Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko sinä ketään, joka ei olisi laittanut eskari-ikäistä lastaan eskariin?

Vierailija
07.12.2006 |

Itse en tunne, kuulostaa kummalliselta koko ajatus.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos SINÄ annat viestin lapsillesi että niin eskarissa kun koulussa kärvistellään ja että ne ovat ihan hirveitä paikkoja niin eipä ole ihme jos lapset ei viihdy...

Vierailija
22/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoo miten heidän lapset kyllä on niin sosiaalisia ja osaa keskittyä ja osaa jo kaiken imtä eskarissa opetellaan. Tässä on musta tullut pari hyvää viestiä mikä eskarin idea on

a) lapsi saa tottua kouluympäristöön eli lapsella on pehmeä lasku

b) lapsi itse on ylpeä eskarilaisuudestaan

c) lapsi saa kavereita jotka menee samaan kouluun. Koulun alotus on niin iso juttu että vähän helpottaa kun tuntee jo osan luokkakavereistaan. On vielä pelottavampaa alottaa koulun jos kaikki ihmiset, oppilaat ja opettajat on uusia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se on ns. päiväkodin eskari ja toimii kerrostalon alakerrassa.

Samat lapset eivät välttämättä ollenkaan jatka samaan kouluun, vaan heitä menee ainakin neljään eri paikkaan.

Enkä kyllä ymmärrä tuota eskarilais-ylpeyttäkään? Ei ainakaan meilläpäin kukaan ole sellaisesta inahtanutkaan. Koulu on sitten eri juttu.

Vierailija
24/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen kasvaessa hänestä tulee vähemmän tärkeä.

Raskausaikana panikoidaan jos salaatissa sattui olemaan savulohta. Synnytysosaston henkilökunta oli perseestä, kun teki sitä / ei tehnyt tätä.

Vauvaa viedään jos johonkin uintiin ja muskariin.

Mutta 5-6 -vuotias, häntä ei viitsitä viedä eskariin, liikaa vaivaa, pärjäähän tuo ilmankin. Mitään väliä.

Vierailija
25/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyviä syitä laitoit, mutta mielestäni kaikkien kohdalla ei silti ole eskari tarpeen. Itselläni oli paljon kavereita jo ennen kouluunmenoa (naapureiden lapsia), ja loppuihin tutustuin sitten koulussa, se onnistui hyvin vaikka en ollut osaa heistä ikinä tavannutkaan. Eka luokalla ollaan vielä sen verran pieniä että ei tuntemattomia lapsia kauaa kyräillä.

Lapsi voi olla ylpeä myös monesta muustakin asiasta kuin eskarista, ei se ole kaikille niin tärkeä asia, toisia kiinnostavat muut jutut enemmän. Ja jos lapsi jo hallitsee " koulukäytöksen" yms. tarpeellisen ei sitäkään varten tarvitse eskariin mennä. Edelleenkin olen sitä mieltä että kaikille ei eskari ole tarpeellinen/kautta hyödyllinen, lapsen parasta pitäisi tässäkin asiassa muistaa ajatella. Monelle on varmasti mukava ja hyödyllinen paikka, mutta en ihmettele tai kummastele niitä vanhempia jotka eivät lapsiaan eskariin laita, ei kaikkien ihmisten tarvitse elää samalla tavalla ja tehdä samoja asioita. Omia aivojaankin voi ja pitääkin käyttää

T:19

Vierailija:

ja kertoo miten heidän lapset kyllä on niin sosiaalisia ja osaa keskittyä ja osaa jo kaiken imtä eskarissa opetellaan. Tässä on musta tullut pari hyvää viestiä mikä eskarin idea on

a) lapsi saa tottua kouluympäristöön eli lapsella on pehmeä lasku

b) lapsi itse on ylpeä eskarilaisuudestaan

c) lapsi saa kavereita jotka menee samaan kouluun. Koulun alotus on niin iso juttu että vähän helpottaa kun tuntee jo osan luokkakavereistaan. On vielä pelottavampaa alottaa koulun jos kaikki ihmiset, oppilaat ja opettajat on uusia

Vierailija
26/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 on myös sitä mieltä että keskivertomukula oppii mainiosti ekan luokan aikana miten koulussa käyttäydytään. Ei kuusivuotias tarvitse opintosuunnitelmia.

Vierailija
27/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta uskon edelleen, että suurimmalle osalle siitä ei ole mitään haittaa ja etät lapsi itse viihtyy siellä. Joku ei uskonut tuota ylpeys-juttua mutta olen edelleen sitä mieltä että eskarilainen on ylpeä eskarilaisuudestaan, ellei vanhemmat häntä lannista ja pistä päähän ajatuksia miten eskari on ihan tyhmä juttu eikä siitä kannata olla ylpeä.

