Tunnetko sinä ketään, joka ei olisi laittanut eskari-ikäistä lastaan eskariin?
Itse en tunne, kuulostaa kummalliselta koko ajatus.
Kommentit (60)
että jos lapsi on kotihoidossa koulun alkuun, olisi muka jotenkin jäljessä luokkatovereista. Tämä kyseinen eskariope ei myöskään todellakaan pidä sitä eskaria tarpeellisena, vaan sanoo, että normaali lapsi voi mennä suoraan kouluun.
45
jossa opetetaan jotain, jotta voi siirtyä ekalle luokalle. Se on paikka, jossa katsotaan, onko lapsi koulukypsä. Saman asian voi katsoa muutenkin.
Mahtaa sitten olla hyvä ope kun katsoo että koko opetus on turhaa!! Ei varmaan hänen eskarista sitten olekaan lapselle mitään hyötyä.
Ja tämän ystävän kokemus kotihoidosta suoraan kouluun menneistä lapsista oli mikä? Täälläkin mutu jyllää.
Eskarin tarkoitus on valmistaa lasta koulun aloittamiseen, tutustuttaa " kevyesti" tuleviin asioihin... ennenkaikkea MADALTAA KYNNYSTÄ KOULUUN SIIRTYMISESSÄ.
Mutta uskopa vain että on sellasiakin vanhempia (ette ehkä te) jotka eivät kuuna päivänä voisi myöntää ettei Pikku-Jukka ehkä olekaan vielä koulukypsä. Miksi siis laittaa eskariin ettei vaan tulisi mitään sanomista.
Meidän pihan lapset on ylpeitä kun ovat jo eskarissa onhan se melkein kun koulu.
Päiväkodissa kyllä eskarilaiset ovat oma lukunsa, käyvät ihan eri luokassa eskarissa kuin muut lapset. Lisäksi heillä voi olla erivapauksia kuin pienemmillä ja omat retkensä yms.
Ystävyyssuhteista vielä, meidänkin lasten eskarilaista meni oppilaita ainakin kolmeen eri kouluun mutta kuitenkin omasta ryhmästä tuli oppilaita kaikkiin näihin kouluihin ja jopa omaan luokkaan. Keväällä kouluun tutustuttaessa kysyttiin toiveita kenen kanssa tahtoisi samaan luokkaan.
Toki ymmärrän teitä (olette puoluskannalla) jotka ei laita lapsiaan eskariin mitätöitte lapsen kokemuksen ja muiden vanhempien näkemykset eskarista ja jopa kasvatte lapsenne eskari- ja kouluvastaiseksi.
Tuo oli hyvä pointti tuo raskausajan vouhkaaminen, kiinnostus lapseen lopahtaa näiltä yli-innokkailta. Jaksetaan olla kiinnostuneita niin kauan kun se lapsi on kosketuksissa omaan kehoon ja raskaudella on vaikutusta omaan ulkonäköön ja terveyteen. Työ alkaa vasta synnytyksen jälkeen ja on totisesti pidempi ja haastavampi kuin se 9 kuukautta joka lasta kannetaan.
eskariopena, on koulutukseltaan sekä opettaja että lto, omia lapsia on neljä, joista yksi on adoptiolapsi, työkokemusta on paitsi opettajan että päiväkotityöstä, myös perhepäivähoidosta.
Hän arvostaa omaa työtään, mutta ei ole putkiaivoinen tai suvaitsematon. AJATTELEE itse.
45
En todellakaan ole kasvattamassa lapsistani eskarivastaisia, mutta jos heidän edukseen on olla kotona niin sitten he eivät mene eskariin. Jos taas ovat innoissaan eskarista ja se on heille hyödyksi niin menevät eskariin. Ikinä en muista kotona kenenkään puhuneen mitään huonoa eskarista, tai koulustakaan. Ei se että lasta ei laita eskariin mitätöi lapsen kokemuksia, tai muiden vanhempien kokemuksia. Ymmärrän hyvin miksi jotkut laittavat lapsensa eskariin, mutta ymmärrän myös miksi jotkut eivät laita. Ja niitä jonkun mainitsemia kellonaikoja, numeroita tms. voi opettaa lapselle myös kotona.
T:19
Vierailija:
Toki ymmärrän teitä (olette puoluskannalla) jotka ei laita lapsiaan eskariin mitätöitte lapsen kokemuksen ja muiden vanhempien näkemykset eskarista ja jopa kasvatte lapsenne eskari- ja kouluvastaiseksi.Tuo oli hyvä pointti tuo raskausajan vouhkaaminen, kiinnostus lapseen lopahtaa näiltä yli-innokkailta. Jaksetaan olla kiinnostuneita niin kauan kun se lapsi on kosketuksissa omaan kehoon ja raskaudella on vaikutusta omaan ulkonäköön ja terveyteen. Työ alkaa vasta synnytyksen jälkeen ja on totisesti pidempi ja haastavampi kuin se 9 kuukautta joka lasta kannetaan.
" Tämä kyseinen eskariope ei myöskään todellakaan pidä sitä eskaria tarpeellisena, vaan sanoo, että normaali lapsi voi mennä suoraan kouluun."
Minusta tuo on kyllä jotain muuta kuin suvaitsevaisuutta, toisin kuin sinusta. Jos joku ei todellakaan pidä työtään tarpeellisena niin ei VOI olla hyvä siinä työssään. Oletkohan nyt itse vähän liioitellut ystäväsi ajatuksia?
koska menet virran mukana vaivautumatta ajattelemaan itse.
