Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs nyt kun sain tuurilla työpaikan ja työmatkaa tulisi 135 km/suunta

Vierailija
11.06.2023 |

Hain epätoivoisena työpaikkaa, koska nykyinen määräaikaisuus loppuu elokuussa. Kävin haastattelussa, ainoassa johon olen toistaiseksi päässyt, ja siellä vasta konkretisoitui, että kokonaisia etätyöpäiviä olisi vain 1 per viikko ja joskus 2 pv. Onhan se pitkä matka ajella kelissä kuin kelissä 270 km päivässä. Tiedän, että moni tekee matkatyötäkin, mutta minulla ei ole sellaisesta kokemusta.

Olen vähän paniikissa, miten se käytännössä toimii. Minulla on 8- ja 12-vuotiaat lapset ja mies. Ehdinkö olla kotona lapsia varten vai onko se elämä sitten edestakaisin autossa istumista ja työpäiviä. Onko työpäivän jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään? Nyt ollut se tilanne, että työmatkaan menee puoli tuntia ja eräpäiviä vähintään kaksi viikossa, kesällä enemmänkin.

Tuli mieleen muuton mahdollisuus, koska meiltä noin 45 min. ajomatkan päässä on aika kiva pieni kaupunki. Miehelle tulisi työmatkaa ja minulle myös, mutta kummallekaan ei mitään kohtuutonta. Onko kenelläkään kokemusta muutosta kouluikäisten kanssa kesken kesän? Miten se koulun siirto onnistuu? Vanhempi lapsi menee syksyllä yläkouluun, joten hänellä joka tapauksessa luokka vaihtuu, mutta nuoremmalla on pienestä asti ollut samat kaverit. Eskarissa oli jo sama porukka, joka meni yhteiselle luokalle. Onkohan se raskas muutos lapselle, jos nyt yhtäkkiä muutetaan? Mies ei vaikuta innostuneelta muuttoideasta, kun meillä on omistusasunto. Siihen myyntiin liittyy stressiä ja meneekö edes kaupaksi. Toisaalta pakko se muutto olisi tehdä jo nyt ennen koulujen alkua, ettei lasten tarvitse kesken lukukauden muuttaa ja varsinkin vanhemman lapsen kohdalla, kun yläkoulu alkaa, niin pääsisi mukaan heti alussa.

Toisaalta mietin, että tuskin olen ainoa ihminen Suomessa, jolla olisi noin pitkä työmatka. Kai ne muutkin on selvinneet työmatkoistaan ja kannattaako lähteä muuttamaan, kun nyt miehelläni lyhyt työmatka. Tuleehan siitä kuluja ja vaivaa, jos molemmat kulkee työmatkaa..

Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, minkä ratkaisun teit?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei takuulla mun mies suostuisi, jos olisin 135 km päässä 4 päivää joka viikko. Meillä on vähän eri tilanne, kun esiteinillä on 5 treenit viikossa ja tähtää urheilijaksi. Mä joustan töistä, että pääsen häntä kuljettamaan.

Kai työ nyt sentään on tärkeämpi kuin jonkun pennun urahaaveet?

Parempi kai sanoa lapselle, että sori et voi harrastaa kun äidillä ei ole töitä eikä siten rahaa maksaa harrastuksesta, kuin että isä olisi se joka joustaa.

Vierailija
122/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se koulun siirto onnistuu kaikkein parhaiten kesällä lukukausien välissä. Jos tuo on vakituinen ja muutenkin mukava työpaikka, niin sinne vaan!

En kuitenkaan hätiköisi muuton kanssa, kun se edellyttäisi asunnon myyntiä ja muita suurempia toimenpiteitä. Katsoisin ainakin koeajan ensin loppuun.

Olen itse kulkenut tuollaista työmatkaa, mutta työ oli osa-aikainen eli ei tarvinnut matkustaa joka päivä. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta etätyöhön, tai onko työ sen laatuista, että olisi pitkiä vapaita? Silloin kannattaisi ottaa työpaikkakunnalta työasunto, josta saat verovähennystä. Olisit siellä silloin, kun et jaksaisi ajaa.

