***ELOISAT toiveikkaina torstaihin***
Kalenterin 7.luukku:
Salomaan joulu (Arvid Lydecken)
Metsä viettää joulua,
ja joulun tähdet palaa,
kuukin jouluhopeataan
seudun yli valaa.
Kuusen oksat lumitähdin
nyt on koristettu,
kouvuihin on kirkkaat jäiset
puikot ripustettu.
Karhu näkee luolassansa
joulun syvää unta,
lumivaipan alla lepää
salon luomakunta.
Jänön jalka jätti pienet
jäljet kankahalle,
kun se juoksi joulunviettoon
kotiin,kuusen alle.
Järvellä on yksinäiset
hiihtosuksen ladut.
Hiljaa hyrrää salomailla
joulun suuret sadut!
Kommentit (28)
vietän nimittän parhaillani " päivän omaa hetkeä" . Molemmat lapset nukkuvat kerrankin samaan aikaan päiväunia. Kohta varmaan jompi kumpi jo herääkin.
Minulla on päivät ihan sekaisin. Mies piti alkuviikon vapaata, joten nyt ei oikein tunnu miltään päivältä. Eilen oli aavistuksen verran sunnuntai-olo. Ihanaa, että viikko on näin lyhyt. Kohta taas viikonloppu koitaakin. Esikoinen menee mummilaan yökylään pe-la, joten saadaan olla vähän iisemmissä merkeissä miehen kanssa.
ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ vietimme ihan kotosalla. Minä sain hillittömän inventaario-innon ja kävin läpi kaikki omat ja lasten vaatteet. Nyt olisi läjä tavaraa, joita pitäisi pistää eteenpäin. Osa menee kierrätykseen, pienet vauvanvaatteet annan ystävälleni ja osan yritän myydä. Mm. tuo kaapissa pölyttyvä hug-a-bub kantoliina toivottavasti löytää kohta uuden omistajan. ÄITIYSVAATTEET minä möin jo muutama kuukausi sitten. Löysin erää henkilön, joka osti kaikki pakettihintaan näkemättä edes niitä vaatteita. Oli kuitenkin tyytyväinen hankintaansa, minä myös kun helpolla eroon pääsin.
JOULULAHJOJA on jo kivasti tullut hankittua, mutta paljon on vielä hankkimatta. Olen lähdössä lauantaina ystäväni kanssa jo traditioksi muodostuneelle joululahjakierrokselle, joka alkaa aamuisella aamupalalla ja päättyy glögeilyyn. Toivottavasti lauantaina saan loput lahjat hankittua. Kertokaapa, MITÄ OLETTE OSTANEET MIEHILLENNE joululahjaksi? Vinkkejä kaipaisin, kun tuntuu oma pääkoppa olevan aivan tyhjä.
JOULULAULUG: Minulla ei ole mitään erityistä suosikki-joululaulua. Pidän vanhoista klassikoista, mutta myös uudemmista pop-versioista. Rajattoman joululevyä olen ollut hankkimassa jo parina jouluna, ehkäpä sen tänä vuonna ostan, kun ei ole joulupukki ymmärtänyt tuoda sitä minulle.
ANOPEISTA. Minulle on onneksi suotu aivan loisto-anoppi! Minulla ei ole vielä kertaakaan ollut hänen kanssaan ongelmia. Hän on fiksu ihminen, ei puutu meidän asioihimme, eikä tuputa neuvojaan. Ja on aina valmis auttaaan. Appiukko on aivan yhtä loistava tyyppi. Ja ovat myös aivan ihania isovanhempia!! Onneksi näin, sillä minulla on oman äitini kanssa ongelmia välillä vähän liiankin kanssa ja isänkin kanssa välit hyvin viileät.
Suurin osa lahjoista tuli hankittua. Mies taas vaan kyllästyi kun sai omat ostoksensa tehtyä paljon nopeammin kuin minä. Henkkamaukasta katselin pojalle irtotakkia ja kauhistelin hintoja miehelle. Tuntuu jotenkin hullulta maksaa yli 40e takista jota poika käyttäisi kauppareissuilla tms. Mies tuumasi että älä nyt osta vaan tullaan sitten joulun jälkeen alennusmyynteihin. Tuo mun on pakko ottaa kirjallisena ylös :) Miehelle ostin lahjaksi pari dvd.tä ja paidan. Voi olla mielikuvituksetonta mutta mitäs hoputti ;)
Erialle, Opemammalle, lillefille, k.h.p.lle, elolle ja kumppaneille toivotan pitkää pinnaa ja jaksamista. Samassa veneessä ollaan.. Mä olisin kanssa Eria sanonut samoin ja toivonut laskua. Ikävää kun koko ajan muistutellaan tehdyistä töistä ja annetuista avuista. Opemamma onko sinun anoppi tosikko vai ymmärsikö hän tahalleen väärin? Hmm jos meillä tapahtuisi samanlainen vahinko niin olisin kyllä kans valmis myymään talon tai vaikka antamaan avaimet ensimmäiselle vastaantulijalle.
joululaulaG: Onko se Sylvian joululaulu kun lauletaan varpusesta? Joka tapauksessa se on mun suosikki. sitä mä kuuntelen radiosta ja samalla tirautan kyyneleen kun se laulu on niiiiin surullinen.
Anni kääntyi tänään ekan kerran selältä vatsalleen. Ylpeät vanhemmat katsoivat vierestä kun tyttö sai raivarit käsien jäätyä jumiin. Taito kaipaa vielä hieman hienosäätöä :)
pubu ja Anni 2908
Mä olen soitellu ympäriinsä ja nyt alotin omatoimisesti paikallisen osmosalia vastaavan hoidon. Tää on ihan käsittämätöntä täällä ruotsissa...mä olen soittanut oikeesti 8 eri paikkaan neuvoja kysyäkseni ja tuloksena täys nolla. Nyt ripuli on melkein vesiripulia, niin ite kun olen myös hoitsu niin aloitanpa tän käsittelyn kun ei mistään apua saatu. Täytyy käydä punnituttaan huomenna neuvolassa, olisin muuten sen tehnyt jo tänään, mutta onpa auto korjaamolla. Tosi kiva joululahja- airbagin merkkivalo alkoi loistaan ja joku sähkövika ilm. saatiin juuri kuulla, että vaivaset 700 egee saadaan siitä pulittaa. Voihan viude!
Jos muutaman rivin ehtis näpytellä...
Kiitos opemamma noista kivoista aamunavauksista! ..vähän joulutunnelmaa tähän niin syksyiseen joulukuuhun. Ei uskois että parisen viikkoa jouluun, kun ulos ikkunasta katselee.
Meillä vietettiin esikoisen synttäreitä eilen ja aikamoinen meinkinki täällä olikin! Lapsia kun on siunaantunut kiitettävästi sukulaisille ja tuttaville - kyllä oli hulinata! Tänään ollaankin kaikki aikas väsyneitä. Miehellä vp ja kävimme syömässä ihan ravintolassa kun ei jaksettu edes ruokaa alkaa laittamaan.
Lukalla nyt rytmi semmonen, ehkä näistä ei niin tavanomaisista päivistä johtuen, että ei päiväsaikaan malta oikein syödä ja syö sitten YÖLLÄ useita kertoja. Ehkä se tästä vielä muuttuu, nyt on tämmönen vaihe....
PIA74:meijän lapsukaiset ovat syntyneet ihan samana päivänä :) Eilen tuli täälläkin 4kk täyteen. Käytiin maanantaina neuvolassa ja mitat olivat 6590g ja 62,5cm.
Kyllä mun piti jotai kommentoidakin, mutta tässä kohtaa aina unohtuu. Imetysdementiaa siis podetaan täälläkin.
