Sivilisaatio tulee romahtamaan koska kenelläkään ei ole enää riittävää keskittymiskykyä kirjojen lukemiseen
https://yle.fi/aihe/a/20-10005011
Muutos on ollut nopea. Passiivinen somesisältöjen selailu on korvannut lukemisen, ja nykyään edes korkeakoulutetut eivät pysty keskittymään yhden kirjan vertaa saati ajattelemaan analyyttisesti. Tulevaisuudessa kaikki muutkin ovat vauvapalstalaisten kaltaisia: reaktiivisia, lyhytpinnaisia ja tyhmiä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt parantaa keskittymiskykyä lukemalla joka ilta. Se ei ole auttanut. On jopa tullut takapakkia.
Ehkä kirjasi eivät ole riittävän kiinnostavia.
Olen eri, mutta kirjoissa joutuu skarppaamaan jatkuvasti. Ajatus pitää pysyä tiukasti siinä mitä lukee, jolloin itselleni käy kirjoja lukiessa usein, että olen lukenut huomaamatta sivun eteenpäin ja ajatus on ollut muualla. Näin tapahtui jo 20 vuotta sitten eli ei ole somen vika. Noissa tilanteissa sitten ei muuta kuin sivu takaisin ja uudelleen lukemaan. Sitten alkaa väsyttää jne.
Eli olen kyllä onnistunut lukemaan kymmeniä kirjoja, mutta kun se on tuollaista taistelua, en usein jaksa ryhtyä moiseen.
Itse luen viikossa jopa 100,000+ sanaa fanifiktiota, plus kaiken maailman nettipalstojen selailu siihen päälle. Joten luen kyllä ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Maailma ja ihmiset muuttuvat. Niin on ollut ennenkin.
Ehkä somessakin jonkinlainen tieto kumuloituu, mutta se ei ehkä ole sitä mitä tarvittaisiin yhteiskunnan ja infran ylläpitämiseksi. Liian helppoa ja pinnallista. Nettisisällöt voi myös pyyhkäistä pois tai niitä voi muokata. Kirjapainotaito, oppi- ja valistuskirjat oli se aiempi muutos. Näemme kaiken aikaa, millä tavoin lukutaidottomien massojen yhteiskunnat ovat kehittyneet, tai jääneet kehittymättä.
Nimitän tätä ilmiötä kulttuuri-idioluutioksi.
Monet ovat huolestuneet tyhmän kansanosan suuremmasta syntyvyydestä(tällä spekuloi elokuva "Idioluutio"), mutta älylaitteiden ja somen myötä laukalle lähtenyt keskittymiskyvyttömyys ja yleistiedon puute on tehnyt odotettua pahempaa jälkeä.
Kuten tieteellisen metodin ja koulutuksen myötä kulttuurievoluutio on ollut huimaa, nyt jyllää päinvastainen voima, kulttuuri-idioluutio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä somessakin jonkinlainen tieto kumuloituu, mutta se ei ehkä ole sitä mitä tarvittaisiin yhteiskunnan ja infran ylläpitämiseksi. Liian helppoa ja pinnallista. Nettisisällöt voi myös pyyhkäistä pois tai niitä voi muokata. Kirjapainotaito, oppi- ja valistuskirjat oli se aiempi muutos. Näemme kaiken aikaa, millä tavoin lukutaidottomien massojen yhteiskunnat ovat kehittyneet, tai jääneet kehittymättä.
Aluksi kehitys näytti päinvastaiselta. Netin keskustelufoorumien myötä ihmisten parviäly näytti kasvavan.
Nyt asialliset nettifoorumit ovat melkein tyystin näivettyneet ja kadonneet, tilalla mölisevä some.
Hetkinen. Mutta esim. oheisessa keskustelussahan kaikki palstamammat kilpaa riemuitsevat miten ihanaa kun pääsykokeissakin läppäri on nykyään pakollinen? Aika valikoivaa tämä palstalaisten digikritiikki?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5137029/ts-unohti-tietokoneen-kotiin-ei…
Jos haluatte parantaa keskittymiskykyä ja aivoja yleisesti, kävelkää 30-40 minuuttia yhtäjaksoisesti ja puhelimen käyttö minimiin, esimerkiksi 15min päivässä (mukaan luettuna puhelut). Parin viikon kuluessa huomaatte varmasti eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt vuosittain harjoittanut mun kirjojen lukukykyä opiskelemalla yliopiston pääsykokeeseen.
Siinä saa kuukauden ajan aivot treeniä ja täytyy myöntää, että on äärimmäisen vaikeaa keskittyä lukemiseen kun tekisi mieli tehdä mitä tahansa muuta.
Paras varasija ollut 32 kun hakijoita 700-850 eli en täysin tyhmä vielä ole.
M37
Mä pääsin varasijalle 4. Aina uupui about sen ensikertalaisen pisteiden verran. Miksi niitä pitää antaa, vaikka niillä on jo etuna juuri käyty lukio (Ovatko he niin tyhmiä?)? Tajusin myös, etten ole tyhmä. Alanvaihto ja uudelleenkoulutus on vaan tehty valtavan vaikeaksi meille vanhoille. Ärsyttää kun kuitenkin joka paikassa lällätetään vaihtamaan alaa.
