Mulla aloitetaan kolesterolilääkitys. Mitä mulla on nyt odotettavissa?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet myös ruokavaliomuutoksia jos Teille on määrätty kolestrolia alentava lääkitys?
Minä jolla on tuo rosuvastatiini koitan pitää kolesterolia alentavaa ruokavaliota yllä(ja käytän benecol oliivia leivän päällä, tosin syön todella vähän leipää), enkä syö karkkia tms, jotta selviän tuolla pienella annoksella.
Jos ei olisi lääkitystä eikä ruokavaliota niin kolesterolini oli lähes 8 josta non hdl 5.5.
Meillä on suvussa korkeaa kolesterolia ja sydänsairautta. Se joka sanoo ettei kolesterolilla ole osuutta infarkteihin tai sepelvaltimotautiin puhuu paskaa. Lisäksi- kaikki jotka ovat käyneet läpi infarktin tai ohitusleikkauksen tai pallolaajennuksen tukkoisten suonien vuoksi syö statiineja. Ihan kaikki.
Ja tuo on ihan puppua että statiinien vuoksi tulee db2 ja rollaatori on ihan puppua. No joillekin voi tulla mutta johtuuko statiineista on eri juttu, koska usein heilla onkin MBO ja ovat lihavia. Niin kuin sanottu, äidille ei tullut mutta ei ollutkaan lihava koskaan vaan laiha/hoikka. Diabetes saattaa tulla siis muutenkin ja jos esim yrittää ensin ruokavaliolla laskea kolesterolia eikä onnistu niin sitten kun on lääkkeet niin ihminen toimii niin että alkaa syömään mitä sattuu koska lääkkeiden vuoksi voi -> lihominen-> diabetes.
Itselläni on herkkyyttä tuohon verensokerin nousuun. Meillä on suvussa myös 2 tyypin diabetestä ja itsellä on ollut raskausajan db ja jos puputan karkkia ja keksejä ja kakkuja yms herkkuja niin sokerit nousee, mutta tällä ei ole mitään tekemistä mun statiinien kanssa, ja voin sanoa sen varmuudella koska sitä on ollut ennen statiinejakin ja sokerit tasoittuu kon ruokavalio on kohdillaan. Olen taipuvainen pyylevyyteen nykyään kun menopaussia on 10 v kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Nilkat turpoaa
Ei ole turvonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet myös ruokavaliomuutoksia jos Teille on määrätty kolestrolia alentava lääkitys?
Minä jolla on tuo rosuvastatiini koitan pitää kolesterolia alentavaa ruokavaliota yllä(ja käytän benecol oliivia leivän päällä, tosin syön todella vähän leipää), enkä syö karkkia tms, jotta selviän tuolla pienella annoksella.
Jos ei olisi lääkitystä eikä ruokavaliota niin kolesterolini oli lähes 8 josta non hdl 5.5.
Meillä on suvussa korkeaa kolesterolia ja sydänsairautta. Se joka sanoo ettei kolesterolilla ole osuutta infarkteihin tai sepelvaltimotautiin puhuu paskaa. Lisäksi- kaikki jotka ovat käyneet läpi infarktin tai ohitusleikkauksen tai pallolaajennuksen tukkoisten suonien vuoksi syö statiineja. Ihan kaikki.
Ja tuo on ihan puppua että statiinien vuoksi tulee db2 ja rollaatori on ihan puppua. No joillekin voi tulla mutta johtuuko statiineista on eri juttu, koska usein heilla onkin MBO ja ovat lihavia. Niin kuin sanottu, äidille ei tullut mutta ei ollutkaan lihava koskaan vaan laiha/hoikka. Diabetes saattaa tulla siis muutenkin ja jos esim yrittää ensin ruokavaliolla laskea kolesterolia eikä onnistu niin sitten kun on lääkkeet niin ihminen toimii niin että alkaa syömään mitä sattuu koska lääkkeiden vuoksi voi -> lihominen-> diabetes.
