Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
621/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehoposii tai, ei. Miks hel vetissä te ootte läskejä?! Mikä saa ihmisen lihottamaan ittensä ihrakasaks, ja hylkäämään kaiken muun elämän nautinnon kuten esim seksin, jollekin hemmetin pullalle??

Sori nyt vaan, mutta minä lihava ihminen ole missään vaiheessa hylännyt elämän nautintoja. Harrastan nautinnollista seksiä mieheni kanssa, syön herkullista ruokaa, juon hyviä juomia, matkustelen sekä nautin kulttuurista ja taiteesta. Enkä muuten syö pullaa.

Yksi pulla päivässä ei lihota (jos muuten syö kohtuullisesti kulutukseen nähden).

Toisinaan käy niin, että mies "ruokkii" puolisonsa lihavaksi. En tiedä, miten yleistä se on Suomessa. Saattavat erota ennen kuin tulee ähky joten sairaalloisen lihavaksi ei ehdi syöttämään.

Ai yksi pulla päivässä ei lihota? Huhhuu. Sanooko näin joku läski? Todellakin lihottaa ja paljon.

Vierailija
622/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset kuolevat nuorempina, joten kuluttavat vähhemmän terveyspalveluita vanhempana, kun taas hoikat kituuttavat elämäänsä ravaten lääkäreillä 90v saakka. Kokonaisuudessaan terveysmenot ovat siis lihavilla pienemmät. Vai montako ylipainoista lihavaa näet yli 65vuotiaissa? Minun lihavat ystäväni ovat suoraan sanoneet, ettei heidän terveysmenoista tarvitse huolehtia, kun kuolevat aiemmin. Että riippuu miten mitataan se kuormittavuus. Lihavat on leppoisia, laihat kuivia ja kireitä ja pirun sitkeitä, käyttämään myös niitä palveluita.

Ei pidä paikkaansa. Jos itsestään huolehtii, loppupään raihnas aika voi hyvin olla alle puoli vuotta. Aikuisiän diabetekset sun muut sen sijaan vaatii hoitoa tollaset 30 vuotta, vaikka lihava kuolisikin ennen kuin täyttää 60. Eikä näin edes tapahdu.

Muistisairauksia hoidetaan miljardin kustannuksilla joka vuosi ja kakkostyypin diabetesta 1,6 miljardin. Muistisairauden sairastuvuus lisääntyy voimakkaasti iän funktiona, joten hoikempi (olettaen, että on terveempi) sairastuu todennäköisemmin muistisairauteen ja sairastaa pidempään. Alipaino on myös yksi muistisairauden riskitekijöistä.

Noin yleisesti ottaen pian työiän jälkeen kuoleva on yhteiskunnalle edullisempi kuin pitkän vanhuuden elävä, jos tässä nyt halutaan puhua ihmisarvosta sen pohjalta kuka yhteiskunnalle tulee toista edullisemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehopositiivisuudessahan ei ole kyse siitä etteikö ylipainoinen tietäisi olevansa ylipainoinen, tai etteikö hän tietäisi sen mahdollisia itselleen tulevia terveysriskejä, vaan siitä, että jokaisella on oikeus olla iloinen ja onnellinen omasta kehostaan, olipa se iso tai pieni, keskikokoinen tai jotain sen väliltä.

Vierailija
624/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehoposii tai, ei. Miks hel vetissä te ootte läskejä?! Mikä saa ihmisen lihottamaan ittensä ihrakasaks, ja hylkäämään kaiken muun elämän nautinnon kuten esim seksin, jollekin hemmetin pullalle??

Sori nyt vaan, mutta minä lihava ihminen ole missään vaiheessa hylännyt elämän nautintoja. Harrastan nautinnollista seksiä mieheni kanssa, syön herkullista ruokaa, juon hyviä juomia, matkustelen sekä nautin kulttuurista ja taiteesta. Enkä muuten syö pullaa.

Yksi pulla päivässä ei lihota (jos muuten syö kohtuullisesti kulutukseen nähden).

Toisinaan käy niin, että mies "ruokkii" puolisonsa lihavaksi. En tiedä, miten yleistä se on Suomessa. Saattavat erota ennen kuin tulee ähky joten sairaalloisen lihavaksi ei ehdi syöttämään.

Ai yksi pulla päivässä ei lihota? Huhhuu. Sanooko näin joku läski? Todellakin lihottaa ja paljon.

No eikä lihota jos energian saanti on sama kuin kulutus tai alle.

