Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sun mielestä on myöhästelyä? Kesätyttö ärsyttää..

Vierailija
11.06.2023 |

Meillä yksi kesätuuraaja tulee töihin ihan viime tipassa niin, että saa jännittää mahtaako ehtiä paikalle edes ennen työajan alkua. Itseäni ärsyttää tuollainen, kun muut kuitenkin tulevat hyvissä ajoin valmistelemaan töitä ja yksi marssii vaan valmiiseen pöytään. Mielestäni hän myöhästyy siis töistä tuolla minuuttipelillä. Asiasta on sanottu, mutta hän ei ota opikseen vaan suhtautuu ehkä vähän ylimielisestikin tähän.

Kommentit (506)

Vierailija
481/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen tuntia ennen töihin valmistelemaan että muut työntekijät voivat aloittaa työajan alkaessa, Muuten 8 työntekijää pyörittelisivät peukaloitaan tunnin ennenkuin pääsisivät töihin. Saan tuosta kyllä ylityötunnin palkan.

Vierailija
482/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo termin kesätyttö käyttäminen selkeästi alentavalla tavalla kertoo tarpeeksi aloittajasta. Uskotaan vähemmästäkin, että siellä joku elämäänsä kyllästynyt katkera kanttura kyttäilee ja tuomitsee muiden tekemistä, etenkin nuorempien ja nätimpien. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on tarkkaan määritelty, että saa leimata itsensä sisään aikaisintaan 5 minuuttia ennen vuoron alkua. Eipähän tule mitään tällaista ihme omien sääntöjen vääntelyitä ja marmatusta.

Vierailija
484/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut "kesätyttö" (aika tosi halventava ja alentava nimitys palkkaa ansaitsevalle määräaikaiselle) . Omalla kohdallani olen noudattanut työsopimukseen kirjoitettuja työaikoja, mutta ns vakkarit sluibaavat niistä niin paljon kuin mahdollista. Ja siitä sitten saanut työyhteisössä huonoja fiiliksiä aikaiseksi itseäni kohtaan.

Vierailija
485/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako ihmistä teillä on siellä per vuoro?

En tiedä tuotantolaitteista mitään mutta tuskin te siellä hiilivetyjen krakkausta ajatte ylös aamuisin.

Olettaisin tuotantolaitteiden olevan kutakuinkin automatisoituja. Vai joka iikkako siellä on rivissä ennen tuotannon alkua klo 5:45 vetämässä kukin omasta vivustaan koneensa käyntiin?

No et tosiaan tiedä tuotantolaitteista mitään. Ei se työpiste ole sillä valmis, että vedät vivusta.

Meillä menee kaikkiin alkuvalmisteluihin, koneen käynnistämiseen ym. se 10min-vartti. Mutta toisin kuin ap:n villin lännen laitoksessa meillä työpisteelle marssitaan klo 6 eikä minuuttiakaan aiemmin. Työt aloitetaan kun valmistelut saatu tehtyä. Iltavuoro alkaa siivota konetta ja työpistettä puoli tuntia ennen työvuoron loppua, mitään ylitöitä ei sen takia tehdä.

Joo mutta teillä onkin vaan ihan tavallinen tuotantokone. Se voi aivan hyvin käynnistyä 06.15. AP:n työpaikalla on THE KONE jonka on ehdottoman tärkeää olla käynnissä nimenomaan klo 06.00!!!

Kun AP:lta kysytään mitä konkreettista hyötyä on siitä että kone on käynnissä 06.00 eikä vasta 06.15 (ottaen huomioon että se illalla myös suljetaan vartin aikaisemmin tuossa ensimmäisessä tapauksessa, eli tuotantoa ei tule yhtään sekuntia enempää päivän aikana), AP:n vastaus oli että hyöty on se että kone on käynnissä 06.00. 

No meillä oli töissä 140 työntekijää aamuvuorossa ja koneet ei olleet käynnissä aamukuudelta. Käynnistyivät vasta puoli seitsemältä sähkövian takia. Työnantaja joutui kuitenkin maksamaan palkan kaikille siltä ajalta vaikkeivat voineet tehdä töitä. Ja iltavuoro ei todellakaan lopettanut aikaisemmin vaan jäivät ylitöihin. Itse voit laskea mitä hyötyä on siitä että työt voi aloittaa ajoissa. Luulen ettet ole yrittäjä.

Vierailija
486/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin torilla myyjänä. Tein ns. täytevuoroja. Eli kun muita ei saatu, minulle tuli vuoro. Työnantaja ilmoitti, milloin koju pitää avata. Sanoi, että 15-30 minuuttia ennen pitää tulla valmistelemaan. Minä merkkasin työajan alkaneeksi siitä, kun aloin valmistelemaan myyntipöytää ja kuskaamaan tuotteita kontista myyntipöydälle.

Eipä tarvinnut montaa vuoroa tehdä.

Ne on aika syvältä ne työpaikat, joissa työajaksi lasketaan vain se, kun maksava asiakas on paikalla. Toki yrittäjällähän se menee niin, että rahaa tulee vain silloin kun asiakas maksaa. Mutta tuntipalkkaiselle pitää maksaa siitä ajasta, minkä hän on valmiina tekemään työtä.

Vierailija
487/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen tuntia ennen töihin valmistelemaan että muut työntekijät voivat aloittaa työajan alkaessa, Muuten 8 työntekijää pyörittelisivät peukaloitaan tunnin ennenkuin pääsisivät töihin. Saan tuosta kyllä ylityötunnin palkan.

Mutta sinä et vetelekään herneitä nenään siitä, että kesätyöntekijä ei tule niitä peukaloitaan pyörittelemään siksi aikaa, kun sinä valmistelet hänelle töitä?

Vierailija
488/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ja vetreä ihminenhän ehtii vaihtaa minuutissa hyvin työvaatteet. Varsinkin näin kesällä, kun omat vaatteet on joku t-paita ja shortsit eikä tarvi riisua useita kerroksia vaatteita pois ensin. 

Vierailija
489/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te muut teette palkatonta työtä valmisteluilla ja sinua kismittää kun tuuraaja ei tee?

Maksetaan palkkaa. Ehkä vielä ärsyttävämpää on, jos tyttö tulee iltavuoroon ja aamuvuorolaiset joutuvat tekemään ylitöitä häntä odotellessa, eivätkä pääse ajoissa kotiin. Eli jos olen mennyt aamuun klo 5.45 ja pääsen kotiin vasta tasan klo 14, niin kyllä ärsyttää tehdä joka päivä vartti ekstraa. Puhumattakaan tuosta aamusta, kun muut ovat parhaimmillaan tehneet jo puoli tuntia hommia, kun yksi vasta ilmestyy paikalle.

Ap

Hoitoala?

Ei tietenkään ole, koska hoitoalalla ei ala aamuvuoro klo 5.45, se on ihan työehtosopimuksessa, että aamuvuoro ei voi alkaa yön aikana.

Vierailija
490/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin torilla myyjänä. Tein ns. täytevuoroja. Eli kun muita ei saatu, minulle tuli vuoro. Työnantaja ilmoitti, milloin koju pitää avata. Sanoi, että 15-30 minuuttia ennen pitää tulla valmistelemaan. Minä merkkasin työajan alkaneeksi siitä, kun aloin valmistelemaan myyntipöytää ja kuskaamaan tuotteita kontista myyntipöydälle.

Ne on aika syvältä ne työpaikat, joissa työajaksi lasketaan vain se, kun maksava asiakas on paikalla. Toki yrittäjällähän se menee niin, että rahaa tulee vain silloin kun asiakas maksaa. Mutta tuntipalkkaiselle pitää maksaa siitä ajasta, minkä hän on valmiina tekemään työtä.

Totta. Mutta minäpä olin nuorena yli vuoden kaupan kassalla. En päässyt lukion jälkeen kouluun ja välivuoden ajan tein pienessä kapasta töitä. Työaika alkoi minuutilleen silloin kun asiakkaat pitää päästää sisään. Jos kauppa aukesi klo 07, työaika alkoi klo 07. Ei varttia vaille. Käytännössä yksikään myyjä ei ole valmis töihin sillä tavalla. Kylmähyllyjen edestä pitää nostaa suojakangas pois ja kassa avata, lehdet laittaa telineeseen. Tuo on ihan laillista, kysyttiin työkaverin kanssa ammattiliiton lakiasioiden neuvojalta. Työaika loppui 15 min. sen jälkeen iltavuorossa, kun kauppa meni kiinni. Käytännössä ikinä ei päässyt lähtemään klo 21.15, jos kauppa meni kiinni klo 21. Hyvin usein asiakkaita lähti ulos vasta 5 minuuttia sulkemisajan jälkeen ja sen jälkeen pystyi ottamaan kassatilityksen ja laskemaan, paljonko on rahaa. Ne laitettiin kassakaappiin yöksi. Usein lähtiessäni vein viimeiset roskikset ulos, hävikkihefelmät pois ja sellaista pientä. Yleensä noin puoli tuntua kaupan sulkeutumisen jälkeen pääsin kotimatkalle.

Vierailija
491/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuot alkaa esim 7:30 niin ne työt alkaa 7:30. Piste. Jos siitä etukäteisvalmisteluista ei makseta palkkaa niiden tekeminen on silkkaa omaa tyhmyyttä.

Monessa paikassa se nyt on kuitenkin yleinen käytäntö.

Vierailija
492/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen töitä te vanhat kääkät teette työpaikallanne omalla ajallanne ja ilman palkkaa? Aika käsittämätöntä tuo narinanne. Ymmärtääkseni kesätyttönne tulee, kuten kuuluukin, ajoissa työvuoroonsa. 

Olen kirjoittanut useita kertoja jo, että tuosta ajasta saa palkkaa.

Ap

Olet kirjoittanut kyllä ja tajutaan, mutta jos kesätyöntekijän sopimus on klo 7 niin se on, eikä hänen tarvitse tulla aiemmin, eikä teillä ole mitään syytä vihotella. Eikö tämä jo mene jakoon?

Vierailija
493/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori ja vetreä ihminenhän ehtii vaihtaa minuutissa hyvin työvaatteet. Varsinkin näin kesällä, kun omat vaatteet on joku t-paita ja shortsit eikä tarvi riisua useita kerroksia vaatteita pois ensin. 

Riippuu täysin työvaatteista. Tervetuloa kylmätuotantoon, jossa lämpötila tuotantotiloissa on +4 C. Omien lämpökerrastovaatteiden päälle tulee vielä työpaikan vaatimat päällysvaatteet, turvakengät ja hattu.

Aamulla klo 5 oli ulkona +10 C lämmintä, ihan en lähtenyt bussipysäkille värjöttelemään pelkissä shortseissa.

Vierailija
494/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta minäpä olin nuorena yli vuoden kaupan kassalla. En päässyt lukion jälkeen kouluun ja välivuoden ajan tein pienessä kapasta töitä. Työaika alkoi minuutilleen silloin kun asiakkaat pitää päästää sisään. Jos kauppa aukesi klo 07, työaika alkoi klo 07. Ei varttia vaille. Käytännössä yksikään myyjä ei ole valmis töihin sillä tavalla. Kylmähyllyjen edestä pitää nostaa suojakangas pois ja kassa avata, lehdet laittaa telineeseen. Tuo on ihan laillista, kysyttiin työkaverin kanssa ammattiliiton lakiasioiden neuvojalta. Työaika loppui 15 min. sen jälkeen iltavuorossa, kun kauppa meni kiinni. Käytännössä ikinä ei päässyt lähtemään klo 21.15, jos kauppa meni kiinni klo 21. Hyvin usein asiakkaita lähti ulos vasta 5 minuuttia sulkemisajan jälkeen ja sen jälkeen pystyi ottamaan kassatilityksen ja laskemaan, paljonko on rahaa. Ne laitettiin kassakaappiin yöksi. Usein lähtiessäni vein viimeiset roskikset ulos, hävikkihefelmät pois ja sellaista pientä. Yleensä noin puoli tuntua kaupan sulkeutumisen jälkeen pääsin kotimatkalle.

Mitkä on perusteet sille, että tuo on laillista? Olen kyllä kuullut, että varsin tavallista toimintaa mutta miten se voi olla näin.

Vierailija
495/506 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo termin kesätyttö käyttäminen selkeästi alentavalla tavalla kertoo tarpeeksi aloittajasta. Uskotaan vähemmästäkin, että siellä joku elämäänsä kyllästynyt katkera kanttura kyttäilee ja tuomitsee muiden tekemistä, etenkin nuorempien ja nätimpien. :)

Mietin aivan samaa ja olen sentään jo 5-kymppinen.

Vierailija
496/506 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyl ihmeellinen pomokin, kun hänelle on ok et porukka omin päin tekee 15-30min ylitöitä joka päivä, vaikka työajat on erikseen määritelty. Ei meillä ainakaan voi omin päin aloitella palkallisia töitä aiemmin (ja sitten joko lopettaa aiemmin tai tehdä ylitöitä omin päin).

Aloitusaika 5.45 paperille vaan ja asiahan on sillä selvä, sit kesätyöntekijänkin pitää tulla töihin 5.45.

Tätä työnantaja ei tietystikään halua tehdä, koska joutuisi maksamaan yövuorolisää/aamutuntilisää ekalta vartilta (maksetaanko niitä nyt, jos omin päin aloitat työt aiemmin?).

Eli jos sä haluat et työt oikeesti alkaa aikaan X niin ajakaa se läpi työnantajalle porukalla ja laittakaa siitä mustaa valkoiselle. Niin kauan ku näin ei tehdä, kenenkään ei tarvitse pomppia teidän omien ihme aloitusaikojenne mukaan.

Vierailija
497/506 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ap yritti saada aikaan lepsuilevien nuorisolaiskiaisten paheksumisketjun mutta ei oikein ottanut tuulta alleen tämä näkemys. Hyvä!

Vierailija
498/506 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoitko koskaan AVI:n työsuojelun kautta vaatimuksen saamatta jääneistä palkoista niiltä tunneilta? Vaatteitten vaihto voi olla omaa aikaa, mutta kyllä kaupan liiketiloihin astumisesta alkaa työaika.

Onko ap tähän mennessä kertonut, mikä on se merkillinen syy, että työvuorolistaan ei voi merkitä todellista työn alkamisaikaa?

Vierailija
499/506 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuot alkaa esim 7:30 niin ne työt alkaa 7:30. Piste. Jos siitä etukäteisvalmisteluista ei makseta palkkaa niiden tekeminen on silkkaa omaa tyhmyyttä.

Monessa paikassa se nyt on kuitenkin yleinen käytäntö.

Naisvaltaisilla aloilla ehkä, joilla kytätään aloittajan tapaan toisen tekemistä. Ja työnantaja naureskelee orjiensa tyhmyyttä.

Paperitehtaan miehillä oli eri käytännöt. Eri vuoroissa oli käytäntönä se, että tehtaalta lähtevä leimasi kaverin tulleeksi, ja kaveri tullessaan edellisen vuoron työntekijän lähteneeksi. Tämä pahvikorttien aikaan, nyt on varmaan muuttunut sekin.

Vierailija
500/506 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yleisesti pitää olla valmis aloittamaan työt kun työaika alkaa. Jos vasta saapuu silloin eikä vielä valmis aloittamaan mitään, on käytännössä myöhässä.

Esim meidän työpaikalla tehty selväksi ettei työvaatteiden vaihto kuulu työaikaan ja tämä menee ihan työehtosopimuksen mukaan.

Joo mutta nykyään jos se ei sinulle sovi niin näin ei tehdä. Se on sitä paikallista sopimista. Itse ilmoitin työnantajalle, että kaikki tehdään mikä minulle sopii.