Mitäs nyt kun sain tuurilla työpaikan ja työmatkaa tulisi 135 km/suunta
Hain epätoivoisena työpaikkaa, koska nykyinen määräaikaisuus loppuu elokuussa. Kävin haastattelussa, ainoassa johon olen toistaiseksi päässyt, ja siellä vasta konkretisoitui, että kokonaisia etätyöpäiviä olisi vain 1 per viikko ja joskus 2 pv. Onhan se pitkä matka ajella kelissä kuin kelissä 270 km päivässä. Tiedän, että moni tekee matkatyötäkin, mutta minulla ei ole sellaisesta kokemusta.
Olen vähän paniikissa, miten se käytännössä toimii. Minulla on 8- ja 12-vuotiaat lapset ja mies. Ehdinkö olla kotona lapsia varten vai onko se elämä sitten edestakaisin autossa istumista ja työpäiviä. Onko työpäivän jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään? Nyt ollut se tilanne, että työmatkaan menee puoli tuntia ja eräpäiviä vähintään kaksi viikossa, kesällä enemmänkin.
Tuli mieleen muuton mahdollisuus, koska meiltä noin 45 min. ajomatkan päässä on aika kiva pieni kaupunki. Miehelle tulisi työmatkaa ja minulle myös, mutta kummallekaan ei mitään kohtuutonta. Onko kenelläkään kokemusta muutosta kouluikäisten kanssa kesken kesän? Miten se koulun siirto onnistuu? Vanhempi lapsi menee syksyllä yläkouluun, joten hänellä joka tapauksessa luokka vaihtuu, mutta nuoremmalla on pienestä asti ollut samat kaverit. Eskarissa oli jo sama porukka, joka meni yhteiselle luokalle. Onkohan se raskas muutos lapselle, jos nyt yhtäkkiä muutetaan? Mies ei vaikuta innostuneelta muuttoideasta, kun meillä on omistusasunto. Siihen myyntiin liittyy stressiä ja meneekö edes kaupaksi. Toisaalta pakko se muutto olisi tehdä jo nyt ennen koulujen alkua, ettei lasten tarvitse kesken lukukauden muuttaa ja varsinkin vanhemman lapsen kohdalla, kun yläkoulu alkaa, niin pääsisi mukaan heti alussa.
Toisaalta mietin, että tuskin olen ainoa ihminen Suomessa, jolla olisi noin pitkä työmatka. Kai ne muutkin on selvinneet työmatkoistaan ja kannattaako lähteä muuttamaan, kun nyt miehelläni lyhyt työmatka. Tuleehan siitä kuluja ja vaivaa, jos molemmat kulkee työmatkaa..
Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, minkä ratkaisun teit?
Kommentit (133)
Vieläkö joku viitsii käydä töissä?
Tuo ajomatka on järjetön pysyvänä järjestelynä, unohda se. Olisko mahdollista että vuokraatte tuolta työpaikkakunnalta pienen asunnon ja olet siellä neljä päivää viikossa, ja kotona yhden etätyöpäivän ja viikonlopun? Vastuu lapsista jäisi enemmän isälle mutta lapset eivät enää ole ihan pieniä.
En ajais tota matkaa päivittäin kuin muutaman viikon.
Voisko sieltä työpaikkakunnalta ottaa pienen asunnon vuokralle? Ei tarvitsisi ihan joka päivä ajaa ees taas.
Hyi mikä matka, itellä oli 61km yhteen suuntaan ja 90e bieseliin joka viikko, et kannattaa miettiä, et kannattaako pidemmällä tähtäimellä. Onneks sain työpaikan 20km päästä ja rahaa jää muuhunkin, kuin menoveteen.
Vierailija kirjoitti:
Kai se koulun siirto onnistuu kaikkein parhaiten kesällä lukukausien välissä. Jos tuo on vakituinen ja muutenkin mukava työpaikka, niin sinne vaan!
En kuitenkaan hätiköisi muuton kanssa, kun se edellyttäisi asunnon myyntiä ja muita suurempia toimenpiteitä. Katsoisin ainakin koeajan ensin loppuun.