Eikä ylipainosta varmaan mitään normia ole tehty vaan siitä on tullut sellainen ihmisten enemmistön reagoidessa obesogeeniseen ympäristöön lihomalla. Siitähän se on kiinni että erittäin kaloritiheää syötävää on koko ajan tarjolla joka puolella ja on vaan kiva käydä jätskikiskalla ja pullakahvilla ja syödä vähän sitä sun tätä yleensä ruoan lisäksi eikä tilalla. Ei tässä mitään sen suurempaa ihmiskunnan moraalista rappiota ole meneillään jossei sellaiseksi laske kapitalismia joka paitsi myy niin paljon herkkuja kuin ihmiset ostaa, myös aktiivisesti yrittää saada ostamaan koko ajan lisää ja lisää.

Vierailija
625/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä. 

Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään

Juttu oli maksumuurin takana. Sinänsä ihmetyttää, että miten sitten ovat lihavia, jos on sitä itsekuria.

Itse olen vaihdevuosien jälkeen joutunut kehittämään itsekuria ja kieltäytymisen aitoa, etten alkaisi määrättömästi lihoa. Siihen motivoi ennen kaikkea se, että en pidä siitä, kun liikkuminen muuttuu kömpelöksi, jos maha kasvaa liikaa.

Itsekuri ei ole kivaa, mutta välttämätöntä välillä. :)

Koko juttu oli sitä samaa pään silittelyä ja yliymmärrystä, jonka turvin voi taas pullukka painua fleecen alle suklaalevyn kanssa ajatellen, että lääkärikin sanoi etten oo laiska ja lihava.

Tuo tutkija puhuu ihan mitä sattuu, otsikko irrotettu tästä:

LIHAVUUDESSA ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.

Eihä toi lause käy järkeen mitenkään järkeen

Nimim. 15kg ylipainoinen ja kärsin jokaisesta jääneestä raskauskilosta

Ylipainoisilta nimenomaan puuttuu se itsekuri.

Ei puutu itsekuri. Tiedätkö, että moni olisi laiha, jos voisi itse valita kaupasta ruoat ja esim. työttömänä mä olen aina kotona. Ainut asia missä käyn on kauppa ja välillä kun saan työtä säästän työttömyysajan laskuihin.

En käy parturissa, ei ole lemmikkia, ei tule lehtitilauksia, en polta tupakkaa, en juo alkoholia.

Kävelylenkit eivät maksa mitään. Jumppaaminen kotona ei maksa mitään. Ruuan määrällä on merkitystä eli kuinka paljon syö sitä mitä syö.

En saa käydä kävelylenkillä polven takia. Olen kohta 50 ja 2 pyörää on varastettu.

Mä olin 20-vuotiaana laiha. En ole läski luokkakuvissa.

Uiminen sopii polvivammaiselle. Se ei rasita niin paljon jäseniä, mutta lihakset saa siitä silti hyvin voimaa kun veden vastustuksessa liikkuu. Monissa paikoissa on ohjattua vesijumppaa.

580 netto työmarkkinatuella ei käydä kuule uimassa. Uimahallit on täynnä eläkeläisiä, niihin Suomi satsaa.

Mutta samalla summalla voi kuitenkin kerätä 50 kiloa läskiä ilman ongelmia? Tämä selvä.

Mitä jos kokeilisisit itse työttömänä oloa minimi tuella ennenkuin tulet tänne aukomaan päätäsi.

Laittaisitko tähän, mitä ostat kaupasta? Mietin, onko yhteiskunta niin eriarvoistava, että köyhällä ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa. -eri

Perunaa, porkkanaa, riisiä, jauhelihaa, leipää.

Tomaatit ja kurkut ja salaatit on liian kalliita esim. 4 euroa 2 päivän salaattiin on liian kallista.

Pari kysymystä. Paljonko teillä maksaa tomaatit ja kurkut? Miksi peruna ja porkkana eivät ole haluttuja elintarvikkeita? Ostan niitä itsekin, nyt ostan uusia perunoita ja höyrytän porkkanoiden kanssa. Kohta saa kukkakaalia ja sekin toimii mun mielestä loistavasti uusien perunoiden kanssa ja on halpaa sesonkina.

Entä kaurapuuro ja muut puurot? Syötkö niitä?

Mitä juot arkijuomana? Ja paljonko menee kuukaudessa ruokaan?

Laitatko porkkanaa ja perunaa leivän päälle? Teet niistä salaattia?

Olen eri, mutta meillä kyllä on salaattia niinäkin päivinä, kun lisukkeena on perunaa tai esim. porkkanakeittoa. Terveellinen ruoka on kallista, se on ihan fakta.

Terveellinen ruoka ei ole kallista ja sen voi koostaa järkevästi.

Meillä kahden aikuisen taloudessa menee nykyisin noin 800 euroa kuukaudessa ruokiin. Käytämme Prismaa ja Lidliä. Toinen on sekasyöjä, viimeksi lauantaina ostettiin hänelle kanaa grilliin ja kallista oli. Toinen syö vegaanisesti ja nykyisin ostetaan härkäpavut, linssit ym kuivina, koska tölkeissä maksavat huomattavasti enemmän. Joka päivä syödään salaattia, jossa on vaihdellen lehtisalaattien (yleensä tummanvihreitä) lisäksi paprikaa, tomaattia, kurkkua, parsakaalia, ruusukaalia, pähkinöitä, siemeniä ym. Kastikkeena hyvälaatuista oliiviöljyä. Leipänä syömme vain täysjyväruisleipää, joka ei sisällä muuta kuin ruista, vettä ja jodioitua suolaa. Kasvismaitoja ei käytä kumpikaan, sekasyöjä käyttää tavallisia maitotuotteita. Ruoat ovat ihan perusruokia, joita tehdään niin isoja annoksia, että riittää myös pakastimeen. Kvinoa on lisukkeena kalliimpaa kuin nuudelit.

Joka väittää, ettemme pääsisi halvemmalla syömällä "ranskanpullaa", sen päällä margariinia, lenkkimakkaraa ja juuston kaltaista rasvavalmistetta, tai lounaaksi nuudeleita ja ostolihapullia,  valehtelee.

Miten kahden ihmisen ruokakulut voivat olla 800 euroa kuukaudessa? Peruselintarvikkeet eivät ole niin kalliita.

Jotain joo jäi laskuista, koska noilla linsseillä ja muilla ei 800€ tule millään täyteen. Jotain jää pahasti piilotettua. On se sitten vegaanijätskiä, sipsiä, limuja tai alkoholia.

Vierailija
626/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen on naurettavan helppoa.

Jos sen sijaan haluaa pitää lihakset entisellään muuttuu homma monta kertaluokkaa vaikeammaksi, ellei mahdottomaksi.

Minullekin laihtuminen oli naurettavan helppoa normaalipainoisena. Ylipainoisena se ei enää ole onnistunut. Eli keho toimii eri tavalla. Silti yritän koko ajan, koska haluan terveyteni takaisin.

Älä luovuta! Voit ottaa myös radikaalimmat keinot käyttöön, kuten pätkäpaaston tai hiilarittoman dieetin.

olen elänyt vuosia niin, etten syö noin klo 21 ja 12 välisenä aikana mitään. Ei ole minkäänlaista kulutusta, eikä koneet lähde käyntiin kun aamulla istun suoraan tietokoneelle työhuoneessa omassa kotona. Paino on hiljalleen noussut muutaman kilon tänä aikana. En herkuttele mitenkään erityisen paljon, enkä syö suuria annoksia. Harrastan liikuntaa.

Arkiaktiivisuutta on kovin vaikea korvata liikunnalla tai tiukalla ruokavalioilla. Huomaa selvästi kaveriporukassa kun vertaa sairaanhoitajan ja meidän toimisto/etätyöläisten päivittäisiä syömisiä.

Vierailija
627/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ylipainosta varmaan mitään normia ole tehty vaan siitä on tullut sellainen ihmisten enemmistön reagoidessa obesogeeniseen ympäristöön lihomalla. Siitähän se on kiinni että erittäin kaloritiheää syötävää on koko ajan tarjolla joka puolella ja on vaan kiva käydä jätskikiskalla ja pullakahvilla ja syödä vähän sitä sun tätä yleensä ruoan lisäksi eikä tilalla. Ei tässä mitään sen suurempaa ihmiskunnan moraalista rappiota ole meneillään jossei sellaiseksi laske kapitalismia joka paitsi myy niin paljon herkkuja kuin ihmiset ostaa, myös aktiivisesti yrittää saada ostamaan koko ajan lisää ja lisää.

Ihan terve järki sanoo, että markkinat myy sitä mitä ihmiset ostaa. Jos ihmiset ei ostaisi karkkia, niin ei sitä myytäisi.

Ostan paljon niitä -70% poistossa olevia elintarvikkeita ja mitä siellä näkyy? Kaikenlaisia vegetuotteita.

Vierailija
628/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kyllä nämäkin lihapäätrainerit

Vierailija
629/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on niitäkin joilla ylipaino johtuu sairaudesta jolle ei itse voi mitään, joten vetäkää pähänne ja hypätkää järveen

Vierailija
630/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä. 

Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään

Juttu oli maksumuurin takana. Sinänsä ihmetyttää, että miten sitten ovat lihavia, jos on sitä itsekuria.

Itse olen vaihdevuosien jälkeen joutunut kehittämään itsekuria ja kieltäytymisen aitoa, etten alkaisi määrättömästi lihoa. Siihen motivoi ennen kaikkea se, että en pidä siitä, kun liikkuminen muuttuu kömpelöksi, jos maha kasvaa liikaa.

Koko juttu oli sitä samaa pään silittelyä ja yliymmärrystä, jonka turvin voi taas pullukka painua fleecen alle suklaalevyn kanssa ajatellen, että lääkärikin sanoi etten oo laiska ja lihava.

LIHAVUUDESSA ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.

Ei puutu itsekuri. Tiedätkö, että moni olisi laiha, jos voisi itse valita kaupasta ruoat ja esim. työttömänä mä olen aina kotona. Ainut asia missä käyn on kauppa ja välillä kun saan työtä säästän työttömyysajan laskuihin.

En käy parturissa, ei ole lemmikkia, ei tule lehtitilauksia, en polta tupakkaa, en juo alkoholia.

Kävelylenkit eivät maksa mitään. Jumppaaminen kotona ei maksa mitään. Ruuan määrällä on merkitystä eli kuinka paljon syö sitä mitä syö.

En saa käydä kävelylenkillä polven takia. Olen kohta 50 ja 2 pyörää on varastettu.

Mä olin 20-vuotiaana laiha. En ole läski luokkakuvissa.

Uiminen sopii polvivammaiselle. Se ei rasita niin paljon jäseniä, mutta lihakset saa siitä silti hyvin voimaa kun veden vastustuksessa liikkuu. Monissa paikoissa on ohjattua vesijumppaa.

580 netto työmarkkinatuella ei käydä kuule uimassa. Uimahallit on täynnä eläkeläisiä, niihin Suomi satsaa.

Mutta samalla summalla voi kuitenkin kerätä 50 kiloa läskiä ilman ongelmia? Tämä selvä.

Mitä jos kokeilisisit itse työttömänä oloa minimi tuella ennenkuin tulet tänne aukomaan päätäsi.

Laittaisitko tähän, mitä ostat kaupasta? Mietin, onko yhteiskunta niin eriarvoistava, että köyhällä ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa. -eri

Perunaa, porkkanaa, riisiä, jauhelihaa, leipää.

Tomaatit ja kurkut ja salaatit on liian kalliita esim. 4 euroa 2 päivän salaattiin on liian kallista.

Pari kysymystä. Paljonko teillä maksaa tomaatit ja kurkut? Miksi peruna ja porkkana eivät ole haluttuja elintarvikkeita? Ostan niitä itsekin, nyt ostan uusia perunoita ja höyrytän porkkanoiden kanssa. Kohta saa kukkakaalia ja sekin toimii mun mielestä loistavasti uusien perunoiden kanssa ja on halpaa sesonkina.

Entä kaurapuuro ja muut puurot? Syötkö niitä?

Mitä juot arkijuomana? Ja paljonko menee kuukaudessa ruokaan?

Laitatko porkkanaa ja perunaa leivän päälle? Teet niistä salaattia?

Olen eri, mutta meillä kyllä on salaattia niinäkin päivinä, kun lisukkeena on perunaa tai esim. porkkanakeittoa. Terveellinen ruoka on kallista, se on ihan fakta.

Terveellinen ruoka ei ole kallista ja sen voi koostaa järkevästi.

Meillä kahden aikuisen taloudessa menee nykyisin noin 800 euroa kuukaudessa ruokiin. Käytämme Prismaa ja Lidliä. Toinen on sekasyöjä, viimeksi lauantaina ostettiin hänelle kanaa grilliin ja kallista oli. Toinen syö vegaanisesti ja nykyisin ostetaan härkäpavut, linssit ym kuivina, koska tölkeissä maksavat huomattavasti enemmän. Joka päivä syödään salaattia, jossa on vaihdellen lehtisalaattien (yleensä tummanvihreitä) lisäksi paprikaa, tomaattia, kurkkua, parsakaalia, ruusukaalia, pähkinöitä, siemeniä ym. Kastikkeena hyvälaatuista oliiviöljyä. Leipänä syömme vain täysjyväruisleipää, joka ei sisällä muuta kuin ruista, vettä ja jodioitua suolaa. Kasvismaitoja ei käytä kumpikaan, sekasyöjä käyttää tavallisia maitotuotteita. Ruoat ovat ihan perusruokia, joita tehdään niin isoja annoksia, että riittää myös pakastimeen. Kvinoa on lisukkeena kalliimpaa kuin nuudelit.

