Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mielestänne velvollisuus vastata yksityiskännykkään, kun pomo soittaa vapaapäivänä?

Vierailija
07.12.2006 |

Teen osa-aikaista työtä, joka osittain vuorotyötä. Homman nimeen kuuluu, että aika usein (1-2 kertaa viikossa) pomo soittelee ja kysyy ihan viime tipassa, voisinko tulla tänään illaksi töihin sairaustapauksen tai vajaamiehityksen takia (=vähän sitä taipumusta, että suunnittelee työvuorolistat huonosti.) Mulla oli vapaapäivä tänään, olin ilmoittanut pomolle jo viikkoja sitten (kirjallisesti), että ei merkitse tälle päivälle mulle työvuoroa koska mulla on alkuiltapäivästä lääkäriaika sairaassa, ja että aikaa saattaa koko iltapäiväkin koska tiedän kokemuksesta, että yleensä tuollaiset lääkäriajat ovat yhtä odottelua, pidän mieluummin vapaapäivän tänään. No, onneksi kaikki meni kerrankin nappiin ja olin jo kahden aikaan kotona. Sen jälkeen aloin vihdoinkin tekemään joulusiivoa.

Kun puhelin soi ja näin, että työpaikan numero vilkkuu kotipuhelimen näytössä, jätin kylmästi vastaamatta koska ajattelin että en jaksa alkaa TAAS kuuntelemaan pomon valituksia ja selityksiä ja töihintulopainostusta. Puhelin soi ja soi. Mieheni tuli kotiin vähän ennen kolmea, hän vastasi puhelimeen ja pyysin häntä sanomaan pomolle etten ole vielä kotona. Ok, se tepsi siten, ettei pomo enää soittanut kotinumeroon,vaan alkoi soittamaan mun yksityiseen, omaan kännykkänumerooni. Soitti neljä tai viisi kertaa mun kännykkääni, ja mua alkoi pännimään sen verran, että päätin etten taatusti vastaa tai soita takaisin, mulla on VAPAAPÄIVÄ joka on sovittu hyvissä ajoin ja tähän vapaapäivään on hyvä syykin.

Olen menossa huomenna töihin, ja taatusti kuulen asiasta. Onko teidän mielestänne velvollisuus olla työpaikan saatavilla ja tavoitettavissa koko ajan puhelimitse?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta, että toisten mielestä se kostautuu sillä, ettei saa työvuoroja.

En koskaan huomannut, että niin olisi päässyt käymään, vastaamattomuudesta huolimatta sain töitä varsin paljon. Sanoinkin sitten joskus, että jotta päänuppini kestäisi mahd pitkään, haluan pitää sovitut vapaat vapaina, enkä tulla töihin.

Vierailija
2/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisen tyhmää on, ettei siihen puheluun vastaa. Mikset voi reilusti vastata ja kertoa, ettet pääse töihin???

Tällaisia samanlaisia toopeja löytyy minunkin työpaikaltani. Ensin parutaan, ettei ole tunteja tarpeeksi ja sitten kun lisätunteja tarjotaan, niin niitä ei oteta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee pää pystyssä töihin. Jos pomo puhuu vaikeita valehtele vaikka takaisin, että pidät välillä puhelinta äänettömällä ja että hän voi laittaa tekstiviestiä, niin ne ainakin tulevat aikanaan perille. Vastaat sitten kun ehdit. Et veny mahdottomiin.

Vierailija
4/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti urpo pomo soittelee perään. Haloo!?!

Vierailija
5/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että olenko jotenkin nipo tai jotain. Olen aloittanut tässä työpaikassa parisen kuukautta sitten, joten tämä jatkuva soitteleminen on mulle sinänsä uutta - ja pakko tunnustaa, että se alkaa ärsyttämään mua yli kaiken. Tätä siis tapahtuu joka viikko, ja pomo soittaa vaikka sata kertaa ajattelematta lainkaan, että työntekijöilläkin on vapaapäivä, saattaa olla jotain tähdellistä tekemistä ja että kyllä todennäköisesti työntekijät soittavat takaisin, jos työvuoro kiinnostaa.

Taidan tästä lähtien yksinkertaisesti jättää vastaamatta puhelimeen vapaapäivinä. Lisätyöt sovittujen työvuorojen ulkopuolella eivät sinänsä edes kiinnosta mua, koska nimenomaan itse hakeuduin sen takia osa-aikaiseen työpaikkaan, että 3-vuotiaalleni jää enemmän aikaa. ap

Vierailija
6/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kannattaa varmaan sanoa, että oli menoa ja kertoa, ettei lisätyöt sovittujen työvuorojen lisäksi kiinnosta.

Vierailija
7/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun mielestäsi kovin fiksua soittaa sen sata kertaa niin koti-kuin kännykkänumeroonkin, vaikka tietää, että työntekijä on pyytänyt vapaapäivän lääkäriajan takia? Mä olen nimenomaan tehnyt selväksi tässä työpaikassa aloittaessani, että hakeuduin osa-aikaiseen hommaan sen takia, että haluan enemmän aikaa perheelleni, ja lisätunnit eivät tällä hetkellä kiinnosta. ap

Vierailija:

tavallisen tyhmää on, ettei siihen puheluun vastaa. Mikset voi reilusti vastata ja kertoa, ettet pääse töihin???

Tällaisia samanlaisia toopeja löytyy minunkin työpaikaltani. Ensin parutaan, ettei ole tunteja tarpeeksi ja sitten kun lisätunteja tarjotaan, niin niitä ei oteta vastaan.

Vierailija
8/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just samanlainen pomo. Mulle saa kyllä soittaa vapaapäivänäkin, MUTTA en kestä tuollaista puhelinterrorismia. Asiallinen esimies soittaa kerran tai kaksi, ja jos ei saa vastausta niin osaa joko jättää vastaajaan viestin tai yksinkertaisesti odottaa, että työntekijä soittaa takaisin - jos soittaa. Tuollainen useiden kertojen soittelu on aivan älytöntä, etenkin jos on tehnyt selväksi että ei voi tehdä lisätunteja. Jätä kylmästi vastaamatta jos siltä tuntuu, ei ole sun velvollisuutesi olla tavoitettavissa sovittuna vapaapäivänä.

Vierailija
9/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran miehesi sanoi, ettet ole kotona, täytyi hänen tajuta että olisit realistisesti ajatellen saattanut istua siellä lääkärin odotushuoneessa. Silti hän soitti useita kertoja?

Vierailija
10/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan kauemman aikaa ollut ei viitsi vastata puhelimeen, koska tietää pelin säännöt.

Vierailija
11/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin se pomo olis sulle sataa kertaa soittanut, jos olisit siihen ekaan puheluun vastannut. Oikeesti mikä siinä nyt on, ettei aikuinen ihminen voi puhelimeen vastata?

Vierailija:

Onko sinun mielestäsi kovin fiksua soittaa sen sata kertaa niin koti-kuin kännykkänumeroonkin, vaikka tietää, että työntekijä on pyytänyt vapaapäivän lääkäriajan takia? Mä olen nimenomaan tehnyt selväksi tässä työpaikassa aloittaessani, että hakeuduin osa-aikaiseen hommaan sen takia, että haluan enemmän aikaa perheelleni, ja lisätunnit eivät tällä hetkellä kiinnosta. ap

Vierailija:

Vierailija
12/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikais -ja pätkätyöt ovat naisvaltaisia aloja, ja naisiahan saa kohdella just niinkuin haluaa. Käsi sydämellä siskot - kuinka monen miehen luulisitte SUOSTUVAN moiseen? Kuinka monen miehen luulette vakituiselta pohjalta hyväksyvän, että esimies soittelee yötä päivää sen sata kertaa niin koti-kuin kännykkänumeroonkin vapaapäivinä?

Sen verran omanarvontuntoa pitää naisillakin olla, ettei suostu tuollaiseen. Vastaat, jos työvuoro sopii ja kiinnostaa, muuten jätät kylmästi vastaamatta puhelimeen kokonaan jos siltä tuntuu.

Vierailija
13/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisin istunut keskussairaalan tutkimushuoneessa. Olisin siis täysin realistisesti voinut olla tilanteessa, jossa en pysty vastaamaan puhelimeen, ja jossa puhelimen kerta toisensa jälkeen soiminen olisi ollut hankalaa ja häiritsevää. Tämän piti pomoni tietää - silti hän soitti.

Jos tämä olisi ollut ainutkertainen tapaus, niin olisin tottakai vastannut tai soittanut takaisin jonkun ajan kuluttua. Mutta tämä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, tätä tapahtuu pari kertaa viikossa (samalla intensiteetillä ja tiheydellä, jos ei pääse vastaamaan puhelimeen) ja vuorosta kieltäytyessä vastaukseksi saa valistusta ja ylipuhumista. Viimeksi tämä tapahtui lapseni päiväkodin vanhempainillassa - ei kiitos. ap

Vierailija
14/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka nykyään olisi kuinka kännykät auki yötäpäivää.

Vierailija
15/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kovin moni mies todellakaan suostuisi moiseen.

Vierailija:

Osa-aikais -ja pätkätyöt ovat naisvaltaisia aloja, ja naisiahan saa kohdella just niinkuin haluaa. Käsi sydämellä siskot - kuinka monen miehen luulisitte SUOSTUVAN moiseen? Kuinka monen miehen luulette vakituiselta pohjalta hyväksyvän, että esimies soittelee yötä päivää sen sata kertaa niin koti-kuin kännykkänumeroonkin vapaapäivinä?

Sen verran omanarvontuntoa pitää naisillakin olla, ettei suostu tuollaiseen. Vastaat, jos työvuoro sopii ja kiinnostaa, muuten jätät kylmästi vastaamatta puhelimeen kokonaan jos siltä tuntuu.

Vierailija
16/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pomo soittelisi vuorokaudenajasta ja vapaapäivästä välittämättä usean kerran viikossa. On aivan eri asia, jos tätä tapahtuu satunnaisesti tai vaikka kerran kuukaudessa, mutta kun jokaisena vapaapäivänä jo etukäteen tietää, että puhelin alkaa soimaan jossain vaiheessa, niin jotenkin koko hommasta menee fiilis.

On ihan eri asia, jos kyseessä on joku ns. " ura" ja vaativampi vakityö, esimiesasema, firman kännykkä ja sopimus olla tavoitettavissa, mutta ap:han selvästi sanoi tekevänsä osa-aikatyötä perheensä takia.

t.11

Vierailija:

tuskin se pomo olis sulle sataa kertaa soittanut, jos olisit siihen ekaan puheluun vastannut. Oikeesti mikä siinä nyt on, ettei aikuinen ihminen voi puhelimeen vastata?

Vierailija
17/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen sellaisessa tilanteessa. =)

Vastaan kyllä puhelimeen ja osaan sanoa pomolle, jos en tarjottua lisätyötä voi ottaa vastaan.

Siksi ihmettelen, eikö sulla ole munaa sanoa lyhyesti ja ytimekkäästi, jos sua ei lisätyö kiinnosta. Mua ainakin enemmän stressaisi se, että puhelin pirisisi koko päivän. Mut jokainen tekee omat valintansa. Onko esim. ollut aiheellista sille pomolle sitä omaa kännynumeroaan antaa, jos ei siihen aio vastata?

Vierailija
18/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PUHELIMEEN EI OLE PAKKO VASTATA, ei vaikka soittaisi oma mies tai äiti tai kukavaan. Puhelimen ei tarvi olla äänellä, ei edes päällä, ei edes mukana.

Jos ei halua jonkun kanssa puhua ei ole pakko vastata puhelimeen.

Toinen asia tietty on että ehkä kannattaisi vastata ekakerralla ja sanoa napakasti että tästähän oli puhetta, että minulla on vapaa, ja ei en aio tulla ja valitettavasti nyt täytyy lopettaakin jo.

Mutta ymmärrän kyllä senkin että jotkut ei puhetta ymmärrä eikä myöskään eitä, ja vapaapäivänä ei todellakaan haluaisi edes ajatella koko paikkaa, saati olla puhelimessa puoli tuntia ylipuhuttavana. Pomolle jotain käytöstapoja!

Vierailija
19/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä ei saa pitää puhelinta auki.

Mutta toisaalta se ei poista jatkoa, eli pomosi soittaa aina vapaapäivänäsi. Silloin voit sanoa että olet päiväkodin kanssa sopinut että lapsella on vapaa ja sinne ei voi viedä.

Vierailija
20/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun kannattaisi kuitenkin vielä tehdä pomolle selväksi, että et lisävuoroista ole kiinnostunut. Pyydä häntä olemaan soittamatta.

Minua ainakin stressaisi olla vastaamatta ja kytätä koko päivä, että kuka soittaa. Ennemmin olisin vastannut ja sanonut suoraan.