Liityn koulupsykologityön joukkopakolaisiin
Lehdissä on jo pitkän aikaa valiteltu sitä, kuinka koulupsykologeja puuttuu valtavasti. Pulaa on aina ollut pikkupaikkakunnilla, mutta nykyään isoihin kasvukeskuksiinkaan ei ole tulijoita. Esim. Vantaalla puuttui ainakin jokin aika sitten jopa puolet tarvittavista koulupsykologeista. Kovasti valitellaan, mutta asialle ei sitten kuitenkaan lopulta ole tehty yhtään mitään, esim. palkankorotuksista ei ole puhettakaan.
Tein itse koulupsykologin työtä useamman vuoden ajan, mutta tämä lukuvuosi jäi viimeiseksi. Työmäärä on räjähtänyt käsiin koronan jälkeen, jatkohoidot eivät vedä. Työtä on helposti triplasti verrattuna siihen kuin aloitin, mutta palkka on noussut tasan joidenkin muutaman prosentin yleiskorotusten verran. Kunta tai nykyään hyvinvointialue ei ole ollut halukas nostamaan palkkaa edes muutamalla satasella (palkka nyt noin 3650 € /kk), mikä lisäisi sekin jo työn vetovoimaa. Samaan aikaan kuitenkin maksetaan ostopalveluina tuotettavasta työstä (esim. psykologin tutkimukset kouluilla, joilla ei ole ollut palvelua yli vuoteen) helposti 7500€ kuukaudessa. Hyvinvointialueelle siirtyminen oli sitten se viimeinen niitti. Ennen esim. sain syödä koululla verotusarvolla, jolloin ateria maksoi suunnilleen 2 euroa. Nyt siitä samasta sapuskasta pitäisi maksaa yli 7€ aterialipuilla. Puhumattakaan wilma-oikeuksien menetyksestä. Burn out oli sitten viimeinen niitti, ja kesäloman jälkeen aloitan pienemmällä paikkakunnalla rauhallisemmassa hommassa ja 300 euroa paremmalla palkalla.
Kouluni puolesta harmittaa, ja oikeastaan hiukan kuumottaa kertoa rehtorille, etten palaa enää lomalta. Ei ole mitään takuita, että seuraajaa saadaan moneen kuukauteen. Ja tietysti monikin lapsi ja nuori jää kaipaamaan tuttua ihmistä, ja pahimmassa tapauksessa heidän käynteihinsä tulee pitkä tauko.
Toivottavasti jossain kohtaa tällekin asialle tehtäisiin jotain muuta kuin käsien levittelyä ja harmittelua.
Kommentit (160)
Toki pitäisi miettiä sitäkin, miksi lapset ja nuoret voivat niin huonosti. Ei ole mielekästä antaa hoitaa kolmannesta ikäluokasta yksilökäynneillä, vaan pitäisi tehdä muutoksia yhteiskunnan ja nuorten arjen tasolla.
Ap
Usein pyydetään tutkimuksia mutta hoidollista työtä tarjolla aivan liian vähän. Itse en jaksaisi enää olla tutkimusautomaattina. Kyllä myös työnkuvalla on merkitystä työn mielekkyydelle. Minua turhautti aikanaan se että tutkimusten tulokset eivät kuitenkaan auttaneet riittävästi lapsia ja nuoria arjessa vaan jäivät arkistoihin pölyttymään, koska kouluilla tukitoimien järjestäminen oli hankalaa.
On se kumma ettei näille asioille mitään haluta tehdä vaikka koulupsykologien saaminen on todella vaikeaa. En yhtään ihmettele ettei sitä työtä jaksa järjissään. Järkyttävä työmäärä, kohtuuttomia vaatimuksia eri suunnista (opettajat, vanhemmat ym), usein puutteelliset työtilat, työn yksinäisyys. Koulussa kannatellaan psykiatrisen hoidon piiriin kuuluvia oppilaita ja sammutellaan tulipaloja. Ihan mahdoton yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Usein pyydetään tutkimuksia mutta hoidollista työtä tarjolla aivan liian vähän. Itse en jaksaisi enää olla tutkimusautomaattina. Kyllä myös työnkuvalla on merkitystä työn mielekkyydelle. Minua turhautti aikanaan se että tutkimusten tulokset eivät kuitenkaan auttaneet riittävästi lapsia ja nuoria arjessa vaan jäivät arkistoihin pölyttymään, koska kouluilla tukitoimien järjestäminen oli hankalaa.
Minä tekisin mieluusti enemmän tutkimuksia, mutta niille ei ole aikaa. Itselle kaikkein rankinta on yrittää hoitaa mt-ongelmia ilman hoitotiimiä. Nuoret kertovat ahdistuksesta ja mitään muutosta ei näy horisontissa. Tutkimuksilla on mukavasti alku ja loppu. Sen tunnistan itsekin, että tulokset eivät välttämättä vaikuta oppilaiden kouluarkeen. Opettaja näkee että oppiminen on vaikeaa, minä totean että oppimisvaikeuksia tosiaan on, ja siinä se. Opettaja on pettynyt kun minulla ei olekaan mitään keinoa parantaa sitä oppimisvaikeutta. Vanhempia turhauttaa kun todetuista vaikeuksista huolimatta ei saa tukea jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tuntua hyväntekeväisyydeltä tätä ketjua lukiessa nämä julkisen puolen psykologin työt.
Sitä se onkin. Terveisin entinen julkisen puolen psykologi, nyt yksityisenä tekevä. Teen maksimissaan 20 h/vko työmäärällä enemmän rahaa, mitä 40 h/vko kunnallisella puolella. Ainoa mitä kadun on se, että miksi en lähtenyt yksityiseksi aiemmin. Vinkkini ap:lle ja muille kunnallisen puolen psykologeille: lähtekää pois kunnalta ja toiminimeä tai muuta yritysmuotoa pystyyn!
Vierailija kirjoitti:
On minuakin psykologina harmittanut, että esim. kotitalouden ope saa parempaa palkkaa ja vielä pitkillä lomilla. Kumpihan on vaativampaa työtä? Mutta siirryinkin sitten yksityiselle...[/quot
Nyt kyllä puhut asiasta, josta et selvästikään tiedä mitään!! Köksänopen homma ei ole pikkuisen kokkailua muutaman oppilaan kanssa, vaan vaativaa opetusta suurten ryhmien parissa. Käy joskus seuraamassa, niin saat vähän faktaa. Ja maisterin tutkinto siihenkin vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minuakin psykologina harmittanut, että esim. kotitalouden ope saa parempaa palkkaa ja vielä pitkillä lomilla. Kumpihan on vaativampaa työtä? Mutta siirryinkin sitten yksityiselle...[/quot
Nyt kyllä puhut asiasta, josta et selvästikään tiedä mitään!! Köksänopen homma ei ole pikkuisen kokkailua muutaman oppilaan kanssa, vaan vaativaa opetusta suurten ryhmien parissa. Käy joskus seuraamassa, niin saat vähän faktaa. Ja maisterin tutkinto siihenkin vaaditaan.
Symppaan kyllä teitä molempia. Voin vaan kuvitella katastrofin kun on parikymmentä teiniä josta puolenkymmentä täysin rajattomia ja tila täynnä veitsiä, saksia ja kuumia astioita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt jankattaisi siitä, kuinka paljon voi tai ei voi tienata yksityisen tutkimuksilla. Siitä varmaan ollaan yhtä mieltä että koulupsykologina ei huimiin tienesteihin pääse
Tämä. Erikoispsykologi nyt vain otti nokkiinsa, kun matalammalla koulutuksella voi päästä hyville liksoille. Jatketaan itse aiheesta.
Miksi olisi? Maksaisitko itse 1600 psykologin tutkimuksesta?
-eriPari esimerkkiä sieltä Ivalosta ja Oulusta:
Henkilökohtainen vastaanotto tai videovastaanotto 45 min 85 €
Viiden käyntikerran paketti 400 €
Puhelinvastaanotto akuutteihin tilanteisiin 30 min 45 €Tutkimus: 450€
Tukikeskustelu: 95€
Kriisinhoito: 120€Mutta on meillä kymmeniä psykologeja, jotka ylittävät kaikki muut ja heiltä ostetaan 1600€ tutkimuksia 🤣
En aio enää osallistua jankkaukseesi. Asia on kuten sanoin, eikä minulla ole minkäänlaista syytä valehdella täällä anonyyminä. Miksi tekisin niin? Totuus on, että joillakin paikkakunnilla maksetaan huomattavasti paremmin kuin tuossa esimerkkejä annoit. En lähtisi noilla numeroilla enää tässä vaiheessa edes liikkeelle. Tutkimukset hinnoittelun korkeammin, mutta perustyöpäivästä pyydän vain 800€/8h. Siihen kuuluu keskustelut, tutkimukset jne. Mutta toisille myyn pelkkiä tutkimuksia ja en koskaan lähde tekemään edes pelkkää kognit. kartoitusta alle 800e. Kauhean vaikea uskoa, kun et itse näemmä pääse lähellekään näihin tienesteihin. Ei ollut tarkoitus mahtailla tuloillani, vaan kannustaa muitakin pyytää kunnon hintoja. Ihan käsittämätöntä tällainen, että jäädään jumiin ja hankitaan sivukaupalla. Psykologit: työnne on tärkeää, joten pyytäkää kunnon hinta! Myös viroissa olevat. Enää en toista täällä itseäni. Ei ole tarvetta vastailla tämän yhden vihaisen (lue kateellisen) erikoispsykologin syytöksiin. Kuten sanoin: asia ei todellakaan ole niin, että tämä olisi yleinen tulotaso. Mutta minun ja useamman tietämäni kollegan kohdalla näin. Hyvää jatkoa myös erikoispsykologille. Ehkä sinunkin olisi aika tarkistaa hintojasi, jos mahdollista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tuntua hyväntekeväisyydeltä tätä ketjua lukiessa nämä julkisen puolen psykologin työt.
Sitä se onkin. Terveisin entinen julkisen puolen psykologi, nyt yksityisenä tekevä. Teen maksimissaan 20 h/vko työmäärällä enemmän rahaa, mitä 40 h/vko kunnallisella puolella. Ainoa mitä kadun on se, että miksi en lähtenyt yksityiseksi aiemmin. Vinkkini ap:lle ja muille kunnallisen puolen psykologeille: lähtekää pois kunnalta ja toiminimeä tai muuta yritysmuotoa pystyyn!
Juuri näin! Tätä olen tuolle erikoispsykologille yrittänyt todistaa. Lähtekää yksityiselle, jos ja kun viroissa teille maksetaan niin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologit kiskovat nykyään helposti 10000€, kun moni on siirtynyt yksityisiksi. Johtuen Ap:n kertomasta tilanteesta
No ei kisko. Erikoispsykologit kiskoo yksityisenä ja miksi eivät kiskoisi?
Ei tarvitse olla edes erityispsykologi. Normipsykologien yksityinen palkka on nykyisin helposti 8000-12000€ välillä.
No niin, jospa nyt palautettaisiin tämä maanpinnalle. Ennen erikoistumistani laskutin yksityisyrittäjänä 120€/h ja tutkimuksista 450€/kpl. Nostin palkkaa 4000-6000€/kk. Ja tein töitä ihan sairaan paljon. Psykologi voi osallistua hyvin harvaan kilpailutukseen ja niihin mihin voi, hinnat pyörii 60-120 välillä.
Meidän täytyy asua eri puolilla Suomea. Pyydän tutkimuksista 700-1600, peruskognit. tuon 700, tunneasiat mukaanlukien 1600. 10000 on minulla minimikkpalkka. Enemmänkin saisi, mutta teen lyhempiä päiviä. T. Eri psykologi, yksityinen
Höpöhöpö.
Sehän on hyvä, että harva tällaisiin palkkoihin uskoo. Me (joita muuten on lukuisia muitakin kuin minä) saamme nauttia rauhassa niin pitkään kuin tällainen mahdollisuus jatkuu. 😊
Koita nyt ymmärtää että kukaan ei maksa psykologin tutkimuksesta 1600€. Edes päiväkirurginen operaatio ei maksa noin paljoa. Kun sä päätät leijua, tee se edes uskottavasti.
Juu, neuropsykologi tienaa osa-aikaisena yksityisesti yli 10000€/kk, mutta rakas, PsM ei niin millään.
Vai ei maksa mikään taho tutkimuksesta 1600€? Yllättyisi jos näkisit erään alueen kilpailutuslistan. Siinä tuommoinen summa on about keskiverto, mitä per tutkimus pyydetään. Eri kuin yllä keskustelleet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt jankattaisi siitä, kuinka paljon voi tai ei voi tienata yksityisen tutkimuksilla. Siitä varmaan ollaan yhtä mieltä että koulupsykologina ei huimiin tienesteihin pääse
Tämä. Erikoispsykologi nyt vain otti nokkiinsa, kun matalammalla koulutuksella voi päästä hyville liksoille. Jatketaan itse aiheesta.
-eri
En todellakaan itse maksaisi tuollaista summaa, mutta minulle maksetaan. :)
Itse ajattelisin, että osaa nuorten ja aikuisten pahasta olosta selittää merkitysten puute; tavallaan tämä on tietysti psykologiassakin tunnistettu, mutta psykologia ja kliininen puhe ei tuo ihmisille merkityksiä. Yksi tärkeimmistä asioista ymmärtää on, että elämä on kärsimystä; jokainen vanhenee joka hetki, ihmiset eivät saa samoja lähtökohtia elämään, naiset ovat syntyjään paljon hermostuneempia kuin miehet ja miehet saavat seksiä ehkä kerran vuodessa, jos eivät ole miesmalleja.
Ilman syvempää maailmankatsomuksellista järjestelmää ihmiset jäävät tavoittelemaan lyhytaikaista nautintoa ja pelkäämään kärsimystä, joka on elämän keskeisin osa.
Olen itse ollut auttamisalan työssä useamman vuoden ja tutustunut lähes kaikkiin kuviteltaviin työmuotoihin kirkon työstä psykologiaan. Henkilökohtaisen kasvun myötä olen joskus alkanut epäillä kykyäni samaistua asiakkaisiin ja olen myös lukenut, että ulkomailla 80% psykologian opiskelijoista on itse mielenterveystaustaisia. Nykyään iso osa myös naisia. Samalla internetin myötä on syntynyt vastakulttuuria ja vanhojen viisauksien löytämistä uudelleen ja esimerkiksi Andrew Tate on pelastanut useita miehiä onnettomalta elämältä ja itsemurhalta. Olen todennut omassa elämässä, että maskuliinisuus on vähän yksinkertaistaen avain jaksamiseen; ihmisen perusongelmat eivät poistu, vaan niitä tulee lisää, mutta vahvemmaksi tuleminen eri tavoilla auttaa pärjäämään. Ihmisen ahdistuksen taso on esim.tutkimusten mukaan yhteydessä puristusvoimaan; mitä vähemmän voimaa, sitä enemmän ahdistaa.
