Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mielestänne velvollisuus vastata yksityiskännykkään, kun pomo soittaa vapaapäivänä?

Vierailija
07.12.2006 |

Teen osa-aikaista työtä, joka osittain vuorotyötä. Homman nimeen kuuluu, että aika usein (1-2 kertaa viikossa) pomo soittelee ja kysyy ihan viime tipassa, voisinko tulla tänään illaksi töihin sairaustapauksen tai vajaamiehityksen takia (=vähän sitä taipumusta, että suunnittelee työvuorolistat huonosti.) Mulla oli vapaapäivä tänään, olin ilmoittanut pomolle jo viikkoja sitten (kirjallisesti), että ei merkitse tälle päivälle mulle työvuoroa koska mulla on alkuiltapäivästä lääkäriaika sairaassa, ja että aikaa saattaa koko iltapäiväkin koska tiedän kokemuksesta, että yleensä tuollaiset lääkäriajat ovat yhtä odottelua, pidän mieluummin vapaapäivän tänään. No, onneksi kaikki meni kerrankin nappiin ja olin jo kahden aikaan kotona. Sen jälkeen aloin vihdoinkin tekemään joulusiivoa.

Kun puhelin soi ja näin, että työpaikan numero vilkkuu kotipuhelimen näytössä, jätin kylmästi vastaamatta koska ajattelin että en jaksa alkaa TAAS kuuntelemaan pomon valituksia ja selityksiä ja töihintulopainostusta. Puhelin soi ja soi. Mieheni tuli kotiin vähän ennen kolmea, hän vastasi puhelimeen ja pyysin häntä sanomaan pomolle etten ole vielä kotona. Ok, se tepsi siten, ettei pomo enää soittanut kotinumeroon,vaan alkoi soittamaan mun yksityiseen, omaan kännykkänumerooni. Soitti neljä tai viisi kertaa mun kännykkääni, ja mua alkoi pännimään sen verran, että päätin etten taatusti vastaa tai soita takaisin, mulla on VAPAAPÄIVÄ joka on sovittu hyvissä ajoin ja tähän vapaapäivään on hyvä syykin.

Olen menossa huomenna töihin, ja taatusti kuulen asiasta. Onko teidän mielestänne velvollisuus olla työpaikan saatavilla ja tavoitettavissa koko ajan puhelimitse?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vastata silloin kun syödään, silloin kun on joku kylässä tai kun vain ei huvita jutella.

Vierailija
22/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ihan helpolla tule mieleen niin tärkeää asiaa, miksi työnantajan olisi soitettava kotiin. Kyllä ne asiat ehtii hoitamaan työajallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pomo on just sitä tyyppiä, joka todellakin yrittää ylipuhua laveasti ja moneen kertaan, oikeastikin vaikka kuinka napakasti sanoo ei. " Jos nyt kuitenkin, etkö saisi järjestettyä, tämä on nyt hätätilanne" ja tämä sama toistuu koko ajan, koska pohjalla on suureksi osaksi huono työvuorojen suunnittelu (ja ilmeisesti rahassa pihtaus.)

Mä olen oikeastaan mielestäni velvollisuuteni tehnyt, mä olen jo työhakemuksessani ilmoittanut, millaista työtä haen ja painottanut, että etsin mulla on pieni lapsi, nimenomaan sen takia että en voi olla hyppyytettävissä koko aikaa. Työhaastattelussa ilmoitin saman, olen kiinnostunut 2-3 työvuorosta viikossa, mutta en voi tehdä enempää kuin poikkeustapauksissa. Silti halusivat mut töihin, ja tulos on tämä. Olen myös ottanut tämän puheeksi jo kerran näiden kahden kuukauden aikana, ja silti puhelin pirisee pari kertaa viikossa. Siis mitä tässä enemmän pitäisi tehdä, sanoa JOKA päivä vai, että en tee en tee en tee ekstravuoroja?

Vierailija
24/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä kännykkä tarkoittaa sitä, että on PAKKO vastata ja olla tavoitettavissa. Jos ei ole päivystysvuoro tai muu sovittu tilanne, niin ei todellakaan tarvitse vastata ellei huvita.

Vierailija
25/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä se homma niin menee, että ihminen joka aina sanoo ei, antaa itsestään negatiivisen kuvan. Ei pitäisi olla niin, mutta itse ravintola-alalla ekstrailevana ja samassa tilanteessa olevana huomaan tämän aivan selvästi. Jos koko ajan sanoo ei, niin hyvin äkkiä pidetään joustamattomana, hankalana ja työkielteisenä ihmisenä. Tämä nyt vaan on psykologinen fakta, vaikka kuinka asiaa kaunistelisi.

Silloin kun olin lapseton, niin vastasin aina puhelimeen vapaapäivinä ja sanoin ei (tein kahta työtä, joten töiden sovitteleminen olisi ollut tosi vaikeaa, silti soittelivat.) Olin ihan selkeästi siinä maineessa, etten ole kiinnostunut työpaikastani ja olen joustamaton. Kun sain lapset, aloin sulkemaan puhelimen tai jätin vain vastaamatta, ja sanoin töissä, että vapaapäiväni omistan lapsille. Kaikkien mielestä tämä oli vain hienoa ja ihan ok.

Vierailija
26/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla on päivystys kotona, pomosi kyllä antaa siihen tarkoitukseen erillisen puhelimen. ja palkan. veikkaan että hänkin ajattelee tekevänsä sinulle palveluksen koska tarjoaa sinulle lisätyötä, joten asia varmaan kannattaa ottaa puheeksi pomon kanssa.

itse olen ollut täsmälleen samassa tilanteessa, mutta pomoni antoi minulle lopulta potkut. en nimittäin ollut tarpeeksi hyvä ja nöyr(istelev)ä työntekijä.

Vierailija
27/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on ihan tavallista niissä piireissä. mulla on sulle ehdotus: hanki itsellesi toinen liittymä ja jaa se kaikille kavereillesi. pidä toista puhelinta " työ" puhelimenasi. pidät sen kiinni aina silloin kun et halua olla pomosi tavoitettavissa.. yksinkertaista, eikö?

Vierailija
28/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan tarvitse vastata puhelimeen, eikä pidäkään mikäli haluat jonkinlaista yksityiselämää. Jos homma mättää nimenomaan työvuorojen suunnittelussa ja pihtailussa siinä, että ei ole tarpeeksi porukkaa töissä, niin tuo jatkuva soitteleminen ei tule loppumaan koskaan, vaikka kuinka sanoisit ei. Sun mielestäsi se on kiusallista, pomolle rutiinia joka ei tunnu missään, eli hän tulee soittelemaan sulle aina, koska tällä mankumisella saattaa säästää rahaa, kun ei tarvitsekaan alkaa merkitsemään enempää porukkaa vuoroon.

Vierailija
29/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit eivät vaan viitsineet vastata puhelimeen. Lopulta yökkö soitti ambulanssin ja potilaat jäivät pariksi tunniksi yksin ennenkuin laitosapulainen ehti paikalle.

Musta ongelma on usein työkavereissa, esim. on tiedetty koko päivän että lapsi on oksennustaudissa, mutta töihin soitetaan vasta illalla 5-10 minuuttia ennen työvuoron alkua. *En mä tänään tule* huoh.

Vierailija
30/30 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. itselläni soi äsken puhelin, mutta kun laiskottaa ja surffaan täällä, en viitsinyt mennä edes katsomaan, kuka soittaa. Puhelin ei orjuuta minua.