ahdistukseen karkkia -> en voi mennä uimaan kun ihmiset katsoo, kun olen lihava
- en voi mennä kävelemään pitkää lenkkiä, kun en jaksa -> en saa painoa alas -> turhaudun ja otan pari kaljaa -> en voi mennä kävelemään pitkää lenkkiä, kun en jaksa
Anoppi sanoi, että raskausarvet on rumia eikä kukaan ole niin hullu, että laittaisi bikinit ja raskausarvet näkyisi muille.
Personal trainer joka ei ymmärrä kehopositiivisuudesta mitään. Kannattaakohan hänen valmennettavakseen mennä? Hän ilmeisesti valmentaa vain huippukuntoisia terveitä ihmisiä, helppoja valmentaa ja vielä helpompia rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä.
Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään
Tämä lääkärikin on aivan pihalla. Ainakin se juttu oli aivan puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on että ihmiset, etenkin nuoret naiset, on järkyttävän pilkallisia etenkin ylipainoisille, vaikka se johtuisi sairaudesta. Typeryksiä jotka kuvittelevat että ihminen ei voi olla sairas fyysisesti koska se ei näy päällepäin muuten kuin ylipainona.
Kyllä kynnys lähteä liikkumaan nousee vielä korkeammaksi jos kerrankaan saa pilkkaa. Ja myönnä pois että kahden kesken ylipainoisen kanssa uimahallissa tai lenkillä saa sinutkin pilkallisesti hihittelemään. Vielä enemmän jos olet kaverisi kanssa.
Kun katson oman ammattiliittoni lehteä, ei voi kuin ihmetellä, miten paljon ylipainoisia ihmisiä kuvissa on. Ymmärrän, että syitä on monia. Terveydenhuollon kulut räjähtävät kohta. Ja sitten yhä vaan pienempi porukka kustantaa Suomen yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Personal trainer joka ei ymmärrä kehopositiivisuudesta mitään. Kannattaakohan hänen valmennettavakseen mennä? Hän ilmeisesti valmentaa vain huippukuntoisia terveitä ihmisiä, helppoja valmentaa ja vielä helpompia rahastaa.
Asian ytimessä. En todellakaan menisi tuollaiselle tyhjäpäälle rahojani antamaan. Luulisi että kunnon ammattilainen edes jonkun verran omaa alaa liippaavia kehityskulkuja seuraisi. Tämä ei selvästikään ole ammattilaista päässyt edes haistamaan.
Lihavien liikuntahäpeästä tuli mieleen. Minulle ei kovin usein huudella, mutta kaksi viimeisestä kolmesta haukkujasta katsoivat asiakakseen kommentoida painoani, kun olin selvästi lenkillä - eli harrastamassa juuri sitä, mitä läskien kaikkien mielestä pitäisikin. Kuinka tämä teidän läskivihaajien mielestä kannustaa minua lähtemään sinne lenkille seuraavanakin päivänä?
Kaikilla ei ole mahdollisuutta liikkua kotona ja lisäksi se on todella tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on että ihmiset, etenkin nuoret naiset, on järkyttävän pilkallisia etenkin ylipainoisille, vaikka se johtuisi sairaudesta. Typeryksiä jotka kuvittelevat että ihminen ei voi olla sairas fyysisesti koska se ei näy päällepäin muuten kuin ylipainona.
Kyllä kynnys lähteä liikkumaan nousee vielä korkeammaksi jos kerrankaan saa pilkkaa. Ja myönnä pois että kahden kesken ylipainoisen kanssa uimahallissa tai lenkillä saa sinutkin pilkallisesti hihittelemään. Vielä enemmän jos olet kaverisi kanssa.
Mikä fyysinen sairaus aiheuttaa liiallista lihomista? Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian ytimessä. En todellakaan menisi tuollaiselle tyhjäpäälle rahojani antamaan. Luulisi että kunnon ammattilainen edes jonkun verran omaa alaa liippaavia kehityskulkuja seuraisi. Tämä ei selvästikään ole ammattilaista päässyt edes haistamaan.
