Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihreät ehdottaa nelipäiväisen työviikon laajaa kokeilua! Ei näin, ei tällä tavalla tule lisää kannatusta

Vierailija
10.06.2023 |

Voi miten typerä ja populistinen idea hakea puolueelle lisää kannatusta.

Kansa kaipaa sitä että kääritään hihat ja aletaan töihin ja jätetään kaikki hömppä pois, kuten tämänkailtaiset avaukset.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä oli koko hallituskausi aikaa edistää tätä asiaa. Loistava hetki huudella nyt, kun ovat joutumassa oppositioon.

Vierailija
22/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät ei ymmärrä matalapalkka-aloja. Taaskaan. Esim jos ihminen saa nyt 1600€ brutto. Niin tuolla nelipäiväisellä hän saisi 1280€ brutto. Siis noin. Mutta anyway,miten ihmeessä tuo lisää kulutusta..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vihreiltä rohkea veto, asia tulee ajankohtaiseksi kuitenkin tulevaisuudessa, työtä on tarjolla entistä vähemmän ja työttömien armeija tulee kasvamaan teknologian myötä. Työ-kakkua on hyvä jakaa useammalle, neljän päivän työviikko tulee tarpeeseen.

Vierailija
24/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää, nytkin on jo vaikeaa saada työt tehtyä ja teen 7 päiväistä työviikkoa. Joutuisin olemaan ne 4 päivää 16 tuntia töissä että saisin työt tehtyä. En todellakaan jaksaisi tuota.

25/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyinen järjestelmä on hyvä puolet painaa jaksamisen rajoilla puolet ei tee mitää ku tuet riittää

Vierailija
26/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Tietenkin lisää työntekijöitä pitäisi kyllä palkata.

Miksi? Tuossahan kerrottiin, että Britanniassa vastaavassa kokeilussa tuottavuus nousi, vaikka työaika väheni eli ei todellakaan tarvita lisää väkeä, päinvastoin.

Niin se on lyhyissä kokeiluissa aina noussut, mutta todellisuus kyllä iskee lopulta, ja ei ole rahaa. Kyllähän se julkisella alalla toimisi hetken, kunnes rahat loppuisivat.

Halukkaille sellaisilla aloilla, joilla tuo sopii, niin toki pitäisi sallia lyhyt työviikko, mutta ei siitä pidä maksaa täyttä palkkaa.

Kyllähän näitä on kokeiltu kautta aikain, mutta missään sitä ei ole oikeasti otettu  käyttöön. Samaten perustulostahan vihreät kanssa vouhottaa (500euroa), koska luulevat, että muutkin kuin vihreät saavat rahaa taivaalta.

Ay-liikehän estää kaikki paikalliset sopimukset asiasta. Se jarruttaa työelämän uudistumista.

Olin itse osatyökykyinen ja olisin voinut tehdä lyhyempää päivää tai viikkoa (toki pienemmällä palkalla). Kun ei onnistunut, niin jäin sitten eläkkeelle.

Vierailija
27/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaa hyvin vihreiden maailmankuvaa jossa valtio sanelee ihmisille miten pitää elää sekä yrityksille miten näiden pitää businestaan hoitaa.

Todellisuudessa mikään laki ei tälläkään hetkellä estä asian kokeilua jos joku yritys näin haluaisi toimia ja testata parantaisiko tämä tehokkuutta tai henkilöstön viihtyvyyttä.

Eikä ole myöskään puutetta yksilötason kokeilumahdollisuuksista koska lyhennetty työaikahan on ollut olemassa jo vuosikymmeniä.

Totaalista irtopisteiden kalastelua totalitaariselta puolueelta.

Mikään ei estänyt yrityksiä kokeilemasta viisipäiväistä työviikkoa silloin, kun työviikko vielä oli kuusipäiväinen. Kysymys on ihan identtisestä asiasta. Muutenkin niitä vasta-argumentteja, mitä näitä ehdotuksia vastaan näkee käytettävän olisi voinut sellaisenaan soveltaa kuusipäiväisen työviikon aikana, mikä lopputulos huomioon ottaen tuntuu vähän hölmöltä.

En siis sano kannattavani, eikä esim. omassa työssä automatisoidun teollisuuslaitoksen operaattorina voisi työaikaa lyhentää työmäärää vähentämättä. Koneet määräävät työmäärän ja -tahdin ja me ihmiset vain huolehdimme siitä, että koneet käyvät. Mutta mielestäni kyseessä on kuitenkin ihan validi idea josta kannattaa käydä asiaankuuluva tieto-, tutkimus- ja asiantuntijavetoinen yhteiskunnallinen keskustelu.

Vierailija
28/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatyössä siis riittäisi vähempikin.

Neljä kymmenen tuntuntista päivää 

Vierailija
29/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa saman palkan kuin 5-päiväisestä niin fine. Mutta josnei, niin täysin kuolleensa syntynyt ajatus, esim palvelualoilla.

Mä olen palvelualalla (marketin kassamyyjä) ja siirryin tekemään 4 päivän viikkoa (25h/vko) oman jaksamiseni vuoksi. Palkka tippui tietysti kun on tuntipalkka, mutta ihan hyvin pystyn itseni elättämään 1200-1500€/kk nettopalkallani. Olen nykyään todella tyytyväinen elämääni kun on enemmän vapaa-aikaa ja jaksamista ilmaisiin tai lähes ilmaisiin harrastuksiini.

Vierailija
30/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nuo kokeilut aika epärealistisia, kukapa sitä ei kokisi ihanaksi, jos saisi ylimääräisen vapaapäivän viikossa täydellä palkalla.

Joillakin taidealoilla varmaan toimisikin, mutta onko uskottavaa, että hoitaja hoitaisi päivässä niin paljon enemmän potilaita, että se vastaisi kokonaista yhtä työpäivää.

Tai rakentaja tai tehdastyöntekijä tai opettaja. Pulaa on työntekijöistä muutenkin, niin voisi nuo haihattelut jättää tulevaisuuteen.

Vierailija
31/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kannatettava ajatus siinä mielessä, että jää enemmän aikaa poltella pilveä.

Kannabista saa ostettua Suomessa laillisesti mm. Kalliosta, vaikka se on laiton tuote.

Vierailija
32/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölhöpopulismia

Vierailija
33/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ala-asteen opettaja. Olen opettanut lapsia 25 vuotta. 5 päivää viikossa. Ja näin tulen tekemään jatkossakin.

Vierailija
34/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kannatettava ajatus siinä mielessä, että jää enemmän aikaa poltella pilveä.

Kannabista saa ostettua Suomessa laillisesti mm. Kalliosta, vaikka se on laiton tuote.

Ei se "kannabis" mitä kyseisessä liikkeessä myydään ole laitonta, kun ei sisällä THC:tä.

Vierailija
35/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kokeiltavaa tässä on? Menee viikossa neljänä päivänä töihin viiden sijasta. Kai nyt jopa Vihreätkin ymmärtää tämän?

Vierailija
36/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa on kova pula osaavasta työvoimasta ja jotkut vielä rohkenevat ehdottaa työajan huomattavaa lyhentämistä 4-päiväisen työviikon muodossa. Selittäkää nyt minulle, kuinka tämä auttaa maatamme työvoimapulassamme sekä nostaa tuottavuuttamme?

Vierailija
37/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitää tehdä enemmän töitä, ei vähemmän. Mutta vain niiden, jotka eivät vielä tee kokopäiväistä ja ovat työkykyisiä ja -ikäisiä. Tuet pois niin alkaa työt maistumaan. Pehmoilu on nähty, maa on ylivelkaantunut.

Vierailija
38/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt 0-päiväistä työviikkoa jo pitkään. Olen paljon Vihreitä edellä.

Vierailija
39/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liukuva työaika ja saadaan pitää ne liukumat vapaana, kun sopii ajankohdan sellaiseksi että työt hoituvat.

Vierailija
40/63 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se "kannabis" mitä kyseisessä liikkeessä myydään ole laitonta, kun ei sisällä THC:tä.

Huumeiden myynti on kriminalisoitu lailla Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme