Riita miehen kanssa juhannuksesta, mikä on paras ratkaisu?
Eli miehen vanhemmilla on pieni ja alkeellinen mökki viiden tunnin ajomatkan päässä meiltä. Miehen vanhemmat on mökillään juhannuksena ja mies haluaa meidänkin menevän sinne. Meillä on pieni lapsi, majoitus olisi teltassa, ruoat appivanhempien varassa (pieni jääkaappi, pieni keittonurkkaus ja se anopin valtakuntaa), viiden tunnin liian ajo raskas pienelle. Sanoin että en voi lähteä sinne juhannukseksi. Mies aikoo mennä nyt yksin. Ja jättää minut ja lapsen kaksistaan kerrostaloon kaupunkiin. Kaikki tuttavat on mökeillään tai ulkomailla, meillä ei ole tässä tietenkään edes mitään pihaa, vain ankea pieni taloyhtiön leikkipaikka, ja miehellä siis tietenkin auto kun hän sen siihen kulkemiseen tarvitsee. Vedin tästä vähän hernettä nenään, koska ei tämä ihan reilulta tunnu. Sanokaa mikä on oikea ratkaisu tähän riitaan, ärsytykseltä on vaikea ajatella nyt itse viisaasti.
Kommentit (489)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä oo edes aittaa?
Ehkä appivanhemmillakaan ei ole rahaa. Mutta tosiaan aittoja saa edullisesti, nyt kun tänä kesänä pistetään hihat heilumaan, niin ensi juhannukseksi perheelle on oma majoitustila mökillä. Jääkaapin ja keittolevyn kanssa pystyy elämään osittain omissa ruuissa, eikä tarvitse tunkea anopin keittiöön. Ja kun lapsi vielä vähän kasvaa, hän varmasti lähtee mielellään isän mukaan.
Aittaa ehdotettiin jo viime kesänä, samoin asuntovaunua ja kaikkea muuta mahdollista. Ei Ap halua mitään ratkaisua asiaan, koska koko tarina on keksitty, vaan haluaa vain vängätä ja vänistä tästä muiden kanssa.
ei minuakaan voisi vähempää kiinnostaa yöpyä missään teltassa ja viettää aikaa homeisessa mökissä. Mies voisi lähteä sinne mökille kahdestaan lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän päätit, että juhannus menee noin kieltäytymällä tulemasta. Mies pyysi teitä mukaan ja oli oletettavasti valmis tekemään töitä, että lapsi viihtyy autossa ja teltassa. Mutta sinä päätit, että te ette lähde. Kyllä meillä ainakin saa molemmat osapuolet lähteä haluamaansa ajanviettoon, jos toinen kieltäytyy. Eihän se voi niinkään mennä, että toinen kieltäytyy lähtemästä, mutta kieltää myös toista lähtemästä.
Tuskin oli, jos ei suostu lähtemään kahdestaan lapsen kanssa. Ja siellä mökillä varmasti jättäisi vaimon huolehtimaan lapsesta.
Lähtisitkö itse yksin lapsen kanssa? En mä vaan lähtisi. Just siksi me mennään koko perheenä mökille että on kaksi aikuista lapsen kanssa niin molemmat saa myös ihan omaa lötköttelyaikaa.
Onhan siellä ne isovanhemmat. Kolme aikuista mökillä, yksi kotona. Kummassa on enemmän lapsenkaitsijoita?
Sä varmaan tyrkkäät lapset muille, se ei tarkoita että se olisi ok.
Mikä hinku mökille. ? Taka- ajatuksena tietenkin tällainen. " ai, te olettekin jo täällä...." ai kun ihanaa....." minäpä laitan meille jotain pientä suupalaa.." käydään sitten yhdessä nauttimaan juhannus ateriaa" " (joutavaa stressaavaa höösäämistä..) minäpäs kipaisen noutamassa meille illaksi vielä jotain pientä" " ja hei, me vietetään yhdessä tiivis ihana yhteinen juhannus, ihanaa keskustelua ja tiivistä yhteiseloa." Onkohan tästä kyse. ? ELI. Onko mitään omaa rauhaa edes juhannuksena.?
En lähtisi sinne alkeelliselle mökille, vaikka saisi majoittua sisällekin. Jos mies välttämättä sinne haluaa, anna mennä, mutta sinun ei ole mikään pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän päätit, että juhannus menee noin kieltäytymällä tulemasta. Mies pyysi teitä mukaan ja oli oletettavasti valmis tekemään töitä, että lapsi viihtyy autossa ja teltassa. Mutta sinä päätit, että te ette lähde. Kyllä meillä ainakin saa molemmat osapuolet lähteä haluamaansa ajanviettoon, jos toinen kieltäytyy. Eihän se voi niinkään mennä, että toinen kieltäytyy lähtemästä, mutta kieltää myös toista lähtemästä.
Tuskin oli, jos ei suostu lähtemään kahdestaan lapsen kanssa. Ja siellä mökillä varmasti jättäisi vaimon huolehtimaan lapsesta.
Lähtisitkö itse yksin lapsen kanssa? En mä vaan lähtisi. Just siksi me mennään koko perheenä mökille että on kaksi aikuista lapsen kanssa niin molemmat saa myös ihan omaa lötköttelyaikaa.
Onhan siellä ne isovanhemmat. Kolme aikuista mökillä, yksi kotona. Kummassa on enemmän lapsenkaitsijoita?
Minä tosiaan tyrkkään ihan mielelläni lapset isänsä ja isovanhempiensa hoiviin.
Mikä ihme kammo on teltassa nukkumista vastaan monella? Teltassahan on mainiota nukkua raittiissa ulkoilmassa - ei siellä hyttysiä kun huolehtii siitä, että hyttysverkot on kiinni. Hyvät patjat, tyynyt ja makuupussit tai täkit. Ja kesällä ei ole edes kylmä. Valitsisin sen kumppanin kanssa ehdottomasti, jos vaihtoehto on ahdas mökki toisten aikuisten kanssa.
N63
Mistä tiedät, että mökissä on home.? Vanahoissa mökeissä ei ole hometta, vaan mökin tuntua..! Telttoihin ei pidä nykyään mennä, se on huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et jaksa 2-3 päivää oman lapsesi kanssa? Miksi te hankitte niitä lapsia vaikka väkisin kun ette edes halua viettää niiden kanssa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Me jätettiin lapsi tekemättä ja nyt mennään porukalla mökille ryyppäämään.
Me aikuistuttiin molemmat jo paljon ennen lapsia ulos tuosta juhla=lärvit kuviosta.
Juuri näin. Antaa mennä sen miehen yksin sinne mökille. Jos äitee ja isä on lähempänä perhe elämää kuin lapset ja vaimo.....Ei saakeli, tätä touhua. Lapsille mökki limsaa, sitä vanhanaikaista omena limsaa, karkkia ja muuta suupalaa....Menee se juhannus parhaiten.
Olkaa muksun kanssa kotona ja mies mökillä. Aikuiset ihmiset osaa tehdä päätöksiä missä kaikilla on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä oo edes aittaa?
Ehkä appivanhemmillakaan ei ole rahaa. Mutta tosiaan aittoja saa edullisesti, nyt kun tänä kesänä pistetään hihat heilumaan, niin ensi juhannukseksi perheelle on oma majoitustila mökillä. Jääkaapin ja keittolevyn kanssa pystyy elämään osittain omissa ruuissa, eikä tarvitse tunkea anopin keittiöön. Ja kun lapsi vielä vähän kasvaa, hän varmasti lähtee mielellään isän mukaan.
Aittaa ehdotettiin jo viime kesänä, samoin asuntovaunua ja kaikkea muuta mahdollista. Ei Ap halua mitään ratkaisua asiaan, koska koko tarina on keksitty, vaan haluaa vain vängätä ja vänistä tästä muiden kanssa.
Joillekin ei kelpaa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni lapsi on, ettei jaksa viiden tunnin automatkaa? Tietenkään sinun ja lapsen ei ole pakko lähteä, mutta jotenkin nuo ongelmasi ovat tekemällä tehtyjä. Jos oikeasti haluaisi, niin joku ratkaisu löytyy kyllä.
Kaksivuotias. Viisi tuntia on pitkä istuminen paikallaan noin pienelle. Kärsii lievästä matkapahoinvoinnista, eikä oikein nuku autossa. Toki voi pitää taukoja, mutta matka pitenee sitten viidestä tunnista aika paljon.