Lihavien liikuntahäpeästä tuli mieleen. Minulle ei kovin usein huudella, mutta kaksi viimeisestä kolmesta haukkujasta katsoivat asiakakseen kommentoida painoani, kun olin selvästi lenkillä - eli harrastamassa juuri sitä, mitä läskien kaikkien mielestä pitäisikin. Kuinka tämä teidän läskivihaajien mielestä kannustaa minua lähtemään sinne lenkille seuraavanakin päivänä?
Lenkillä? Hölkäten? Sitä juuri ei lihavan pidä missään nimessä tehdä. Ensin pitää saada paino alas muilla keinoin. Ylipainoisena lenkkeily on haitallista kropalle monin tavoin. Ellet sitten tarkoittanut kävelylenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.
Katsopa valokuvia vaikkapa 100 vuoden takaa Helsingistä tai muista kaupungeista, katukuvia, muotokuvia. Ihmiset on olleet järjestään TODELLA paljon hoikempia ennen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ravintola-alalla yli 30 vuotta. Asikaspaikkojen mitoitus ja pöydät ja tuolit on tehty 1990-luvulla. Nyt kun on juhlia niin usein pitää ottaa joka toinen tuoli pois, koska ihmiset eivät mahdu enää istumaan esim. 4 ruokailijaa pöydässä. Kun juhlijat saapuvat, usein mietin miten mahtuvat istumaan valmiiksi plaseeratuissa paikoissa. Jos jotenkin mahtuvat, tarjoilija ei pysty ottamaan ja antamaan astioita pöytiin. Hölmöt asiakkaat vaan tuijottaa, että ylettyykö se tarjoilija. Pitää oikein heille sanoa: voitko siirtää lautasen , lasit ym lähemmäksi , kiitos. Niinkin on käynyt, että tuoli on pettänyt ruokailijan alta!
Mut ihanaa hei, että pystyt sentään jossain pätemään, vaikka tarjoilijana olo ketuttaakin.
Lihavat naiset ovat usein laiskoja, tehdään kävelylenkkejä ja kuvitellaan että se jollain tapaa auttaa laihtumaan. Ei auta, juosta pitää ja syödä vähemmän. Toki tämä pätee myös joihinkin miehiin, sillä erotuksella, että miehet ymmärtävät kävelyn ja juoksun eron.
Vierailija kirjoitti:
Kun katson oman ammattiliittoni lehteä, ei voi kuin ihmetellä, miten paljon ylipainoisia ihmisiä kuvissa on. Ymmärrän, että syitä on monia. Terveydenhuollon kulut räjähtävät kohta. Ja sitten yhä vaan pienempi porukka kustantaa Suomen yhteiskunnan.
Kun menen kauppaan ja katson mitä siellä on tarjolla, en YHTÄÄN ihmettele, että ylipainoisia on niin paljon. Hirveästi makeisia ja valmisruokia, limuja. Monella ei ole itsekuria siihen!
En pysty itse ostamaan juuri mitään tarjolla olevista tuotteista, jos haluan pysyä terveenä ja hoikkana!
Ja jätevesitutkimukset kertovat, että syödään aivan liikaa proteiinia. Se lihottaa! Liika proteiini ei muutu energiaksi suoraan, vaan ensin varastorasvaksi. Siitä tukee paljon energiaa ja se myös rasittaa munuaisia. Tämä proteiinihulluus on myös mennyt liian pitkälle.
Ihmekös kun joka puolella on - varsinkin korona-ajan jäljiltä - hirveästi muodottomia palleromallisia ihmisiä. Syödään huonoa tai väärän laista ruokaa liikaa! Ja sitä myös tyrkytetään.
Terveisin entinen läski
Tämä aloittaja on taas näitä oman elämänsä sankari-persuja jotka raahustavat traumoineen kyttyräselkä täynnää pskaa, rystyset raahaten lattiaa ja esittävät ulkokultaisina mielipiteitään siitä millainen pitää olla ihmisen ainoa elämä jotta se olisi mahdollisimman oikein suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko "kehopositiivisuus" todellakin jo mielestäsi kehityskulku? Jos on, niin todella huolestuttavaa. Ilmankos puhutaan esimerkiksi varusmiesten heikosta kunnosta...
