Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla aloitetaan kolesterolilääkitys. Mitä mulla on nyt odotettavissa?

Vierailija
08.06.2023 |

Voiko niiden kanssa elää normaalia elämää?

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tehneet myös ruokavaliomuutoksia jos Teille on määrätty kolestrolia alentava lääkitys?

Minkälaisen ruokavalion uskot vaikuttavan kolesteroliin. Ja miksi?

Ei sitä voi eikä tarvitse laskea ruoalla niin alas.Kolesterolin hapettuminen kiinni suoniin estyy antioksidanteilla.Vain lääkkeillä kolesterolin voi laskea niin alas että pelkkä matala kolesterolitaso suojaa verisuonia,kuten sanoin se ei ole välttämätöntä.Lähes kaikilla infarktin saaneilla kolesterolitaso on lähellä keskiarvoja.

Matala kolesterolitaso ei suojaa verisuonia.

Niin,tämä havainto perustuu lääkekokeisiin.Kolesterolilääkkeillä on kuitenkin useita hyödyllisiä vaikutuksia joten ei ole varmaa onko kokeissa saatu hyöty johtunut laskeneesta kolesterolista vai jostain muusta lääkevaikutuksesta.Esim. seleeni+E-vitamiini-yhdistelmä on estänyt tehokkaasti valtimoahtaumia.

Vierailija
82/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3vuotta syönyt rosuvastatiinia ei mitään sivuoireita,nyt arvot on hyvät,olen hoikka nainen ja aina syönyt terveellisesti ei siis ruokavalio alentanut kolesteroliarvoja.äitillä oli korkeat kol.arvot ei ottanut lääkitystä,lähti saappaat jalassa 70 kymppisenä sydämin seurauksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kennelläkään taida olla kokemusta injektiona annettavasta kolesterolilääkkeestä, kun statiinit ei sovi?

Vierailija
84/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö jostakin, että mikä on tilanne nyt esim. 50+ naisen kohdalla?

Suomi: Jos yli 5 -> ai kauheaa, lääke.

Norja: Jos yli 5, mutta alle 8? -> hyvä, elät pitkään.

Ruotsi: ?

Tanska: ?

Saksa: ?

Sveitsi: ?

Joku muu: ?

Ja turha sanoa, ettei maita voi verrata keskenään. Kyllä voi. Tässä maassahan on ihmisillä samaa perimää suurinpiirtein yhtä paljon, kuin korealaisilla ja viikingeillä keskenään.

Silti Suomessa kaikilla pitää olla arvo alle 5 tai valkotakki määrää lääkettä (kessua, kossua ja silavaa voit vetää, kunhan syöt vain lääkkeitä).

Vierailija
85/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nilkat turpoaa

Tiedän ammattilaisena ja omankin kokemuksen kautta että jotkut lääkkeet voivat aiheuttaa nilkkojen turpoamista.

Sellainen on mm verenpainelääke Amlodipin.

Sen voi vaihtaa toiseen ja kannattaa vaihtaa jos nilkat turpoavat. Hiljattain naapuri joutui vaihtamaan kun käytti ko lääkettä. Turvotus hävisi pian vaihtamisen jälkeen.

Vierailija
86/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiineista halvin valmiste Simvastatin on aiheuttanut eniten haittoja tuttujen keskuudessa. Eli lihas- ja nivelkipuja mutta kun on vaihdettu toiseen statiiniin kuten vaikka Atorvastatiiniin, oireet ovat hävinneet.

Vierailija
87/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt nyt kolme viikkoa rosuvastatinia 20 mg päivässä. Ei ole mitään ongelmia tullut. Mulla oli järkyttävän korkea kolesteroli ja triglyt, vaikka syön kasvispainotteisesti ja hyvin vähän kovia rasvoja ja olen normaalipainoinen.

Vierailija
88/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 2006 jälkeen ei ole julkaistu yhtään tutkimusta, jossa ylistetään kolesterolilääkkeiden autuaaksi tekevää vaikutusta.

Norjalainen tutkimus, jossa seurattiin 50 000 naista 25 vuoden ajan, tuli tulokseen, että korkea kolesteroli ennustaa tervettä vanhuutta.

Siinä syy miksi Norjassa on erilaiset normit lääkitykseen. Päättivät heittää lääketeollisuuden laatimat ohjeet vuonoon.

Annapa luotettava linkki tuohon tutkimukseen. Meillä Norjassa nimittäin aloitetaan kyllä kolesterolilääkitys arvojen ollessa korkeita ja tutkimukset osoittavat lääkkeiden olevan tehokkaita sydän-ja aivoperäisten kuolemantapausten ehkäisyssä, puhumattakaan samasta syystä vammautumisen ehkäisyssä. Kävin läpi myös tanskalaiset sivut ja samoin toimitaan Tanskassa.

Täältä löytyy:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x

Kiitos. Meni vähän aikaa kahlata aineisto läpi. Mutta oikaiset kyllä tutkimustulosten suhteen väittäessäsi, että korkea kolesteroli ennustaa tervettä vanhuutta.