Itselläni on herkkyyttä tuohon verensokerin nousuun. Meillä on suvussa myös 2 tyypin diabetestä ja itsellä on ollut raskausajan db ja jos puputan karkkia ja keksejä ja kakkuja yms herkkuja niin sokerit nousee, mutta tällä ei ole mitään tekemistä mun statiinien kanssa, ja voin sanoa sen varmuudella koska sitä on ollut ennen statiinejakin ja sokerit tasoittuu kon ruokavalio on kohdillaan. Olen taipuvainen pyylevyyteen nykyään kun menopaussia on 10 v kulunut.
Ihan siellä lääkepaketissa lukee haittana kakkostyypin diabetes. Ei ole mikään keksitty juttu. (Ja itse tiedän kaksi, jotka ova sairastuneet siihen muutama vuosi statiinien aloittamisen jälkeen ja ovat molemmat ihan normaalipainoisia).
Joku näköjään kieltänyt äitinsä syömästä lääkettä. Parempiko se on sydäri sitten?
Itselleni lääkäri perusteli, kolestroliarvoni ovat täysin normaalit, mutta diabeetikkona ne pitää saada viitearvon alarajalle. Syön rosuvastatiini eikä siitä ole mitään haittaa. Siinä ne pysyy viitearvojen alareunalla. Sokerit myös hoidolla hyvinä.
Lihavuutta on turha sotkea asiaan, alle 50- kiloisella sisarellain on kolesteroli 9 hoidosta huolimatta, sokeriarvot samat lääkkeistä huolimatta, sydämen vajaatoiminta ja siitä johtuen jalkojen turvotus.
Hän ei koskaan ole ollut kuin laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pian 10 vuotta syönyt statiinia, rosuvastatiini 5mg x1. Ei mtn lihaskipuja yms. Päänsärkyä oli aloittaessa muutaman päivän ja sit loppui. Rasva-arvot ovat nyt todella hyvät, ihan hoitotasolla vaikka sydäntapahtumia ei olekaan niin hyvä on koska meidän suvussa on kova rasitus näille.
Minulla on kyllä ruokavalio myös suurennuslasin alla, sillä tuonlla lääkityksellä mikä minulla on niin jos elän kuin pellossa(eli syön miten sattuu) arvot eivät pysy hoitotasolla.
Ei myöskään diabetestä ole tullut.
Äidillä oli atorvastatiini 80mgx1 eikä lihaskipuja eikä diabetestä.
Mutta: ensimmäisenä kokeilin simvastatiini ja sillä tuli reisilihakset kipeiksi ja voimattomiksi niin siksi vaihdettiin rosuvastatiiniin. Tykkään siitä senkin vuoksi että se ei estä greippien syömistä.
Edit: Äidillä oli infarkti ja sepelvaltimotauti takana. Yli 20 v eli ilman uusia sydäntapahtumia ja kuoli sitten muuhun.
Kuoliko syöpään? Statiinit vähentävät jonkin verran sydänkuolemia, mutta kokonaiskuolleisuus nousee, sillä syöpäkuolleisuus yleistyy.
Tästä että lähes 80 vuotias nainen joka on tupakoinut 60 vuotta kuolee syöpään, et voi päätellä mitään statiinien osuudesta. Äiti kuoli virtsarakon syöpään joka oli tulosta juurikin tupakoinnista. Sitä ei moni tiedä että virtsarakon syöpä on toinen tupakoitsijoiden yleisestä syövästä, toinen tietysti keuhkosyöpä, kolmas kurkunpään syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siellä lääkepaketissa lukee haittana kakkostyypin diabetes. Ei ole mikään keksitty juttu. (Ja itse tiedän kaksi, jotka ova sairastuneet siihen muutama vuosi statiinien aloittamisen jälkeen ja ovat molemmat ihan normaalipainoisia).
Minulla ainakin järjestys, ensin verenpaine, sitten kakkosdiabetes, pari vuotta sitten rosuvastatin.
Tuo täytyy nyt lukea tuoteselostuksesta puhutko omiasi että statiini aiheuttaisi kakkosdiabetestä? Noin tuttuja ajatellen , kaikilla ensin muuta aivaa, esim db, jonka takia kokeita otetaan säännöllisesti ja sit lääkäri kokonaistilanteen ja iän takia lisää statiinin.
Mut kieltäkää mummoiltanne lääkkeet ja käskekää vaan laihduttaa, kukin oman mielipiteensä mukaisella ruokavaliolla.
Miksi ihmiset puuttuvat täysivaltaisten vanhempiensa lääkitykseen?
Lääkäri arvioi kokonaistilanteen, muut sairaudet ja sen miten tärkeää on pitää kolesterolit viitearvoissa.
Vaikkei ne mitenkään tunnu eikä haittaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin hiljan Diabetes 2 ja samalla LDL oli 2.1 (pitäisi olla yli 3) joten alkoi atorvastatin-lääkitys.
Lääkäri sanoi, että diabeteksessa on erityisen tärkeää saada kolesterolit kohdilleen koska sairaus lisää muutenkin verisuonitautien riskiä huomattavasti.
Millä se lääkäri perusteli tuota?
Menipä väärin arvot näköjään. HDL oli 0.73 kun tavoite on yli 1 miehille ja 1.2 naisille.
LDL arvolla 2.1 ei ole minulla korkea.
Lääkäri perusteli sillä, että diabetes itsessään lisää verisuonien ahtaumariskiä joten turha vielä kuormittaa huonoilla kolesteroliarvoilla.
Kolesteroli saattaa korjautua ruokavalion muutoksen myötä. Jos niin käy, silloin ehkä lääkitystä ei enää tarvitse.
Siihen saakka syön epäröimättä.
Näin juuri. Lääkäri arvioi muut sairaudet ja kokonaistilanteen.
Ja joku sitten kieltää läheisiltään lääkitystä, milloin merformia, milloin statiinin, jopa verenpainetta pitäis korjata jollain luonnonlääkkeellä. Ja laihdutus tietysti, pääteemana.
Nämä jotka mestaroivat vaikka vanhempiensa hoitoa, onko tähtäimenä päästä äkkiä vanhuksesta eroon, ees hoitolaitokseen aivoinfarktin (tai sydän) saaneena.
Minulle yks hoitaja sanoi että yritetään turvata lääkehoidolla mahdollisimman pitkä pärjääminen kotona. Ja se sopii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin hiljan Diabetes 2 ja samalla LDL oli 2.1 (pitäisi olla yli 3) joten alkoi atorvastatin-lääkitys.
Lääkäri sanoi, että diabeteksessa on erityisen tärkeää saada kolesterolit kohdilleen koska sairaus lisää muutenkin verisuonitautien riskiä huomattavasti.
Menipä väärin arvot näköjään. HDL oli 0.73 kun tavoite on yli 1 miehille ja 1.2 naisille.
Lääkäri perusteli sillä, että diabetes itsessään lisää verisuonien ahtaumariskiä joten turha vielä kuormittaa huonoilla kolesteroliarvoilla.
Kolesteroli saattaa korjautua ruokavalion muutoksen myötä. Jos niin käy, silloin ehkä lääkitystä ei enää tarvitse.
Siihen saakka syön epäröimättä.Näin juuri. Lääkäri arvioi muut sairaudet ja kokonaistilanteen.
Ja joku sitten kieltää läheisiltään lääkitystä, milloin merformia, milloin statiinin, jopa verenpainetta pitäis korjata jollain luonnonlääkkeellä. Ja laihdutus tietysti, pääteemana.
Nämä jotka mestaroivat vaikka vanhempiensa hoitoa, onko tähtäimenä päästä äkkiä vanhuksesta eroon, ees hoitolaitokseen aivoinfarktin (tai sydän) saaneena.Minulle yks hoitaja sanoi että yritetään turvata lääkehoidolla mahdollisimman pitkä pärjääminen kotona. Ja se sopii minulle.
Sehän Suomessa on ongelma, että kukaan ei katso kokonaisuutta. Kaikki lääkärit määräilee käsityksensä mukaan lääkkeitä lukematta potilaan historiaa ja lopputuloksena vanhus syö kourallisen pillereitä aamulla, joista puolet on turhia (vanhusten ylilääkitsemisestä on ollut paljonkin julkisuudessa juttua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen saakka syön epäröimättä.Näin juuri. Lääkäri arvioi muut sairaudet ja kokonaistilanteen.
