Minulla ei ole varaa hoitaa sukuni hautaa
Äitini tekee kuolemaa, ja hän on tuonut ilmi että haluaa minun pitävän huolta sukuni ainaishaudasta, kun hän lähtee. Tiedänkin, että syy on siinä ettei kukaan muu sukulainen halua hautaoikeuden haltijaksi.
Todella, todella pitkä tarina lyhyesti: muut haudassa makaavat eivät merkitse minulle muuta kuin verta (joka ei heissä enää kierrä), mutta haluaisin ns. säästää äitini, että voin käydä muistamassa jouluna ja syntymäpäivänä.
Kysyn täältä kun en mistään muualta kehtaa, että onko mahdollista uhmata äidin viimeistä tahtoa päästä haudanlepoon sukulaistensa kanssa, ja näin ollen haudata hänet muistolehtoon?
Voiko näin tehdä moraalisesti? Tahto on vahva äidilläni, mutta minulla ei oikeasti ole varaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti löytää hautauksen ja haudan ylläpidon hinnat ihan netistä tai sitten viimeistään soittamalla seurakuntaan. Haluatko kertoa mikä on paikkakunta?
Äidilläsi ilmeisesti on varallisuutta? Kuten jo mainittiin niin vainajan varoista kulut hautaamiseen ja haudan hoitoon niin pitkäksi aikaa kuin sitä myönnetään.
Tässä voi tulla eteen se asia, että muut kuolinpesän jäsenet eivät suostu. Jos eivät kerran halua hoitaa hautaa muutenkaan. Harmillinen tilanne.
Meinaat että joku on niin ahne ettei hyväksy jotain parin tuhannen kulua perukirjaan joka vähentää perintöveroa ja tietysti myös perittävää summaakin?.
UskomatontaKyllä. Et uskokkaan miten riitaisia ja ahneita (yhdistettynä persaukisuuteen) sukuja suomesta löytyy. Netti on täynnä näitä kauhutarinoita. Ja ei tässäkään tapauksessa taida kovin lämpimät välit olla, koska muita ei kiinnosta koko hauta. Tuskin kiinnostaa sitten sen kuluihinkaan osallistua.
Tää on ainakin meillä totta. Puolisoni vanhemmat kuolivat aika nuorina. Puolisoni toinen sisarus ei suostu, että hautapaikalle otettaisiin hoitosopimus. Toisaalta, hän ei myöskään hoida hautoja. Paikkakunnalla asuu paljon muita sukulaisia, jotka kauhistelevat kuin ei edes omien vanhempien hautaa hoideta. Meillä on ko paikkakunnalle monen tunnin ajomatka. En edes viitsi ajatella paljonko se maksaa, mutta kyllä me käymme ne haudat nykyisin hoitamassa, kun se ei kerran muuten tapahdu. Minun tekee pahaa ajatella niitä surevia iäkkäitä sukulaisia, jotka näkevät missä tilassa hautapaikka on.
Mulla ei ole tietoa, kuinka kauan hautapaikka säilyy. Ja vaikka olen vielä aika nuori tätä miettimään, olen alkanut pohtia mihin itse sitten aikanaan haluan tulla haudatuksi - en ehkä halua omille lapsilleni jättää vastaavaa velvoitetta perinnöksi.
Itse en taida tarvita omaa puutarhaa jatkossa enää olenkaan, sillä ennustan, että myös oman sukuni puolelta hautapaikat tulevat jäämään minun hoidettavakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset vielä haluavat hoidettavaa hautaa itselleen kalliine monumentteineen. Tuhkaus ja tuhkien ripottelu sallittuun paikkaan säästää tätä vaivaa jäljelle jääviltä. Aika itsekästä ajattelua tuo, että joku käy sitten hoitelemassa kukat sun muut sinne monumentille.
Ei ole itsekästä. Itsekästä on ottaa vainajan rahat eikä hautaa edes toiveen mukaisesti.
Raha sulle kyllä kelpaisi mutta haudan hoitokulut voit kyllä maksaa vainajan rahoista jotka perit.
En ole saanut mitään vanhemmiltani perinnöksi. Sen sijaan olen maksellut kaiken maailman kuluja.
Hautaaminen on julmaa bisnestä. Ite en ainakaan välitä mitä minun raadolleni tapahtuu. Kun on kuollut, niin ei sillä pitäisi olla enää mitään väliä
Jo täytyy olla raha tiukassa, jos ei ole varaa käyttää valmista hautapaikkaa, josta on ainaishoito maksettu, mutta niinhän se on, että ihmisillä on varaa siihen mitä pitävät tärkeänä...
Ehdotin muille kuolinpesän osakkaille että otetaan se yks joutomaan pätkä, istutetaan sinne tammi tvast ja lannoitetaan sitä tuhkilla kun joku porukasta kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Jo täytyy olla raha tiukassa, jos ei ole varaa käyttää valmista hautapaikkaa, josta on ainaishoito maksettu, mutta niinhän se on, että ihmisillä on varaa siihen mitä pitävät tärkeänä...
Ja omista vanhemmista kyse.
haudan kukkienhoito on maksupalvelu. itse hoidan omat sukulaisten haudat, kimpassa suvun kanssa. eli ostaa vaikka itse kukat ja itse kastelee.ei maksa kun vähän kukista. sopimus seurakunnan kanssa hoidosta on kalliinpi.toki hoitavat myös haudat.
olen nähnyt uuden tavan hoitaa haudan, sopii jos ei pysty kasteleen itse. eli ostaa paljon koristekiviä ja laittaa alueen kivelle,. siihen vaikka päälle enkelikoriste, niin on siistin näköinen kesän. varmaan on luovia tapoja hoitaa se pieni kukka multa alue. olen nähnyt myös mini havukasveja, jotka on aina vihantia. saniaiset ja perannat on myös hyvä idea.
puutarha myymälöissä on kivilaattoja tai jotain koriste veistoksia. niillä saa myös siistiä ja rikkaruohovapaata aikaiseksi.
Jos huolehdit haudan hoidosta itse, ei sinun tarvitse maksaa seurakunnalle sen hoidosta. Istuta jotain sellaisia perennoja, jotka eivät vaadi jatkuvaa hoitoa ja kastelua.