Uudet ohjeistukset Norjassa suosittelevat tarjoamaan statiineja primaariehkäisyyn alle 75-vuotiaille, joiden kokonaiskolesteroli on 7,0 mmol/l (toisin kuin aiemmin 8,0 mmol/l, mikäli LDL-kolesteroli on 5,0 mmol/l), mutta myös niille, joilla on LDL-kolesteroli 5,0 mmol/l ja kokonaiskolesteroli

Toisin sanoen, kun muita riskitekijöitä on läsnä, kuten esim. korkea verenpaine, sukurasite, tupakointi, lääkitys on hyvinkin paikallaan. Tai kun kyse ei ole vaihdevuosien jälkeen kehittyneestä hyperkolesteremiasta.

En tiedä millä arvoilla Suomessa kolesterolilääkitys määrätään muutoin täysin terveille ihmisille? Mutta ainakin muissa maissa otetaan huomioon myös veren muut rasva-arvot, ei pelkästään kokonaiskolesterolia.

Vierailija
89/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt nyt kolme viikkoa rosuvastatinia 20 mg päivässä. Ei ole mitään ongelmia tullut. Mulla oli järkyttävän korkea kolesteroli ja triglyt, vaikka syön kasvispainotteisesti ja hyvin vähän kovia rasvoja ja olen normaalipainoinen.

Vaihda "vaikka"-sanan tilalle "koska"

Vierailija
90/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko syytä muuttaa jotain syömisissä?

Margariinit on muuten aika pahoja elimistölle.

Vierailija
91/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion korjaus ei kiinnosta? No, nappia naamaan ja huono raviysemus jatkukoon.

Tätä mieltä ovat vain suomalaiset.

Vierailija
92/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin hiljan Diabetes 2 ja samalla LDL oli 2.1 (pitäisi olla yli 3) joten alkoi atorvastatin-lääkitys.

Lääkäri sanoi, että diabeteksessa on erityisen tärkeää saada kolesterolit kohdilleen koska sairaus lisää muutenkin verisuonitautien riskiä huomattavasti.

Vierailija
93/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin hiljan Diabetes 2 ja samalla LDL oli 2.1 (pitäisi olla yli 3) joten alkoi atorvastatin-lääkitys.

Lääkäri sanoi, että diabeteksessa on erityisen tärkeää saada kolesterolit kohdilleen koska sairaus lisää muutenkin verisuonitautien riskiä huomattavasti.

Millä se lääkäri perusteli tuota?

Vierailija
94/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä se lääkäri perusteli tuota?

Menipä väärin arvot näköjään. HDL oli 0.73 kun tavoite on yli 1 miehille ja 1.2 naisille.

LDL arvolla 2.1 ei ole minulla korkea.

Lääkäri perusteli sillä, että diabetes itsessään lisää verisuonien ahtaumariskiä joten turha vielä kuormittaa huonoilla kolesteroliarvoilla.

Kolesteroli saattaa korjautua ruokavalion muutoksen myötä. Jos niin käy, silloin ehkä lääkitystä ei enää tarvitse.

Siihen saakka syön epäröimättä.

Vierailija
95/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö jostakin, että mikä on tilanne nyt esim. 50+ naisen kohdalla?

Suomi: Jos yli 5 -> ai kauheaa, lääke.

Norja: Jos yli 5, mutta alle 8? -> hyvä, elät pitkään.

Ruotsi: ?

Tanska: ?

Saksa: ?

Sveitsi: ?

Joku muu: ?

Ja turha sanoa, ettei maita voi verrata keskenään. Kyllä voi. Tässä maassahan on ihmisillä samaa perimää suurinpiirtein yhtä paljon, kuin korealaisilla ja viikingeillä keskenään.

Silti Suomessa kaikilla pitää olla arvo alle 5 tai valkotakki määrää lääkettä (kessua, kossua ja silavaa voit vetää, kunhan syöt vain lääkkeitä).

Ainakin Saksassa kokonaiskolesterolin maksimiarvo on samaa kertaluokkaa kuin meillä, Suomessa siis noin 6 Saksassa 5. "Als erhöhte Gesamtcholesterinwerte wurden Werte von 190 Milligramm pro Deziliter (mg/dl) bzw. 5,0 Millimol pro Liter (mmol/l) und darüber definiert. Als stark erhöht galten Werte von 240 mg/dl (bzw. 6,2 mmol/l) und höher."

https://www.stiftung-gesundheitswissen.de/wissen/erhoehte-cholesterinwe…

Vierailija
96/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kolesterolilääkityksestä päästä eroon elämäntapamuutoksella? Vai onko joillain terveellisesti syövillä, liikunnallisilla ja normaalipainoisillakin korkea kolesteroli?

Eipä juuri. Ruokavaliolla on asiaa yritetty korjata vuosikymmeniä, mutta heikolla menestyksellä. Ja suuri osa korkeasta kolesterolista kärsivistä on normaalipainoisia ja kohtuullisen liikunnallisia. Tosin luulisi että joku kuiva ja rasvaton himomaratoonari tai ultrajuoksija onnistuu pitämään kolesterolin kurissa ilman lääkitystä.