Nämä jotka mestaroivat vaikka vanhempiensa hoitoa, onko tähtäimenä päästä äkkiä vanhuksesta eroon, ees hoitolaitokseen aivoinfarktin (tai sydän) saaneena.Minulle yks hoitaja sanoi että yritetään turvata lääkehoidolla mahdollisimman pitkä pärjääminen kotona. Ja se sopii minulle.
Sehän Suomessa on ongelma, että kukaan ei katso kokonaisuutta. Kaikki lääkärit määräilee käsityksensä mukaan lääkkeitä lukematta potilaan historiaa ja lopputuloksena vanhus syö kourallisen pillereitä aamulla, joista puolet on turhia (vanhusten ylilääkitsemisestä on ollut paljonkin julkisuudessa juttua).
Voi olla niinkin. Itse ainakin koen saavani tarpeellista hoitoa jossa on huomioitu mm diabeteksen kokonaisvaikutukset. Tosin olen itsekin selväpäinen.
Tosin vaivani ovat verenpaine ja db, kiitollinen kun ei ole muuta.
Lääkkeitten vastustajat ovat kovaääninen porukka somessa nykyisin. Toki jokainen saa hoitaa luonnonlääkkeillä itseään, mutta tuo kovaääninen möyhyäminen lääkkeistä ja yrittää aivopestä muutkin siihen - ei hyvä.
En suosittele. Kävin verikokeissa ennen ja jälkeen kokeilun. Nosti sokeriarvoja selkeästi ja toi ennenkokemattoman uupumuksen ja väsymyksen. Oireet hävisi kun lopetin. En kokeile toista kertaa.
Voi aiheuttaa lihastautiin sairastumisen. Löytyy siitä listasta. Mutta harvinaista se kait on?
Sydän & verisuonitauteja aiheuttaa aina, AINA infektio elimistössä ja verisuonissa. Ratkaisuna pitäisimolla pitkät antibioottikuurit. Mikrobit, joiden epäillään aiheuttavan sydän & verisuonitauteja on niin paljon, että listasta tulisi liian pitkä tänne laitettavaksi.
Vesiputkissakin karstaa ja muuta rojua putken pinnalle aiheuttavat erilaiset mikrobit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidempi eliniänodote ja pienempi riski esimerkiksi sydäninfarktille ja aivohalvaukselle.
Nämähän ei kuulu kolesterolilääkkeiden ominaisuuksiin.
Itseasiassa tästä on todella vahvaa näyttöä erityisesti potilailla, joilla useampia merkittäviä riskitekijöitä. Koitan muistaa kaivaa sulle dataa viikonloppuna kun on paremmin aikaa.
Siinähän yrität kaivaa, älä pikästy.
Tuskin pikästyy, onhan noita tutkittu ihan valtavasti. Harva varmaan ulkoa muistaa julkaisujen nimiä, vaikka olisikin perehtynyt epidemiologiseen näyttöön. Oletan, että viittasi kaivamisella tähän. Mihin perustat väitteesi, ettei näyttöä ole?
Vierailija kirjoitti:
Sydän & verisuonitauteja aiheuttaa aina, AINA infektio elimistössä ja verisuonissa. Ratkaisuna pitäisimolla pitkät antibioottikuurit. Mikrobit, joiden epäillään aiheuttavan sydän & verisuonitauteja on niin paljon, että listasta tulisi liian pitkä tänne laitettavaksi.
Vesiputkissakin karstaa ja muuta rojua putken pinnalle aiheuttavat erilaiset mikrobit.
Sanooko antibioottiresistenssi mitään? Käsittämätöntä, että maallikot esittävät täällä lääketieteellisiä näkemyksiään oikein suurina totuuksina :D
Vierailija kirjoitti:
Elimistö säätelee itse koleterolin tarpeen. (kolesteroli on tarpeellista)
Vanhemmiten kolesterolin tarve lisääntyy (varsinkin naisilla) ja se nousee luonnostaan ja ei ole hyväksi alentaa sitä keinotekoisesti.
