Sivilisaatio tulee romahtamaan koska kenelläkään ei ole enää riittävää keskittymiskykyä kirjojen lukemiseen
https://yle.fi/aihe/a/20-10005011
Muutos on ollut nopea. Passiivinen somesisältöjen selailu on korvannut lukemisen, ja nykyään edes korkeakoulutetut eivät pysty keskittymään yhden kirjan vertaa saati ajattelemaan analyyttisesti. Tulevaisuudessa kaikki muutkin ovat vauvapalstalaisten kaltaisia: reaktiivisia, lyhytpinnaisia ja tyhmiä.
Kommentit (56)
Maailma ja ihmiset muuttuvat. Niin on ollut ennenkin.
En ole kenenkään lukuvalmentaja. On mahdotonta kantaa huolta ihan kaikesta. Hyvä taide kaikissa olomuodoissa on mun elämänvoima.
Mä olen nyt vuosittain harjoittanut mun kirjojen lukukykyä opiskelemalla yliopiston pääsykokeeseen.
Siinä saa kuukauden ajan aivot treeniä ja täytyy myöntää, että on äärimmäisen vaikeaa keskittyä lukemiseen kun tekisi mieli tehdä mitä tahansa muuta.
Paras varasija ollut 32 kun hakijoita 700-850 eli en täysin tyhmä vielä ole.
M37
Vierailija kirjoitti:
Toki some vaikuttaa tuohon suuntaan mutta tuskin muutos noin nopea on kuin väität.
Jos olisit vaivautunut edes lukemaan artikkelin niin tietäisit, että tätä on tutkittu. Mutta sopii tietysti juuri tähän ketjuun että sieltä huudellaan välittömästi vaikkei jakseta edes perehtyä aiheeseen.
Eikö tuo ole ihan opetussuunnitelman mukaista että kirjat korvattu digilaitteilla, sitten ihmetellään miksi kukaan ei jaksa enää lukea.
Koulujen digitalisointi tuhoaa oppimisen Suomessa.
Ei vaan koska sissyt ei laita naisten mahoja pömpöttään
Aloittajakaan ei sitten muuta halua kuin viihdyttää itseään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan opetussuunnitelman mukaista että kirjat korvattu digilaitteilla, sitten ihmetellään miksi kukaan ei jaksa enää lukea.
Koulujen digitalisointi tuhoaa oppimisen Suomessa.
Ruotsissa palataan kirjoihin
Ruotsi julisti: Koulujen digikokeilu on nyt ohi
Hallitus on ryhtymässä toimiin lasten liiallista ruutuaikaa vastaan.
www.verkkouutiset.fi/a/ruotsi-julistaa-koulujen-digikokeilu-on-nyt-ohi/…
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt vuosittain harjoittanut mun kirjojen lukukykyä opiskelemalla yliopiston pääsykokeeseen.
Siinä saa kuukauden ajan aivot treeniä ja täytyy myöntää, että on äärimmäisen vaikeaa keskittyä lukemiseen kun tekisi mieli tehdä mitä tahansa muuta.
M37
Mä pääsin varasijalle 4. Aina uupui about sen ensikertalaisen pisteiden verran. Miksi niitä pitää antaa, vaikka niillä on jo etuna juuri käyty lukio (Ovatko he niin tyhmiä?)? Tajusin myös, etten ole tyhmä. Alanvaihto ja uudelleenkoulutus on vaan tehty valtavan vaikeaksi meille vanhoille. Ärsyttää kun kuitenkin joka paikassa lällätetään vaihtamaan alaa.
N50
Adhd sukupolvi ja lirpakkaa lääkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Mä pääsin varasijalle 4. Aina uupui about sen ensikertalaisen pisteiden verran. Miksi niitä pitää antaa, vaikka niillä on jo etuna juuri käyty lukio (Ovatko he niin tyhmiä?)? Tajusin myös, etten ole tyhmä. Alanvaihto ja uudelleenkoulutus on vaan tehty valtavan vaikeaksi meille vanhoille. Ärsyttää kun kuitenkin joka paikassa lällätetään vaihtamaan alaa.
N50
Tämä! Olisin valmis vaihtamaan alalle, jossa on työvoimapula, mutta ensikertalaiskiintiö tekee sen että kokeissa pitäisi saada käytännössä täydet pisteet. Ja siinähän luet kokeisiin kokopäivätyön ohessa. Lisäksi perskokkarehallitus suunnittelee parhaillaan että toisesta saman tason tutkinnosta tulee maksullinen, ja työttömyyskorvauksella opiskelua rajoitetaan entisestään. En tajua, miten kenelläkään on pokkaa huudella jostain uudelleenkouluttautumisesta kun se on tehty jo käytännössä mahdottomaksi.
Tuohan tarkoittaa sitä ettei kohta kukaan vaivaudu saati keskity edes raamatun lukemiseen josta syystä tapojen turmellus tuhoaa ihmiskunnan moraalin ja monenlainen pahuus alkaa rehoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa sitä ettei kohta kukaan vaivaudu saati keskity edes raamatun lukemiseen josta syystä tapojen turmellus tuhoaa ihmiskunnan moraalin ja monenlainen pahuus alkaa rehoittamaan.
Käsitys oikeasta ja väärästä hämärtyy ja katoaa.
Onneksi on äänikirjoja. Voi kuunnella niitä nopeutettuina.
Jo tällä hetkellä huipputekniikka kehittyy lähinnä tekoälyalgoritmien avulla. Jos asia kiinnostaa, niin tapaus Nvidia on hyvin näkyvillä ja toimitusjohtaja kertoo asiasta suoraan sijoittajille youtubessa. Omasta mielestäni ihmisen teknologinen kehitys on tullut huippupisteeseensä, koska yhteiskunnat tulevat taantumaan tästä liikaa että edes pieni terävä autistien porukka pystyisi tuottamaan samantasoisia läpimurtoja kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on äänikirjoja. Voi kuunnella niitä nopeutettuina.
Älä yritä. Et sä kuuntele edes äänikirjoja.
Toki some vaikuttaa tuohon suuntaan mutta tuskin muutos noin nopea on kuin väität.