Kotiväki pärjää kyllä keskenään, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Pidä kuitenkin kiinni siitä, että koti pitää olla siisti kun tulet useamman päivän työreissulta kotiin. Muuten sinä kypsyt siihen, että ensimmäiseksi pitää raivata keittiötä ennen kuin voit ottaa edes takin päältä.

Eli kyllä ehdotan tuon työn vastaanottamista. Pääseehän siitä pois, jos tuntuu mahdottomalta.

Tuo mahdollisuus ei tullut mieleen, että jos vuokraisi sieltä jonkin asunnon ja olisi siellä työpäivinä. Voisihan sekin olla vaihtoehto. En tiedä, miten rahat riittää, mutta jos jokin pikkuinen yksiö. Kai sen saa laskettua jo veroprosenttiin, siis asuntovähennyksen? Toisaalta lapsilla tulee ikävä. Varsinkin nuorempi on sellainen, että äiti on tärkeä. Ja minulle tulisi myös ikävä.

Etätyömahdollisuus on vain 1 päivä viikossa ja ajoittain kaksi etäpäivää. Pääsääntöisesti siitä lähdetään, että 1 pv/vko etänä ja muina päivinä oltava työpaikalla. Eihän minulla alussa lomaa ole, kun työsuhde vasta alkaa. Otan toki työpaikan vastaan, siitä ei ole nyt kyse, vaan mietin, miten se onnistuu.

-ap

Onko työaika liukuva? Onko etäpäivästä määrätty, että se pitää olla joku tietty päivä tai että se ei saa olla joku päivä?

Olen yhtämieltä siitä, että asunto työpaikkakunnalta. Joko pieni yksiö tai sitten ihan vain huone, riippuu paljon siitä, millainen/minkä kokoinen paikkakunta se on, mitä sieltä löytyy.

Jos etäpäivän saa itse valita, niin hyvä vaihtoehto voisi olla keskiviikko. Se ei varmasti tuntuisi kuopuksestakaan pahalta, kun et olisi yhtään kokonaista päivää pois, lähdet ma ja tulet ti ja lähdet taas to ja tulet pe. Silloin tarvitsisi ajaa työmatka kaksi kertaa viikossa eikä yhtenä päivinä molempiin suuntiin, vain kaksi yöpymistä työpaikkakunnallasi.

On liukuva työaika. Aamuisin klo 9 mennessä. Ei pysty itse vaikuttamaan, mikä päivä on etänä, voi olla mikä vaan viikonpäivä. Etäpäivä ei voi olla pidempi kuin keskiverto työpäivän pituus.

-ap

Sitten vain pyrit siihen, että saisit pitää mahdollisimman usein keskiviikon etäpäivänä. Tai vaihtoehtoisesti ma tai pe ja vältät ti ja to etäpäivinä, etti tulisi yksittäistä työpäivää viikolle. Ei tarvitse edes kukonlaulun aikaan kotoa lähteä, kun sieltä tullessa voit mennä vasta yhdeksäksi. Niinä päivinä kun olet työasunnolla, voit mennä aikaisin ja tehdä pidempään iltapäivisin, niin pääset perjantaisin aikaisemmin kotiin ja ehkä jopa kerättyä syyslomalle tai joululomalle pari vapaapäivää, jos työnkuvasi tällaisen jouston sallii.

Ja tosiaan, selitä tilanne työnantajalle, ystävälliseen sävyyn, miksi haluaisit keskiviikon etäpäiväksi. Ja voit myös kysyä, olisiko heillä jotain ehdotusta/suhteita edullisen asunnon vuokraamiseksi. Hyvin se menee!

Itse asiassa kun työsuhde alkaa elokuussa, saan hyvin pitkälle syksylle jo tiedon, mitkä päivät on etänä mahdollista tehdä. Toki niitä voi myös yrittää muuttaa, mutta se on sitten itse vaihdot yritettävä tehdä kollegan kanssa. Jos minä sinne muuttaisin, niin ihan jo kulujenkin takia näkisin järkevänä, että eräpäiviä olisi enemmän ma tai pe kuin keskellä viikkoa. Jos maksaa ylimääräisestä asunnosta vuokraa, niin ei samaan aikaan viitsi ajella autolla kuin minimimatkat. Silti olen edelleen skeptinen, onko se asunto hyvä ratkaisu lasten kannalta, kun olisin niin monta päivää viikossa poissa.

-ap

Yritä nyt jo ymmärtää että sen työasunnon voi vähentää ihan täysmääräisenä jos se on 450 €/kk tai alle. Joten asunnon kuluista mussuttaminen on turhaa.

Huh. Siis joku luulee, että työsuhdeasunnon vuokran maksaa kokonaan verottaja? 450 euron VÄHENNYS tarkoittaa sitä, että saa vähentää sen verotuksessa verotettavasta tulosta, mikä laskee verotettavaa osuutta. Veroa menee siis 450 euroa pienemmästä summasta kuussa. Sen asunnon kustannukset on joka tapauksessa monta sataa euroa, eikä se mikään ilmainen ole.

Kyllä niitä ihmisiä on paljonkin, jotka ei ymmärrä, mitä se verotuksessa vähentäminen on. Siskoni on 27 v., ei siis mikään teini enää. Sai työpaikan ja lasku, että jippii, hän ajaa matkat autolla ilmaiseksi, kun saa niin paljon verovähennystä. Minä sitten aloin ihmetellä, että mitä tarkoitat. Hän luuli, että verottaja maksaa 0,30 euroa kilometriltä eli noin 6600 euroa vuodessa omavastuun 750 euroa jälkeen. Minä selitin ruutupaperilla ja kynällä laskien, että se 6600 euroa vuodessa on se osuus, josta ei mene veroa. Lasketaan vuoden palkkatulot yhteen ja siitä vähennetään 6600 euroa ja loppu on verotettavaa tuloa. Hän oli ihan että täh, eihän hänelle sitten tule 6600 euroa, minkä verottaja korvaa. Minä sanoin, että ei tietenkään tule, koska se on vain verovähennys. Jos vuodessa tienestit on 40 t euroa ja vähentää autokulut, maksaa veroja vain 34 500euron tulojen mukaan ja veroprosentti tippuu. En tiedä, tajusiko hän oikeasti edelleenkään, miten verotus toimii ja että ei se hänen hyötynsä ole 6600 euroa vaan alle 2000 euroa vuodessa. Sitten kun on etäpäiviä, niiltä ei tule työmatkakuluja, eli todellinen etu tulee olemaan paljon pienempi.

Etäpäiviä ei tarvitse ilmoittaa mutta muuten noin. Kilometri- ja muut ansiotulosta tehtävät vähennykset suosivat isotuloista. Pikkupalkasta hyöty voi olla vain kymppejä, kun veroja ei voi vähentää miinukselle. Toista asuntoakaan ei voi aina vähentää. Itse en saa vähennystä kun olen etävanhempi. Ap luultavasti saisi.

Häh tietenkin pitää ilmoittaa etäpäivät, tai siis ei niitä työmatkavähennyksiä haeta kuin niiltä päiviltä kun työmatkan ajaa. Toki varmaan moni huijaa verottajaa tässä kun eihän kenelläkään ole resursseja alkaa kaikkien työmatkojen todenperäisyyttä kysellä, mutta ei se poista sitä että ne pitäisi ilmoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelisin tuota matkaa ainakin alkuun ja miettisin samalla sitä muuton järkevyyttä. Vakituisesti en alkaisi tuollaista reissaamaan työn vuoksi, vaan pyrkisin muuttamaan ainakin lähemmäs työpaikkaa. 

Vierailija
124/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se koulun siirto onnistuu kaikkein parhaiten kesällä lukukausien välissä. Jos tuo on vakituinen ja muutenkin mukava työpaikka, niin sinne vaan!

En kuitenkaan hätiköisi muuton kanssa, kun se edellyttäisi asunnon myyntiä ja muita suurempia toimenpiteitä. Katsoisin ainakin koeajan ensin loppuun.