Ihanaa, tänään pääsen taas illalla jumppaan :) Nyt taitaa isillä olla ongelmia pärjätä tuolla molempien lasten kanssa (sisko meinaa olla mustasukkanen kun isi huomioi pikkuveliäkin ;) Palataaaan.
Pikku-ukolla alkaa lämmöt lähennellä jo 39 astetta ja mammaa alkaa vähän epäilyttää liekö tämä edes mitään hampaisiin liittyvää vaan jotain ihan omaa flunssaansa. Huominen vielä katsellaan ja sitten lääkäriin jos ei lämmöt ala laskea. Vielä kuitenkin Väinö jaksaa olla vaihtelevasti ihan pirteällä tuulella, vaikka välillä kitiseekin. Huoh, aina jotain...
Pantoufle ja kuumeinen Väinö
Ulkona kuin lumiukko ei kun vihreä nurmikko ollaan taas näistä keskusteluista. Mitenkään ei joka päivä ehdi lukemaan.
Onko joku pullo-G ollut? Mies käyttää yhtä pulloa, joka on saatu lahjaksi, kun minä olen menossa kerran viikossa. Kaksi pulloa on iskemättöminä rintapumpun kanssa, jota on myös käytetty kerran. Toistaiseksi on maitoa pakkasessa ihan maidonkerääjästä kaadettuna, niin ei ole tarvinnut pumppailla.
JOULULAULU-G: En etsi valtaa loistoa on mun suosikki. Joku kyseli, onko Sylvian joululaulu ja Varpunen jouluaamuna sama laulu - eivät ole. Onko teillä inhokkijoululaulua? Mun sattuu olemaan juuri tuo Varpunen, vaikka tosi monet ihmiset kyllä tykkää juuri siitä eniten. Makuasioita.
JOULULAHJAT: taitaa olla paketeissaan pääpiirteissään jo. Inhoan jouluhössötystä kaupoissa, joten hankin marraskuussa lahjat. Mietin kaikki valmiiksi kotona, ja sitten käyn vain hakemassa. Ei mitään kiertelyä, että josko löytyisi jotain kivaa, koska siinä menee mulla hermot.
ANOPIT: (No onneksi on vain yksi eikä monikossa!) Suht kivoissa väleissä ollaan, vaikka välillä kyllä potuttaa anopin touhut. Onneksi oman äidin vielä enemmän... Odotan vaan, kun anoppi alkaa ammattilaisena enemmän puuttumaan pojan kasvatukseen. Onneksi on 250 km välissä, niin ei joka asiaan voi puuttua.
Poika viihtyisi näköjään ihan määrättömiä aikoja lelukaaren alla. Täytynee silti ottaa välillä syliin, että kasvaa ihmiseksi eikä mustekalaksi tai merihevoseksi... :)
Vointeja!
Picapica ja poju 1808, + päivälleen vuosi sitten - voi sitä ja tätä onnea!
Kiitokset opemammalle mukavista joulurunoista.
Jaksamista kaikille sairastaville ja anoppiahdistusta poteville, eria, opemamma, khp ja keitäs muita appivanhemmat ahdisteli...
Peesaan PEPPERIÄ anoppiasiassa. Mulla on mahtavan mukava anoppi (sen mieskin menettelee), appiukkokin on todella hyvä tyyppi ja hänen avovaimonsa vasta aivan ihana ihminen onkin. Mä oikein odotan, että he tulevat viikonloppuna kyläilemään.
Mutta sitten mun oma äiti... joo, mitäs sitä oikein sanois? Meillä on hyvät välit, nimittäin 300 kilometriä. Ja äidin puoliso se vasta karmiva tyyppi on. Meidän lapset pelkää sitä kun se ottaa viinaa niin kauheasti. Sillä on nykyisin " porttikielto" meille. En ole nähnyt koko äijää muutamaan vuoteen. Luojan kiitos. Isänikin kanssa olen aika harvakseltaan tekemisissä, tosin mun vanhemmat erosivat mun ollessa alle vuoden ikäinen, joten se varmaan vaikuttaa. Mun isä on ihan ok, mutta meidän välit ovat jääneet vähän haaleiksi johtuen mun vanhempien vaikeasta erosta ja siihen liittyvistä jutskuista.
Huvittavaa lukea, että miten teistä jotkut avaavat sanaisen arkkunsa anopille kun tulee sanottavaa. Osaisinpa minäkin. Mä olen niin riitoja välttelevä ihminen, että en voi kuvitella tilannetta, jossa esimerkiksi huutaisin anopille. En tiedä mitä se voisi tehdä, että mä alkaisin riitelemään. En riitele edes omien vanhempieni kanssa, murrosiässä viimeksi olen korottanut ääntäni äidilleni. Miehen kanssa ja lasten kanssa tulee tietty joskus väännettyä ja äänikin kohoaa, mutta riitely on mulle niin vaikea asia, että välttelen sitä viimeiseen asti. Esimerkiksi kavereidenkaan kanssa en ole koskaan riidellyt, en edes lapsena. Jos joku ihminen sanoo tai tekee mulle jotain, josta en tykkää tai loukkaannun, niin mä vaan pyyhin sen ihmisen pois mun elämästä. En vastaa puheluihin, en tapaa enää...jne. Epäkypsää, tiedän.
Ei mutta nyt pitää lopetella.
Jamssa + tytsy 3,5kk
Pieni rauhallinen hetki kotona, kun molemmat lapset koisailee samaan aikaan. Kohta on taas härdelli päällä, Onni pääsee mukaan siskon ties-mille-retkelle/laivaan/bussiin tms...
VUOSI SITTEN: joo-o, taitaa olla muutaman päivän päästä käsillä ne hetket kun tuli tehtyä plussatesti. Kuten usealla muullakin, mullakin oli takana keskenmeno, joten olin entistä varovaisempi raskauden jatkumisen suhteen. Toisaalta raskausoireet oli heti alusta saakka vahvempia ja se piti mielen optimistisena. Joulun vietosta muistan, miten piti vältellä ah niin ihania joulukaloja, joten nyt pitää popsia niitä antaumuksella! Eipä tullut muuten mieleen, että just jotain lanttulaatikkoa ei auta kauheasti syödä ettei poju saa ilmavaivoja... VIINIÄ meinaan maistaa ruoan kanssa - olen kyllä juonut puoli lasia aina silloin tällöin, viimeksi pikkujouluissa ja saatanpa joskus ottaa saunaoluenkin...
Hitsi, Onnilla on jotain ihme NÄPPYLÖITÄ selässä ja mahassa. Millaiseltahan allergiset iho-oireet näyttävät, musta noi ei nimittäin siltä kuitenkaan vaikuta?! Itse olen allerginen, joten pahoin pelkään että kyse ois kuitenkin allergiasta :( Toinen vaihtoehto on hikinäppylät, koska en oo osannut vähentää ulkovarustusta (kevyttoppis päällä ja makari auki vaunuissa) vaikka lämpöä on ainakin 5 astetta enemmän. No, pitää katsella...
ANOPEISTA olette kirjoittaneet. Tekisi mieleni sanoa, että olkaa kiitollisia kun on edes anoppi: oma anoppini kuoli reilu vuosi sitten rintasyöpään ja mieluusti olisin hänet kyllä pitänyt :(
Jees, jatkan surffailua. Pitäis alkaa tutustua huutonettiin, kun alkaa olla tuota vauvakamaa myytävänä, samoin äitiysvaatteet pitäisi kenties pistää myyntiin (nyyh - toisaalta)...
Päivän jatkoja!
Kerttukasperi ja Onni 260806