Vierailija
97/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tehneet myös ruokavaliomuutoksia jos Teille on määrätty kolestrolia alentava lääkitys?

Minkälaisen ruokavalion uskot vaikuttavan kolesteroliin. Ja miksi?

Ei sitä voi eikä tarvitse laskea ruoalla niin alas.Kolesterolin hapettuminen kiinni suoniin estyy antioksidanteilla.Vain lääkkeillä kolesterolin voi laskea niin alas että pelkkä matala kolesterolitaso suojaa verisuonia,kuten sanoin se ei ole välttämätöntä.Lähes kaikilla infarktin saaneilla kolesterolitaso on lähellä keskiarvoja.

Matala kolesterolitaso ei suojaa verisuonia.

Ei suojaa jos perimässä saanut alttiuden sydänsairaudelle, infarktille jne..

Hyvä tuttuni nainen sai infarktin kun oli 45v. Ei tupakoinut, alkoa käytti niukasti, eli hyvin terveellisesti, oli pirteä, iloinen liikunnallinen jne.

Niin vaan infarkti tuli ja kolesteroli oli 3,6.

Kertoi kuinka lääkärit ja dosentit olivat sängyn ympärillä ihmettelemässä että miten tässä näin on käynyt. Loppupäätelmä oli, että hyvällä kolesterolilla ei ollut mitään tekemistä koska suvussa oli useilla sepelvaltimotauti ja niiden infarkteja ja kuolemia. Geenit merkkaavat paljon.

Vierailija
98/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinit on yksi sellainen lääkitys, jota en aloittaisi missään nimessä, jos elintapoja muuttamalla saavuttaisi saman hyödyn. 

Ruokavalioasiat kuntoon ja lisää säännöllistä liikkumista.

Vierailija
99/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 2006 jälkeen ei ole julkaistu yhtään tutkimusta, jossa ylistetään kolesterolilääkkeiden autuaaksi tekevää vaikutusta.

Norjalainen tutkimus, jossa seurattiin 50 000 naista 25 vuoden ajan, tuli tulokseen, että korkea kolesteroli ennustaa tervettä vanhuutta.

Siinä syy miksi Norjassa on erilaiset normit lääkitykseen. Päättivät heittää lääketeollisuuden laatimat ohjeet vuonoon.

Annapa luotettava linkki tuohon tutkimukseen. Meillä Norjassa nimittäin aloitetaan kyllä kolesterolilääkitys arvojen ollessa korkeita ja tutkimukset osoittavat lääkkeiden olevan tehokkaita sydän-ja aivoperäisten kuolemantapausten ehkäisyssä, puhumattakaan samasta syystä vammautumisen ehkäisyssä. Kävin läpi myös tanskalaiset sivut ja samoin toimitaan Tanskassa.

Täältä löytyy:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x

Kiitos. Meni vähän aikaa kahlata aineisto läpi. Mutta oikaiset kyllä tutkimustulosten suhteen väittäessäsi, että korkea kolesteroli ennustaa tervettä vanhuutta.

Uudet ohjeistukset Norjassa suosittelevat tarjoamaan statiineja primaariehkäisyyn alle 75-vuotiaille, joiden kokonaiskolesteroli on 7,0 mmol/l (toisin kuin aiemmin 8,0 mmol/l, mikäli LDL-kolesteroli on 5,0 mmol/l), mutta myös niille, joilla on LDL-kolesteroli 5,0 mmol/l ja kokonaiskolesteroli < 7,0 mmol/l. Tärkeä poikkeus ovat naiset, joille kehittyy tällainen kolesterolitaso vaihdevuosien jälkeen ja joilla ei ole muita riskitekijöitä.

Toisin sanoen, kun muita riskitekijöitä on läsnä, kuten esim. korkea verenpaine, sukurasite, tupakointi, lääkitys on hyvinkin paikallaan. Tai kun kyse ei ole vaihdevuosien jälkeen kehittyneestä hyperkolesteremiasta.

En tiedä millä arvoilla Suomessa kolesterolilääkitys määrätään muutoin täysin terveille ihmisille? Mutta ainakin muissa maissa otetaan huomioon myös veren muut rasva-arvot, ei pelkästään kokonaiskolesterolia.

Esimerkiksi 75-vuotiaalle äidilleni tarjottiin lääkitystä, kun kolesteroli oli 5.3. LDL oli hitusen yli rajan ja HDL loistava. Kaikki muut arvot hyviä. Sain puhuttua äidin ympäri, eikä aloittanut lääkitystä. Mielestäni täysin edesvastuutonta toimintaa kyseiseltä lääkäriltä.

Vierailija
100/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidempi eliniänodote ja pienempi riski esimerkiksi sydäninfarktille ja aivohalvaukselle.

Nämähän ei kuulu kolesterolilääkkeiden ominaisuuksiin.

Itseasiassa tästä on todella vahvaa näyttöä erityisesti potilailla, joilla useampia merkittäviä riskitekijöitä. Koitan muistaa kaivaa sulle dataa viikonloppuna kun on paremmin aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi