Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en halua pitää lapselle sukulaissynttäreitä

Vierailija
12.06.2023 |

Ärsyttää, kun osa sukulaisista olettaa, että tottakai sellaiset juhlat pidetään niin kuin kaikilla muillakin (minun puolen) suvun lapsilla. Tuli heidän jutuistaan sellainen olo, että en muka arvostaisi omaa lastani kun en pidä kunnon isoja juhlia. Mua vaan ahdistaa ajatuskin niistä juhlista, jos sen homman aloitan niin sitten on tiedossa jokavuotinen stressi. Jos kutsuisimme isovanhemmat ja meidän vanhempien sisarukset puolisoineen ja lapsineen, siitä kertyisi jo noin 30 henkilöä. Sellaiset juhlat joka vuosi on aika kova homma järjestää, ja voi olla että lapsi saa vielä joskus sisaruksen niin sitten kaksi kertaa vuodessa juhlat. Haluaisin juhlia ihan vaan oman perheen kesken leipomalla kakun tai viemällä lapsen synttäripäivänä johonkin kivaan paikkaan leikkimään yms. Tottakai lapsen isovanhempien ja niiden kanssa jotka meillä muutenkin käy, voisimme juoda "epäviralliset" synttärikahvit. Kaverisynttärit kyllä mielellään järjestän tulevaisuudessa, kun lapsi on vähän isompi. Miten teillä, järjestättekö sukulaisille juhlia? Tunnen sellaisiakin ihmisiä, jotka tilaavat lasten synttäreille pitopalvelusta tarjoilut.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kolmelle lapselle on joka vuosi järjestänyt, kunnes lapset pääsi ripille, 20-25 henkeä oli per juhla. Ihan itse väsäilin kakut sun muut. Mutta eihän toi mikään lakipakko ole, jos et halua, et järjestä.

Vierailija
42/50 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten kannata myöhemmin itkeä, kun lapsi on jäänyt etäiseksi serkkujen, tätien, setien/enojen ja isovanhempien kanssa ja te vanhemmat ette saa lasta ikinä hoitoon minnekään. Nykyajan suurin ongelma on yhteisöllisyyden puute. Ei verisukua niin vain korvata, ja moni jää yksinäiseksi, juurettomaksi yksilöksi elämässä.

Oikeasti läheinen hyvää tarkoittava ihminen kutsuu sen lapsen vanhempineen kylään, on lapsen kanssa, kokkaa niin että äidin ei aina tarvitse ja muutenkin on tukena ja turvana, eikä kuormita lisää.

Se että joku ihminen on äiti, ei tarkoita että toisten on passattava tätä aikuista 24/7. Kyllä vanhempi on lapsen sosiaalisista kontakteista pääasiassa vastuussa.

Voit olla huoleti. Suomessa ei äitejä passata missään eikä koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
44/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Eivät sukulaiset pilluasi ja sen hedelmiä omista. Lapsi ei tuollaista kaipaa.

Vierailija
45/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on oikeasti tosi onnekas ongelma! Meillä vanhemmilla ei ole sisaruksia, isovanhemmista osa kuollut joten ei voida antaa lapsille tuota sukukokemusta (=olet tärkeä, osa heimoa, juhlitaan sinua isosti, rakastamme sinua). Tiedän koska meidät on kutsuttu kummilasten sukulaissynttäreille, niillä tädit, sedät, enot, mummit ja papat hellittelee ja huomioi päivänsankaria. Sydän aina hiljaa särkyy kun ajattelee ettei omat lapset koskaan saa tuota henkistä pääomaa. Mutta olen silti onnellinen niiden puolesta joilla näin on, se ei ole minulta pois. Ja kirjoitin tämän siksi että asiaan voi olla toinenkin näkökulma, ehkä voisit koittaa katsoa tältä kantilta niin ei tunnu raskaalta? Mutta kaikesta huolimatta tee juhlien suhteen mitä itse näet parhaaksi. (Usein näillä isoilla sukulaissynttäreillä on myös ollut niitä muita sukulaisia auttamassa, osa tuo myös syötävää tai kakut tilattu, tämäkin yksi ison suvun onnista että apu tuntuu olevan lähellä).

Tuo on vähän kuin isättömät aina idolisoivat ja fantasioivat isästä, että kaikki pahao massa elämässä johtuu isän rakkauden puutteesta. Vaikka tosiasiassa se isä voi olla väkivaltainen juoppo, joka painaa alaspäin.

Arvosta itse sitä mitä sinulla on, eli vapautusta tuosta helvetin ikeestä jota suvuksi sanotaan. Ne joilla se on, tekevät omat ratkaisunsa sen perusteella, millainen suku on. 

Vierailija
46/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan järjestänyt sukusyttäreitä, vaikka olen neljän lapsen äiti.  Onneksi sukulaiset asuvat niin kaukana, että ainakaan talviaikaan se ei onnistuisikaan.  Suku on suuri, mutta lapset eivät ole silti vieraantuneet, koska olemme kesäisin järjestäneet porukalla sukutapaamisen jossakin sovitussa paikassa vaikka ulkona nyyttäripariaatteella ta tilanneet jostakin ruokaa, joten kenellekään ei tule kohtuutonta rasitusta.  Lapset tapaavat serkut ja isovanhemmat ym.  Eivät vieraannu.

Vierailija
47/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestetään, mutta niistä ei oteta stressiä ja kaikki ekaserkut  ja heidän vanhempansa pyydetään muutaman kerran vuodessa kylään, näin vahvistetaan ja luodaan lapsille sukulaissuhteita ja tutustua toisiinsa jo pienestä pitäen. Samoin lapsettomat tädit, sedät ja enot pyydetään kylään.

Näin oli omassa lapsuudessa ja koen sen suureksi rikkaudeksi ja on helpottanut ihmissuhteita, kun on ollut elinikäinen ystävyys ja se on ollut suuri apu ja turva, kun verkostot. Ja aina saa apua tarvittaessa. 

Vierailija
48/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan jörjestänyt sukulaissynttäreitä.

Jos se rakkaus lasta kohtaan on sellaisista kiinni niin eipä kovin tasokasta rakkautta ole.

Vierailija
49/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte

Vierailija
50/50 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla meilläkään pidetty ja syy on se, että asutaan kaukana muusta suvusta. Minusta on käsittämätöntä miten osa tutuista ihan loukkaantuu jos suku ei aja pitkästä matkasta muutamaksi tunniksi kahville. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi