Mitäs nyt kun sain tuurilla työpaikan ja työmatkaa tulisi 135 km/suunta
Hain epätoivoisena työpaikkaa, koska nykyinen määräaikaisuus loppuu elokuussa. Kävin haastattelussa, ainoassa johon olen toistaiseksi päässyt, ja siellä vasta konkretisoitui, että kokonaisia etätyöpäiviä olisi vain 1 per viikko ja joskus 2 pv. Onhan se pitkä matka ajella kelissä kuin kelissä 270 km päivässä. Tiedän, että moni tekee matkatyötäkin, mutta minulla ei ole sellaisesta kokemusta.
Olen vähän paniikissa, miten se käytännössä toimii. Minulla on 8- ja 12-vuotiaat lapset ja mies. Ehdinkö olla kotona lapsia varten vai onko se elämä sitten edestakaisin autossa istumista ja työpäiviä. Onko työpäivän jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään? Nyt ollut se tilanne, että työmatkaan menee puoli tuntia ja eräpäiviä vähintään kaksi viikossa, kesällä enemmänkin.
Tuli mieleen muuton mahdollisuus, koska meiltä noin 45 min. ajomatkan päässä on aika kiva pieni kaupunki. Miehelle tulisi työmatkaa ja minulle myös, mutta kummallekaan ei mitään kohtuutonta. Onko kenelläkään kokemusta muutosta kouluikäisten kanssa kesken kesän? Miten se koulun siirto onnistuu? Vanhempi lapsi menee syksyllä yläkouluun, joten hänellä joka tapauksessa luokka vaihtuu, mutta nuoremmalla on pienestä asti ollut samat kaverit. Eskarissa oli jo sama porukka, joka meni yhteiselle luokalle. Onkohan se raskas muutos lapselle, jos nyt yhtäkkiä muutetaan? Mies ei vaikuta innostuneelta muuttoideasta, kun meillä on omistusasunto. Siihen myyntiin liittyy stressiä ja meneekö edes kaupaksi. Toisaalta pakko se muutto olisi tehdä jo nyt ennen koulujen alkua, ettei lasten tarvitse kesken lukukauden muuttaa ja varsinkin vanhemman lapsen kohdalla, kun yläkoulu alkaa, niin pääsisi mukaan heti alussa.
Toisaalta mietin, että tuskin olen ainoa ihminen Suomessa, jolla olisi noin pitkä työmatka. Kai ne muutkin on selvinneet työmatkoistaan ja kannattaako lähteä muuttamaan, kun nyt miehelläni lyhyt työmatka. Tuleehan siitä kuluja ja vaivaa, jos molemmat kulkee työmatkaa..
Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, minkä ratkaisun teit?
Kommentit (133)
Miettisin paria vaihtoehtoa:
Asuntoa työpaikkakunnalla, 450 e on maksimi mitä huomioidaan verotuksessa. Soita tosiaan verottajalle ja pyydä itsellesi lisätietoa. Voit myös laskea itsellesi uuden verokortin vuokra-asunnon perusteella.
Kun olet työpaikkakunnalla, teet pitkää päivää. Jos se vain on mahdollista. Sillä lailla saisit kerättyä ylityövapaita, joita toivottavasti voisit pitää talven aikana ja helpottaa kulkemista.
Yksi vaihtoehto on pieni matkailuauto, jolla kulkea työpaikkakunnalle ja jossa asua vaikka työpaikan pihassa. Tämä on aika extreme-vaihtoehto, mutta jotkut tekee näinkin.
Kaikkein tärkein: hakea koko ajan paikkoja lähempää kotoa. Päättää että tämä pitkä työmatka on vain välivaihe ja tekee kaikkensa saadakseen työtä lähempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutto työpaikkakunnalle. Suomalaisilla outo käsitys ettei työnperässä voi muuttaa! Koko ikänsä jumitetaan 1500 asukkaan kunnassa ja valitetaan työttömyyttä. Pitää muuttaa sinne missä töitä on.
