Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liityn koulupsykologityön joukkopakolaisiin

Vierailija
08.06.2023 |

Lehdissä on jo pitkän aikaa valiteltu sitä, kuinka koulupsykologeja puuttuu valtavasti. Pulaa on aina ollut pikkupaikkakunnilla, mutta nykyään isoihin kasvukeskuksiinkaan ei ole tulijoita. Esim. Vantaalla puuttui ainakin jokin aika sitten jopa puolet tarvittavista koulupsykologeista. Kovasti valitellaan, mutta asialle ei sitten kuitenkaan lopulta ole tehty yhtään mitään, esim. palkankorotuksista ei ole puhettakaan.

Tein itse koulupsykologin työtä useamman vuoden ajan, mutta tämä lukuvuosi jäi viimeiseksi. Työmäärä on räjähtänyt käsiin koronan jälkeen, jatkohoidot eivät vedä. Työtä on helposti triplasti verrattuna siihen kuin aloitin, mutta palkka on noussut tasan joidenkin muutaman prosentin yleiskorotusten verran. Kunta tai nykyään hyvinvointialue ei ole ollut halukas nostamaan palkkaa edes muutamalla satasella (palkka nyt noin 3650 € /kk), mikä lisäisi sekin jo työn vetovoimaa. Samaan aikaan kuitenkin maksetaan ostopalveluina tuotettavasta työstä (esim. psykologin tutkimukset kouluilla, joilla ei ole ollut palvelua yli vuoteen) helposti 7500€ kuukaudessa. Hyvinvointialueelle siirtyminen oli sitten se viimeinen niitti. Ennen esim. sain syödä koululla verotusarvolla, jolloin ateria maksoi suunnilleen 2 euroa. Nyt siitä samasta sapuskasta pitäisi maksaa yli 7€ aterialipuilla. Puhumattakaan wilma-oikeuksien menetyksestä. Burn out oli sitten viimeinen niitti, ja kesäloman jälkeen aloitan pienemmällä paikkakunnalla rauhallisemmassa hommassa ja 300 euroa paremmalla palkalla.

Kouluni puolesta harmittaa, ja oikeastaan hiukan kuumottaa kertoa rehtorille, etten palaa enää lomalta. Ei ole mitään takuita, että seuraajaa saadaan moneen kuukauteen. Ja tietysti monikin lapsi ja nuori jää kaipaamaan tuttua ihmistä, ja pahimmassa tapauksessa heidän käynteihinsä tulee pitkä tauko.

Toivottavasti jossain kohtaa tällekin asialle tehtäisiin jotain muuta kuin käsien levittelyä ja harmittelua.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelisin, että osaa nuorten ja aikuisten pahasta olosta selittää merkitysten puute; tavallaan tämä on tietysti psykologiassakin tunnistettu, mutta psykologia ja kliininen puhe ei tuo ihmisille merkityksiä. Yksi tärkeimmistä asioista ymmärtää on, että elämä on kärsimystä; jokainen vanhenee joka hetki, ihmiset eivät saa samoja lähtökohtia elämään, naiset ovat syntyjään paljon hermostuneempia kuin miehet ja miehet saavat seksiä ehkä kerran vuodessa, jos eivät ole miesmalleja.

Ilman syvempää maailmankatsomuksellista järjestelmää ihmiset jäävät tavoittelemaan lyhytaikaista nautintoa ja pelkäämään kärsimystä, joka on elämän keskeisin osa. 

Olen itse ollut auttamisalan työssä useamman vuoden ja tutustunut lähes kaikkiin kuviteltaviin työmuotoihin kirkon työstä psykologiaan. Henkilökohtaisen kasvun myötä olen joskus alkanut epäillä kykyäni samaistua asiakkaisiin ja olen myös lukenut, että ulkomailla 80% psykologian opiskelijoista on itse mielenterveystaustaisia. Nykyään iso osa myös naisia. Samalla internetin myötä on syntynyt vastakulttuuria ja vanhojen viisauksien löytämistä uudelleen ja esimerkiksi Andrew Tate on pelastanut useita miehiä onnettomalta elämältä ja itsemurhalta. Olen todennut omassa elämässä, että maskuliinisuus on vähän yksinkertaistaen avain jaksamiseen; ihmisen perusongelmat eivät poistu, vaan niitä tulee lisää, mutta vahvemmaksi tuleminen eri tavoilla auttaa pärjäämään. Ihmisen ahdistuksen taso on esim.tutkimusten mukaan yhteydessä puristusvoimaan; mitä vähemmän voimaa, sitä enemmän ahdistaa.

