Miksi helvetissä meninkin lupautumaan hoivaosastolle työhön kesäksi. Aivan hirvittävää hommaa, 9 tuntia ilman taukoa
Vain kaksi hoitajaa. Hoidettavia 12 jotka kaikki raskashoitoisia, pitkiä, painavia, jäykkiä potilaita. Paskaa on lapioitu hirveällä tahdilla. Ihmiset huutaa, itkee, kaivelee vaippaa ja laittaa sisältöä jopa suuhun. On paskassa hautuvaa ihottumaa ja haavaa, haju on karmea. Kiireellä mössöruoat suuhun, murskatut lääkkeet valuu suupieliä pitkin. Ja mainitsinko jo paskan? Löysää paskaa, kovaa paskaa, kuivunutta paskaa. Paskaa potilaan kynsien alla, paskaa sängynlaidoissa, paskaa jopa tukassa. Ihan mahdotonta valvoa näitä vaipankaivelijoita joka hetki.
MIKSI, OI MIKSI LUPAUDUIN TUONNE!? Ihan kuin ei olisi aiempi kokemus jo osoittanut että tuossa menettää mielenterveytensä ja selkänsä. Onneksi tätä karmeaa hommaa vain elokuun alkuun.
Kommentit (126)
Aihesi oli tv 1. eilen .Hyvä dokumentti: Armotonta menoa.Suosittelen jokaisen katsomaan,löytyy ylen arena.
Nuori ihminen jaksaa ja pitäisi olla innostunutkin vielä hoiva-alasta. Hoitoalalla nuoret saavat olla tyytyväisiä, kun työtä on. Jos ei ole sairauksia, niin nuori jaksaa kyllä tehdä hoivatyötä.
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kohta tulee tekoälyllä varustetut hoivarobotit niin ei tarvitse valittaa että on raskasta.
Miten se robotti vaipan vaihtaa?
Ymmärrän sinua, sisko hyvä 🌺 Mutta kauheaa se on kyllä muuallakin terveydenhuollossa, se on vaan eri tavalla kauheata. 😵💫
Ap, voimia. Ajattelepa, että minä, 60v eukko joudun selkävaivaisena tekemään samaa. Olen pian itse hoidettavana. 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se robotti vaipan vaihtaa?
No mitäs jos googlaisit? Jossain päin maailmaa sellainen on jo olemassa lastenhoitoon.
Aijaa, itelläni enempi mielessä ne hyvät asiat niinkuin kohtaamiset vanhusten kanssa, kun ne kannustaa ja kertoo tarinoinaat ym. :) Itsellä hyvin vähän huonoja kokemuksia vanhuksista... Ainoa mitä en muistele hyvällä on lääkehoito, etenkin kun mulla ei ollut lupia sillon ja mut laitettiin jakamaan ne yhtäkkiä kauheen kiireen keskelle kun olin uudessa paikassa ja meinasin antaa lääkkeet väärälle potilaalle... Tiesin jo siinä vaiheessa etten halua lääkevastuuta. Onneksi potilas huomasi itse ja oli hyvin empaattinen ja sanoi ettei se haittaa, sellaista sattuu. ymmärsi, kun olin nuori. Tuota tilannetta ei varmasti olisi käynyt jos olisin saanut rauhassa aikaa ym eikä tilanne olisi tullut niin yllättäen.
Pahinta tässä on se, että en pysty lievittämään näiden ihmisten kärsimystä vaikka mitä tekisin. Mitoitukset on laskettu niin että potilaat pysyvät juuri ja juuri hengissä. Kaikki sen ylimenevä on vissiin sitten turhuutta. Olen pakotettu tekemään työtäni huonosti vailla etiikkaa ja moraalia.
Joku kysyi että pääseekö vessassa käymään. Sen verran ehtii. Ehdin syömään jopa omenan sillä aikaa kun kuseskelin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, voimia. Ajattelepa, että minä, 60v eukko joudun selkävaivaisena tekemään samaa. Olen pian itse hoidettavana. 😭
Saat täydet sympatiani, kollega hyvä. Toivon hirmuisesti voimia!!
Ap
Oletko alan opiskelija? Jos, niin opi tästä kesästä se minkä kykenet. Työ on varmaan kamalaa, mutta niin on hoidettavien elämäkin. Kohtele heitä kunnioittavasti. Me kaikki vielä elossa olevat eritämme noita samoja tuotteita. Voit myös päätyä siihen johtopäätökseen, että vaihdat muunlaisiin töihin, ja olet siinäkin tapauksessa oppinut jotain tärkeää.
Ai kauheeta! Olempa sitten hiljaa kun itse valittelin että Stockmannilla 7 tunnin työpäivään kuuluu yksi 20 min. tauko. Otan osaa. Voimia ja jaksuja!
Musta vanhukset tykkäsi useimmat tosi paljon, he kannustivat ja kertoivat kuinka "minullakin oli silloin nuorena kapea vyötärö.." kertoivat tarinoita kun olivat tehneet uran lentoemäntänä, mitä kaikkea tehneet, mitä elämän kriisejä käynyt läpi, vihaisia juttuja venäläisistä, eräs entinen opettaja mies kehui kuinka minulla on aivan ihana ulosanti, niin miellyttävä ja ihana kuunnella, jos olisin yhtään vanhempi olisin rakastunut jo siihen papparaiseen, oli entinen opettaja töölöstä, todella komea mies vielä senkin ikäisenä. :D Sitten oli yksi pervo takapuolen puristelija, joka naureskeli ja muakin nauratti, en osannut suuttua. :D Sitten oli yksi herttainen papparainen, joka pahoitteli että joudun häntä hoitamaan, että häntä hävetti se asia että näin hänet "sellaisena" mutta sanoin että ei tarvii pyytää anteeksi, olen siellä auttamassa...:)
Sitten kuulin että olen paras hoitaja mitä on koskaan ollut.. :)
Ainoastaan yksi mies, joku entinen liikemies oli vihainen muistisairas ja ylitti jotenkin alentaa, hän sanoi vihaisesti että älä rypistä otsaa tuolleen (kun ilmeilen että otsa menee helposti ryppyyn ym :D) ja jotain ihme juttua, mutta suurimmaksi osaksi hänkin oli mukava.. Sitten oli yksi vanha papparainen jonka oli selvästi vaikea hyväksyä, että on vanha eikä voi tehdä itse ja oli siitä vihainen.. ja sitten yksi nainen joka kirkui välillä ja olisi varmaan käynyt käsiksi jos olisin antanut..............
Mun mielestä kivoja asiakkaita. Ainakin itse olin asenteella että olen siellä auttamassa, muuhun en pysty. Vanheneminen on normaalia joskis luonnollisempaa olisi että läheiset hoitaisi tutut vanhukset, mutta se ei ole suomessa tapana.
Älä valita, vaan tee työsi ja tienaa sijoittajille rahaa. Maltalaisessa pankissa jo hieroskellaan käsiä yhteen.
T: kokoomuslainen
Ainiin ja yksi vanha mummo halusi purkaa kiukkuaan muhun, sellainen vähän kuin noita-akan näköinen, joka joka kerta aloitti huudon kun menin huoneeseen, ja haukkui minua nuoreksi tytön hupakoksi, ettei kuulemma pystynyt ottamaan vakavasti "tuollaista tytön hempukkaan, en minä tuollasta pyytänyt..."
Sitten vaan kärsivällisesti kuuntelin ja hymyilin ja muistan kun lopuksi kohtasin hänet ja hän hymyili ymmärtäväisesti.. :D
Kuulostaa Helve tiltä.