Kuuntelin ystävieni palkkakeskustelua tässä Sairaanhoitaja 3200€, sosiaalityöntekijä 4600€, lähihoitaja 3000€.missä se palkkakuoppa? Oma palkka tonnin vähemmän eikä puhettakaan kuopasta.
Aina valitetaan että paskat palkat ja palkkakuoppa ja naisia poljetaan ja nönnönnööö, jos noi palkat on kuopassa niin tervetuloa kaupan alalle.
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43836 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat keskimäärin 3200e/kk eli osa tienaa ton yli ja osa alle.
Sairaanhoitajat kitisi ettei palkalla elä, kokeili elää 2800e/kk palkalla tai alle mitä tosi monet suomalaiset tienaa.
Mun palkka on 2600e/kk.Työmarkkinatuki on 580 netto.
no kotona makaamisesta ei nyt makseta enempää ku 580e
Moni on maksanut kerrostalon yhtiölainaa ansiosidonnaisella.
Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki osakkaat menettävät asuntonsa ja asuntovelka jää
Sairaanhoitaja voi menettää asuntonsa ja hänellä jää silti 200 000 asuntovelkaa asunnosta jota ei saa ikinä takaisin. Eli joutuu maksamaan vuokraa ja velkaa.
Myös naapureilla pitää olla maksukykyä, ei vain itsellä.
Vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta ja 60000 ihmistä kuolee vuodessa. Asiakkaat yrityksillä vähenevät ja asuntoja vapautuu.
Hallitus on vetämässä sellaiset leikkaukset, että monella jää yhtiölainat maksamatta.
Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.
Tradenomi hei, ulkona on kaunis päivä, jos kävisit vaikka kävelyllä spammaamisen sijaan?
Miksi palkkana mainitaan aina bruttopalkka, sitä bruttoahan ei kukaan saa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Hönöllä on OCD ja siksi sen on PAKKO jankata näitä samoja fraaseja vuodesta toiseen. Tuohonkin mt-ongelmaan löytyisi lääkitys.
Ei ole ihme ettei tätä Tradenomia palkata töihin. Paasaisi samoja juttuja siellä. Niin ja vakoilee vakkarityöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hönöllä on OCD ja siksi sen on PAKKO jankata näitä samoja fraaseja vuodesta toiseen. Tuohonkin mt-ongelmaan löytyisi lääkitys.
Ja tamperelainen ei osaa lukea asiantuntijoiden linkkejä. Se on amis jonne jota kaikki nauraa.
Amis, amis, amis
Lyhyt mies, joka on käynyt pelkän amiksen. Taso parisuhdemarkkinoilla 0
Taas Tradenomi kuvittelee keskustelevansa jonkun joskus jossain tapaamansa miehen kanssa, vaikka palsta on täynnä porukkaa :D:D
Ja tietty alkaa solvata kuvitteellisen henkilön pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat ne vasta palkkakuopassa on. Tää yhteiskunta ei pyöri edes puolta päivää ilman siivoajia, anteeksi, laitoshuoltajia. Missä näkyy alan arvostus? Ovat esim sairaaloissa vähintään yhtä tärkeitä kuin lääkärit ja sairaanhoitajat, mutta palkka on vain murusia noiden muiden palkoista.
Siksi suolle, sinä luuttuat lattiaa, lääkäri tekee aivoleikkausta.
Sinunko työsi yhtä vaativaa?Se lääkäri ei pääse tekemään sitä aivoleikkausta ilman, että ammattinsa taitava laitoshuoltaja on ensin siivonnut sille paikan, jossa suorittaa se leikkaus. Sairaalat pysähtyisi puolessa vuorokaudessa, jos ei olis laitoshuoltajia. Ihmiset kuolisi jonoihin, kun ei olis puhtaita paikkoja missä hoitaa.