Psykologia on tavallaan sekoitus aikaa ennen uskonnonvapautta, jolloin puhuttiin sielusta ja nykyaikaa, jolloin aivot ovat sielu. Psykologian nimi tulee kreikkalaisesta sanasta, jossa on uskonnollinen vilahde eli etymologisesti psykologian nimi viittaa sieluun, vaikka suurin osa psykologeista ei ole uskonnollisia. On siis tavallaan paradoksaalista, että materialistinen psykologia puhuu silti erikseen "mielestä", joka on nykyajan vastine "sielulle" ja tämä mieli-sielu on erotettu kehosta. Tämä samalla siirtää valtaa psykotieteille, koska näin ollen esimerkiksi liikunta-alan ja ravinnon ammattilaisten tärkeä rooli terveydessä voidaan sulkea mielenterveyden ulkopuolelle, vaikka vartalon esteettisyys ja voimakkuus on yksi keskeisiä mielenterveyden tekijöitä eli terveystekijöitä. Kaikki on tavallaan mielenterveyttä, koska kaikki tuntuu aivoissa, vaikka olisi avomurtuma jalassa. 

Maksuttomissa työharjoitteluissa olen vastannut esimerkiksi itsemurhapuheluihin vain sekuntien ja enintään minuuttien viiveellä ja lähihoitajan palkan saaminen tuosta olisi tuntunut ihan ruhtinaalliselta luksukselta, koska tuo ei rasittanut minua erityisen paljon; työssä ei ole mitään fyysistä riskiä toisin kuin opettajilla. Mutta kuten todettua, psykotieteisiin ja auttamiseen hakeutuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole henkisesti ja fyysisesti vahvoja; vahvat ihmiset menevät opiskelemaan vaikka kauppatieteitä ja tuottavat mielenterveyttä ympärilleen olemalla maskuliinisena roolimallina ja tällä tavalla syntyy vääristynyt kuva auttamistyöstä jotenkin erityisen raskaana, koska siellä on auttamassa fyysisesti heikkoja, koulussa hyvin pärjääviä traumatisoituneita ihmisiä. 

O.o

Vierailija
102/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelisin, että osaa nuorten ja aikuisten pahasta olosta selittää merkitysten puute; tavallaan tämä on tietysti psykologiassakin tunnistettu, mutta psykologia ja kliininen puhe ei tuo ihmisille merkityksiä. Yksi tärkeimmistä asioista ymmärtää on, että elämä on kärsimystä; jokainen vanhenee joka hetki, ihmiset eivät saa samoja lähtökohtia elämään, naiset ovat syntyjään paljon hermostuneempia kuin miehet ja miehet saavat seksiä ehkä kerran vuodessa, jos eivät ole miesmalleja.

Ilman syvempää maailmankatsomuksellista järjestelmää ihmiset jäävät tavoittelemaan lyhytaikaista nautintoa ja pelkäämään kärsimystä, joka on elämän keskeisin osa. 