Joka väittää, ettemme pääsisi halvemmalla syömällä "ranskanpullaa", sen päällä margariinia, lenkkimakkaraa ja juuston kaltaista rasvavalmistetta, tai lounaaksi nuudeleita ja ostolihapullia,  valehtelee.

Miten kahden ihmisen ruokakulut voivat olla 800 euroa kuukaudessa? Peruselintarvikkeet eivät ole niin kalliita.

Jotain joo jäi laskuista, koska noilla linsseillä ja muilla ei 800€ tule millään täyteen. Jotain jää pahasti piilotettua. On se sitten vegaanijätskiä, sipsiä, limuja tai alkoholia.

Ilmeisesti se ei sisältynyt tuohon kommenttiin vaan oli edellisessä tai jossain myöhemmässä, mutta en syö ollenkaan makeaa enkä suolaisia "herkkuja" (sipsit yms). Alkoholijuomille on eri budjetti. Tuo 800 euroa on asetettu Nordean verkkopankissa kuukausittaiseksi ruokabudjetiksi, mutta se paukkuu lähes joka kuukausi. Normikuukausina emme myöskään syö montaa kertaa ulkona, lomat ovat asia erikseen.

Ja mitä "linsseihin ja muihin" tulee, niin sen kyllä mainitsin, että puolisoni on sekasyöjä, eli meillä syödään myös lihaa ja kalaa.

Vierailija
631/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset kuolevat nuorempina, joten kuluttavat vähhemmän terveyspalveluita vanhempana, kun taas hoikat kituuttavat elämäänsä ravaten lääkäreillä 90v saakka. Kokonaisuudessaan terveysmenot ovat siis lihavilla pienemmät. Vai montako ylipainoista lihavaa näet yli 65vuotiaissa? Minun lihavat ystäväni ovat suoraan sanoneet, ettei heidän terveysmenoista tarvitse huolehtia, kun kuolevat aiemmin. Että riippuu miten mitataan se kuormittavuus. Lihavat on leppoisia, laihat kuivia ja kireitä ja pirun sitkeitä, käyttämään myös niitä palveluita.

Ei pidä paikkaansa. Jos itsestään huolehtii, loppupään raihnas aika voi hyvin olla alle puoli vuotta. Aikuisiän diabetekset sun muut sen sijaan vaatii hoitoa tollaset 30 vuotta, vaikka lihava kuolisikin ennen kuin täyttää 60. Eikä näin edes tapahdu.

Muistisairauksia hoidetaan miljardin kustannuksilla joka vuosi ja kakkostyypin diabetesta 1,6 miljardin. Muistisairauden sairastuvuus lisääntyy voimakkaasti iän funktiona, joten hoikempi (olettaen, että on terveempi) sairastuu todennäköisemmin muistisairauteen ja sairastaa pidempään. Alipaino on myös yksi muistisairauden riskitekijöistä.

Noin yleisesti ottaen pian työiän jälkeen kuoleva on yhteiskunnalle edullisempi kuin pitkän vanhuuden elävä, jos tässä nyt halutaan puhua ihmisarvosta sen pohjalta kuka yhteiskunnalle tulee toista edullisemmaksi.

Elämäntavoilla voi vaikuttaa myös muistisairauden syntyyn. Lisäksi siihen vaikuttavat geenit. Ja riippuu muistisairauden tasosta, missä määrin sen takia täytyy käyttää yhteiskunnan palveluja. Kaikki mun kohtaamat alle 60 v muistisairaat ovat olleet ylipainoisia. Verenpainetauti ja diabetes sekä ylipaino näyttäisivät olevan riskitekijöitä. Ehdottamaasi etua ei siis synny. Päinvastoin melkein. 

Vierailija
632/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkia, sipsejä, hamppareita tms voi kyllä syödä, muttei koko ajan. Jos normaalisti syö terveellisesti, ei pieni herkuttelu silloin tällöin haittaa. Seuraavana päivänä voi syödä kevyesti niin tasapaino pysyy.

T. N44, normaalipainoinen, mutta jota kuitenkin kutsutaan "tosi laihaksi"

Vierailija
633/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nään hyvässä tikissä olevan ihmisen, tiedän jo kättelyssä että tuolla on monia hyviä arvoja ja tapoja. Sekä luonne on todennäköisesti vahva. Tuolla ihmisellä on terveelliset elämäntavat ja itsekuria syödä oikein ja treenata kunnolla pitkällä ajanjaksolla, eikä todennäköisesti käytä paljon päihteitä. Tiedän myös, että energiataso ja keskittymiskyky on paljon parempi. Kaikilla meillä on omat murheet ja stressin aiheet, mutta tuo henkilö ei silti jää selittelemään, eikä lannistu, vaan siltikin on pystynyt pitämään rutiinit ja terveelliset elämäntavat kasassa. Mielen lujuus on ihan eri luokkaa kun lihavilla. 