Jos kuvitteellisesti kaikki laitoshuoltajat vaan taikaiskusta katoaisi, niin tuskin jäätäisiin sormi suussa ihmettelemään että mitäs nyt. Sitten vaan olisi palkattava pikapikaa väkeä tilalle. Siivoaisivat sillä tavalla kuin osaavat, ja hommat jatkuisi. Varmaan heitä sitten työn ohessa lisäkoulutettaisiin streriilien tilojen siivoamiseen oikeaoppisesti. Tilannehan on ihan kuvitteellinen, mutta naurettavaa kuvitella, että hätätilanteessa tuollaisen takia leikkauksia ei tehtäisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten kouluttautumaan sairaanhoitajaksi tai sosiaalityöntekijäksi jos houkuttelee päästä tienaamaan noin suuria seteleitä, ei kukaan estä sua.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Sosionomiksi 23520 ja pääsi vain 1773
Sosionomi ja sosiaalityöntekijä on kaksi eri ammattinimikettä. Sosiaalityöntekijäksi vaaditaan joko yamk tutkinto tai sitten ihan maisteriopinnot esim. valtiotieteistä.
Sosiaalityöntekijänä voi toimia sosiaalityön maisteri tai sijaisena maisterivaiheen opiskelija. AMK -porukka ei voi koskaan olla sossuna.
Amk porukkaa on sossuna, koska sossuista on pula.
Kun työtön on opintotuet käyttänyt niin jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin siihen pitää saada lupa työkkärin virkailijalta ja saa opiskella maksimissaan 2 vuotta työttömyyskorvauksella.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin, ei muihin.
Oli n. 10 vuotta sitten, sitten laki muuttui ja nämä sosionomit pantiin pois.
Mutta sossuksi opiskelu kestää 5 vuotta ja työttömyyskorvausta voi saada opiskeluun vain 2 vuotta ja pitää saada opiskeluun työkkärin lupa.
Suomessa ei kukaan voi itse päättää, että menen opiskelemaan paitsi jos on opintotukea jäljellä. Mutta jos olet perheellinen niin asumistukeen vaikuttaa puolison tulot.
Jos on lapsia ja opintotuki 300 niin pikkusen hankalaa kyllä opiskella.
Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot ja lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa.
Eli jos sut irtisanotaan niin ei opiskelemaan mennä niin vaan.
aika harva jaksaa keskustella itsensä kanssa. ehkä vaan tää Tradenomi ja Allu.
Vierailija kirjoitti:
Minun töissäni sh:n peruspalkka on 2450€.
Entä kokonaispalkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten kouluttautumaan sairaanhoitajaksi tai sosiaalityöntekijäksi jos houkuttelee päästä tienaamaan noin suuria seteleitä, ei kukaan estä sua.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Sosionomiksi 23520 ja pääsi vain 1773
Sosionomi ja sosiaalityöntekijä on kaksi eri ammattinimikettä. Sosiaalityöntekijäksi vaaditaan joko yamk tutkinto tai sitten ihan maisteriopinnot esim. valtiotieteistä.
Sosiaalityöntekijänä voi toimia sosiaalityön maisteri tai sijaisena maisterivaiheen opiskelija. AMK -porukka ei voi koskaan olla sossuna.
Amk porukkaa on sossuna, koska sossuista on pula.
Kun työtön on opintotuet käyttänyt niin jos opiskelee työttömyyskorvauksella niin siihen pitää saada lupa työkkärin virkailijalta ja saa opiskella maksimissaan 2 vuotta työttömyyskorvauksella.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin, ei muihin.
Oli n. 10 vuotta sitten, sitten laki muuttui ja nämä sosionomit pantiin pois.
Mutta sossuksi opiskelu kestää 5 vuotta ja työttömyyskorvausta voi saada opiskeluun vain 2 vuotta ja pitää saada opiskeluun työkkärin lupa.
Suomessa ei kukaan voi itse päättää, että menen opiskelemaan paitsi jos on opintotukea jäljellä. Mutta jos olet perheellinen niin asumistukeen vaikuttaa puolison tulot.
Jos on lapsia ja opintotuki 300 niin pikkusen hankalaa kyllä opiskella.
mies JOS kuvioissa niin helpottaa
No, ei helpota, jos mies tienaa vain 2400 brutto eli 1700 netto ja pitää maksaa vuokra ja auton kulut, kun puoliso kaupassa vuorotyössä. Ei 23.00 kulje enää linja-autoa, kun kauppa menee kiinni.
Sinä nostat sitteb opintolainaa ihan kuten muutkin ihmiset
Olen kohta 50 eikä työtön saa opintolainaa. Mulla on opintotuet käytetty.
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK - tutkinto.