Meillä tällä alueella paras tapa solmia ystävyyssuhteita on erilaiset harrastukset yms. Ja kerho, jota täällä on käyty jo monessa polvessa, samassa rakennuksessa toimiva partio ja paikallinen purjehdus- ja tennisseura, melontakerho. Paikalliset lapset tutustuu toisiinsa hyvin ja pitää yhtä usein siitä riippumatta, mitä koulua kukakin käy, eikä edes iällä ole suurta väliä, meidän 4-vuotias kelpaa naapurin 8-vuotiaalle kaveriksi.
Minusta tuollainen ryhmiin erottautuminen ja oman minän korostaminen on suora peti kiusaamiseen. En yhtään rohkaisisi tuollaiseen " minä olen eskarissa" , " minä olen kielikoulussa" , " minä olen parempi kuin sinä" - soopaan. En hyväksy tuollaista.
Miten monta kertaa se nyt on sanottu tässäkin ketjussa että eskari madaltaa kynnystä kouluun, eskari valmistaa lasta koulumaiseen ympäristöön ja eskarissa useimmiten oppii tuntemaan jo tulevia koulukavereita. Eskarissa lisäksi ammatti-ihmiset katsovat lapsen koulukypsyyden (koska vaikka te kykenisittekin sen itse arvioimaan niin kaikki eivät kykene).
Miksi eskarivastustajat aina tuovat esille nämä lukemiset ja laskemiset. Se ei todellakaan ole eskarin tarkoitus numero 1 eikä edes 2.
Omat lapseni eivät ole vielä päivähoidossa, ja kysyin häneltä, onko oleellista mennä hoitoon ennen eskaria. Hän sanoi, että edes se eskari ei ole tarpeellinen, vaan tilanne kannattaa katsoa tilannekohtaisesti. Omista lapsistani esikoinen ei sitä selvästikään tarvitsisi, sekä neuvola että kerhon ohjaaja että tämä ystäväni on yksimielisesti sitä mieltä.
45
että monet, monet vanhemmat on tajunneet koko eskarin ajatuksen ihan väärin. Se mielletään kouluksi, vaikka se ei koulu ole.
45
" Jos et kuulu meihin olet meitä vastaan"
lukemaan, minä en vastusta eskaria, mielestäni se ei vain ole kaikille tarpeellinen. Ja nuo kellonajat ja numerot mainitsin vain siksi, että joku sanoi lapsen jäävän jälkeen kun ne asiat opitaan jo eskarissa. Ja sitä koulukypsyyttä arvioi kyllä kotihoidossakin olevan lapsen kohdalla joku muukin kuin äiti. Jos minä voin uskoa että eskari on monille sopiva paikka, etkö sinä voi uskoa että joillekin se ei ole tarpeen?
Kykenetkö ollenkaan ajattelemaan itsenäisesti vai menetkö vain virran mukana? Onko vaikeaa pohtia asioita toisen näkökulmasta?
T:19/59
Vierailija:
Miten monta kertaa se nyt on sanottu tässäkin ketjussa että eskari madaltaa kynnystä kouluun, eskari valmistaa lasta koulumaiseen ympäristöön ja eskarissa useimmiten oppii tuntemaan jo tulevia koulukavereita. Eskarissa lisäksi ammatti-ihmiset katsovat lapsen koulukypsyyden (koska vaikka te kykenisittekin sen itse arvioimaan niin kaikki eivät kykene).Miksi eskarivastustajat aina tuovat esille nämä lukemiset ja laskemiset. Se ei todellakaan ole eskarin tarkoitus numero 1 eikä edes 2.
Kiva että tunnet minut niin hyvin =)) Lapseni eivät ole käyneet eskarissa, ja asumme alueella missä on joka sortin ihmistä. Olemme monessa asiassa hyvin vaihtoehtosia ja muutenkin jo taustamme takia täällä " muukalaisia" . Lapseni eivät tee montaa asiaa mitä muut ehkä tekevät.
Minusta vaan olisi sama että en laittaisi lastani täällä kouluun etten vaan mene massan mukana ja että todistan että kykenen itsenäiseen ajatteluun.
Varmasti on hyviä syitä olla laittamatta lasta eskariin mutta ihan hyviä syitä myös laittaa lapsi sinne.
On aika tökeröä väittää sitäkään, että jos lapsi menee eskariin tai jos minä pidän eskaria hyvänä asiana niin minulla ei suunnilleen ole aivoja. Vaihtoehtoinen ja erilainen voi olla siitä huolimatta että lapset on eskarissa.
Syy on yksinkertaisesti se, että eskariin on matkaa 20 km ja sen lapsi olisi joutunut kulkemaan bussilla aamuin illoin. Siihen en kuusivuotiastani halunnut.
Hän on toista vuotta päiväkodissa ja pärjää mukavasti. Leikkii, pelaa, lukee, laskee, kirjoittaa, askartelee ja on varmasti koulukypsä ekalle ensi syksynä. Päiväkoti on vain 5 km päässä ja sinne tietysti kuljetamme hänet ja pikkusisaruksensa ihan itse.
koulussa, eli oikeastaan lapsen koulutyön voisi katsoa alkavan jo eskarista, mutta kuitenkaan eskari ei ole pakollinen. Eikö ole kauhean hankalaa, jos ekalla on sellaisia eskaria käymättömiä lapsia, jotka eivät osaa eskarissa opetettuja asioita? Eivätkö he ole muista jäljessä? Monet vanhemmat tuntuvat myös suhtautuvan eskariin niin kuin se olisi pakollista, esim. omina vapaapäivinään vievät eskarilaisen eskariin " kun ei sieltä voi niin vaan olla pois" , vaikka nuoremmat sisarukset saavat olla pois päivähoidosta. Pitääkö eskari-ikäisten perheissä lomat sovittaa eskarin lomiin, niin kuin koululaisten perheissäkin?