Sivilisaatio tulee romahtamaan koska kenelläkään ei ole enää riittävää keskittymiskykyä kirjojen lukemiseen
https://yle.fi/aihe/a/20-10005011
Muutos on ollut nopea. Passiivinen somesisältöjen selailu on korvannut lukemisen, ja nykyään edes korkeakoulutetut eivät pysty keskittymään yhden kirjan vertaa saati ajattelemaan analyyttisesti. Tulevaisuudessa kaikki muutkin ovat vauvapalstalaisten kaltaisia: reaktiivisia, lyhytpinnaisia ja tyhmiä.
Kommentit (56)
Olen yrittänyt parantaa keskittymiskykyä lukemalla joka ilta. Se ei ole auttanut. On jopa tullut takapakkia.
Ei se sivilisaatio romahda hetkessä mihinkään lukutaidottomuuteen tai laskutaidottomuuteen. Taantuu kylläkin. Muuttuu brutaaliksi ja sivistymättömäksi. Samaan aikaan teknologia kehittyy. Kehittyvä teknologia yhdistettynä täydelliseen sivistymättömyyteen on kyllä sellainen kombo, jossa vain harvat selviävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt vuosittain harjoittanut mun kirjojen lukukykyä opiskelemalla yliopiston pääsykokeeseen.
Siinä saa kuukauden ajan aivot treeniä ja täytyy myöntää, että on äärimmäisen vaikeaa keskittyä lukemiseen kun tekisi mieli tehdä mitä tahansa muuta.
Paras varasija ollut 32 kun hakijoita 700-850 eli en täysin tyhmä vielä ole.
M37
Mä pääsin varasijalle 4. Aina uupui about sen ensikertalaisen pisteiden verran. Miksi niitä pitää antaa, vaikka niillä on jo etuna juuri käyty lukio (Ovatko he niin tyhmiä?)? Tajusin myös, etten ole tyhmä. Alanvaihto ja uudelleenkoulutus on vaan tehty valtavan vaikeaksi meille vanhoille. Ärsyttää kun kuitenkin joka paikassa lällätetään vaihtamaan alaa.
N50
On tärkeämpää antaa mahdollisuus kaikille kynnelle kykeneville kouluttautua eikä antaa niille vielä hitusen paremmille mahdollisuutta marinoitua oppilaitoksissa puolet elämästään vieden muilta opiskelupaikan. Jos tosissasi haluat kouluttautua uudelleen niin siitä vaan avoimeen keräämään opintopisteitä ja pääset varmasti sisään ensi vuonna jos pärjäät niissä opinnoissa.
Naisten älykkyys on jo laskenut kun katsoo minkälaisia kirjoja ne lukevat.
Lähde: kirjastojen varatuimmat teokset
Vierailija kirjoitti:
Maailma ja ihmiset muuttuvat. Niin on ollut ennenkin.
Aiheesta on tehty oikein elokuvakin!
Etsi juutuupista "Idiocracy"
Vierailija kirjoitti:
Naisten älykkyys on jo laskenut kun katsoo minkälaisia kirjoja ne lukevat.
Lähde: kirjastojen varatuimmat teokset
5/5
Kaunokirjat top 20:
Rämö, Satu: Hildur 4 804
Rämö, Satu: Rósa & Björk 4 499 UUSI
Rauma, Iida: Hävitys: tapauskertomus (myös e-kirjana) 2 768
Cowley Heller, Miranda, suom. Tuulia Tipa: Paperipalatsi 2 737
Mustonen, Enni: Kasvattitytär (myös e-kirjana) 2 340 UUSI
Genberg, Ia, suom. Jaana Nikula: Yksityiskohdat 1 875 UUSI
Itkonen, Juha: Teoriani perheestä 1 849 UUSI
Kinnunen, Tommi: Pimeät kuut
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan opetussuunnitelman mukaista että kirjat korvattu digilaitteilla, sitten ihmetellään miksi kukaan ei jaksa enää lukea.
Koulujen digitalisointi tuhoaa oppimisen Suomessa.
Se on tietysti huono juttu, mutta kyllä tämä keskittymisen hajoaminen ja lähimuistin dramaattinen heikkeneminen liittyy älypuhelimeen ja someen. TikTok on toiseksi viimeinen naula ihmiskunnan arkkuun. Oppilaat itsekin tunnistaa sen, miten TikTok vaikuttaa heihin, fiksuimmat luopuu itse sovelluksesta.
Oikea elämä menee nuorilta ohi, koska he ovat niin kiinni tuossa "toisen asteen elämässä", eli ruudussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt vuosittain harjoittanut mun kirjojen lukukykyä opiskelemalla yliopiston pääsykokeeseen.
Siinä saa kuukauden ajan aivot treeniä ja täytyy myöntää, että on äärimmäisen vaikeaa keskittyä lukemiseen kun tekisi mieli tehdä mitä tahansa muuta.
Paras varasija ollut 32 kun hakijoita 700-850 eli en täysin tyhmä vielä ole.
M37
Mä pääsin varasijalle 4. Aina uupui about sen ensikertalaisen pisteiden verran. Miksi niitä pitää antaa, vaikka niillä on jo etuna juuri käyty lukio (Ovatko he niin tyhmiä?)? Tajusin myös, etten ole tyhmä. Alanvaihto ja uudelleenkoulutus on vaan tehty valtavan vaikeaksi meille vanhoille. Ärsyttää kun kuitenkin joka paikassa lällätetään vaihtamaan alaa.
N50
Tämä! Olisin valmis vaihtamaan alalle, jossa on työvoimapula, mutta ensikertalaiskiintiö tekee sen että kokeissa pitäisi saada käytännössä täydet pisteet. Ja siinähän luet kokeisiin kokopäivätyön ohessa. Lisäksi perskokkarehallitus suunnittelee parhaillaan että toisesta saman tason tutkinnosta tulee maksullinen, ja työttömyyskorvauksella opiskelua rajoitetaan entisestään. En tajua, miten kenelläkään on pokkaa huudella jostain uudelleenkouluttautumisesta kun se on tehty jo käytännössä mahdottomaksi.
Onko kyseiseen paikkaan ei-ensikertalaisilla todistusvalinta? Jos on, käy korottamassa ja täydentämässä yo-todistusta. Näin itse pääsin.
eri
walking deadin jossain kaudella oli se musaope!!, jota häiritsi että miksi ihmiset eivät tässä hetkessä kuuntele tai syvenny kuuntelemaan musiikkia ,eikä ymmrtänyt että on hektinen zombie apocalyps menossa ihmisten arjessa. vertautuu hyvin oikeaan elämään ....arjen ja elämän dramatiikat yhdistettynä työelämän vaativuuteen luo ympäristön mikä ei tue lukemista. Joku ihmettelee että miksi ihmiset eivät lue kirjoja......eiiiiiis
Sivilisaatio romahtaa, kun ihmiset eivät enää viitsi tai osaa ylläpitää infraa, jonka ovat rakentaneet. Ei sitä tekoäly ylläpidä.
Liioittelua.
Sitä paitsi aina on ollut paljon sellaisia ihmisiä joita ei kiinnosta lukeminen, vaikka keskittymiskyky riittäisikin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt parantaa keskittymiskykyä lukemalla joka ilta. Se ei ole auttanut. On jopa tullut takapakkia.
Ehkä auttaisi, jos vähentäisit netin käyttöä.
YA-pas ka sais kyllä tuhoutua. Lapsiaivoisilta toisille samanlaisille.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on äänikirjoja. Voi kuunnella niitä nopeutettuina.
Tässä puhuttiin keskittymiskyvystä. Jos ei pysty keskittymään kirjaimiin, niin tuskin äänteisiinkään pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kirjasi eivät ole riittävän kiinnostavia.
Kirjat on mälsiä.
Voisko ton artikkelin muuttaa tiktok tanssiksi niin jaksais keksutella aiheest!
Vierailija kirjoitti:
Jo tällä hetkellä huipputekniikka kehittyy lähinnä tekoälyalgoritmien avulla. Jos asia kiinnostaa, niin tapaus Nvidia on hyvin näkyvillä ja toimitusjohtaja kertoo asiasta suoraan sijoittajille youtubessa. Omasta mielestäni ihmisen teknologinen kehitys on tullut huippupisteeseensä, koska yhteiskunnat tulevat taantumaan tästä liikaa että edes pieni terävä autistien porukka pystyisi tuottamaan samantasoisia läpimurtoja kuin ennen.
Näinhän tässä tulee käymään.
Lisäksi älykkysosamäärä tippuu koska aivot eivät saa enää treeniä. Rahoja ei tarvitse laskea, kaikki helpotkin plussailut ja miinustukset suoritetaan laskimella, mitään ei tarvitse muistaa koska hakukoneet löytyvät jokaisen taskusta, somet kuten tiktok lahottavat aivot, jne jne.
Sehän on tutkittu juttu että maailman älykkysosamäärä on alkanut laskemaan kovaa vauhtia vuoden 2010 jälkeen... siis silloin kun some ja älylaitteet alkoivat yleistymään kaikkialla.
Tuossa artikkelissa annettiin kaksi vaihtoehtoa: Joko luet kirjoja tai sitten käytät somea.
Eikö ole muka muita vaihtoehtoja? Todellakin on. Tuo linkattu artikkeli esimerkiksi on yksi vaihtoehto. Se pitää lukea, siitä saa jonkun tyypin näkökulman ja ajattelun aihetta.
Itse luen paljon kaikkia artikkeleita nykyään netistä ja etsin tietoa. Ennen nettiaikakautta en todellakaan kahlannut jatkuvasti kirjoja, paitsi pakon edessä koulukirjoja. Työn puolesta moni joutuu jatkuvasti etsimään tietoa joko netistä, kirjoista, videoista jne. Ei lukeminen ole kadonnut, vaikka ehkä kirjojen lukeminen on vähentynyt.
Hyvä kun muistutit. Mulla on monta kirjaa kesken. Mäkin yleensä kuuntelen äänikirjoina kun mulle pitää jonkun lukea niin kuin lapselle.