Olen itse kulkenut tuollaista työmatkaa, mutta työ oli osa-aikainen eli ei tarvinnut matkustaa joka päivä. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta etätyöhön, tai onko työ sen laatuista, että olisi pitkiä vapaita? Silloin kannattaisi ottaa työpaikkakunnalta työasunto, josta saat verovähennystä. Olisit siellä silloin, kun et jaksaisi ajaa.

Kotiväki pärjää kyllä keskenään, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Pidä kuitenkin kiinni siitä, että koti pitää olla siisti kun tulet useamman päivän työreissulta kotiin. Muuten sinä kypsyt siihen, että ensimmäiseksi pitää raivata keittiötä ennen kuin voit ottaa edes takin päältä.

Eli kyllä ehdotan tuon työn vastaanottamista. Pääseehän siitä pois, jos tuntuu mahdottomalta.

Tuo mahdollisuus ei tullut mieleen, että jos vuokraisi sieltä jonkin asunnon ja olisi siellä työpäivinä. Voisihan sekin olla vaihtoehto. En tiedä, miten rahat riittää, mutta jos jokin pikkuinen yksiö. Kai sen saa laskettua jo veroprosenttiin, siis asuntovähennyksen? Toisaalta lapsilla tulee ikävä. Varsinkin nuorempi on sellainen, että äiti on tärkeä. Ja minulle tulisi myös ikävä.

Etätyömahdollisuus on vain 1 päivä viikossa ja ajoittain kaksi etäpäivää. Pääsääntöisesti siitä lähdetään, että 1 pv/vko etänä ja muina päivinä oltava työpaikalla. Eihän minulla alussa lomaa ole, kun työsuhde vasta alkaa. Otan toki työpaikan vastaan, siitä ei ole nyt kyse, vaan mietin, miten se onnistuu.

-ap

Onko työaika liukuva? Onko etäpäivästä määrätty, että se pitää olla joku tietty päivä tai että se ei saa olla joku päivä?

Olen yhtämieltä siitä, että asunto työpaikkakunnalta. Joko pieni yksiö tai sitten ihan vain huone, riippuu paljon siitä, millainen/minkä kokoinen paikkakunta se on, mitä sieltä löytyy.

Jos etäpäivän saa itse valita, niin hyvä vaihtoehto voisi olla keskiviikko. Se ei varmasti tuntuisi kuopuksestakaan pahalta, kun et olisi yhtään kokonaista päivää pois, lähdet ma ja tulet ti ja lähdet taas to ja tulet pe. Silloin tarvitsisi ajaa työmatka kaksi kertaa viikossa eikä yhtenä päivinä molempiin suuntiin, vain kaksi yöpymistä työpaikkakunnallasi.

On liukuva työaika. Aamuisin klo 9 mennessä. Ei pysty itse vaikuttamaan, mikä päivä on etänä, voi olla mikä vaan viikonpäivä. Etäpäivä ei voi olla pidempi kuin keskiverto työpäivän pituus.

-ap

Sitten vain pyrit siihen, että saisit pitää mahdollisimman usein keskiviikon etäpäivänä. Tai vaihtoehtoisesti ma tai pe ja vältät ti ja to etäpäivinä, etti tulisi yksittäistä työpäivää viikolle. Ei tarvitse edes kukonlaulun aikaan kotoa lähteä, kun sieltä tullessa voit mennä vasta yhdeksäksi. Niinä päivinä kun olet työasunnolla, voit mennä aikaisin ja tehdä pidempään iltapäivisin, niin pääset perjantaisin aikaisemmin kotiin ja ehkä jopa kerättyä syyslomalle tai joululomalle pari vapaapäivää, jos työnkuvasi tällaisen jouston sallii.

Ja tosiaan, selitä tilanne työnantajalle, ystävälliseen sävyyn, miksi haluaisit keskiviikon etäpäiväksi. Ja voit myös kysyä, olisiko heillä jotain ehdotusta/suhteita edullisen asunnon vuokraamiseksi. Hyvin se menee!

