Minulla ei ole varaa hoitaa sukuni hautaa
Äitini tekee kuolemaa, ja hän on tuonut ilmi että haluaa minun pitävän huolta sukuni ainaishaudasta, kun hän lähtee. Tiedänkin, että syy on siinä ettei kukaan muu sukulainen halua hautaoikeuden haltijaksi.
Todella, todella pitkä tarina lyhyesti: muut haudassa makaavat eivät merkitse minulle muuta kuin verta (joka ei heissä enää kierrä), mutta haluaisin ns. säästää äitini, että voin käydä muistamassa jouluna ja syntymäpäivänä.
Kysyn täältä kun en mistään muualta kehtaa, että onko mahdollista uhmata äidin viimeistä tahtoa päästä haudanlepoon sukulaistensa kanssa, ja näin ollen haudata hänet muistolehtoon?
Voiko näin tehdä moraalisesti? Tahto on vahva äidilläni, mutta minulla ei oikeasti ole varaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti löytää hautauksen ja haudan ylläpidon hinnat ihan netistä tai sitten viimeistään soittamalla seurakuntaan. Haluatko kertoa mikä on paikkakunta?
Äidilläsi ilmeisesti on varallisuutta? Kuten jo mainittiin niin vainajan varoista kulut hautaamiseen ja haudan hoitoon niin pitkäksi aikaa kuin sitä myönnetään.
Tässä voi tulla eteen se asia, että muut kuolinpesän jäsenet eivät suostu. Jos eivät kerran halua hoitaa hautaa muutenkaan. Harmillinen tilanne.
Meinaat että joku on niin ahne ettei hyväksy jotain parin tuhannen kulua perukirjaan joka vähentää perintöveroa ja tietysti myös perittävää summaakin?.
Uskomatonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti löytää hautauksen ja haudan ylläpidon hinnat ihan netistä tai sitten viimeistään soittamalla seurakuntaan. Haluatko kertoa mikä on paikkakunta?
Äidilläsi ilmeisesti on varallisuutta? Kuten jo mainittiin niin vainajan varoista kulut hautaamiseen ja haudan hoitoon niin pitkäksi aikaa kuin sitä myönnetään.
No, jaa onko, tuo kysyjä äitinsä ainoa perillinen? Jos on muita perillisiä, miten suhtautuvat jos rahavaraa laitetaan vuosikausiksi eteenpäin haudanhoitoon?
No jos vainajan omia rahoja ei voida laittaa 400 € hautapaikkaan, niin minusta on vähän siinä hilkulla onko nuo perilliset edes ihmisiä. Ihan vaan mun mielipide.
Hautapaikka on hautapaikka ja haudan hoito on hoito. Haudan hoito maksaa helposti 100-200e vuosi. perushoito ja siihen kukat kerran tai kaksi kertaa kaudessa. Tästä vaikka joku 10v sopimus etukäteen, niin ei välttämäkättä käy kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi tulla eteen se asia, että muut kuolinpesän jäsenet eivät suostu. Jos eivät kerran halua hoitaa hautaa muutenkaan. Harmillinen tilanne.
Meinaat että joku on niin ahne ettei hyväksy jotain parin tuhannen kulua perukirjaan joka vähentää perintöveroa ja tietysti myös perittävää summaakin?.
Uskomatonta
Kyllä. Et uskokkaan miten riitaisia ja ahneita (yhdistettynä persaukisuuteen) sukuja suomesta löytyy. Netti on täynnä näitä kauhutarinoita. Ja ei tässäkään tapauksessa taida kovin lämpimät välit olla, koska muita ei kiinnosta koko hauta. Tuskin kiinnostaa sitten sen kuluihinkaan osallistua.
En ymmärrä miksi ihmisiä pitää haudata ja sitten palvoa sitä kiveä siinä päällä, eikö käytännöllisempää olisi vain polttohaudata ja ripotella tuhkat ja elämä jatkuu. Mielessään voi jokainen muistella.
Mun omainen toivoi, että hänet tuhkataan ja tuhkat ripotellaan mereen ja näin toimimme. On ihanaa, kun ei tarvitse pakolla käydä haudalla. Voin muistella häntä sydämessäni ja aina kun näen meren.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmisiä pitää haudata ja sitten palvoa sitä kiveä siinä päällä, eikö käytännöllisempää olisi vain polttohaudata ja ripotella tuhkat ja elämä jatkuu. Mielessään voi jokainen muistella.
Hyvä on että tiedät mitä et ymmärrä. Yleisesti pyritään toteuttamaan vainajan eläessään esittämät toiveet hautauksensa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun omainen toivoi, että hänet tuhkataan ja tuhkat ripotellaan mereen ja näin toimimme. On ihanaa, kun ei tarvitse pakolla käydä haudalla. Voin muistella häntä sydämessäni ja aina kun näen meren.
Kyseessä oli vainajan toive ja kaikilla se ei ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on että tiedät mitä et ymmärrä. Yleisesti pyritään toteuttamaan vainajan eläessään esittämät toiveet hautauksensa suhteen.
Edes yksi normaali täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä arkkuhaudan hinta 50 vuodelle on reilu 400 euroa ja sen jälkeen vajaa 9 € per vuosi.
Ei kai missään enää 50 vuoden gautapaikkoja myydä?
Miehelleni ostettiin, 25 vuotta, maksoi noin 1000 euroa . Tounen tuhat kaivamista, peittämistä, nurmikon laittoa varten seurakunnalle.
Kun kuolen, lapset maksavat erotuksen niin että tulee 25 vuotta mun kuolemasta. Nyt joutuisivat maksamaan 15 vuotta jatkoksi.Järkevämpää heille ois sirotella muistolehtoon.
Kukkia ja kynttilöitä voi jokainen viedä kotikuntansa vainajien muistopaikalle.
Jos teillä noin, niin sitten teillä noin. Hinnat tarkastin kotikuntani seurakunnan nettisivulta. Ulkopaikkakuntalaisilta hinnat kaksinkertaiset.
Tuossa oli tosiaan hautapaikan hinta, hautauksen hinta on sitten erikseen. Toki hautauksen hinta tulee myös tuhkauksesta, vaikka se toki on halvempi kuin arkkuhautauksen hinta.
Eo oo tullu mitään laskuja sen jälkeen ku hautapaikka ostettiin. En kyllä tajua. Ite kukat kesällä laitetaan, muutama kymppi menee. Kynttilät tarvittaessa laitetaan.
Mä tuhlaisin kaikki rahani jos mulla olisi ikäviä lapsia. Ei jäisi mitään perittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä arkkuhaudan hinta 50 vuodelle on reilu 400 euroa ja sen jälkeen vajaa 9 € per vuosi.
Miehelleni ostettiin, 25 vuotta, maksoi noin 1000 euroa . Tounen tuhat kaivamista, peittämistä, nurmikon laittoa varten seurakunnalle.
Kun kuolen, lapset maksavat erotuksen niin että tulee 25 vuotta mun kuolemasta. Nyt joutuisivat maksamaan 15 vuotta jatkoksi.Järkevämpää heille ois sirotella muistolehtoon.
Kukkia ja kynttilöitä voi jokainen viedä kotikuntansa vainajien muistopaikalle.Jos teillä noin, niin sitten teillä noin. Hinnat tarkastin kotikuntani seurakunnan nettisivulta. Ulkopaikkakuntalaisilta hinnat kaksinkertaiset.
Tuossa oli tosiaan hautapaikan hinta, hautauksen hinta on sitten erikseen. Toki hautauksen hinta tulee myös tuhkauksesta, vaikka se toki on halvempi kuin arkkuhautauksen hinta.
Onkohan joku pienempi paikkakunta jos myyvät 50 vuodeksi ja noin "halvalla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkia ja kynttilöitä voi jokainen viedä kotikuntansa vainajien muistopaikalle.Jos teillä noin, niin sitten teillä noin. Hinnat tarkastin kotikuntani seurakunnan nettisivulta. Ulkopaikkakuntalaisilta hinnat kaksinkertaiset.
Edelleen tarkastin, niin täällä arkkuhautauksen kulut 395 € ja uurnahautaamisen maksu + tuhkaus + uurnan käsittelykulut 365 €. Melkein sama hinta noissa siis. Toki voi yrittää keskustella jos saisi lisäsäästöjä siten, että toisi itse ison kurkkupurkin läheisensä tuhkille niin säästyisi uurnassa.
Miksi ihmiset vielä haluavat hoidettavaa hautaa itselleen kalliine monumentteineen. Tuhkaus ja tuhkien ripottelu sallittuun paikkaan säästää tätä vaivaa jäljelle jääviltä. Aika itsekästä ajattelua tuo, että joku käy sitten hoitelemassa kukat sun muut sinne monumentille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset vielä haluavat hoidettavaa hautaa itselleen kalliine monumentteineen. Tuhkaus ja tuhkien ripottelu sallittuun paikkaan säästää tätä vaivaa jäljelle jääviltä. Aika itsekästä ajattelua tuo, että joku käy sitten hoitelemassa kukat sun muut sinne monumentille.
Ei ole itsekästä. Itsekästä on ottaa vainajan rahat eikä hautaa edes toiveen mukaisesti.
Raha sulle kyllä kelpaisi mutta haudan hoitokulut voit kyllä maksaa vainajan rahoista jotka perit.
Sain perintöä 42 000 eli kyllä mä niillä äitini haudan hoitokulut maksan ja ajan tunnin äidin haudalle ja vien vielä kukkiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mikä siinä siis maksaa?
Eikös hautapaikoista mene vuotuinen vuokra? Isovanhempien hautapaikka oli aikoinaan maksettu 30 vuodeksi, mikä loppui taannoin ja kyseinen hautapaikka otettu uusiokäyttöön. Isoisovanhempien hautapaikka oli kai 50 vuodeksi ja sekin otettu uusiokäyttöön. Nyt äitini kertoi, että hänen saa tuhkata ja tuhkat levittää luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsekästä. Itsekästä on ottaa vainajan rahat eikä hautaa edes toiveen mukaisesti.
Raha sulle kyllä kelpaisi mutta haudan hoitokulut voit kyllä maksaa vainajan rahoista jotka perit.
Minähän en ole perinyt pennin hyrrää vanhemmiltani. Päin vastoin ostin perikunnalta vanhan tönön, jolla ei ole mitään jälleenmyyntihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen tarkastin, niin täällä arkkuhautauksen kulut 395 € ja uurnahautaamisen maksu + tuhkaus + uurnan käsittelykulut 365 €. Melkein sama hinta noissa siis. Toki voi yrittää keskustella jos saisi lisäsäästöjä siten, että toisi itse ison kurkkupurkin läheisensä tuhkille niin säästyisi uurnassa.
Korjaan , siis minä, joka kirjoitin liian korkeat hinnat. Tarkistin perukirjasta ja tosiaan muistin ihan väärin. Seurakunnan lasku yhteensä, 25 v + hautaus reilut 1000 euroa. Anteeksi virheeni.
Mutta 50 vuoden hautapaikkoja ei täällä myydä.
Kun kuolen, lapset maksavat erotuksen niin että tulee 25 vuotta mun kuolemasta. Nyt joutuisivat maksamaan 15 vuotta jatkoksi.
Järkevämpää heille ois sirotella muistolehtoon.
Kukkia ja kynttilöitä voi jokainen viedä kotikuntansa vainajien muistopaikalle.