Lihavasta en ikävä kyllä pysty sanomaan mitään noista yllämainituista. Ajattelen, että tuo kaikki on päinvastaista. En pysty kunnioittamaan lihavaa samalla tavalla, sillä vähän kuten rakkaudessa, jos ei kunnioita edes itseään niin miten silloin pystyy kunnioittamaan muita. 

"Lihavuudessa ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

”Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.”

Lihavat ihmiset ovat Pietiläisen kokemuksen mukaan todella ankaria itselleen, piiskaavuuteen asti. Mutta jos itsen tai muiden haukkumisesta olisi hyötyä painonhallinnassa, mitään paino-ongelmia ei olisi, hän sanoo."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009604540.html

Tätä voisi nyt jakaa sosiaalisessa mediassa, samoin kuin jokaiselle tämän ketjun tulevalle sivulle.

Kirsi Pietiläinen työskentelee yksityisellä lääkäriasemalla (Eiran Sairaala). Sanoo mitä vain, että pullukat tulisivat hänen vastaanotolleen. Mainos naamioituna artikkeliksi.

Jotenkin katosi uskottavuus kun viitsii tuollaista soopaa suoltaa Hesarissa. Ja joo, todella uskottavaa, että ylipainoisella on hurja itsekuri kun liikkuvalla, terveellisesti syövällä Pietiläisellä ei olisi. Rasvaprosentti kyseisellä lääkärillä joku 19.

Vierailija
634/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa ihmiset on historiallisen lihavia ja muualla ihmiset kuolee nälkään.

Ihan ei resurssit jakaannu tasan.

Samat ihmisarvot ja- oikeudet kaikille? Viimein? Kehittyykö ihmiskunta ikinä reiluksi?

Kun populaatio on lokeroonsa liian iso, on välttämätöntä, että osa kuolee pois, vaikka nyt nälkään. Täysin ok. 

Vierailija
635/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alkupuolella yritettiin valkopestä kehopositiivisuutta mm. anorektikoiden kautta. En ole kovin montaa anorektikkoa kuullut sanovan itseään kehopositiiviseksi! Yhtä vähän muuten tuttavapiirissäni oleva aineenvaihduntahäiriöinen (ja siksi lihava) nainen kutsuu itseään kehopositiiviseksi.

Jos puhuttaisiin asioista vaan niiden omilla nimillä, kehopositiivisuus = ylipainoisuus. 

Vierailija
636/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta on niitäkin joilla ylipaino johtuu sairaudesta jolle ei itse voi mitään, joten vetäkää pähänne ja hypätkää järveen

mikä on semmonen sairaus että ihminen itsekseen lihoo ilman syömättä

mitään ? sairaudet ja lääkkeet voi muuttaa ruuan imeytymistä ym

mutta ite ihminen laittaa ruokaa suuhunsa ja paskoo ne pönttöön.

sitä ei mikään sitä tosi-asiaa muuta.

Vierailija
637/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä, miksi lihavat eivät voisi valita itse ruokaansa kaupasta? Niinku, mitä-häh? Onko se jotenkin estetty? 

On, jos ei ole rahaa. Moni söisi kalaa ja salaatteja ja marjoja, jos rahaa olisi. Moni ei syö noita ollenkaan ja hallitus vetää taas leikkaus syksyn.

Voihan nuo salaatit ja vaikka idut kasvattaa siemenestä kotona. Toki vaatii vähän alkuinvestointeja, mutta on aika vähän.

Lisäksi mato-onkiminen ei vaadi lupia. Eli missä ongelma?

Onki paikka 😂😂😂😂😂

Se vaatisi auton. Matkaa 30 km onkimaan.

Niin syötkö linssejä, papuja, hernettä? Riisi on kallista, samoin jauheliha.

Nokkoset voi kerätä luonnosta, samoin salaatit, idut yms kasvattaa itse.

Lapset ei syö linssejä ja papuja, ei kerrostalon pihalla ole nokkosta ja puistot on koiran kusta ja paskaa täynnä.

Kyllä mun lapset söi linssejä ja papuja, kasvissyöjiä kun olimme, muuten olisivat kuolleet aliravitsemukseen. Lapset oppii yleensä syömään samaa ruokaa kuin vanhemmat.