On todella asiatonta huudella kuntoaan hoitavalle ihmiselle - sietäisivät hävetä!
Vierailija kirjoitti:
Lihavat naiset ovat usein laiskoja, tehdään kävelylenkkejä ja kuvitellaan että se jollain tapaa auttaa laihtumaan. Ei auta, juosta pitää ja syödä vähemmän. Toki tämä pätee myös joihinkin miehiin, sillä erotuksella, että miehet ymmärtävät kävelyn ja juoksun eron.
Pah! Kyllä kävely juurikin on erinomaista liikuntaa laihduttajalle ja kelle vaan. Tästä on runsaasti tutkittua TIETOA.
Ylipainoisen ei kannata juosta, todellakaan. Nivelet ovat vaarassa.
Kävely ja pitkät, rivakat kävelylenkit ovat todella parasta. Ja runsaasti vettä ja kasviksia.
Terveisin entinen läski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.
Katsopa valokuvia vaikkapa 100 vuoden takaa Helsingistä tai muista kaupungeista, katukuvia, muotokuvia. Ihmiset on olleet järjestään TODELLA paljon hoikempia ennen.
Kyllä, aina 60-70 luvuille saakka hoikkuus oli valtavirtaa, koska pullakaffeet (puhumattakaan suklaasta ja sipseistä) olivat ylellisyyttä aivan kuten autokyytikin. Työkin oli fyysisempää useilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ravintola-alalla yli 30 vuotta. Asikaspaikkojen mitoitus ja pöydät ja tuolit on tehty 1990-luvulla. Nyt kun on juhlia niin usein pitää ottaa joka toinen tuoli pois, koska ihmiset eivät mahdu enää istumaan esim. 4 ruokailijaa pöydässä. Kun juhlijat saapuvat, usein mietin miten mahtuvat istumaan valmiiksi plaseeratuissa paikoissa. Jos jotenkin mahtuvat, tarjoilija ei pysty ottamaan ja antamaan astioita pöytiin. Hölmöt asiakkaat vaan tuijottaa, että ylettyykö se tarjoilija. Pitää oikein heille sanoa: voitko siirtää lautasen , lasit ym lähemmäksi , kiitos. Niinkin on käynyt, että tuoli on pettänyt ruokailijan alta!
Mut ihanaa hei, että pystyt sentään jossain pätemään, vaikka tarjoilijana olo ketuttaakin.
KehoPOSITIIVINEN dissaa toista henkilöä hänen ammattinsa vuoksi. Pata kattilaa soimaa....
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloittaja on taas näitä oman elämänsä sankari-persuja jotka raahustavat traumoineen kyttyräselkä täynnää pskaa, rystyset raahaten lattiaa ja esittävät ulkokultaisina mielipiteitään siitä millainen pitää olla ihmisen ainoa elämä jotta se olisi mahdollisimman oikein suoritettu.
Tekeekö "väärät mielipiteet" heti ihmisestä traumaisen persun?
Jos palataan aiheeseen, hän vain kummeksui sitä, miten ylipainosta yritetään tehdä uutta normaalia.
Kyllä jo etuliite kertoo, että jokin ei ole oikein (ylipaine, ylityöstö, ylikuormitus.....)
Ei elämää tarvitse "suorittaa" hänen tavallaan, mutta ylipainosta on ihan oikeasti haittaa:
- sydän- ja verisuonisairaidet
- tukielinsairaudet
- maksasairaudet
- jne jne
- viimeisimpänä vaikeampi COVID
Seuraavasta minua syytetään tietenkin rahanahneeksi kapitalistisiaksi, mutta yhteiskunnan rakenteet eivät kestä kehopositiivisuutta. Ihmiset joutuvat aiemmin työkyvyttömyyseläkkeelle, kun keho pettää. Sairaalat kuormittuvat seurannaisvaikutuksista. Enemmän sairaslomia. Eli lyhyesti tulopuoli lagaa samaan aikaan kun kustannukset nousevat.