Juurikin näin! Mikäli kolesteroliarvo on elimistön mielestä liian alhainen, maksa valmistaa sitä lisää; mikäli sitä tulee ravinnosta, esim. munan keltuaisesta, maksa vähentää sen tuotantoa. Ja kaiken kukkuraksi: vain hapettunut LDL-kole on haitallista, mutta statiinit vähentävät enimmäkseen sitä haitatonta, "möyheää" kolesterolia?
124: Taidat olla tyhmä ja tietämätön. Juurikin statiinit ja kolesterolilääkkeet aiheuttavat antibioottiresistenssia tutkimusten perusteella!
Monet lääkkeet aiheuttavat antibioottiresistenssia, tästä ei ole kirjoitettu LAINKAAN suomalaisissa medioissa, vaikka viime vuosina on tullut paljon tutkimuksia tästä aiheesta. Kyse ei siis ole antibioottien liikakäytöstä, josta on tehty väärä syyllinen.
NATURE-tiedelehdessä on uusi tutkimus masennuslääkkeistä, ja miten ne aiheuttavat antibioottiresistenssiä:
"How antidepressants help bacteria resist antibiotics"
https://www.nature.com/articles/d41586-023-00186-y
Lukuisten tutkimusten perusteella statiinit ovat myös mikrobilääkkeitä:
In vitro antibacterial effects of statins against bacterial pathogens causing skin infections.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/29569046/
Antibacterial activity of statins: a comparative study of atorvastatin, simvastatin, and rosuvastatin.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22564676
Statins and Antimicrobial Effects: Simvastatin as a Potential Drug against Staphylococcus aureus Biofilm.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26020797
Statiinit ja allergialääkkeet aiheuttavat antibioottiresistanssiä:
https://www.telegraph.co.uk/science/2018/03/19/statins-hayfever-pills-c…
Tutkijat varoittavat että statiinit ja muut lääkkeet voivat aiheuttaa antibioottiresistenssiä. Voidaan myös vetää se johtopäätös että kun jonkun lääkkeen teho lakkaa, se johtuu itse asiassa antibioottiresistenssistä. Noin neljännes kaikista tavallisista lääkkeistä vahingoittavat suoliston mikrobeja.
Myös SSRI-lääke fluoksetiini aiheuttaa tutkimusten perusteella antibioottiresistenssiä:
Antidepressant fluoxetine induces multiple antibiotics resistance in Escherichia coli via ROS-mediated mutagenesis.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30125859/
Myös kalsiumsalpaajat, kuten verapamiili sekä psykoosilääkkeet, kuten haloperidoli toimivat mikrobilääkkeiden tavoin:
Ion Channel Blockers as Antimicrobial Agents, Efflux Inhibitors, and Enhancers of Macrophage Killing Activity against Drug Resistant Mycobacterium tuberculosis
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4769142/
Kannattaa huomata että kaikki lääkkeet, jotka toimivat mikrobilääkkeiden tavoin, voivat aiheuttaa antibioottiresistenssiä.
Antibioottiresistenssin vuoksi ihmiset voivat kuolla tavanomaisiin infektioihin, kuten keuhkokuumeeseen tai leikkausalueen infektioon. Antibioottiresistenssi vaikuttaa koko terveydenhuoltoon: esimerkiksi syöpähoidot, elintensiirrot ja suolistoalueen leikkaukset muuttuvat vaarallisiksi, kun antibiooteilla ei enää pystytä ehkäisemään infektioita.
Kolesterolista huolestuneille, enkkua suht. hyvin ymmärtäville, must tshiigaus:
Laskuri jolla voit muuttaa jenkkiyksiköt (mg/dL) mm. Suomessa käytetyiksi (mmol/L):
https://www.omnicalculator.com/health/cholesterol-units
(Sten Ekberg on entinen ruotsalainen huippukymmenottelija.)
Siinähän yrität kaivaa, älä pikästy.