Vierailija
28/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme itse miljoonakaupungissa eikä lapsemme ole käyneet mitään eskareita. Jos olisi ollut mahdollisuus niin olisin laittanut.

Vierailija
29/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 - 10 -vuotiaita lapsia, enkä ole kenenkään kuullut hehkuttavan ikinä eskarilaisuudestaan. Kouluunmeno on kova juttu, mutta eskarista ei kukaan puhu oikeastaan yhtään mitään.

Vierailija
30/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen uskon että se monelle on iso juttu.

Vierailija
31/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan naapurustoosi? Mikäs siitä tekee paremman?

36

Vierailija
32/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perustuu kaikkiin suomalaisiin äiti-ystäviini, sukulaisiini, ja hyvänpäivän tuttujen kertomuksiin. Juu, tiedän ettei ole mitään tilastoa, ihan mutua vaan.

Vierailija
33/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SORI vaan.

Vierailija
34/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutteli mun kanssa asiasta usein ja pitkään. Mä yritinparhaani mukaan perustella, mitä KAIKKIA syitä on, joiden mukaan kannattaa ehdottomasti laittaa lapsi eskariin...

Kaikki muut lapsensa on laittanut eskariin ;o)

Niin, kyllä sen koulussa näkee niin monessa asiassa, jos eskarissa ei ole ollut ja varsinkin jos on vielä kokonaan kotona hoidettu. Se kun ei ole aina niin kovin hyvä vaihtoehto... Tai jos esim. on ollut aina mummun hoidettavana...

Vierailija
35/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on ilmainen ja lapsen perusoikeus. ihan varmasti kerhot ja harrastukset voivat yhtä hyvin opettaa sosiaalista käytöstä ja ryhmässä oloa, mutta helpommalla pääsee kun käyttää hyväkseen yhteiskunnan verovaroilla järjestämää toimintaa.

Poikkeuksia on tietenkin ne tapaukset, joissa eskari on huono, hankalan matkan päässä tai muuten lapselle sopimaton. Noin periaatteesa en kuitenkaan tajua, miksei 6-vuotiaan lapsen ensisijaiseksi virikkeeksi harkittaisi julkista esikoulua.

Vierailija
36/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alottanut joka ikisen lauseen tähän viitaten että " olen sitä mieltä" . Juu, ja arvaa mitä, mä olen edelleen sitä mieltä.

Vierailija
37/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ikäni asuneena tuntuisi todella oudolta pitää eskaria täällä ainoana vaihtoehtona.

t:26

Vierailija
38/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka työskentelee eskariopettajana. Hän on sitä mieltä, että kotona kasvatetut huomaa heti, poikkeavat edukseen muista oppilaista.

Ovat rauhallisia, osaavat keskittyä, tottelevat, eivät riehu tai huuda turhaan, osaavat odottaa vuoroaan jne.

Vierailija
39/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse päiväkodissa ja myös esikoululaisten parissa. Eskari on vapaaehtoinen. Mielestäni esikoulun tarkoitus on nimenomaan auttaa tulevia koululaisia saamaan riittävät valmiudet oppimiseen sekä kehittää sosiaalisiataitoja koulua varten. Eskari ei ole koulua niinkuin virheellisesti usein ajatellaan. Eskarin tarkoitus ei suinkaan ole oppia lukemaan tai kirjoittamaan eikä myöskään ole koulumaista opiskelua, vaan leikin varjolla oppimista ja keskittymiskyvyn kehittämistä pienien tehtävien lomassa. Kouluvalmiustestejä tehdään , jotta kartoitetaan, missä kukin lapsi menee kolukypsyyden suhteen ja tuettavia asioita pyritään eskarissa harjoittamaan.

Vaikka alalla olenkin, en voi sanoa tai kehottaa, että kaikkien tulisi käydä eskari. Kyllä vanhemmat ovat omien lapsiensa parhaita asiantuntijoita tässäkin asiassa. Omien lapsieni kohdalla varmasti paikka ratkaisisi, veisinkö heitä eskikouluun tai mihin esikouluun heitä veisin. Kuten aiemmin on käynyt ilmi, joskus hyvä kerho voi olla parempi sosiaalisten taitojen kehittäjä kuin päiväkoti. Lapsen kehitykseen vaikuttavat niin monet asiat eikä suinkaan esikoulu ole kuin yksi osatekijä palapelissä. Myös esikoulujen tasossa on valitettavasti hyvin paljon laadullisia eroja jopa paikkakuntakohtaisesti.

Vierailija
40/60 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustellaan esikoulun tarpeellisuudesta eikä alle eskari-ikäsiten kotihoidosta. Jos ystäväsi olisi ollut ekaluokan ope niin sitten ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä