Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työssäkäyvät ja varakkaat yhä enenevässä määrin suljetaan ulos yhteiskunnan palveluista?

Vierailija
11.06.2023 |

Viimeksi ehdotettiin neuvolassa menoa yksityiselle lääkärille. Vanhushoivasta pääsee osalliseksi vain maksamalla useiden tonnien kuukausimaksuja, mutta persaukiset saavat nämä ilmaisiksi. Samoin lasten päivähoito, yhä useampi joutuu laittamaan lapsensa yksityisille, lapsilisiä puhutaan koko ajan pois meiltä. Eikö yhteiskunnan palveluiden kuuluisi kuulua ihan yhtäläisinä kaikille eikä vain niille, jotka eivät käy töissä?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaisit niistä palveluista kuitenkin korkeamman verotuksen kautta. On yksinkertaisempaa järjestää palveluita vain niille, joilla niihin ei ole varaa, kuin myös niille, joilla varaa on.

Eikö olisi vielä yksinkertaisempaa, että köyhille ei tarjottaisi aivan kaikkia palveluita?

Köyhiltä koulutus pois tai annetaan niiden kuolla eikä hoideta sairauksia tai loukkaantumisia vai mistäs vähentäisit?

Kyllä se nyt on tarjottava kaikki mikä kuuluu terveydenhuoltoon julkisella puolella halusipa sitä ammattilainen vai ei. Esim. hammashoito kuuluu, vaikka jotkut edelleen mieltävät sen ehkä

kosmeetgiseksi hoidoksi. Päättääkää nyt mikä kuuluu ja mikä ei ettei mennä kunkin vuorossa olevan mutu tuntemuksien tai henkilökohtaisilla mieltymymsillä. Esim. Jos on kuullut jotain ikäviä huhuja henkilöstä ja sen mukaan ryhdytään asiattomuuksiin tai ei hoideta muita kun henkeä uhkaavat tilanteet. Ei taideta mennä ihan lain mukaan silloin?

Ja se tärkein: et voi tarjota myöskään enempää mitä asianomainen itse haluaa. Lain mukaan siinäkin katsos kun on itsemääräämisoikeus, aikuisilla itseensä ja omiin huollettaviin myös. Jos haluan hammashoitoa niin että vaikutus on kosmeettinen rli hampaan paikkaus poiston sijaan sen on valtio velvollinen kustantamaan. Jos en halua paskaa rikollista pervoa psykomässytystä väkisin tuputettuna, ei ole pakko ottaa sitä vastaan, tai jos on ei tarvitse ihmetellä jos tuloksrt eivät ole ihan toivottavia. Väkisin tuputus ei yleensä toimi.

Vierailija
22/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kärjistettynä oikeisto haluaa, että köyhillä on köyhien palvelut eli huonommat palvelut ja rikkailla on rikkaiden palvelut eli paremmat palvelut. Toki he katsovat, että rikkaat voivat maksaa palveluistaan enemmän kuin köyhät. Vasemmisto taas haluaa, että sekä köyhilllä että rikkailla on samanlaiset palvelut (käytännössä köyhien palvelut) ja rikkaat vain maksavat saamastaan palvelusta enemmän. Tuo, että neuvolassa kehotetaan menemään yksityislääkärille tarkoittaa vain sitä, että julkisella on ko asian hoitoon pitkät jonot, mutta yksityisellä saatat saada ajan jo samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle. Mikään ei kuitenkaan estä sua jäämästä jonottamaan aikaa julkiselle kuten nekin jäävät, joilla ei ole varaa yksityislääkärillä käyntiin. 

Lopettakaa nyt se jonoista paskanjauhaminen. Totuus on että monesti jonotkaan ei liiku niin kun niiden oikeudenmukaisesti ja tehokkaasti pitäisi. Dillet paskanjauhajat ei sitäkään ole tajunneet vielä. Terveydenhuoltoon kyllä pääsee jos on tarve, osa vaan harrastaa sitä paskanjauhantaa välillä siellä. Ei ole pakko odottaa jonoissa, jos tilanne on sellainen että ei voi odottaa, vaatii vaan sitten joskus valitettavasti sen, että itse vaatii jotain jos vastuuttomat lääkärit ei toimi niin kuin pitää, joko ammattitaidottomuuttaan tai muuten. Valitettavasti joillekin terveydenhuolto ihan sairaala tasolla on jokin leikkikenttä ihan aikuisille koulutetuille ihmisille. Siitä olen ollut järkyttynyt. Muissa tilanteissa voi sitten leikkiä, mutta melkoinen ylivalta on asetelmassa terveydenhuollon ammattilainen julkisella vs. aiakas. Ratkaiseva ero yksityisen ja julkisen välillä on juuri se, että yksityisellä voit sentään valita lääkärin ja voit ohittaa dillet paskanjauhaja sairaanhoitajat ja lääkäreistäkin sitten voi valita sen kenen käyttäytyminen ja asiantuntiajuus miellyttää, ilman turhaa paskanjauhantaa. Jos et ole julkisella jo kun suosiossa voi pahimmassa tapauksessa, jopa lapsesi saada törkeää kohtelua. Noloa näille ammattilaisille kun rikokset tulee ilmi, vaikka ei voi todistaa mitään.