Psykologia on tavallaan sekoitus aikaa ennen uskonnonvapautta, jolloin puhuttiin sielusta ja nykyaikaa, jolloin aivot ovat sielu. Psykologian nimi tulee kreikkalaisesta sanasta, jossa on uskonnollinen vilahde eli etymologisesti psykologian nimi viittaa sieluun, vaikka suurin osa psykologeista ei ole uskonnollisia. On siis tavallaan paradoksaalista, että materialistinen psykologia puhuu silti erikseen "mielestä", joka on nykyajan vastine "sielulle" ja tämä mieli-sielu on erotettu kehosta. Tämä samalla siirtää valtaa psykotieteille, koska näin ollen esimerkiksi liikunta-alan ja ravinnon ammattilaisten tärkeä rooli terveydessä voidaan sulkea mielenterveyden ulkopuolelle, vaikka vartalon esteettisyys ja voimakkuus on yksi keskeisiä mielenterveyden tekijöitä eli terveystekijöitä. Kaikki on tavallaan mielenterveyttä, koska kaikki tuntuu aivoissa, vaikka olisi avomurtuma jalassa.
Maksuttomissa työharjoitteluissa olen vastannut esimerkiksi itsemurhapuheluihin vain sekuntien ja enintään minuuttien viiveellä ja lähihoitajan palkan saaminen tuosta olisi tuntunut ihan ruhtinaalliselta luksukselta, koska tuo ei rasittanut minua erityisen paljon; työssä ei ole mitään fyysistä riskiä toisin kuin opettajilla. Mutta kuten todettua, psykotieteisiin ja auttamiseen hakeutuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole henkisesti ja fyysisesti vahvoja; vahvat ihmiset menevät opiskelemaan vaikka kauppatieteitä ja tuottavat mielenterveyttä ympärilleen olemalla maskuliinisena roolimallina ja tällä tavalla syntyy vääristynyt kuva auttamistyöstä jotenkin erityisen raskaana, koska siellä on auttamassa fyysisesti heikkoja, koulussa hyvin pärjääviä traumatisoituneita ihmisiä.
Psykologipulalle ei haluta tehdä mitään, mutta lääkäreitä voidaan yrittää houkutella töihin roimilla palkankorotuksilla. Psykologien puutetta sen sijaan yritetään paikata mm. palkkaamalla erilaisia koulutsemppareita tai kouluttamalla sairaanhoitajia uusien menetelmien käyttöön. Mitenkään väheksymättä näitä, niille on kyllä paikkansa. Mutta samalla tavalla kuin lääkärityötä ei voi paikata jollain muulla ammattiryhmällä ei myöskään voida ajatella, että psykologin puuttumisen voi korvata jollain vippaskonsteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Tätä olen tuolle erikoispsykologille yrittänyt todistaa. Lähtekää yksityiselle, jos ja kun viroissa teille maksetaan niin huonosti.
Jep. Itse myyn työterveyden palveluita pääkaupunkiseudulla, mutta tiedän että koulupsykologipuolella on Suomessa todellakin paikkakuntia, joille psykologi voi käytännössä sanella hinnat millä tulee tekemään töitä. Toki edellyttää, että psykologi on maantieteellisesti oikealla suunnalla. Jos elämäntilanne sallisi, lähtisin itsekin pariksi vuodeksi keikkailmaan toiselle puolelle Suomea.
Itse olen aina todella iloinen niiden psykologien puolesta, jotka saavat hyvää liksaa. Se ei ole minulta pois, vaan on kaikkien meidän psykologien etu pitkällä tähtäimellä. 3600e/kk paikat saisi jäädä täyttämättä täysin.
- lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin mieluusti enemmän tutkimuksia, mutta niille ei ole aikaa. Itselle kaikkein rankinta on yrittää hoitaa mt-ongelmia ilman hoitotiimiä. Nuoret kertovat ahdistuksesta ja mitään muutosta ei näy horisontissa. Tutkimuksilla on mukavasti alku ja loppu. Sen tunnistan itsekin, että tulokset eivät välttämättä vaikuta oppilaiden kouluarkeen. Opettaja näkee että oppiminen on vaikeaa, minä totean että oppimisvaikeuksia tosiaan on, ja siinä se. Opettaja on pettynyt kun minulla ei olekaan mitään keinoa parantaa sitä oppimisvaikeutta. Vanhempia turhauttaa kun todetuista vaikeuksista huolimatta ei saa tukea jne.
Ap
Aloittelevalle psykologille se on helpompi työn sisältö testata ja kirjoittaa yhteenvetoja mutta alkaa kyllä jossain kohtaa turhauttaa.
Nim. 15 vuoden kokemus koulupsykologina
Vierailija kirjoitti:
Psykologipulalle ei haluta tehdä mitään, mutta lääkäreitä voidaan yrittää houkutella töihin roimilla palkankorotuksilla. Psykologien puutetta sen sijaan yritetään paikata mm. palkkaamalla erilaisia koulutsemppareita tai kouluttamalla sairaanhoitajia uusien menetelmien käyttöön. Mitenkään väheksymättä näitä, niille on kyllä paikkansa. Mutta samalla tavalla kuin lääkärityötä ei voi paikata jollain muulla ammattiryhmällä ei myöskään voida ajatella, että psykologin puuttumisen voi korvata jollain vippaskonsteilla.
Tai sitten kehitys kehittyy ja psykologit, kuten kaikki ammattilaiset nostavat omaa häntäänsä argumentoimalla miten korvaamattomia he ovat. Hyötyjinä eivät ole asiakkaat, vaan ammattikunta. Tästä tulee mieleen se miten Talentiassa tai muussa tämmöisessä kirjoitettiin siitä, miten koulukuraattorilla, joka kohtaa käytännössä samat oppilaat kuin koulupsykologi, pitäisi olla maisterin tutkinto ja isoja sanoja heiteltiin ilmoille, mutta perustelut puuttuivat. Toisella asteella ja 3. asteella oppilaitospastorit keskustelevat myös samoista asioista kuin psykologitkin samojen ihmisten kanssa.
Psykologian tutkinnossa pintaraapaistiin montaa asiaa ja pari paksua kirjaa lukemalla saattaisi tavis mennä heittämällä ohi tiedoissa kouluun liittyvissä asioissa. Toki sama pätee teologiaan ja sosiaalityöhön; elämää nähnyt tavis, joka lukisi pari täsmäteosta voisi mennä ohi kuraattorista ja oppilaitospastorista, koska nämäkään tutkinnot eivät valmista ihmistä kouluun ja nuorison pariin, vaan toinen tulkitsemaan kristinuskoa ja toinen tekemään päätöksiä sosiaalihuollon roolissa.
Kun katsoo vaikka tätä kandin rakennetta, niin eipä siellä näy yhtään kurssia vaikka koulukiusaamisesta; lasten ja aikuisten kriiseille on yhteinen 3-5op. Transtuubaa on 5op.
https://opinto-opas.jyu.fi/2022/fi/opintojakso/psya1903/
Yliopistot keksittiin keskiajalla ja niiden on ollut tarkoitus valmistaa ihmisiä tutkijoiksi. Nyt eletään kuitenkin jo vuotta 2023 ja pitäisi ehkä siirtyä osaamisperusteisuuteen ja joustaviin pätevöitymiseen varsinaisiin tehtäviin tämän haulikkomenetelmän sijaan, jossa yritetään lavealla räiskäyksellä osua ainakin vähän kohteeseen. Olen itse käynyt yli 1000op ja olisin valmis sanomaan, että suurin osa opinnoistani on ollut turhaa.
Vai onko järkeä systeemissä, jossa opiskellaan 90% tuubaa ja sitten on se 10%, joka löytyy tietona netistä, mutta puhevaltaa ei saa muuten kuin pääsemällä sisään yliopistoon ja gradun kautta tittelin saamalla? Eli pitää tehdä vuosien työ, jotta saa kuukauden tiedot, jotka sinulla internet-aikana on jo muutenkin, mutta ei lupaa käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriPari esimerkkiä sieltä Ivalosta ja Oulusta:
Henkilökohtainen vastaanotto tai videovastaanotto 45 min 85 €
Viiden käyntikerran paketti 400 €
Puhelinvastaanotto akuutteihin tilanteisiin 30 min 45 €Tutkimus: 450€
Tukikeskustelu: 95€
Kriisinhoito: 120€Mutta on meillä kymmeniä psykologeja, jotka ylittävät kaikki muut ja heiltä ostetaan 1600€ tutkimuksia 🤣
En aio enää osallistua jankkaukseesi. Asia on kuten sanoin, eikä minulla ole minkäänlaista syytä valehdella täällä anonyyminä. Miksi tekisin niin? Totuus on, että joillakin paikkakunnilla maksetaan huomattavasti paremmin kuin tuossa esimerkkejä annoit. En lähtisi noilla numeroilla enää tässä vaiheessa edes liikkeelle. Tutkimukset hinnoittelun korkeammin, mutta perustyöpäivästä pyydän vain 800€/8h. Siihen kuuluu keskustelut, tutkimukset jne. Mutta toisille myyn pelkkiä tutkimuksia ja en koskaan lähde tekemään edes pelkkää kognit. kartoitusta alle 800e. Kauhean vaikea uskoa, kun et itse näemmä pääse lähellekään näihin tienesteihin. Ei ollut tarkoitus mahtailla tuloillani, vaan kannustaa muitakin pyytää kunnon hintoja. Ihan käsittämätöntä tällainen, että jäädään jumiin ja hankitaan sivukaupalla. Psykologit: työnne on tärkeää, joten pyytäkää kunnon hinta! Myös viroissa olevat. Enää en toista täällä itseäni. Ei ole tarvetta vastailla tämän yhden vihaisen (lue kateellisen) erikoispsykologin syytöksiin. Kuten sanoin: asia ei todellakaan ole niin, että tämä olisi yleinen tulotaso. Mutta minun ja useamman tietämäni kollegan kohdalla näin. Hyvää jatkoa myös erikoispsykologille. Ehkä sinunkin olisi aika tarkistaa hintojasi, jos mahdollista ;)
Sä et ole psykologia nähnytkään. Tai ehkä sellainen on sun terapeuttina.
Siinä olet oikeassa että moni hinnoittelee itsensä liiankin halvaksi, mutta kukaan ei hinnoittele itseään noin pieleenkään. Psykologipula on todellinen niin ja kuukausipalkka hilataan ylös se paikka täyttääkseen, mutta ostopalveluna kukaan ei osta täysin perseelleen hinnoiteltuja palveluita.
En tiedä mitä sä tästä hyödyt, eikä kyllä kiinnostakaan. Varmasti saat trollaamisesta jotain irti.
Erikoista että sun täytyy mollata muita ja itsesi ylentää vaikka olet kaikkia muita kalliimpi ja käytetympi psykologi, nimesi löytyy verotiedoista eniten tienaavien joukosta ja olet kaikkien psykologien tiedossa varmasti uraauurtavana massikeisarina ja esimerkkinä psykologien hinnoittelusta. Luuletko ettei sua tunnettaisi hyvin laajasti, jos tollaisia hintoja laskuttaisit?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse myyn työterveyden palveluita pääkaupunkiseudulla, mutta tiedän että koulupsykologipuolella on Suomessa todellakin paikkakuntia, joille psykologi voi käytännössä sanella hinnat millä tulee tekemään töitä. Toki edellyttää, että psykologi on maantieteellisesti oikealla suunnalla. Jos elämäntilanne sallisi, lähtisin itsekin pariksi vuodeksi keikkailmaan toiselle puolelle Suomea.
Mutta 1600€/tutkimus? Sanella voi niin ja siksi joissakin paikoissa maksetaan hyvin, mutta tuo nyt lähti ihan laukalle. Ymmärrän toki ettei voi perääntyä enää tässä vaiheessa.
Mä pyydän koulutuksista ja konsultaatioista tota luokkaa, tutkimuksista kukaan maksaisi noin paljoa. Niin kipeästi he ei niitä tutkimuksia tarvitse. Eikä tolle hinnalle ole mitään perusteita.
Tämä