Olen itse ollut auttamisalan työssä useamman vuoden ja tutustunut lähes kaikkiin kuviteltaviin työmuotoihin kirkon työstä psykologiaan. Henkilökohtaisen kasvun myötä olen joskus alkanut epäillä kykyäni samaistua asiakkaisiin ja olen myös lukenut, että ulkomailla 80% psykologian opiskelijoista on itse mielenterveystaustaisia. Nykyään iso osa myös naisia. Samalla internetin myötä on syntynyt vastakulttuuria ja vanhojen viisauksien löytämistä uudelleen ja esimerkiksi Andrew Tate on pelastanut useita miehiä onnettomalta elämältä ja itsemurhalta. Olen todennut omassa elämässä, että maskuliinisuus on vähän yksinkertaistaen avain jaksamiseen; ihmisen perusongelmat eivät poistu, vaan niitä tulee lisää, mutta vahvemmaksi tuleminen eri tavoilla auttaa pärjäämään. Ihmisen ahdistuksen taso on esim.tutkimusten mukaan yhteydessä puristusvoimaan; mitä vähemmän voimaa, sitä enemmän ahdistaa.

Psykologia on tavallaan sekoitus aikaa ennen uskonnonvapautta, jolloin puhuttiin sielusta ja nykyaikaa, jolloin aivot ovat sielu. Psykologian nimi tulee kreikkalaisesta sanasta, jossa on uskonnollinen vilahde eli etymologisesti psykologian nimi viittaa sieluun, vaikka suurin osa psykologeista ei ole uskonnollisia. On siis tavallaan paradoksaalista, että materialistinen psykologia puhuu silti erikseen "mielestä", joka on nykyajan vastine "sielulle" ja tämä mieli-sielu on erotettu kehosta. Tämä samalla siirtää valtaa psykotieteille, koska näin ollen esimerkiksi liikunta-alan ja ravinnon ammattilaisten tärkeä rooli terveydessä voidaan sulkea mielenterveyden ulkopuolelle, vaikka vartalon esteettisyys ja voimakkuus on yksi keskeisiä mielenterveyden tekijöitä eli terveystekijöitä. Kaikki on tavallaan mielenterveyttä, koska kaikki tuntuu aivoissa, vaikka olisi avomurtuma jalassa. 

Maksuttomissa työharjoitteluissa olen vastannut esimerkiksi itsemurhapuheluihin vain sekuntien ja enintään minuuttien viiveellä ja lähihoitajan palkan saaminen tuosta olisi tuntunut ihan ruhtinaalliselta luksukselta, koska tuo ei rasittanut minua erityisen paljon; työssä ei ole mitään fyysistä riskiä toisin kuin opettajilla. Mutta kuten todettua, psykotieteisiin ja auttamiseen hakeutuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole henkisesti ja fyysisesti vahvoja; vahvat ihmiset menevät opiskelemaan vaikka kauppatieteitä ja tuottavat mielenterveyttä ympärilleen olemalla maskuliinisena roolimallina ja tällä tavalla syntyy vääristynyt kuva auttamistyöstä jotenkin erityisen raskaana, koska siellä on auttamassa fyysisesti heikkoja, koulussa hyvin pärjääviä traumatisoituneita ihmisiä. 

Andrew Taten mainitseminen mielenterveyden edistäjänä tiivistää hyvin tämän sepustuksen uskottavuuden.

T. Psykologi, jonka toinen tutkinto on KTM ja joka näin ollen uhkuu maskuliinista (koska misogynia kertoo, että feminiininen on huonoa) mielenterveyttä 🙃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologihullu löysi näköjään tähänkin keskusteluun.

Vierailija
104/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologipulalle ei haluta tehdä mitään, mutta lääkäreitä voidaan yrittää houkutella töihin roimilla palkankorotuksilla. Psykologien puutetta sen sijaan yritetään paikata mm. palkkaamalla erilaisia koulutsemppareita tai kouluttamalla sairaanhoitajia uusien menetelmien käyttöön. Mitenkään väheksymättä näitä, niille on kyllä paikkansa. Mutta samalla tavalla kuin lääkärityötä ei voi paikata jollain muulla ammattiryhmällä ei myöskään voida ajatella, että psykologin puuttumisen voi korvata jollain vippaskonsteilla.

Tai sitten kehitys kehittyy ja psykologit, kuten kaikki ammattilaiset nostavat omaa häntäänsä argumentoimalla miten korvaamattomia he ovat. Hyötyjinä eivät ole asiakkaat, vaan ammattikunta. Tästä tulee mieleen se miten Talentiassa tai muussa tämmöisessä kirjoitettiin siitä, miten koulukuraattorilla, joka kohtaa käytännössä samat oppilaat kuin koulupsykologi, pitäisi olla maisterin tutkinto ja isoja sanoja heiteltiin ilmoille, mutta perustelut puuttuivat. Toisella asteella ja 3. asteella oppilaitospastorit keskustelevat myös samoista asioista kuin psykologitkin samojen ihmisten kanssa. 

Psykologian tutkinnossa pintaraapaistiin montaa asiaa ja pari paksua kirjaa lukemalla saattaisi tavis mennä heittämällä ohi tiedoissa kouluun liittyvissä asioissa. Toki sama pätee teologiaan ja sosiaalityöhön; elämää nähnyt tavis, joka lukisi pari täsmäteosta voisi mennä ohi kuraattorista ja oppilaitospastorista, koska nämäkään tutkinnot eivät valmista ihmistä kouluun ja nuorison pariin, vaan toinen tulkitsemaan kristinuskoa ja toinen tekemään päätöksiä sosiaalihuollon roolissa. 

Kun katsoo vaikka tätä kandin rakennetta, niin eipä siellä näy yhtään kurssia vaikka koulukiusaamisesta; lasten ja aikuisten kriiseille on yhteinen 3-5op. Transtuubaa on 5op. 

https://opinto-opas.jyu.fi/2022/fi/opintojakso/psya1903/

Yliopistot keksittiin keskiajalla ja niiden on ollut tarkoitus valmistaa ihmisiä tutkijoiksi. Nyt eletään kuitenkin jo vuotta 2023 ja pitäisi ehkä siirtyä osaamisperusteisuuteen ja joustaviin pätevöitymiseen varsinaisiin tehtäviin tämän haulikkomenetelmän sijaan, jossa yritetään lavealla räiskäyksellä osua ainakin vähän kohteeseen. Olen itse käynyt yli 1000op ja olisin valmis sanomaan, että suurin osa opinnoistani on ollut turhaa. 

Vai onko järkeä systeemissä, jossa opiskellaan 90% tuubaa ja sitten on se 10%, joka löytyy tietona netistä, mutta puhevaltaa ei saa muuten kuin pääsemällä sisään yliopistoon ja gradun kautta tittelin saamalla? Eli pitää tehdä vuosien työ, jotta saa kuukauden tiedot, jotka sinulla internet-aikana on jo muutenkin, mutta ei lupaa käyttää niitä. 

Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden käsittely on koulupsykologin työn kannalta hyvin olennaista. Nämä nuoret ovat huomattavasti yliedustettuina koulupsykologin asiakkaissa, koska saavat ympäristöltä kuraa niskaan ja erilaisuuden kokemus itsessään ahdistaa.

Ap

Vierailija
105/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
106/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kun yhtyä ajatuksiin. Työolot ja palkkaus kuntoon. Mitenkähän elokuun sitova mitoitus tulee näyttäytymään, eipä siihenkään pitkä aika ole.

Vierailija
107/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi kirjoitti:

Ei voi kun yhtyä ajatuksiin. Työolot ja palkkaus kuntoon. Mitenkähän elokuun sitova mitoitus tulee näyttäytymään, eipä siihenkään pitkä aika ole.

Ainakin omalla hva:llani on huomioitu mitoitukset elokuusta alkaen. Sinänsä tuo ei muuta mitään, kun lähes puolet koulupsykologeista puuttuu nytkin.

Tässä nyt odotellaan sitä, milloin työnantaja ihan oikeasti tajuaa, että nykyisillä ehdoilla ei työntekijöitä löydy.

Olen itse ollut pitkään koulupsykologina ja toivon, että ihan kaikki eivät luovuta julkisen puolen suhteen. Toisaalta onhan se hyvä näyttää työnantajalle, että etuja pitää parantaa, tai kaikki lähtevät. Uskon kuitenkin, että pystymme tekemään tästä työstä kivaa. Ei ehkä hyväpalkkaista tai helppoa, mutta monella tavalla mukavaa. Moneen asiaan tämä uusi valtava tiimimme voi vaikuttaa. Ei meitä voi pomputtaa ja vaatia aina vaan lisää, kyllä meilläkin on työnkuvan suhteen vaatimuksia.