Itse asiassa kun työsuhde alkaa elokuussa, saan hyvin pitkälle syksylle jo tiedon, mitkä päivät on etänä mahdollista tehdä. Toki niitä voi myös yrittää muuttaa, mutta se on sitten itse vaihdot yritettävä tehdä kollegan kanssa. Jos minä sinne muuttaisin, niin ihan jo kulujenkin takia näkisin järkevänä, että eräpäiviä olisi enemmän ma tai pe kuin keskellä viikkoa. Jos maksaa ylimääräisestä asunnosta vuokraa, niin ei samaan aikaan viitsi ajella autolla kuin minimimatkat. Silti olen edelleen skeptinen, onko se asunto hyvä ratkaisu lasten kannalta, kun olisin niin monta päivää viikossa poissa.

-ap

Yritä nyt jo ymmärtää että sen työasunnon voi vähentää ihan täysmääräisenä jos se on 450 €/kk tai alle. Joten asunnon kuluista mussuttaminen on turhaa.

Huh. Siis joku luulee, että työsuhdeasunnon vuokran maksaa kokonaan verottaja? 450 euron VÄHENNYS tarkoittaa sitä, että saa vähentää sen verotuksessa verotettavasta tulosta, mikä laskee verotettavaa osuutta. Veroa menee siis 450 euroa pienemmästä summasta kuussa. Sen asunnon kustannukset on joka tapauksessa monta sataa euroa, eikä se mikään ilmainen ole.

Kyllä niitä ihmisiä on paljonkin, jotka ei ymmärrä, mitä se verotuksessa vähentäminen on. Siskoni on 27 v., ei siis mikään teini enää. Sai työpaikan ja lasku, että jippii, hän ajaa matkat autolla ilmaiseksi, kun saa niin paljon verovähennystä. Minä sitten aloin ihmetellä, että mitä tarkoitat. Hän luuli, että verottaja maksaa 0,30 euroa kilometriltä eli noin 6600 euroa vuodessa omavastuun 750 euroa jälkeen. Minä selitin ruutupaperilla ja kynällä laskien, että se 6600 euroa vuodessa on se osuus, josta ei mene veroa. Lasketaan vuoden palkkatulot yhteen ja siitä vähennetään 6600 euroa ja loppu on verotettavaa tuloa. Hän oli ihan että täh, eihän hänelle sitten tule 6600 euroa, minkä verottaja korvaa. Minä sanoin, että ei tietenkään tule, koska se on vain verovähennys. Jos vuodessa tienestit on 40 t euroa ja vähentää autokulut, maksaa veroja vain 34 500euron tulojen mukaan ja veroprosentti tippuu. En tiedä, tajusiko hän oikeasti edelleenkään, miten verotus toimii ja että ei se hänen hyötynsä ole 6600 euroa vaan alle 2000 euroa vuodessa. Sitten kun on etäpäiviä, niiltä ei tule työmatkakuluja, eli todellinen etu tulee olemaan paljon pienempi.

Etäpäiviä ei tarvitse ilmoittaa mutta muuten noin. Kilometri- ja muut ansiotulosta tehtävät vähennykset suosivat isotuloista. Pikkupalkasta hyöty voi olla vain kymppejä, kun veroja ei voi vähentää miinukselle. Toista asuntoakaan ei voi aina vähentää. Itse en saa vähennystä kun olen etävanhempi. Ap luultavasti saisi.

Häh tietenkin pitää ilmoittaa etäpäivät, tai siis ei niitä työmatkavähennyksiä haeta kuin niiltä päiviltä kun työmatkan ajaa. Toki varmaan moni huijaa verottajaa tässä kun eihän kenelläkään ole resursseja alkaa kaikkien työmatkojen todenperäisyyttä kysellä, mutta ei se poista sitä että ne pitäisi ilmoittaa.

Kuka nyt verottajaa viitsii huijata? Isoihin vaikeuksiin semmoisessa joutuu. Tuttava yrittäjä yritti ja joutui linnaan. Toki hänellä oli vähän isompi vastuu, koska ilmoitti verottajalle vääriä ajokilometrejä, tavallaan työntekijät sai osan palkastaan ajokilometreinä, jolloin ne vahingot oli verottajalle euromääräisesti suuret, kun jokaisen veroprosentti oli pienempi kuin olisi pitänyt ja touhu jatkui vuosien ajan.

Vierailija
125/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädytte muuttoon, ette ole ainoa perhe, joka muuttaa lasten ollessa kouluikäisiä.

Vierailija
126/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai koko perheen elämä pitäisi mullistaa täydellisesti sinun työn takia. Hullua. Vuokraa pieni edullinen asunto ja ole välillä siellä yötä.

Voi saada vaikka työpaikan kautta jonkin huoneen vuokralle.

Just joo. Mä haluaisin tietää, missä niin hyvä työnantaja nykypäivänä on. Kun mä sain työpaikan ja luki, että asunnon saannissa avustetaan, niin se tarkoitti todella avustamista eli laittoivat hakuilmoituksen, että etsimme työntekijällemme vuokra-asuntoa. Sitten maksoin täsmälleen sen vuokran. Ei se työnantaja siitä senttiäkään maksanut.

Ei työnantaja koskaan maksa työntekijän vuokraa!!! Entisajan työsuhdeasunnot olivat isoilla työnantajilla tavallisia. Ne olivat monesti sitä tarkoitusta varten rakennettuja kerrostaloja työpaikan vieressä. Idea oli antaa asunto läheltä työtä ja tietysti asukki maksoi vuokran, joka oli kohtuullinen.

Tietenkin työnantaja voi halutessaan maksaa työntekijän vuokran. On aloja, joilla se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että asunto tarjotaan. Jos joutuu muuttamaan toiselle paikkakunnalle työkomennukselle, usein työnantaja tarjoaa asunnon.

Vierailija
127/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työasunto vähennys verotuksessa on 450 €/kk. Eikö tuolla jo jotain löydä jos ei ole pääkaupunkiseudulla. Lisäksi työmatkavähennys, älä nyt heti koko perhettä siirrä. Katso ensin vaikka seuraavaan kesään.

Kyllä siitä vuokraa jää silti maksettavaksi ihan riittävästi. Kuvittelisin, että 450 euron asunnosta noin 300 euroa itse maksettavaa ja verovähennyksenä loppu. Ei Etelä-Suomessa millään paikkakunnalla kovin helposti löydy 450 eurolla asuntoa. Kaupungin vuokrakämppiin ei ole oikeutta, joten yksityiseltä sitten. Eräs entinen kollega etsi sopivaa asuntoa Lappeenrannasta pitkään. Hän oli jossain hostelli- tai motellityyppisessä ratkaisussa monta kuukautta. Osa vuokranantajista ei koeaikana vuokralle anna, vasta sen jälkeen, ja osa taas vaatii minimiasumisajan jopa 2 vuotta. Se on järkyttävän pitkä aika sitoutua vuokra-asuntoon, ja lähempää voi löytyä uusi työpaikka jo sinä aikana.

Vierailija
128/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden yön keikat nukkuu vaikka retkipakussa ja kahdenkin. Muutamalla tonnilla saa matkailuautonkin. Siitä saa omansa pois kun homma selkiytyy.

Vitsi kun alkoi naurattaa. -25 asteen pakkasessa heräät jostain retkipakusta. Muutaman tonnin rottelosta. Nakertaa jotain lidlin valmiita voileipiä siellä. Onhan täällä vähän kylmä, mutta selvisihän ne talvisodassakin aikoinaan.. ja eikun reippaana töihin. Jos parkkeeraa työpaikan parkkiruutuun, niin ei ole edes pitkä matka työpaikalle. Illalla valvontakamerassa kuvat, miten vääntää pissat ja tortut työpaikan pensasaidan suojissa.

Vierailija
129/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden yön keikat nukkuu vaikka retkipakussa ja kahdenkin. Muutamalla tonnilla saa matkailuautonkin. Siitä saa omansa pois kun homma selkiytyy.

Vitsi kun alkoi naurattaa. -25 asteen pakkasessa heräät jostain retkipakusta. Muutaman tonnin rottelosta. Nakertaa jotain lidlin valmiita voileipiä siellä. Onhan täällä vähän kylmä, mutta selvisihän ne talvisodassakin aikoinaan.. ja eikun reippaana töihin. Jos parkkeeraa työpaikan parkkiruutuun, niin ei ole edes pitkä matka työpaikalle. Illalla valvontakamerassa kuvat, miten vääntää pissat ja tortut työpaikan pensasaidan suojissa.

Ja pomon kanssa kinastelee pakkasiltana.

-Ritu, nyt pitää lähteä töistä!

- Mä jään tänne vielä vähäksi aikaa ylitöihin.

- Et jää, koska sinun työajan liukuma loppui klo 17.

- Mutta kun mua niin palelee siellä retkipakussa, anna mä jään vaikka tunniksi vielä, jooko pliis.

- No jää sitten tunniksi. Hälyt menee päälle klo 18, joten katsokin, että et ole rakennuksessa enää silloin.

- Okei, mä lupaan, ja kiitos tosi paljon tästä mahdollisuudesta

Vierailija
130/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys tuossa menee ja rahat...pitkän työpäivän lisäksi 5 päivää viikossa 3 tuntia lisää työaikaa ratissa istumiseen ja polttoaineeseen 400 euroa kuukaudessa .

Ensi vuonna kun hinnat nousee. Niin menoveteen kuluu 600 euroa kuukaudessa

Vierailija
131/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tietämistäni +100km työmatkaa ajavista ajaa sähköautolla ja lataa kotona aurinkopaneeleilla. Tällöin matkakustannukset pysyy paljon kohtuullisempina kuin bensa-autolla. Melko uusi auto tuollaista matkantekoa varten pitää muutenkin hankkia, joten miksei hankkisi suoraan sähköä.

Vierailija
132/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin vanhempi joutuu käymään kaukana töissä, että on poissa kotoa vaikka ma-to tekemällä pidempiä päiviä. Joissain työpaikoissa tehdään 24h vuoroja jne.

Elämä on valintoja täynnä. Vuorotyön takia minäkään en lapsia välttämättä näe pariin päivään, mut sit on myös niitä päiviä, että olen arkisin kotona.

Vierailija
133/133 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikin vanhempi joutuu käymään kaukana töissä, että on poissa kotoa vaikka ma-to tekemällä pidempiä päiviä. Joissain työpaikoissa tehdään 24h vuoroja jne.

Elämä on valintoja täynnä. Vuorotyön takia minäkään en lapsia välttämättä näe pariin päivään, mut sit on myös niitä päiviä, että olen arkisin kotona.

Juuri näin. En minäkään ole aina lapsille läsnä, koska väännän hyvin usein työvuoroputken, jossa on 3-4 yövuoroa peräkkäin ja meillä yövuorot on 12 tuntia (ei 9, kuten eräillä aloilla). Miksi teen, niin rahan ja vapaiden takia. Neljän pitkän yövuoron jälkeen saan 4 vapaata. Ja palkkaan vaikuttaa työtunnit paljon. Kolmesta yövuorosta ei ole vastaavaa hyötyä, koska vapaita saa vain 2. En tiedä, miten ne tuntilaskelmat menee, mutta niin on.

Teen myös aamuvuoroja, silloin yleensä 5-6 työvuoroa putkeen. Iltaisin jää aikaa olla lasten kanssa. Iltavuoroja teen, jos on pakko. Yleensä harvoin tarvitsee, koska nuoremmat niitä haluaa. Ymmärrän sen täysin, että on kiva nukkua yhdeksään aamulla, sitten käydä vaikka salilla tai uimassa, laittaa ruokaa kaikessa rauhassa ja lähteä töihin. Nuoremmille työntekijöille ilta- ja yövuorot on niitä, joita haluavat tehdä, mutta hyvin harva haluaa aamua. Meillä on kyllä myös yksi välivuoro arkisin mutta se on aivan kauhea kaikkien kannalta: alkaa klo 09 ja päättyy klo 18. Tunteja ei tule niin paljon, että kertyisi ylimääräistä vapaata, mutta tavallaan on kiinni koko päivän, eikä jää omaa aikaa aamulla eikä juurikaan illalla.