Olen itse kulkenut tuollaista työmatkaa, mutta työ oli osa-aikainen eli ei tarvinnut matkustaa joka päivä. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta etätyöhön, tai onko työ sen laatuista, että olisi pitkiä vapaita? Silloin kannattaisi ottaa työpaikkakunnalta työasunto, josta saat verovähennystä. Olisit siellä silloin, kun et jaksaisi ajaa.
Kotiväki pärjää kyllä keskenään, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Pidä kuitenkin kiinni siitä, että koti pitää olla siisti kun tulet useamman päivän työreissulta kotiin. Muuten sinä kypsyt siihen, että ensimmäiseksi pitää raivata keittiötä ennen kuin voit ottaa edes takin päältä.
Eli kyllä ehdotan tuon työn vastaanottamista. Pääseehän siitä pois, jos tuntuu mahdottomalta.
Tuo mahdollisuus ei tullut mieleen, että jos vuokraisi sieltä jonkin asunnon ja olisi siellä työpäivinä. Voisihan sekin olla vaihtoehto. En tiedä, miten rahat riittää, mutta jos jokin pikkuinen yksiö. Kai sen saa laskettua jo veroprosenttiin, siis asuntovähennyksen? Toisaalta lapsilla tulee ikävä. Varsinkin nuorempi on sellainen, että äiti on tärkeä. Ja minulle tulisi myös ikävä.
Etätyömahdollisuus on vain 1 päivä viikossa ja ajoittain kaksi etäpäivää. Pääsääntöisesti siitä lähdetään, että 1 pv/vko etänä ja muina päivinä oltava työpaikalla. Eihän minulla alussa lomaa ole, kun työsuhde vasta alkaa. Otan toki työpaikan vastaan, siitä ei ole nyt kyse, vaan mietin, miten se onnistuu.
-ap
Ai koko perheen elämä pitäisi mullistaa täydellisesti sinun työn takia. Hullua. Vuokraa pieni edullinen asunto ja ole välillä siellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se koulun siirto onnistuu kaikkein parhaiten kesällä lukukausien välissä. Jos tuo on vakituinen ja muutenkin mukava työpaikka, niin sinne vaan!
En kuitenkaan hätiköisi muuton kanssa, kun se edellyttäisi asunnon myyntiä ja muita suurempia toimenpiteitä. Katsoisin ainakin koeajan ensin loppuun.
Olen itse kulkenut tuollaista työmatkaa, mutta työ oli osa-aikainen eli ei tarvinnut matkustaa joka päivä. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta etätyöhön, tai onko työ sen laatuista, että olisi pitkiä vapaita? Silloin kannattaisi ottaa työpaikkakunnalta työasunto, josta saat verovähennystä. Olisit siellä silloin, kun et jaksaisi ajaa.
Kotiväki pärjää kyllä keskenään, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Pidä kuitenkin kiinni siitä, että koti pitää olla siisti kun tulet useamman päivän työreissulta kotiin. Muuten sinä kypsyt siihen, että ensimmäiseksi pitää raivata keittiötä ennen kuin voit ottaa edes takin päältä.
Eli kyllä ehdotan tuon työn vastaanottamista. Pääseehän siitä pois, jos tuntuu mahdottomalta.
Tuo mahdollisuus ei tullut mieleen, että jos vuokraisi sieltä jonkin asunnon ja olisi siellä työpäivinä. Voisihan sekin olla vaihtoehto. En tiedä, miten rahat riittää, mutta jos jokin pikkuinen yksiö. Kai sen saa laskettua jo veroprosenttiin, siis asuntovähennyksen? Toisaalta lapsilla tulee ikävä. Varsinkin nuorempi on sellainen, että äiti on tärkeä. Ja minulle tulisi myös ikävä.
Etätyömahdollisuus on vain 1 päivä viikossa ja ajoittain kaksi etäpäivää. Pääsääntöisesti siitä lähdetään, että 1 pv/vko etänä ja muina päivinä oltava työpaikalla. Eihän minulla alussa lomaa ole, kun työsuhde vasta alkaa. Otan toki työpaikan vastaan, siitä ei ole nyt kyse, vaan mietin, miten se onnistuu.-ap
Lapsillesi on sinusta enemmän seuraa ja iloa jokailtaisen pitkän videopuhelun kautta kuin jos tulisit kotin rättiväsyneenä 135 kilometrin ajomatkan jälkeen. Voitte tehdä läksyt yhdessä ja jutella päivän tapahtumista.
En muuttaisi ennenkuin on nähnyt, että viihtyy työpaikassa. Anteeksi vaan, jos katkeruus kuultaa läpi, mutta omat kokemukset karuja. Minua kiusattiin 1,5 vuotta. Jätettiin kertomatta asioita, puhuttiin koko ajan pahaa selän takana, pyydettiin tekemään työtehtäviä, joita ei tarvinnut tehdä. Kun minulla oli silmätulehdus, oli lähtenyt liikkeelle huhu, että on sukupuoliherpes silmässä. Se oli niin nöyryyttävää. Meillä oli aputehtävissä vähän yksinkertainen nuori mies, joka tuli täräyttämään suoraan, että miten sellainen sukupuolitauti silmään siirtyy. Sitä juorua selvitettiin esihenkilön johdolla, mutta mitään varmuutta ei tullut, kuka on luullut mitä ja kuka kertonut eteenpäin mitäkin. Esihenkilö oli veltto mies, oikein sellainen yhteistyöllä kaikki onnistuu- tyyppi. Ei onnistu, jos yhtä kiusataan.
Lusin siellä 1,5 vuotta, koska oli niin vaikeaa saada uutta työpaikkaa ja olin sen työpaikan lähelle muuttanut juuri sen takia, että käyn siellä töissä. Oma neuvo: älä ikinä muuta työpaikan takia ennenkuin olet varma, että viihdyt siinä työpaikassa.
Uhraat lasten kanssa olon työlle.... Onneks et ollut mun mutsi...
En muuttais ennenkun olisin varma siitä, että ko. työpaikka on mukava ja pysyvä. Löytyykö miehelle samasta kaupungista töitä? Mielummin niin kuin se vaihtoehto, että kummallakin on paskat työmatkat.
Eli aikaisintaan ensi kesänä, ehditte laittaa asunnon ihan rauhassa myyntiin myöhemmin. Ja vuoden sä kestät huonoa työmatkaa kyllä, mies voi ottaa enemmän vastuuta kotona.
Ei takuulla mun mies suostuisi, jos olisin 135 km päässä 4 päivää joka viikko. Meillä on vähän eri tilanne, kun esiteinillä on 5 treenit viikossa ja tähtää urheilijaksi. Mä joustan töistä, että pääsen häntä kuljettamaan.
Halpa vuokrahuone tulee taatusti halvemmaksi kun bensat edestakas joka päivä, laske tarkkaan.
Olen ajanut 2 x 127 km työmatkaa, reilu 1,5 h sivu. Mankassa jauhaa joku kielikurssi, podcast tai äänikirja. Voi myös soitella puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Ei takuulla mun mies suostuisi, jos olisin 135 km päässä 4 päivää joka viikko. Meillä on vähän eri tilanne, kun esiteinillä on 5 treenit viikossa ja tähtää urheilijaksi. Mä joustan töistä, että pääsen häntä kuljettamaan.
Miehen suostumus????
Tuo on älyttömän pitkä matka ajaa edestakaisin. Talvella huonossa kelissä menee varmaa ikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Uhraat lasten kanssa olon työlle.... Onneks et ollut mun mutsi...
Ihmisten nyt yleensäkin on pakko käydä töissä, jos ne lapsensa meinaa elättää. Kaukana on ajat, jolloin riitti, että toinen vanhemmista käy töissä ja toinen on kotirouvana. Kaikki on ihan kauhean kallista: asuminen ja eläminen. Nimimerkillä työmatka aamulla: kävelyä kotoa bussipysäkille 12 min., 40 min. bussilla metrolle ja metrolla 15 min. ja kävelyä työpaikalle 10 min. Sama takaisin päin, paitsi että sitä bussia joutuu yleensä odottamaan vartin, kun kulkee kodin suuntaan vain tunnin välein. Ei ole ajokorttia ja Helsinkiin muuttoa ei olla edes harkittu, koska halutaan asua omakotitalossa.
No en kyllä muuttaisi ennen kuin koeaika on mennyt ohi.
Muutto työpaikkakunnalle. Suomalaisilla outo käsitys ettei työnperässä voi muuttaa! Koko ikänsä jumitetaan 1500 asukkaan kunnassa ja valitetaan työttömyyttä. Pitää muuttaa sinne missä töitä on.