Tänäänkin oli aivan mahtava päivä kollegojen kanssa. Naurua ja uskoa tulevaan riitti.

Oikeastaan hyvä tasapaino tässä. Hvalle jääneet kehittävät uutta koulupsykologim työtä ja pois lähteneet antavat sanallemme painoarvoa. Ei me vaan uhkailla, vaan jos homma ei toimi, niin porukka lähtee pois. Alkaa vähän arvostus kouluillakin kasvaa, kuin maailman 8. ihme, eli koulupsykologi purjehtii paikalle.

Vierailija
108/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tätähän enemmistö suomalaisista on halunnut äänestäessään oikeistopuolueita joka hiton kerta.

Vierailija
109/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin vaikeaa päästä opiskelemaan ja varsinkin kun et ole ensikertalainen. 

Vierailija
110/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, ei ihme, että juokisella on talousvaikeuksia, kun lakisääteisten palveluiden tuottaniseen menee tähtitieteellisiä summia. Todellista hölmölän touhua.

Vierailija
111/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus kettuilla, mutta itse mietin aloitustasi lukiessani, että onpa sinulla ollut hyvät työolosuhteet ja palkka.

T: samojen asioiden kanssa työskentelevä/lastensuojelu

Vierailija
112/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minuakin psykologina harmittanut, että esim. kotitalouden ope saa parempaa palkkaa ja vielä pitkillä lomilla. Kumpihan on vaativampaa työtä? Mutta siirryinkin sitten yksityiselle...

No kyllä se on se kotsan ope, joka tekee vaativampaa työtä. Ottaa vastaan kaiken pariltakymmeneltä oppilaalta, reagoi kaikkeen ja hoitaa kaiken. Toteuttaa kaiken, mitä psykologit suunnittelee. Psykologit ne kohtaa yhden oppilaan kerrallaan vslmiiden kaavakkeiden ja lomakkeiden kanssa. Psykologin työ voi olla tylsää ja sitä voi olla paljon, mutta vaativaa se ei ole. Siisti sisätyö, jossa keskustellaan.

Vierailija
113/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minuakin psykologina harmittanut, että esim. kotitalouden ope saa parempaa palkkaa ja vielä pitkillä lomilla. Kumpihan on vaativampaa työtä? Mutta siirryinkin sitten yksityiselle...

No kyllä se on se kotsan ope, joka tekee vaativampaa työtä. Ottaa vastaan kaiken pariltakymmeneltä oppilaalta, reagoi kaikkeen ja hoitaa kaiken. Toteuttaa kaiken, mitä psykologit suunnittelee. Psykologit ne kohtaa yhden oppilaan kerrallaan vslmiiden kaavakkeiden ja lomakkeiden kanssa. Psykologin työ voi olla tylsää ja sitä voi olla paljon, mutta vaativaa se ei ole. Siisti sisätyö, jossa keskustellaan.

Ryhmänhallinta varmasti on kuormittavaa, ei siinä. Ja opettajat ovat väsyneitä. Mutta ei se kyllä tekee psykologin työstä yhtään vähemmän kuormittavaa. Oppilaita on (yleensä) yksi kerrallaan, mutta tapaamiset ovat intensiivisiä ja vaativat paljon. Ei siellä hörpitä teetä samalla kun oppilas auttaa itseään täyttämällä kasan lomakkeita lähteäkseen sen jälkeen piinaamaan kotsanopeaan seuraavalla tunnilla.

Huvittaa tuo tässäkin keskustelussa monessa kommentissa toistunut "siisti sisätyö". Ikään kuin työ ei voisi olla kuormittavaa, ellei sitä tehdä hikikarpalot valuen ja mutaisena.