N50
On tärkeämpää antaa mahdollisuus kaikille kynnelle kykeneville kouluttautua eikä antaa niille vielä hitusen paremmille mahdollisuutta marinoitua oppilaitoksissa puolet elämästään vieden muilta opiskelupaikan. Jos tosissasi haluat kouluttautua uudelleen niin siitä vaan avoimeen keräämään opintopisteitä ja pääset varmasti sisään ensi vuonna jos pärjäät niissä opinnoissa.
Siis tämähän ei sitten ole totta alkuunkaan. Ihminen voi olla aivan riittävän hyvä aineessa, jota hakee opiskelemaan, mutta kun yo-todistuksen numerot ja varsinkin pitkä matikka on kaikista tärkeintä valuuttaa ja suuri osa paikoista on ensikertalaisille niin alan asiakokonaisuuksien hallitseminen ei takaa yhtikäs mitään.
Vai olisiko: kirjojen laatu on romahtanut. Tylsää p***aa kuka ei KIINOSTA puolta sivua pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt vuosittain harjoittanut mun kirjojen lukukykyä opiskelemalla yliopiston pääsykokeeseen.
Siinä saa kuukauden ajan aivot treeniä ja täytyy myöntää, että on äärimmäisen vaikeaa keskittyä lukemiseen kun tekisi mieli tehdä mitä tahansa muuta.
Paras varasija ollut 32 kun hakijoita 700-850 eli en täysin tyhmä vielä ole.
M37
Mä pääsin varasijalle 4. Aina uupui about sen ensikertalaisen pisteiden verran. Miksi niitä pitää antaa, vaikka niillä on jo etuna juuri käyty lukio (Ovatko he niin tyhmiä?)? Tajusin myös, etten ole tyhmä. Alanvaihto ja uudelleenkoulutus on vaan tehty valtavan vaikeaksi meille vanhoille. Ärsyttää kun kuitenkin joka paikassa lällätetään vaihtamaan alaa.
N50
On tärkeämpää antaa mahdollisuus kaikille kynnelle kykeneville kouluttautua eikä antaa niille vielä hitusen paremmille mahdollisuutta marinoitua oppilaitoksissa puolet elämästään vieden muilta opiskelupaikan. Jos tosissasi haluat kouluttautua uudelleen niin siitä vaan avoimeen keräämään opintopisteitä ja pääset varmasti sisään ensi vuonna jos pärjäät niissä opinnoissa.
Siis tämähän ei sitten ole totta alkuunkaan. Ihminen voi olla aivan riittävän hyvä aineessa, jota hakee opiskelemaan, mutta kun yo-todistuksen numerot ja varsinkin pitkä matikka on kaikista tärkeintä valuuttaa ja suuri osa paikoista on ensikertalaisille niin alan asiakokonaisuuksien hallitseminen ei takaa yhtikäs mitään.
Niin siis mikä ei pidä paikkaansa? Kommentissa ei varsinaisesti oteta kantaa osaamistasoon vaan sanotaan että on tärkeämpää että kaikki jotka ylittävät asetetun riman saavat koulutuksen kuin että joku joka suoriutuu pääsykokeesta hitusen paremmin kuin ne heikoimmat läpi päässeet pääsee opiskelemaan toistamiseen.
Älykännykät ja some on eliitin tietoinen valinta varmaan, koska he tietävät, kuinka ihmisille käy niiden myötä ajan mittaan - täystyhmä kansa, jota voi hallita mielin määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vai olisiko: kirjojen laatu on romahtanut. Tylsää p***aa kuka ei KIINOSTA puolta sivua pidempään.
Oletko sitten lukenut jo kaikki vanhat kirjat?
Ulosannistasi päätellen epäilen.
Vierailija kirjoitti:
YA-pas ka sais kyllä tuhoutua. Lapsiaivoisilta toisille samanlaisille.
Lapsiaivoiset suosivat lapsiavioita. Ei kuulu kulttuuriimme.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi kehitys näytti päinvastaiselta. Netin keskustelufoorumien myötä ihmisten parviäly näytti kasvavan.
Nyt asialliset nettifoorumit ovat melkein tyystin näivettyneet ja kadonneet, tilalla mölisevä some.
Et sä voi sanoo noi! Mä en pysty hengittää! Vöö!
Tulevaisuudessa voi olla että lukutaito on harvoilla. Nykyinen peruskoulu on niin rikki, ettei sieltä valmistuneet osaa kunnolla lukea, kirjoittaa. Jopa lauseiden tuottaminen voi tuottaa tulevaisuudessa ongelmia.
Kirjat on korvattu digilaitteilla, näin voimme kontrolloida jatkuvasti tietoa, mikä on totta. Kirjat voidaan myös julistaa laittomiksi. Kirjan omistaminen voi olla jopa rangaistavaa!
Peruskoulu tarvitsee oppimisrauhaa että lapset oppisivat lukemaan. Rauhallinen ympäristö tuottaa varmasti parempia oppimistuloksia!
Tietokirjoista oppii, että kaikki tieto ei tosiaankaan ole netissä.
Suosittelen lukemaan tietokirjoja, jotka lisäävät ymmärrystä.