Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi huumorintaju on niin tärkeää?

Vierailija
10.06.2023 |

Kiinnostaisi tietää että miksi kaikki ihmiset nykyään asettavat kumppanin kriteeriksi huumorintajun. Siis tähän törmää jatkuvasti. "Mun kanssa jos on niin täytyy löytyä huumorintajua" "Hyvä huumori pitää olla" yms. Voisitteko avata vähän ja antaa jonkun käytännön esimerkin tilanteesta jossa hyvä tai huono huumorintaju tulee esille. Oletteko jättäneet kumppanin huonon huumorintajun takia? Kiitos.

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen näkökulmasta miehille terveiset: "hyvä huumorintaju" EI TARKOITA typeriä vitsejä, jotka opettelit lukiovuosinasi tai jotka kiertävät somessa. Hyvä huumorintaju on taito löytää arkisista asioista hauskat jutut ja osata tarttua hetkeen, lauseisiin ja sanoihin oikealla tavalla ja oikeassa kohdassa. Oma mies on tässä mestari. Ei ole viiteen vuoteen mennyt päivääkään, että ei heittäisi jotakin hauskaa sopivassa tilanteessa. Toki oma lukunsa on sirkuspellet, jotka yrittävät koko ajan vetää jotain Jim Carrey -roolia. Niitä ei kukaan kestä.

Vierailija
82/189 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on paljon, mutta yksi näkökulma on se, että huumori on usein kehittyneen ihmisen keino selvitä arjen pienistä haasteista ja vastoinkäymisistä. Kuvittelepa ihminen, joka ei osaa suhtautua huumorilla jos hän tekee jonkin mokan tai sattuu jotain odottamatonta . Hyvin usein asian kääntäminen huumoriksi on aivan ihastuttava taito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumori voi olla tapa luoda yhteys toisen ihmisen kanssa. Kun molemmat osapuolet jakavat samanlaista huumoria ja nauravat samoille asioille, se voi vahvistaa suhdetta ja lähentää ihmisiä toisiinsa. Hyvä huumorintaju voi auttaa lievittämään stressiä ja jännitteitä suhteessa. Tilanteet, joissa kumppani osaa tuoda iloa ja naurua vaikeuksien keskellä, voivat auttaa paria selviytymään paremmin haasteista. Huumori myös yksinkertaisesti tekee elämästä hauskempaa. Pari, joka voi jakaa naurua ja hauskoja hetkiä yhdessä, voi kokea suhteen iloisempana ja tyydyttävämpänä.

Tästä tulee mieleen Charles ja Camilla. Nauravat samoille asioille.

Vierailija
84/189 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alkuhuuma haihtuu, kuten se 90% varmuudella haihtuu, huumori pitää yhdessä.

Huumoriko vain? :O Ei henkinen yhteys, ei yhteinen arvomaailma, ei rakkaus? Aika oudot preferenssit, täytyy sanoa.

Vierailija
85/189 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kumppanin kanssa pitää olla hauskaa ja rentoa. Yhdessä nauraminen tekee samaa kuin seksi, eli vapautuu hyvän olon hormoneja ja se vahvistaa luottamusta ja yhteenkuuluvuutta, rentouttaa. 

Itse yhdistän tuon hyvällä tavalla rennon elämänasenteen ja huumorintajun sellaiseen aitoon hyväsydämisyyteen ja sopuisuuteen, jossa toisen seurassa on turvallinen olo vaikka tulisi minkälaista hankaluutta eteen.

Meinaan siis sitä, ettei ikinä tarvitse olla "varpaillaan" ja sietää sitä kuinka toisella palaakin pinna johonkin arkiseen ja/tai vähäpätöiseen asiaan joka tosiaan olisi kuitattavissa ihan olan kohautuksella tai huumorilla.

Sen sijaan ne navanaluspuujalat ja muut pieruvitsit ei ole elämässä/parisuhteessa vaadittavaa huumorintajua nähneetkään. Saati sitten ne keljuilut/naljailut vaikka ulkonäöstä tai muut omituiset ja lapselliset "källit".

Huumorintaju on tavallaan just elämänasenne että lasi on ennemmin puoliksi täynnä kuin tyhjä.

Aidosti ja oikealla tavalla huumorintajuinen ja positiivinen ihminen ei raivostu ja ärsyynny vaikkapa siitä, että kaikki muutkin on lähteneet juhannusostoksille just samaan aikaan vaikka kuvitteli olevansa siellä ruuhka-ajan ulkopuolella vaan ottaa sen yllärin huumorilla, että tämä on just niin tätä.

Se toinen ei-huumorintajuinen ihmistyyppi taas vetää autossa raivarit, hakkaa rattia ja tuuppii muita kärryillä kaupassa ja vielä juhannuspäivänäkin muistaa olla naama norsunveellä tästä kokemastaan vääryydestä.

Vierailija
86/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alkuhuuma haihtuu, kuten se 90% varmuudella haihtuu, huumori pitää yhdessä.

Huumoriko vain? :O Ei henkinen yhteys, ei yhteinen arvomaailma, ei rakkaus? Aika oudot preferenssit, täytyy sanoa.

Huumori on vahvin yhdessä pitävä voima. Mököttämällä ei mikään noista mainitsemistasi asioista toimi.

Siinä on sulle preferenssiä, koita kestää.

Vierailija
87/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironista huumoria oppivat lapsetkin käyttämään. Poika paistoi herkullisen pienen kakun, ja rupesi leikkaamaan siitä viipaleet kaikille. Minä purputin, että kun isänsä aina myöhästyy, niin ei oikeastaan mitään kakkua ansaitsisi.

Poika seisoi kakkuveitsi kädessä odottavan näköisenä ja sitten kysyi, että no annetaanko sille tätä kakkua vai ei.

Toki annettiin.

Vierailija
88/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oleellinen on jo ekalla sivulla, joten ei itselläni lisättävää.

Vierailija
89/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä laittaisi omaan deittisovellukseeni huumoria kriteeriksi, koska

huumoria on niin monenlaista. Huumorin mainostaminen antaa usein päinvastaisen

vaikutelman, että huumorintajuinen ihminen on oikeastaan aika huumorintajuton.

Kyllä sen aistii ihmisestä ilman mainostamista.

Vierailija
90/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee vaikutelma, että deitti-ilmoituksessa huumorintajun mainitseva tarkoittaa huumorilla (huonoa) vitsailua tai jekkuja tai käyttää vitsailua tekosyynä toisten loukkaamiselle tai vakavalle keskustelulle. Tässä ketjussa on monessa viestissä hyvin selostettu, mitä kaikkea huumorintaju on ja millainen merkitys sillä on yksilön hyvinvoinnille, vuorovaikutukselle ja sosiaalisille suhteille.

Vierailija
91/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee vaikutelma, että deitti-ilmoituksessa huumorintajun mainitseva tarkoittaa huumorilla (huonoa) vitsailua tai jekkuja tai käyttää vitsailua tekosyynä toisten loukkaamiselle tai vakavalle keskustelulle. Tässä ketjussa on monessa viestissä hyvin selostettu, mitä kaikkea huumorintaju on ja millainen merkitys sillä on yksilön hyvinvoinnille, vuorovaikutukselle ja sosiaalisille suhteille.

Vakavan keskustelun välttelylle piti kirjoittaa. Vitsailua siis käytetään suojamuurina, jotta ei joudu avaamaan tuntojaan muille eikä siten asettumaan haavoittuvaan asemaan.

Vierailija
92/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumori on kuin seksi. Kun se on parin välillä suurinpiirtein samaa, tai samantyylistä, niin se on parisuhteeseen voimaa antava asia. Sen sijaan jos huumori, tai kuten seksi, on pahasti eriparista, tulee takuuvarmasti ongelmia pidemmän päälle. Tällöin muuttuu negatiiviseksi voimaksi, parin yhdessäoloa haittaavaksi asiaksi. Kaksi tosikkoa pärjää oikein hyvin keskenään, ja ovat asiaa kysyttäessä sitä mieltä että huumori on yksi heidän suhteensa kantavista voimista.

Muutoin olen sitä mieltä että kannattaa suhtautua suuresti epäillen jos joku kehuu hyvää huumorintajuaan.

Vierailija
93/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse suhteessa tosikon insinöörin kanssa ja huomaan, että monista asioista olisi helpompi sanoa huumorin keinoin ja siitä sit aloittaa keskustelu, mutta kun hän ei varmaankaan ymmärrä, niin oon sit hiljaa. Ei oikeen osaa suhtautua vitseihin tai vitsailuun, se vie multakin fiiliksen.

Vierailija
94/189 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorintaju ei tarkoita joutavaa, muka-nokkelaa länkytystä stand-up-koomikkoa leikkien ja/tai pieruvitsejä vaan hyväntahtoisuutta ja hyväntuulisuutta. Mukavan positiivista ja sopuisaa elämänasennetta sellaisen äyskivän ja kulmikkaan käytöksen sijaan. 

Vierailija
95/189 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse suhteessa tosikon insinöörin kanssa ja huomaan, että monista asioista olisi helpompi sanoa huumorin keinoin ja siitä sit aloittaa keskustelu, mutta kun hän ei varmaankaan ymmärrä, niin oon sit hiljaa. Ei oikeen osaa suhtautua vitseihin tai vitsailuun, se vie multakin fiiliksen.

Juu, mutta pitääkin olla vähintään dippainssi, jotta huumorintaju loistaa.

Teekkareilla on hyvä huumorintaju, ja julkaisevat Wappuna Äpy (lyhennetty sanasta h ä p y) -lehteä, joka tosin oli parempi ennen, jolloin sitä myytiin Julkku ( tulee sanasta m u l k k u) nimikkeellä. Julkku oli terävää yhteiskunnallista satiiria täynnä, aivan kuten nimestäkin voi päätellä.

Vierailija
96/189 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumori on kuin seksi. Kun se on parin välillä suurinpiirtein samaa, tai samantyylistä, niin se on parisuhteeseen voimaa antava asia. Sen sijaan jos huumori, tai kuten seksi, on pahasti eriparista, tulee takuuvarmasti ongelmia pidemmän päälle. Tällöin muuttuu negatiiviseksi voimaksi, parin yhdessäoloa haittaavaksi asiaksi. Kaksi tosikkoa pärjää oikein hyvin keskenään, ja ovat asiaa kysyttäessä sitä mieltä että huumori on yksi heidän suhteensa kantavista voimista.

Muutoin olen sitä mieltä että kannattaa suhtautua suuresti epäillen jos joku kehuu hyvää huumorintajuaan.

Hyvä vertauskuva. Luulen kyllä, että huumorintajua kumppaniltaan/ystävältään toivovat viittaavat sillä nimenomaan samankaltaiseen huumorintajuun kuin itsellä. Ongelma piilee siinä, että "huumorintaju" on liian epämääräinen termi ja sen voi tulkita niin monella eri tavalla. Parempaan tulokseen päästäisiin ehkä sillä, että sitä omaa huumorintajua kuvailtaisiin vähän. Toki tässäkin on omat sudenkuoppansa, koska osalla ihmisistä on kehno itsetuntemus ja etenkin sarkastisen huumorin ystävät ovat monesti paljastuneet ihan vain kiusaajksi. Sarkasmia on siis käytetty keinona oman paremmuuden korostamiseen ja toisen nujertamiseen mutta esim. yhteiskunnallisiin asioihin tai vastoinkäymisiin suhtautuminen sarkastisesti ei ole sujunut heiltä lainkaan.

Vierailija
97/189 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vertauskuva. Luulen kyllä, että huumorintajua kumppaniltaan/ystävältään toivovat viittaavat sillä nimenomaan samankaltaiseen huumorintajuun kuin itsellä. Ongelma piilee siinä, että "huumorintaju" on liian epämääräinen termi ja sen voi tulkita niin monella eri tavalla. Parempaan tulokseen päästäisiin ehkä sillä, että sitä omaa huumorintajua kuvailtaisiin vähän. Toki tässäkin on omat sudenkuoppansa, koska osalla ihmisistä on kehno itsetuntemus ja etenkin sarkastisen huumorin ystävät ovat monesti paljastuneet ihan vain kiusaajksi. Sarkasmia on siis käytetty keinona oman paremmuuden korostamiseen ja toisen nujertamiseen mutta esim. yhteiskunnallisiin asioihin tai vastoinkäymisiin suhtautuminen sarkastisesti ei ole sujunut heiltä lainkaan.

Totta. Omaa huumorintajuaan on vaikea, jopa mahdoton kuvata. En tiedä yhtään olenko huumorintajuinen. Pitäisi kysyä kavereilta.

Vierailija
98/189 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on se, että musta huumori rinnastetaan usein negatiivisiin luonteenpiirteisiin, kuten psykopatiaan. Itse pidän mustasta huumorista, vaikka minulla ei ole pimeitä persoonallisuuden piirteitä juuri lainkaan. Olen huomannut, että musta huumori saattaa pelästyttää ihmisiä, ja tämän huono maine joidenkin ihmisten silmissä saattaa johtua tästä.

Sarkasmi puolestaan ärsyttää monia, koska se vie kaiken voiman vastaväitteitä. Itse pidän sarkasmista, ja käytänkin usein sitä, vaikka se saattaa ärsyttää joitakin ihmisiä.

Vierailija
99/189 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosikoiden kanssa nyt vaan on tylsää. Mutta kyllä niitä sen verran on että ap kaltaisensa löytää.

Eikös nykyään  melkein kaikki vitsailu ole kielletty? Ei saa kertoa hömö vitsejä, ei hörri juttuja tai rössiä, ei saa kertoa perinteisiä nöökeri juttuja eikä nauraa intialaiselle puhetavalle ja listaahan voisi jatkaa loputtomiin?

Vierailija
100/189 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista on se, että musta huumori rinnastetaan usein negatiivisiin luonteenpiirteisiin, kuten psykopatiaan. Itse pidän mustasta huumorista, vaikka minulla ei ole pimeitä persoonallisuuden piirteitä juuri lainkaan. Olen huomannut, että musta huumori saattaa pelästyttää ihmisiä, ja tämän huono maine joidenkin ihmisten silmissä saattaa johtua tästä.

Sarkasmi puolestaan ärsyttää monia, koska se vie kaiken voiman vastaväitteitä. Itse pidän sarkasmista, ja käytänkin usein sitä, vaikka se saattaa ärsyttää joitakin ihmisiä.

Hieman sama itselläni. En ajattele, että hyvä huumorintaju on yhtä kuin leppoisa hekottelu elämän pienille erikoisuuksille. Pelkästään tuollaista pitäisin aika tylsänä, perusvarmana pikkuhauskana joka luultavasti ei ainakaan loukkaa ketään. Omassa parisuhteessa pitäisi kuitenkin välillä olla sitä karua mustaa huumoria jota ei ihan joka tilanteessa kannata viljellä.