Ap

Vierailija
114/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman mittakaavassa jo nyt poikkeuksellisen paljon psykologeja, ja uusia valmistuu enemmän kuin vanhoja jää eläkkeelle. Vaikka koulutusmääriä lisättäisiin, eivät ne uudetkaan psykologit halua tähän hommaan näillä ehdoilla. Työoloja ja palkkaa pitää muuttaa, jotta koulupsykologin työ (tai muu julkisen puolen työ) alkaisi vetää puoleensa. Tyhmähän se on, joka ei vaihtaisi kevyempään hommaan isommalla palkalla.

Ap

Vierailija
115/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman mittakaavassa jo nyt poikkeuksellisen paljon psykologeja, ja uusia valmistuu enemmän kuin vanhoja jää eläkkeelle. Vaikka koulutusmääriä lisättäisiin, eivät ne uudetkaan psykologit halua tähän hommaan näillä ehdoilla. Työoloja ja palkkaa pitää muuttaa, jotta koulupsykologin työ (tai muu julkisen puolen työ) alkaisi vetää puoleensa. Tyhmähän se on, joka ei vaihtaisi kevyempään hommaan isommalla palkalla.

Ap

Itsekkäät vaihtaa.

Vierailija
116/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itsekkäät vaihtaa.

Olen ihan mieluusti tässä suhteessa itsekäs. Ei kukaan huolehdi puolestani eduistani työelämässä, ihan itse täytyy olla itsensä puolella. En elä työtäni, vaan itseäni varten.

Ap (joka kuulee yksityisen puolen seireenilaulun korvissaan luultavasti lähivuosina)

Vierailija
117/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itsekkäät vaihtaa.

Olen ihan mieluusti tässä suhteessa itsekäs. Ei kukaan huolehdi puolestani eduistani työelämässä, ihan itse täytyy olla itsensä puolella. En elä työtäni, vaan itseäni varten.

Ap (joka kuulee yksityisen puolen seireenilaulun korvissaan luultavasti lähivuosina)

Tietenkin jokaisen kuuluu ajatella omaa itseään ja omaa elämäänsä. Ei kenellekään voi sanoa, että sinun pitää uhrata mielenterveytesi ja rahasi, jotta voit kutsumusammattina palvella koulupsykologina.

Olen itse johtava psykologi, koulupsykologien pomo. Tarkoitus on, että työ on niin mielekästä, että sen voi hyvillä mielin valita, jos haluaa turvallisen työpaikan. Palkka ja muut edut eivät ole niin hyvät kuin yksityisellä, mutta kilpaillaan me sitten muilla avuilla. Vaikka kollegiaalisella tuella ja järjevällä työtahdilla.

Vierailija
118/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan mutta työ ei ole tällä hetkellä järkevää työtahtia nähnytkään vaan se on nimenomaan se kaikkein suurin ongelma.

Ap

Itsekkäät vaihtaa.

Tietenkin jokaisen kuuluu ajatella omaa itseään ja omaa elämäänsä. Ei kenellekään voi sanoa, että sinun pitää uhrata mielenterveytesi ja rahasi, jotta voit kutsumusammattina palvella koulupsykologina.

Olen itse johtava psykologi, koulupsykologien pomo. Tarkoitus on, että työ on niin mielekästä, että sen voi hyvillä mielin valita, jos haluaa turvallisen työpaikan. Palkka ja muut edut eivät ole niin hyvät kuin yksityisellä, mutta kilpaillaan me sitten muilla avuilla. Vaikka kollegiaalisella tuella ja järjevällä työtahdilla.

Vierailija
119/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itsekkäät vaihtaa.

Onko jossain koulupsykologeilla järkevä työtahti?

Vierailija
120/160 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itsekkäät vaihtaa.

Onko jossain koulupsykologeilla järkevä työtahti?

Mun tiimissä. Kolme asiakasta tai kokousta tms. päivässä. Muu aika kirjaamiseen, viesteihin, suunnitteluun, pisteytyämiseen jne. Yks etätyöpäivä viikossa ilman asikkaita.