Hyvä, sitten vaan töihin.
Kyllä noilla koulutuksilla töitä saa.
Ei saa, haen koko ajan töitä mutta työnantajat haluaa ammatinvaihtajan.
Ei millään pahalla, mutta vaikutat vähän uusavuttomalta.
Olen ollut tutkinnon jälkeen monta kertaa sijaisena ja palkkatuella.
Sä olet tyhmä kun luulet että kaikki virastoissa on vakituisia.
Työttömiä on myös tarhoissa palkkatuella ja 9 euroa työpäivä kulukorvauksella.
Sairaanhoitaja luulee, että hänen lastaan hoitava on vakituinen.
Ootko Tradenomi koskaan miettinyt, mistä sun vihasi sairaanhoitajia, eläkeläisiä, mökkejä, ja lyhyitä miehiä kumpuaa? Voisi olla mielenkiintosta tutkia tuota. Terapia ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellahan on palkka yli suomalaisten keskipalkan, mutta sitä ei saa kuulemma huomioida, koska osa palkasta on muodostunut lisistä. On kuulemma jotenkin epäreilua huomioida ne osaksi palkkaa, koska juuri niillä euroilla ei voi ostaa ruokaa, hankkia vaatteita tai käydä leffassa.eiku
Kuule vaikka ne eurot on ihan käypää valuuttaa, niin silti ne on aika mitätön korvaus siitä, että luopuu valtaosasta yhteisestä vapaa-ajastaan perheensä ja ystäviensä kanssa. Lisäksi säännöllinen vuorotyö on iso terveysrasite. Ei ole siis mitenkään verrannollista saada 4000e pelkästä 8-16 arkityöstä, kuin saman verran siitä, että uhraa illat, yöt, viikonloput ja juhlapyhät työlle. Euro määrä on ehkä sama, mutta se, mitä sen eteen on tehtävä, onkin jotain ihan muuta. Siksi pitää verrata sitä palkkaa, minkä saa ihan siitä 8-16 työstä. Se on reilua. Jos se summa on sama, ja molemmat työt vaativat samantasoisen koulutuksen, ja vastuu ja työn määrä on sama, niin sittenhän se on vaan reilua.
Sama on monella muullakin alalla mutta vain hoitajat kitisee raskaasta vuorotyöstä ja muka mitattomista lisistä.Kitiskää sitten kun on joulu-ja juhannusaatot peruspalkalla ja iltalisä euron kuten muilla on.
Ihan kuin kukaan enää jäisi alalle jos lisätkin vielä poistetaan. Nytkin on jo huutava pula, kun väki vähenee vähenemistään. Jokainen joka on sitä mieltä, että palkka on hyvä ja lisät turhia, voi ihan vapaasti itse hakeutua alalle. Töitä riittää kyllä. Kunhan lisät poistetaan, niin vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapset on kohta aikuisia, kun vuorolisät, ansiosidonnaiset ja kaikki leikataan.
Ei tarvitse enää kuunnella sitä, että muiden lapset pääsee ulkomaille, on kaverisynttäreitä ja vaikka mitä harrastuksia.
Lapset on kohta aikuisia. Yhdet kaverisynttärit pidetty, ei omia huoneita eivätkä ole olleet koskaan lentokoneessa.
Ja mun pitäisi mennä taas uuteen työpaikkaan opettelemaan ja kuuntelemaan muiden kahvitauko leuhkimista.
Ootko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että tekisit siellä työpaikassa hyvää työtä ja olisit ystävällinen muita kohtaan tuon katkeroituneen kyräilyn sijaan? Saattaisit saada vakipaikankin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi palkkana mainitaan aina bruttopalkka, sitä bruttoahan ei kukaan saa käteen.
Koska netto riippuu paljon siitä, miten kullakin on vähennyksiä käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia vuorotyötä joka viikko ja vuorolisät on tuossa mukana. Työtunteja ei saa enempää.
Ei vaadita koulutusta. Työtunteja n. 25% vähemmän. Vastuu paljon pienempi kuin esim erikoissairaanhoidon sairaanhoitajalla.