ApJuu juu. Ja pähkinäallergiaa, kuulon alenema ja hyttyspelko. Herkkäihoisena ei käy paukamiin bebanthen eikä juo kuin Helsingin vesilaitoksen kraanavettä. Uskottavaa on.
Onpa väheksyvä kommentti. Tiesitkö, että lapsia on erilaisia. Omani lakkasi viihtymässä auton kyydissä n. 4kk iässä. Jo pienet matkat huusi kuin sireeni ihan koko ajan. Ei nukahtanut vahingossakaan auton kyydissä. Aika raskasta olisi ollut automatkoja tehdä meidän perheellä. Nyt isompana näkee ulos ikkunasta ja viihtyy paremmin.
Matkapahoinvointikin on ihan oikea vaiva, kärsin siitä itse lapsena ja automatkat bussissa ovat vieläkin yhtä helvettiä. En ikinä pakottaisi autossa pahoinvoivaa lasta 5 tunnin ajoreissulle, ellei olisi absoluttisen pakko. Noin pieni vielä joutuu matkustamaan selkä menosuuntaan, mikä useimmilla pahentaa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tosiaan tyrkkään ihan mielelläni lapset isänsä ja isovanhempiensa hoiviin.
Kukin tavallaan. Jos meistä jompikumpi menisi mökille yhtäaikaa isovanhempien kanssa, kumpikaan meistä ei tyrkkäisi lapsia isovanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et jaksa 2-3 päivää oman lapsesi kanssa? Miksi te hankitte niitä lapsia vaikka väkisin kun ette edes halua viettää niiden kanssa aikaa?
Mulle ketjun aihe ei ole enää ajankohtainen, mutta en mäkään olisi lähtenyt 2-vuotiaan kanssa kahdestaan mökille. Tuon ikäistä kun pitää vielä vahtia koko ajan. Et voi jättää sitä yhtään minnekään mökillä itsekseen. Varsinkaan, jos mökki on vesistön ääressä. Pitää olla nk silmät selässä. Aloittaja puhui "alkeellisesta" mökistä ja jos mökillä on esimerkiksi ulkohuussi, niin joutuu ottamaan lapsen mukaan jo pissalle mennessäänkin. Mökeillä ei yleensä pidetä oviakaan lukossa kuin korkeintaan äiseen aikaan, joten parivuotias ehtii tosi nopeasti livahtaa jonnekin.
N 63 mietippäs vähä. Teltassa kun kuorsaat, joku tonttu tulee häiriköimään, polkee teltan läjään ja tekee ties mitä.! Ei herranen aika mihkään telttaan. Ei ei ei ei...Ei missään nimessä. Nykyaikana ei saa mennä teltaan. Mökki pitää olla, vuokraa sellainen, ja siellä saa viettää sellaisen (turvallisen) juhannuksen kuin haluaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on riidanhaluinen?
Olen ärsyyntynyt. Tuntuu epäreilulta. Ainakin osa ihmisistä näköjään jopa ymmärtää miksi.
Ap
Mikä siinä on epäreilua? Se, ettei mies jää sijaiskärsimään sun kanssa kaupunkiin?
Kaupunkijuhannuksen ainut hyvä puoli on se, että suurin osa muista ihmisistä on jossain muualla. On kerrankin tilaa hengittää. Tosin te ette voi isossa kaupungissa tai keskustassa asua, jos julkiset ei kulje ja jäätelökioskikin on niin kaukana, ettei kävellen/pyörällä voi mennä. Uimarantojain löytyy melkein jokaisen Suomen suurimman kaupungin keskustsn läheisyydestä niin, että matka on kohtuuton ilman autoa vain jostain asumalähiöksi muuttuneesta naapurikunnasta.
Ja joo, en lähtisi itsekään 2-vuotiaan kanssa telttaan toiselle puolelle Suomea, mitta mies saisi mennä vapaasti, enkä mä siitä nokkiini ottaisi. Toki vaatisin sitten itsellenikin muutaman päivän oman loman, jonka ajan mies hoitaa lasta. Jollei herralle kävisi, menisi lusikat jakoon ja muksu jäisi miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Missä kohtaa tossa ei niiden lasten kanssa olla?
Vuokramökki vaikka matkan varrelta, olkaa yötä siellä ja päiväseltään käytte siellä miehen vanhempien mökillä. Ja sama takaisin tullessa.