Minä olen työtön ja asun pikkukylässä. Mikään työ ei ole sen arvoista että muuttaisin ja rikkoisin perheen.
Olisit nyt edes lapsien takia niille esimerkiksi. Lapset kyllä ymmärtävät ahkeruutta. Ovat ikiajat ymmärtäneet. Mikään työ ei ole sellaista, ettei laiska saisi itselleen perusteltua vieroksumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai koko perheen elämä pitäisi mullistaa täydellisesti sinun työn takia. Hullua. Vuokraa pieni edullinen asunto ja ole välillä siellä yötä.
Voi saada vaikka työpaikan kautta jonkin huoneen vuokralle.
Just joo. Mä haluaisin tietää, missä niin hyvä työnantaja nykypäivänä on. Kun mä sain työpaikan ja luki, että asunnon saannissa avustetaan, niin se tarkoitti todella avustamista eli laittoivat hakuilmoituksen, että etsimme työntekijällemme vuokra-asuntoa. Sitten maksoin täsmälleen sen vuokran. Ei se työnantaja siitä senttiäkään maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutto työpaikkakunnalle. Suomalaisilla outo käsitys ettei työnperässä voi muuttaa! Koko ikänsä jumitetaan 1500 asukkaan kunnassa ja valitetaan työttömyyttä. Pitää muuttaa sinne missä töitä on.
Minä olen työtön ja asun pikkukylässä. Mikään työ ei ole sen arvoista että muuttaisin ja rikkoisin perheen.
Olisit nyt edes lapsien takia niille esimerkiksi. Lapset kyllä ymmärtävät ahkeruutta. Ovat ikiajat ymmärtäneet. Mikään työ ei ole sellaista, ettei laiska saisi itselleen perusteltua vieroksumisensa.
Sanoinko että en ole ikinä ollut töissä?
Lapset haluavat että olen kotona koska ymmärtävät että perhe menee rikki jos muutan eivätkä lapset halua lähteä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että en ole ikinä ollut töissä?
Lapset haluavat että olen kotona koska ymmärtävät että perhe menee rikki jos muutan eivätkä lapset halua lähteä kodista.
Ei se perhe mihinkään rikkoonnu, jos olet muutaman yön töitten takia poissa. Kunnon reissutyöläiset ovat puolikin vuotta muualla. Kyllä sen ymmärrän, ettei ihan hanttihommiin mieli tee, mutta oikeisiin töihin lähtemättömyyttä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Se muuttohan on ihan pikkujuttu. Jo muuttokulut ovat suuret, eli rahattomana et muuta ikinä.
Kyllä. Se muutto ON pikkujuttu. Olen muuttanut elämäni aikana 20 kertaa.
Miten pitkiä matkoja olet muuttanut? Saman kaupungin sisällä, vaiko satoja kilometrejä? Puolittain pakosta vai huviksesi? Oliko joku jakamassa muuttokuluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se koulun siirto onnistuu kaikkein parhaiten kesällä lukukausien välissä. Jos tuo on vakituinen ja muutenkin mukava työpaikka, niin sinne vaan!
En kuitenkaan hätiköisi muuton kanssa, kun se edellyttäisi asunnon myyntiä ja muita suurempia toimenpiteitä. Katsoisin ainakin koeajan ensin loppuun.
Olen itse kulkenut tuollaista työmatkaa, mutta työ oli osa-aikainen eli ei tarvinnut matkustaa joka päivä. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta etätyöhön, tai onko työ sen laatuista, että olisi pitkiä vapaita? Silloin kannattaisi ottaa työpaikkakunnalta työasunto, josta saat verovähennystä. Olisit siellä silloin, kun et jaksaisi ajaa.
Kotiväki pärjää kyllä keskenään, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Pidä kuitenkin kiinni siitä, että koti pitää olla siisti kun tulet useamman päivän työreissulta kotiin. Muuten sinä kypsyt siihen, että ensimmäiseksi pitää raivata keittiötä ennen kuin voit ottaa edes takin päältä.