Lisineen saan nettona 1900-2300€/kk. Kun ottaa huomioon sen, että teet 25% vähemmän työtunteja niin siihen suhteutettuna palkkani on about;
1450-1750€/kk. Eli ero meidän palkassa on aika minimaalinen, vaikka minulta vaaditaan koulutus, ja lisäksi osaston sisällä 2v perehtymistä (tehovalvonta). Verotus tasaa aika paljon:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Mitä teit jouluaattona tai tulevana juhannusaattona, montako päivää olit vapaana pääsiäisenä?
Käytkö joka tiistai-ilta jumpassa, lähdetkö kavereiden kanssa kaljalle töiden jälkeen perjantaina sopimatta 7vk etukäteen, pääsetkö joka vuosi lapsesi kevätjuhlaan? Olen tehnyt hoitajan töitä 20v, yhdetkään juhlapyhät ei ole ollut kokonaan vapaita, jos ei ole sattunut saamaan niiden ympärille lomaa, 2x 20v aikana näin on tapahtunut.
Noista kaikista, joihin minä vastaan, olin töissä, en pääse, tulee se korvaus, joilla palkka nousee yli tuon 2400€, joka on myös minun peruspalkkani.Kuvailit juuri minun elämää. Palkka 2100€ Prisman kassana
Vaadittava koulutus kassalle on mikä?
Monella myyjällä kaupassa on tradenomin amk-tutkinto.
Se ei kuitenkaan ole lakisääteinen koulutusvaatimus kassalle. Kassatoiminnot oppii kuka tahansa vartin perehdytyksen jälkeen. Sitten nämä pienipalkkaiset kouluttamattomat itkee, kun koulutettu ihminen saa enemmän palkkaa. Jösses.
Tradenomeja on työttöminä pilvin pimein. Tradenomeja on palkkatuella valtion virastoissa töissä.
https://www.suomi.fi/palvelut/tyollisyysmaararaha-valtion-virastolle-ta…
Valtion virastossa saa olla vuoden palkkatuella. Asiakaspalvelu englanniksi ja suomeksi.
Mutta Rouva Tradenomi ei niinku tykkää vastata puhelimeen..
Ei niihin puheluihin mitkä kuuluisi vakituisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat ne vasta palkkakuopassa on. Tää yhteiskunta ei pyöri edes puolta päivää ilman siivoajia, anteeksi, laitoshuoltajia. Missä näkyy alan arvostus? Ovat esim sairaaloissa vähintään yhtä tärkeitä kuin lääkärit ja sairaanhoitajat, mutta palkka on vain murusia noiden muiden palkoista.
Sinunko työsi yhtä vaativaa?Se lääkäri ei pääse tekemään sitä aivoleikkausta ilman, että ammattinsa taitava laitoshuoltaja on ensin siivonnut sille paikan, jossa suorittaa se leikkaus. Sairaalat pysähtyisi puolessa vuorokaudessa, jos ei olis laitoshuoltajia. Ihmiset kuolisi jonoihin, kun ei olis puhtaita paikkoja missä hoitaa.
Sen perusteella laitsarin työ on yhtä tärkeää ja kuin kirurgi. Työ, ja palkan pitäisi olla sama? Eiköhän kuule hätätilanteessa ihanse kirurgi itse ja hoitohenkilökunta osaisi hoitaa ne siivoustyöt. Heitä ei vaan ole palkattu siihen, vaan ihan eri tehtäviin. Toisin päin ei kuitenkaan onnistuisi. Laitoshuoltaja ei osaisi hoitaa sen potilaan anestesiaa ja leikkausta.
Tietenkään palkkojen ei tulisi olla sama! Mitä sä selität?
Pointti lienee se, että noita kaikkia työntekijöitä ja heidän työtään tulisi arvostaa. Kaikkia heitä tarvitaan, jotta kaikki sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Mitä teit jouluaattona tai tulevana juhannusaattona, montako päivää olit vapaana pääsiäisenä?
Käytkö joka tiistai-ilta jumpassa, lähdetkö kavereiden kanssa kaljalle töiden jälkeen perjantaina sopimatta 7vk etukäteen, pääsetkö joka vuosi lapsesi kevätjuhlaan? Olen tehnyt hoitajan töitä 20v, yhdetkään juhlapyhät ei ole ollut kokonaan vapaita, jos ei ole sattunut saamaan niiden ympärille lomaa, 2x 20v aikana näin on tapahtunut.