Sä olet päässyt helpolla, jos sun lapset syö linssejä ja papuja.

Kaikkien lapset ei kuule syö eikä Suomessa voi väkisin pakottaa tai lapset huostaanotetaan.

Edellisen kirjoittajan kanssa täysin samoilla linjoilla. Lapset syövät, mitä vanhemmat ostavat. On ihan turha syyttää lapsia nirsoilusta, jos ei aktiivisesti tarjoa muutakin kuin makaronilaatikkoa.

Vierailija
638/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nään hyvässä tikissä olevan ihmisen, tiedän jo kättelyssä että tuolla on monia hyviä arvoja ja tapoja. Sekä luonne on todennäköisesti vahva. Tuolla ihmisellä on terveelliset elämäntavat ja itsekuria syödä oikein ja treenata kunnolla pitkällä ajanjaksolla, eikä todennäköisesti käytä paljon päihteitä. Tiedän myös, että energiataso ja keskittymiskyky on paljon parempi. Kaikilla meillä on omat murheet ja stressin aiheet, mutta tuo henkilö ei silti jää selittelemään, eikä lannistu, vaan siltikin on pystynyt pitämään rutiinit ja terveelliset elämäntavat kasassa. Mielen lujuus on ihan eri luokkaa kun lihavilla. 

Lihavasta en ikävä kyllä pysty sanomaan mitään noista yllämainituista. Ajattelen, että tuo kaikki on päinvastaista. En pysty kunnioittamaan lihavaa samalla tavalla, sillä vähän kuten rakkaudessa, jos ei kunnioita edes itseään niin miten silloin pystyy kunnioittamaan muita. 

Minulla on terveelliset elämäntavat ja itsekuria syödä oikein ja treenata pitkäjänteisesti, lapsesta saakka. En käytä päihteitä paitsi unilääkettä(lisää ruokahalua). Energiatasot sairauksista, lääkkeistä ja huonoista unista johtuen huono. Keskittymiskyky hyvä kiitos lapsuudesta aloitetun tavoitteellisen treenaamisen. Niinä päivinä kun en pääse ylös sängystä, treenaan sängyssä ja katson treenivideoita joista voi kerrata esim. tekniikkaa ja tehdä mielikuvaharjoittelua.

Joskus tuo unilääke on lihottanut sillä sen vaikutuksen alaisena tuli syötyä öisin ylimääräistä eikä sitä edes muistanut seuraavana päivänä. Jos sinäkin olisit jonkun päihteen vaikutuksen alaisena, eli nuppi ihan sekaisin niin ei sinullakaan olisi itsekuria. Selvinpäin minulla on rautainen itsekuri enkä syö esim. juhlissa tai kahviloissa kakkuja tai pullaa tms. enkä pizzaa tms. vaikka muut vieressä söisikin ja tällainen olen aina ollut.

t. lihava

Sinulla sen sijaan ei ole itsekuria hillitä itseäsi eikä mielen lujuutta käyttäytyä hyvin eikä ajatella hyviä ajatuksia. Siihen että saa pahan itsestään pois tarvitsee paljon treeniä ja itsekuria.

No mutta tämähän se hauskin tekosyy onkin :D 

Mirtatsapin ei muuten lihota. Ensimmäistä kertaa kuulen siitäkin että ei edes muista että on syönyt. Aikamoista selittelyä. Taidat itsekin uskoa näihin pikkuisiin valeisiin?

Olen toinen, mutta voin omasta puolestani vahvistaa tämän. Sain jossain välissä Klotryptolia migreenin ehkäisyyn. En ole koskaan käyttänyt mitään unilääkkeitä, vaikka olenkin kärsinyt unettomuudesta, enkä myöskään mielialalääkkeitä. Epäröin tuonkin käyttöä. Muutaman kerran kun stressaavassa elämäntilanteessa oli vaikeuksia nukahtaa otin lääkettä ihan pienen murun. Seuraavana aamuna olin aina aivan pelottavassa kohmelossa, en saanut itsestäni irti oikein mitään ennen kuin pitkälle illasta. Jos tuohon olotilaan tottuu, voin hyvin kuvitella, että jää aktiivisuustaso vähäiseksi ja tulee syötyä mitä sattuu.

Ja olin aktiiviliikkuja, työssäkäyvä, normaalipainoinen. Eli unettomuuteni ei parantunut liikunnalla jota joku tulee seuraavaksi esittämään, päinvastoin, vaikeutui kun hankin itseni ylikierroksille älyttömällä riehumisella, jota käytin ahdistukseni helpottamiseen. Se parantui sillä kun huono elämäntilanne meni ohi.

Nyt olet väärässä, ei lääkkeet lihota. Ne lisäävät ruokahalua. Ruokahalu ei lihota, ihmisen käsi joka lappaa ruokaa suuhun lihottaa. Lääkkeisiin tarvitaan aina tottumisaika, tottumisajan jälkeen sivuvaikutukset häviävät. Jos lihavalla Mirtatsapin tekee sen että öisin ahmii jääkaapin tyhjäksi, se pitäisi sanoa lääkärille. Epäilen tosin että kyseessä on tekosyy. Ja miksi lihavalla on epäterveellisiä ruokia jääkaapissa joista lihoo?

Ja blaablaablaablaa. Ei kipeä selkäkään lihota, vaan liikkumattomuus. Liikkumaan siitä! Eikä masennus, vaan kaikenlainen laiskottelu ja herkuttelu, lenkille siitä! Eikä unettomuus tai unilääkkeen aiheuttama aloitekyvyttömyys, vaan se aloitekyvyttömyys. Hankkimaan aloitekykyä siitä!

Minä haastan sinut makaamaan sohvalla kolme kuukautta syöden niin, ettet yhtään ylimääräistä grammaa saa, mutta kuitenkin syöt terveellisesti, jotta olisit oikeutettu positiiviseen asenteeseen kehoasi kohtaan. Melko vaikeaa syödä terveellisesti jos peruskulutus on 500 kcal/päivä.

Ei kannata huudella, jos ei ole kokemusta. Mulla on, minuun vaikutus lääkkeellä oli pelottava, ja tämän taustan myötä ymmärrys kasvoi heitä kohtaan jotka mieleen tai hermostoon vaikuttavia lääkkeitä joutuvat syömään säännöllisesti.

Peruskulutus ei millään voi olla 500 kcal päivä, koska jopa nukkumenkin kuluttaa 50 kcal tunnissa. Eli vaikka vain makaisit paikoillasi 24/7 kuluttaisit silti noin 1200 kcal vuorokaudessa

Kun seuraavan kerran olet niin huonossa kunnossa esim. koronasta tai sytostaateista johtuen ettet pysy jalkojesi päällä niin ota videolle miten mittaat kuitenkin ruokasi vaaalla ja lasket kaloreita, haluan nähdä.

Ja kyllä, sytostaatit voivat pienentää aineenvaihduntaa normaalitasoa matalammalle.

Eli meillä on miljoonittain väkeä, jonka aineenvaihdunnan sytostaatit ovat tuhonneet? Heh heh. 

Vierailija
639/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kapitalismin ja yhteiskunnan tukien loppuessa ratkeaa läskiongelmakin sitten nätisti. Muissa järjestelmissä ette saisi yhtään mitään. 

Vierailija
640/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suututan tällä varmasti jonkun. Anteeksi jo valmiiksi.

Kehopositiivisuus on jostain syystä vain naisille.

Mies on edelleen läski, läskimaha, löysä tai muu, ja hyvä niin. Miehet tuntuu yleensä hyväksyvän todellisuutensa, kun taas naisilla on joku outo hyväksynnän joukkoajattelu-defenssi että olet täydellinen juuri sellaisena kuin olet. Aiheuttaa tämmöistä lieveilmiötä, missä ihmiset puolustelee epäterveitä elämäntapojaan jotka on vaaraksi itselleen ja kuluja muille.

Minulle timmi lihaksikas vartalo ja suora ryhti on itsekurin ja itsensä kunnioittamisen univormu. Sitä ei saa ostamalla eikä huijaamalla, vaan työllä ja kurilla.

Se on hyvä että eri muotoisia vartaloita hyväksytään, mutta läskeilyä ja huonoja elintapoja ei pidä hyväksyä.

Tää PT on ihan oikeassa.

Kovin surullinen näkemys, ja vääräkin vielä.

Olen timmi ja lihaksikas vielä näin reilusti yli nelikymppisenä naisena. Yhtään itsekuria, saati työtä ja kuria tähän ei ole tarvittu.

Salliva, joustava ruokavalio ja mukavaa liikuntaa oman mielen mukaan riittää. Mitään itsensä rääkkäämistä ei tosiaankaan tarvitse ja liikkumisesta sekä ruoasta saa nauttia :)

Niin, jos on terve. Olen 37v nainen ja sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kyllä saan olla jatkuvasti pätkäpaastolla ja syödä terveellisesti urheillen rankasti jotta pysyn normaalipainossa. Sitten iskee siitäkin tpuhusta välillä oireita kun keho panee hanttiin.