Eli kyllä ehdotan tuon työn vastaanottamista. Pääseehän siitä pois, jos tuntuu mahdottomalta.
Tuo mahdollisuus ei tullut mieleen, että jos vuokraisi sieltä jonkin asunnon ja olisi siellä työpäivinä. Voisihan sekin olla vaihtoehto. En tiedä, miten rahat riittää, mutta jos jokin pikkuinen yksiö. Kai sen saa laskettua jo veroprosenttiin, siis asuntovähennyksen? Toisaalta lapsilla tulee ikävä. Varsinkin nuorempi on sellainen, että äiti on tärkeä. Ja minulle tulisi myös ikävä.
Etätyömahdollisuus on vain 1 päivä viikossa ja ajoittain kaksi etäpäivää. Pääsääntöisesti siitä lähdetään, että 1 pv/vko etänä ja muina päivinä oltava työpaikalla. Eihän minulla alussa lomaa ole, kun työsuhde vasta alkaa. Otan toki työpaikan vastaan, siitä ei ole nyt kyse, vaan mietin, miten se onnistuu.-ap
Onko työaika liukuva? Onko etäpäivästä määrätty, että se pitää olla joku tietty päivä tai että se ei saa olla joku päivä?
Olen yhtämieltä siitä, että asunto työpaikkakunnalta. Joko pieni yksiö tai sitten ihan vain huone, riippuu paljon siitä, millainen/minkä kokoinen paikkakunta se on, mitä sieltä löytyy.
Jos etäpäivän saa itse valita, niin hyvä vaihtoehto voisi olla keskiviikko. Se ei varmasti tuntuisi kuopuksestakaan pahalta, kun et olisi yhtään kokonaista päivää pois, lähdet ma ja tulet ti ja lähdet taas to ja tulet pe. Silloin tarvitsisi ajaa työmatka kaksi kertaa viikossa eikä yhtenä päivinä molempiin suuntiin, vain kaksi yöpymistä työpaikkakunnallasi.On liukuva työaika. Aamuisin klo 9 mennessä. Ei pysty itse vaikuttamaan, mikä päivä on etänä, voi olla mikä vaan viikonpäivä. Etäpäivä ei voi olla pidempi kuin keskiverto työpäivän pituus.
-ap
Sitten vain pyrit siihen, että saisit pitää mahdollisimman usein keskiviikon etäpäivänä. Tai vaihtoehtoisesti ma tai pe ja vältät ti ja to etäpäivinä, etti tulisi yksittäistä työpäivää viikolle. Ei tarvitse edes kukonlaulun aikaan kotoa lähteä, kun sieltä tullessa voit mennä vasta yhdeksäksi. Niinä päivinä kun olet työasunnolla, voit mennä aikaisin ja tehdä pidempään iltapäivisin, niin pääset perjantaisin aikaisemmin kotiin ja ehkä jopa kerättyä syyslomalle tai joululomalle pari vapaapäivää, jos työnkuvasi tällaisen jouston sallii.
Ja tosiaan, selitä tilanne työnantajalle, ystävälliseen sävyyn, miksi haluaisit keskiviikon etäpäiväksi. Ja voit myös kysyä, olisiko heillä jotain ehdotusta/suhteita edullisen asunnon vuokraamiseksi. Hyvin se menee!Itse asiassa kun työsuhde alkaa elokuussa, saan hyvin pitkälle syksylle jo tiedon, mitkä päivät on etänä mahdollista tehdä. Toki niitä voi myös yrittää muuttaa, mutta se on sitten itse vaihdot yritettävä tehdä kollegan kanssa. Jos minä sinne muuttaisin, niin ihan jo kulujenkin takia näkisin järkevänä, että eräpäiviä olisi enemmän ma tai pe kuin keskellä viikkoa. Jos maksaa ylimääräisestä asunnosta vuokraa, niin ei samaan aikaan viitsi ajella autolla kuin minimimatkat. Silti olen edelleen skeptinen, onko se asunto hyvä ratkaisu lasten kannalta, kun olisin niin monta päivää viikossa poissa.
-ap
Yritä nyt jo ymmärtää että sen työasunnon voi vähentää ihan täysmääräisenä jos se on 450 €/kk tai alle. Joten asunnon kuluista mussuttaminen on turhaa.
Huh. Siis joku luulee, että työsuhdeasunnon vuokran maksaa kokonaan verottaja? 450 euron VÄHENNYS tarkoittaa sitä, että saa vähentää sen verotuksessa verotettavasta tulosta, mikä laskee verotettavaa osuutta. Veroa menee siis 450 euroa pienemmästä summasta kuussa. Sen asunnon kustannukset on joka tapauksessa monta sataa euroa, eikä se mikään ilmainen ole.
Kyllä niitä ihmisiä on paljonkin, jotka ei ymmärrä, mitä se verotuksessa vähentäminen on. Siskoni on 27 v., ei siis mikään teini enää. Sai työpaikan ja lasku, että jippii, hän ajaa matkat autolla ilmaiseksi, kun saa niin paljon verovähennystä. Minä sitten aloin ihmetellä, että mitä tarkoitat. Hän luuli, että verottaja maksaa 0,30 euroa kilometriltä eli noin 6600 euroa vuodessa omavastuun 750 euroa jälkeen. Minä selitin ruutupaperilla ja kynällä laskien, että se 6600 euroa vuodessa on se osuus, josta ei mene veroa. Lasketaan vuoden palkkatulot yhteen ja siitä vähennetään 6600 euroa ja loppu on verotettavaa tuloa. Hän oli ihan että täh, eihän hänelle sitten tule 6600 euroa, minkä verottaja korvaa. Minä sanoin, että ei tietenkään tule, koska se on vain verovähennys. Jos vuodessa tienestit on 40 t euroa ja vähentää autokulut, maksaa veroja vain 34 500euron tulojen mukaan ja veroprosentti tippuu. En tiedä, tajusiko hän oikeasti edelleenkään, miten verotus toimii ja että ei se hänen hyötynsä ole 6600 euroa vaan alle 2000 euroa vuodessa. Sitten kun on etäpäiviä, niiltä ei tule työmatkakuluja, eli todellinen etu tulee olemaan paljon pienempi.
Ja kuinka moni on saanut kuulla koeajan viimeisenä päivänä lauseen, ettei tarvi tulla enää. Parissa työpaikassa työkaveri on saanut näin lähteä ja pahimmillaan 5 min ennen työvuoron loppua
Entä jos otat työpaikan vastaan ja huomaat, ettei se toimi. Jos irtidanoudut itse, niin tulee karenssi. Pitkä työmatka ei ole pätevä syy irtisanoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se koulun siirto onnistuu kaikkein parhaiten kesällä lukukausien välissä. Jos tuo on vakituinen ja muutenkin mukava työpaikka, niin sinne vaan!
En kuitenkaan hätiköisi muuton kanssa, kun se edellyttäisi asunnon myyntiä ja muita suurempia toimenpiteitä. Katsoisin ainakin koeajan ensin loppuun.
Olen itse kulkenut tuollaista työmatkaa, mutta työ oli osa-aikainen eli ei tarvinnut matkustaa joka päivä. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta etätyöhön, tai onko työ sen laatuista, että olisi pitkiä vapaita? Silloin kannattaisi ottaa työpaikkakunnalta työasunto, josta saat verovähennystä. Olisit siellä silloin, kun et jaksaisi ajaa.
Kotiväki pärjää kyllä keskenään, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Pidä kuitenkin kiinni siitä, että koti pitää olla siisti kun tulet useamman päivän työreissulta kotiin. Muuten sinä kypsyt siihen, että ensimmäiseksi pitää raivata keittiötä ennen kuin voit ottaa edes takin päältä.
Eli kyllä ehdotan tuon työn vastaanottamista. Pääseehän siitä pois, jos tuntuu mahdottomalta.
Tuo mahdollisuus ei tullut mieleen, että jos vuokraisi sieltä jonkin asunnon ja olisi siellä työpäivinä. Voisihan sekin olla vaihtoehto. En tiedä, miten rahat riittää, mutta jos jokin pikkuinen yksiö. Kai sen saa laskettua jo veroprosenttiin, siis asuntovähennyksen? Toisaalta lapsilla tulee ikävä. Varsinkin nuorempi on sellainen, että äiti on tärkeä. Ja minulle tulisi myös ikävä.
Etätyömahdollisuus on vain 1 päivä viikossa ja ajoittain kaksi etäpäivää. Pääsääntöisesti siitä lähdetään, että 1 pv/vko etänä ja muina päivinä oltava työpaikalla. Eihän minulla alussa lomaa ole, kun työsuhde vasta alkaa. Otan toki työpaikan vastaan, siitä ei ole nyt kyse, vaan mietin, miten se onnistuu.-ap
Onko työaika liukuva? Onko etäpäivästä määrätty, että se pitää olla joku tietty päivä tai että se ei saa olla joku päivä?
Olen yhtämieltä siitä, että asunto työpaikkakunnalta. Joko pieni yksiö tai sitten ihan vain huone, riippuu paljon siitä, millainen/minkä kokoinen paikkakunta se on, mitä sieltä löytyy.
Jos etäpäivän saa itse valita, niin hyvä vaihtoehto voisi olla keskiviikko. Se ei varmasti tuntuisi kuopuksestakaan pahalta, kun et olisi yhtään kokonaista päivää pois, lähdet ma ja tulet ti ja lähdet taas to ja tulet pe. Silloin tarvitsisi ajaa työmatka kaksi kertaa viikossa eikä yhtenä päivinä molempiin suuntiin, vain kaksi yöpymistä työpaikkakunnallasi.On liukuva työaika. Aamuisin klo 9 mennessä. Ei pysty itse vaikuttamaan, mikä päivä on etänä, voi olla mikä vaan viikonpäivä. Etäpäivä ei voi olla pidempi kuin keskiverto työpäivän pituus.
-ap
Sitten vain pyrit siihen, että saisit pitää mahdollisimman usein keskiviikon etäpäivänä. Tai vaihtoehtoisesti ma tai pe ja vältät ti ja to etäpäivinä, etti tulisi yksittäistä työpäivää viikolle. Ei tarvitse edes kukonlaulun aikaan kotoa lähteä, kun sieltä tullessa voit mennä vasta yhdeksäksi. Niinä päivinä kun olet työasunnolla, voit mennä aikaisin ja tehdä pidempään iltapäivisin, niin pääset perjantaisin aikaisemmin kotiin ja ehkä jopa kerättyä syyslomalle tai joululomalle pari vapaapäivää, jos työnkuvasi tällaisen jouston sallii.
Ja tosiaan, selitä tilanne työnantajalle, ystävälliseen sävyyn, miksi haluaisit keskiviikon etäpäiväksi. Ja voit myös kysyä, olisiko heillä jotain ehdotusta/suhteita edullisen asunnon vuokraamiseksi. Hyvin se menee!Itse asiassa kun työsuhde alkaa elokuussa, saan hyvin pitkälle syksylle jo tiedon, mitkä päivät on etänä mahdollista tehdä. Toki niitä voi myös yrittää muuttaa, mutta se on sitten itse vaihdot yritettävä tehdä kollegan kanssa. Jos minä sinne muuttaisin, niin ihan jo kulujenkin takia näkisin järkevänä, että eräpäiviä olisi enemmän ma tai pe kuin keskellä viikkoa. Jos maksaa ylimääräisestä asunnosta vuokraa, niin ei samaan aikaan viitsi ajella autolla kuin minimimatkat. Silti olen edelleen skeptinen, onko se asunto hyvä ratkaisu lasten kannalta, kun olisin niin monta päivää viikossa poissa.
-ap
Yritä nyt jo ymmärtää että sen työasunnon voi vähentää ihan täysmääräisenä jos se on 450 €/kk tai alle. Joten asunnon kuluista mussuttaminen on turhaa.
Huh. Siis joku luulee, että työsuhdeasunnon vuokran maksaa kokonaan verottaja? 450 euron VÄHENNYS tarkoittaa sitä, että saa vähentää sen verotuksessa verotettavasta tulosta, mikä laskee verotettavaa osuutta. Veroa menee siis 450 euroa pienemmästä summasta kuussa. Sen asunnon kustannukset on joka tapauksessa monta sataa euroa, eikä se mikään ilmainen ole.
Kyllä niitä ihmisiä on paljonkin, jotka ei ymmärrä, mitä se verotuksessa vähentäminen on. Siskoni on 27 v., ei siis mikään teini enää. Sai työpaikan ja lasku, että jippii, hän ajaa matkat autolla ilmaiseksi, kun saa niin paljon verovähennystä. Minä sitten aloin ihmetellä, että mitä tarkoitat. Hän luuli, että verottaja maksaa 0,30 euroa kilometriltä eli noin 6600 euroa vuodessa omavastuun 750 euroa jälkeen. Minä selitin ruutupaperilla ja kynällä laskien, että se 6600 euroa vuodessa on se osuus, josta ei mene veroa. Lasketaan vuoden palkkatulot yhteen ja siitä vähennetään 6600 euroa ja loppu on verotettavaa tuloa. Hän oli ihan että täh, eihän hänelle sitten tule 6600 euroa, minkä verottaja korvaa. Minä sanoin, että ei tietenkään tule, koska se on vain verovähennys. Jos vuodessa tienestit on 40 t euroa ja vähentää autokulut, maksaa veroja vain 34 500euron tulojen mukaan ja veroprosentti tippuu. En tiedä, tajusiko hän oikeasti edelleenkään, miten verotus toimii ja että ei se hänen hyötynsä ole 6600 euroa vaan alle 2000 euroa vuodessa. Sitten kun on etäpäiviä, niiltä ei tule työmatkakuluja, eli todellinen etu tulee olemaan paljon pienempi.
Etäpäiviä ei tarvitse ilmoittaa mutta muuten noin. Kilometri- ja muut ansiotulosta tehtävät vähennykset suosivat isotuloista. Pikkupalkasta hyöty voi olla vain kymppejä, kun veroja ei voi vähentää miinukselle. Toista asuntoakaan ei voi aina vähentää. Itse en saa vähennystä kun olen etävanhempi. Ap luultavasti saisi.
Vierailija kirjoitti:
Halpa vuokrahuone tulee taatusti halvemmaksi kun bensat edestakas joka päivä, laske tarkkaan.
Tuosta tuli mieleen vuokrata, jos vaan mahdollista, alivuokralaishuone. Vaikka jostain omakotitalosta. Taitaa olla tiukassa nykyään, mut lehteen voisi laittaa ilmoituksen.
Ihan normi on, että Tampereelta käy paljon porukkaa Helsingissä töissä. Junalla tai autolla. Matka taitaa olla 140 km tai 170 km en tarkalleen muista. Siinä välissä olevilta paikkakunnilla myös käydään jompaankumpaan suuntaan töissä.
Aiemmin jo ehdotettiin, että aikaisintaan ensi kesänä kannattaa muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Vuodessa saa suurinpiirtein käsityksen työstä ja ilmapiiristä. Kammottavin vaihtoehto on muuttaa koko remmi äidin työn takia ja joutua toteamaan jonkun ajan kuluttua, että iso virhe tuli tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai koko perheen elämä pitäisi mullistaa täydellisesti sinun työn takia. Hullua. Vuokraa pieni edullinen asunto ja ole välillä siellä yötä.
Voi saada vaikka työpaikan kautta jonkin huoneen vuokralle.
Just joo. Mä haluaisin tietää, missä niin hyvä työnantaja nykypäivänä on. Kun mä sain työpaikan ja luki, että asunnon saannissa avustetaan, niin se tarkoitti todella avustamista eli laittoivat hakuilmoituksen, että etsimme työntekijällemme vuokra-asuntoa. Sitten maksoin täsmälleen sen vuokran. Ei se työnantaja siitä senttiäkään maksanut.
Ei työnantaja koskaan maksa työntekijän vuokraa!!! Entisajan työsuhdeasunnot olivat isoilla työnantajilla tavallisia. Ne olivat monesti sitä tarkoitusta varten rakennettuja kerrostaloja työpaikan vieressä. Idea oli antaa asunto läheltä työtä ja tietysti asukki maksoi vuokran, joka oli kohtuullinen.
270 kilometriä päivässä. Auto kuluttaa polttoainetta noin 6-7 litraa sadalla. Päivässä polttoainetta palaa jotain 17-18 litraa. 17,5 kertaa 1,85 euroa on 32,4 euroa päivässä. Onko pikkasen kallista? Reilu 500 euroa kuukaudessa, jos teet yhden etäpäivän viikossa.
Ottaisin mieluummin huoneen vuokralle työpaikan läheltä. Ajaisit auto siis vähintään kolme tuntia päivässä. En jaksaisi itse kyllä. Tommonen 50 kilometrin matkakin yhteen suuntaan on väsyttävää pitemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
270 kilometriä päivässä. Auto kuluttaa polttoainetta noin 6-7 litraa sadalla. Päivässä polttoainetta palaa jotain 17-18 litraa. 17,5 kertaa 1,85 euroa on 32,4 euroa päivässä. Onko pikkasen kallista? Reilu 500 euroa kuukaudessa, jos teet yhden etäpäivän viikossa.
Ottaisin mieluummin huoneen vuokralle työpaikan läheltä. Ajaisit auto siis vähintään kolme tuntia päivässä. En jaksaisi itse kyllä. Tommonen 50 kilometrin matkakin yhteen suuntaan on väsyttävää pitemmän päälle.
Täällä bensa 2,14e.
270 km matkasta pitää ottaa huomioon muutkin kulut kuin bensa. Autoonhan tulee hirveesti kilometreja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä bensa 2,14e.
Sitten menee tuolla hinnalla jo 37,45 euroa päivässä. Kuusi sataa eukkoa kuukaudessa noin. Jos ajelee 4 kertaa viikossa työmatkan. Niin ja ei se polttoainekulu ole ainoa kulu auton käytössä.
Ymmärrän tilanteesi kinkkisyyden. En silti ottaisi työtä tuossa elämäntilanteessasi. Lapset ovat pieniä / ala-ikäisiä niin vähän aikaa. Olet hakenut työtä toukokuussa. Hae kesäkuu, heinäkuu, elokuu, syyskuu... ehkä tärppää ja saat työtä kohtuullisen matkan päästä, kun nyt haet samaan tapaan jatkossakin. Sinuna unohtaisin tuon työpaikan. Harmi, ettet rajannut heti alkuun noin mahdottomia vaihtoehtoja pois.
Siitä ei tässä ole kyse. Ei vaan ole mitään järkeä muuttaa koko konkkaronkkaa uuteen paikkaan ennen kuin
a) koeaika on ohi
b) tulee tunne, että tähän paikkaan haluan jäädä.
Itse käyn töissä sadan km päässä kotoa. Mulla meni yli vuosi niin, että viihdyin todella hyvin. Epäkohtia alkoi paljastumaan vasta kun olin ollut talossa reilun vuoden. Luojan kiitos en muuttanut kimpsujani työn perässä. Nyt katselen jo uutta duunia.