Noista kaikista, joihin minä vastaan, olin töissä, en pääse, tulee se korvaus, joilla palkka nousee yli tuon 2400€, joka on myös minun peruspalkkani.Kuvailit juuri minun elämää. Palkka 2100€ Prisman kassana
Se ei kuitenkaan ole lakisääteinen koulutusvaatimus kassalle. Kassatoiminnot oppii kuka tahansa vartin perehdytyksen jälkeen. Sitten nämä pienipalkkaiset kouluttamattomat itkee, kun koulutettu ihminen saa enemmän palkkaa. Jösses.
Tradenomeja on työttöminä pilvin pimein. Tradenomeja on palkkatuella valtion virastoissa töissä.
Valtion virastossa saa olla vuoden palkkatuella. Asiakaspalvelu englanniksi ja suomeksi.
Ei niihin puheluihin mitkä kuuluisi vakituisille.
Vakituiselle on helpompaa vaikka etätöissä laittaa uloskirjautunut. Saa tehdä omia töitä rauhassa, ei tarvitse kuunnella asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Osastonhoitaja, palkka 3100€. Ei mahdollisuutta vuorotyölisiin. Työkokemusta 17-vuotta.
Miten ihmeessä pärjäät? T: laitoshuoltaja, jonka palkka noin puolet tuosta...
Niin, olen kuitenkin istunut siellä koulunpenkille, jotta saisin parempaa palkkaa. Jos olisin valinnut viisaammin, olisi niillä kouluvuosina voinut opiskella jotain toista alaa ja tienaisi paljon, paljon enemmän.( Tai vaihtoehtoisesti, työskennellä opintojen sijaan 8,5 vuotta ja tienata sillä välin edes sitä laitoshuoltajan palkkaa)
Käydyt ammatiiliset opinnot:
Lähihoitaja 2,5 vuotta
Terveydenhoitaja 4-vuotta
Ylempi AMK-tutkinto 2-vuotta.Yhteensä siis 8,5- vuotta hoitoalan opintoja, lisäksi kursseja, olen mm diabeteshoitaja, seksuaalineuvoja ja suorittanut myös lähi-esimiehen ammattitutkinto.
Opintoihin nähden pidän palkkaani pienenä.
Mistä tiedät tämän siivoojan tutkinnot?
Olen eri, mutta jos tuolla siivoojalla olisi saman verran koulutustaustaa, niin voi sitten vaan kysyä miksi hän työskentelee siivoojana.
Koska nykyään edes maisterit ei pääse koulutustaan vastaavaan työhön ja jotkut heistä haluavat tehdä edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Osastonhoitaja, palkka 3100€. Ei mahdollisuutta vuorotyölisiin. Työkokemusta 17-vuotta.
Miten ihmeessä pärjäät? T: laitoshuoltaja, jonka palkka noin puolet tuosta...
Miksi valitsit matalapalkkaisen alan?
T: toimitilahuoltaja, joka tulee palkallaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämän palstan tradenomi ei halua edes töihin, vaan loikoilla kotona ja neuloa. ei sillä, ei hän töitäkään saa, paitsi tuettuja. aikansa hän käyttää täällä eläkeläisten, hoitajien jne haukkumiseen, hoitokotimaksuilla pelotteluun ja spammaamiseen.
Vuorotteluvapaa sijaisuus ei ole palkkatukityö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunko työsi yhtä vaativaa?No voihan ne leikkaussalit toki jättää siivoamattakin.
Ne voi siivota ihan kuka vaan. Työkkäristä vaan korvaaja tilalle. Kirurgia ei sitten ihan niin helposti korvatakaan.
EI muuten voi. Tuollaista siivousta varten pitää kouluttautua nykyään.
Joo, no nykyään ei varmaan sellaista työtä olekaan, johon ei jonkinlaista koulutusta vaadita. Pointti oli se, että oikeasti jokainen osaa kyllä siivota ilman sitä koulutustakin. Potilaat ei jäisi sen vuoksi leikkaamatta. Ei kai nyt kukaan tosissaan väitä, että siivojan ja kirurgin työ olisi samanarvoista?
En kyllä haluaisi potilaan paikalle leikkaussaliin, jonka on siistinyt joku ihan vain kadulta napattu oman elämänsä Auri Kananen.