Terveydenhuolto on kriisissä, todellakin koska siellä on töissä ihmisiä, jotka ei kaihda rikosten tekemistä tai niiden salailua. Oksettavaa sakkia viimeksi Kalasataman terveysasemalla hyi helvetti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaisit niistä palveluista kuitenkin korkeamman verotuksen kautta. On yksinkertaisempaa järjestää palveluita vain niille, joilla niihin ei ole varaa, kuin myös niille, joilla varaa on.

Miksi ihmeessä minäkin sitten maksan tonnin kuussa palveluista, jotka eivät edes kuulu minulle?Joudun kuitenkin maksamaan omat ja perheeni palvelut siihen päälle. Eikö helpompaa olisi vain pitää se tonni itse ja ostaa sillä tarvotsemani palvelut?

Kaikki maksaa verotuksessaan palveluista joita ei käytä. Sellasta se on. Maksan minäkin sinun lapsiesi koulutuksesta ja heidän lapsilisänsä.

Sinun pitäisi maksaa satatonnia enemmän. Yhden lapsen kasvattaminen maksaa suunnilleen sen verran vanhemmille. Lapset pyörittävät yhteiskuntaa kun olet eläkkeellä, etkä sinä ole tehnyt mitään asian eteen.

-eri

Ihan omat eläkerahani olen ajatellut kerryttää seuraavan 40-50 vuoden aikana enkä oleta muiden lapsien tai mahdollisesti tulevien lapsieni maksavan koko elämistäni sen jälkeen kuin jään eläkkeelle.

Minäkin ajattelin noin. Puolivälissä tuota suunnitelmaa tein konkurssin. Jouduin muun muassa sanomaan irti kalliin ja kattavan sairausvakuutuksen ensimmäisten "turhien" rahanreikien joukossa ja sen jälkeen sairastuin. Nyt olen puilla paljailla ja työkyvytön. Mistä palveluista minulta nyt leikattaisiin ja mitkä lakkautettaisiin?

Huomaa, että myös sinulle voi käydä näin, vaikka olisit miten hyvin varautunut palkkatyöläinen.

Vierailija
24/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä minäkin sitten maksan tonnin kuussa palveluista, jotka eivät edes kuulu minulle?Joudun kuitenkin maksamaan omat ja perheeni palvelut siihen päälle. Eikö helpompaa olisi vain pitää se tonni itse ja ostaa sillä tarvotsemani palvelut?

Kaikki maksaa verotuksessaan palveluista joita ei käytä. Sellasta se on. Maksan minäkin sinun lapsiesi koulutuksesta ja heidän lapsilisänsä.

Jos sinulla olisi lapsia, he saisivat ne palvelut. Ongelma on, että me hyvätuloiset emme saa julkisia palveluja vaikka meillä on niille sama tarve kuin köyhällä. Köyhä vie lapsensa ilmaiseen päiväkotiin, minä maksan tonnin kuussa samasta. Köyhä makaa vanhana ilmaiseksi palvelutalossa, varakas maksaa viisitonnia samasta palvelusta, jos edes saa sitäkään.

Tonnin päiväkotimaksun lisäksi mielikuvitusrikkaalla vois olla vaikka vesimaksu viissataa kuussa, mutta köyhälle maksetaan vähintään vissyt ja sitten tota asuminen maksaa 7000 e kuussa mutta samanlaisen kämpän saa köyhä seittemällä eurolla. Ja veroprosentti on 95% ja siitä maksetaan aina 25% köyhälle jota ei saa valita edes itse!

Vierailija
25/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla yksityisiä palveluita tyrkytetään köyhille, mutta ne ei voi niitä valita.

Ja työssäkäyvien tuet menee niille työnantajayrityksille. 8 miljardia laskutavasta riippuen.

Vierailija
26/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on varsin varakas ja maksetaan paljon veroja. Hammaslääkäriin ei saa aikaa millään, kun oli korona, ei kuolema ollut kaukana, kun päivystykseen ei huolittu lähes 40 asteen kuumeessa ja yskässä, johon tuntui tukehtuvan. Kehoitettiin seuraamaan vointia.. Mihin verorahat menee? Hyvätuloisellakaan ei rahat riitä mihinkään, kun kaikki maksettava itse.

Vierailija
27/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla olisi lapsia, he saisivat ne palvelut. Ongelma on, että me hyvätuloiset emme saa julkisia palveluja vaikka meillä on niille sama tarve kuin köyhällä. Köyhä vie lapsensa ilmaiseen päiväkotiin, minä maksan tonnin kuussa samasta. Köyhä makaa vanhana ilmaiseksi palvelutalossa, varakas maksaa viisitonnia samasta palvelusta, jos edes saa sitäkään.

Tonnin päiväkotimaksun lisäksi mielikuvitusrikkaalla vois olla vaikka vesimaksu viissataa kuussa, mutta köyhälle maksetaan vähintään vissyt ja sitten tota asuminen maksaa 7000 e kuussa mutta samanlaisen kämpän saa köyhä seittemällä eurolla. Ja veroprosentti on 95% ja siitä maksetaan aina 25% köyhälle jota ei saa valita edes itse!

Yksityinen päiväkoti maksaa noin tonnin kuussa.

Vierailija
28/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsettomana työssä käyvänä makselen muiden palveluja pääsääntöisesti. Minut on ajat sitten jo käännytetty julkisesta terveydenhuollosta yksityiselle ym.

Yksityistämistähän moni nimenomaan haluaa. Jatketaan vaan julkisen puolen haukkumista ja supistetaan kaikki olemattomiin. Tulevaisuudessa palveluja saa ne, joilla on yksityiseen varaa. Amerikan malliin. Kokoomuksen uusliberalistisen ideologian mukaisesti.

Vierailija
29/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan palkkoja pienipalkkatöistä, lasketaan verot minimiin. Kaikki verotuloilla maksettavat palvelut pois, ja kaikille maksullisiksi. Eiköhän se siitä, kun yksityistetään kaikki. 

Vierailija
30/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla ei edes kateta kaikkia kuluja. Ottakaapa selvää paljonko yhden lapsen päiväkotipäivä maksaa oikeasti. Kertokaa se 20 päivällä.

Vierailija
31/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla ei edes kateta kaikkia kuluja. Ottakaapa selvää paljonko yhden lapsen päiväkotipäivä maksaa oikeasti. Kertokaa se 20 päivällä.

Puhut julkisen sektorin hinnoista. Yksityinen laskuttaa sen mukaan, että jää jopa voittoa.

Vierailija
32/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työttömien pitäisi päästä nopeampaa lääkäriin, koska työt voi alkaa milloin vain eikä voi heti olla pois töistä. Mulla on nyt melaanooma epäily ja lääkäriaika meni yli kuukauden päähän ja nyt alkaa uusi työ juuri pari päivää ennempää.

Vierailija
33/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä työttömien pitäisi päästä nopeampaa lääkäriin, koska työt voi alkaa milloin vain eikä voi heti olla pois töistä. Mulla on nyt melaanooma epäily ja lääkäriaika meni yli kuukauden päähän ja nyt alkaa uusi työ juuri pari päivää ennempää.

Jos joudun jäämään saman tien saikulle melanooma juttujen takia niin en saa edes heti saikusta rahaa ja mulla on lapsia.

Vierailija
34/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas joka on kateellinen köyhille. Anna mun kaikki kestää. Lahjoita omaisuutesi pois ja ryhdy köyhäksi, kun se on kerta niin kivaa.

Vierailija
35/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe on varsin varakas ja maksetaan paljon veroja. Hammaslääkäriin ei saa aikaa millään, kun oli korona, ei kuolema ollut kaukana, kun päivystykseen ei huolittu lähes 40 asteen kuumeessa ja yskässä, johon tuntui tukehtuvan. Kehoitettiin seuraamaan vointia.. Mihin verorahat menee? Hyvätuloisellakaan ei rahat riitä mihinkään, kun kaikki maksettava itse.

Suomessa on 1 600 000 eläkeläistä ja sosiaaliturvamenoista 40% eli 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.

https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…

Lisäksi maksetaan 30 miljardia työeläkkeitä eli 62,7 miljardia menee eläkeläisiin.

Vierailija
36/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laaja työterveys, mutta sielläkin on pulaa lääkäreistä ja voi joutua odottelemaan viikonkin, että saa jonkun yksinkertaisen todistuksen, koska ei voi kirjoittaa etänä.

Vierailija
37/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä keskituloinen ei pääse kunnalliseen lääkäriin ja yksityiseen ei ole varaa. Työterveys ei kata juuri mitään hb:n mittaamista kummempaa.

Kun muistaa sanoa, että tämä asia ei ole työterveyspalvelun piirisssä, niin pääsee kunnalliseen, mutta hitaasti. Mulla on aika elokuulle, kipujen takia soitin toukokuun puolivälissä.  Meilläkään ei kuulu työterveyteen kuin pakollinen minimi, mutta sanoin sen heti puhelun alussa.  

Vierailija
38/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v...a horiset. Eikö sulla muka toimi työterveys???

Kuule, työtön se vasta kaiken ulkopuolella on että pidä sinä leipäläpesi kiinni porvari prkl

Vierailija
39/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakas joka on kateellinen köyhille. Anna mun kaikki kestää. Lahjoita omaisuutesi pois ja ryhdy köyhäksi, kun se on kerta niin kivaa.

Loistava kommentti!! Juurikin asia näin. Miksi nämä rikkaat MUKA köyhät tulee tunkemaan niille alueille minne ne ei kuulu!!

Vierailija
40/82 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat ne on aina kaikkein köyhimpiä kun pitäiskin itse maksaa läärikulunsa.