Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla aloitetaan kolesterolilääkitys. Mitä mulla on nyt odotettavissa?

Vierailija
08.06.2023 |

Voiko niiden kanssa elää normaalia elämää?

Kommentit (182)

Vierailija
1/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elää. Mulla ei ole mitään sivuvaikutuksia. Jos lääkäri ne määrää, syö niitä. Varmasti tiedät miksi.

Vierailija
2/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskipuja ja liikuntakyvyn menetys, 2tyypin diabetes. Tässä osa tulevasta. Eikä ne tabut silti estä sydänsairautta.

Lopeta tuo pskanpuhuminen. Joku voi menettää henkensä trollaamisesi takia. Et tiedä mistään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule huomaamaan yhtään mitään. Olen käyttänyt jo 20 vuotta.

Vierailija
4/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 10 vuotta syönyt statiinia, rosuvastatiini 5mg x1. Ei mtn lihaskipuja yms. Päänsärkyä oli aloittaessa muutaman päivän ja sit loppui.  Rasva-arvot ovat nyt todella hyvät, ihan hoitotasolla vaikka sydäntapahtumia ei olekaan niin hyvä on koska meidän suvussa on kova rasitus näille.

Minulla on kyllä ruokavalio myös suurennuslasin alla, sillä tuonlla lääkityksellä mikä minulla on niin jos elän kuin pellossa(eli syön miten sattuu) arvot eivät pysy hoitotasolla. 

Ei myöskään diabetestä ole tullut.

Äidillä oli atorvastatiini 80mgx1 eikä lihaskipuja eikä diabetestä.

Mutta: ensimmäisenä kokeilin simvastatiini ja sillä tuli reisilihakset kipeiksi ja voimattomiksi niin siksi vaihdettiin rosuvastatiiniin. Tykkään siitä senkin vuoksi että se ei estä greippien syömistä.

Vierailija
5/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakukoneeseen tämä lause: Statins and Amyotrophic Lateral Sclerosis

Lue sitten kyseinen blogikirjoitus (google kääntäjä ehkä auttaa ellei enkku suju). Sen jälkeen voit miettiä kannattaako aloittaa ollenkaan. Kannattaa miettiä miksi tämä ennen niin harvinainen sairaus tuntuu olevan yleistymässä...

Lisäksi ylipäätään lääkityksen tarpeellisuudesta: Laita hakukoneeseen tämä:

Ancel Keys hidden data cellar

Löydät Scientific Americanin artikkelin siitä, miten muutama vuosi sitten yliopiston kellarista löytyi kaikki se data, jonka Ancel Keys (kolesterolihypoteesin isä) 1970-luvulla sinne piilotti, koska tämä data osoittaa kolesteroli/tyydyttynyt-rasva-epäterveellistä hypoteesin virheelliseksi. Meitä kaikkia on kusetettu tämän asian osalta siis yli 40 vuotta.

Vierailija
6/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pian 10 vuotta syönyt statiinia, rosuvastatiini 5mg x1. Ei mtn lihaskipuja yms. Päänsärkyä oli aloittaessa muutaman päivän ja sit loppui.  Rasva-arvot ovat nyt todella hyvät, ihan hoitotasolla vaikka sydäntapahtumia ei olekaan niin hyvä on koska meidän suvussa on kova rasitus näille.

Minulla on kyllä ruokavalio myös suurennuslasin alla, sillä tuonlla lääkityksellä mikä minulla on niin jos elän kuin pellossa(eli syön miten sattuu) arvot eivät pysy hoitotasolla. 

Ei myöskään diabetestä ole tullut.

Äidillä oli atorvastatiini 80mgx1 eikä lihaskipuja eikä diabetestä.

Mutta: ensimmäisenä kokeilin simvastatiini ja sillä tuli reisilihakset kipeiksi ja voimattomiksi niin siksi vaihdettiin rosuvastatiiniin. Tykkään siitä senkin vuoksi että se ei estä greippien syömistä.

Edit: Äidillä oli infarkti ja sepelvaltimotauti takana. Yli 20 v eli ilman uusia sydäntapahtumia ja kuoli sitten muuhun.

Vierailija
7/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue sitten kyseinen blogikirjoitus (google kääntäjä ehkä auttaa ellei enkku suju). Sen jälkeen voit miettiä kannattaako aloittaa ollenkaan. Kannattaa miettiä miksi tämä ennen niin harvinainen sairaus tuntuu olevan yleistymässä...

Löydät Scientific Americanin artikkelin siitä, miten muutama vuosi sitten yliopiston kellarista löytyi kaikki se data, jonka Ancel Keys (kolesterolihypoteesin isä) 1970-luvulla sinne piilotti, koska tämä data osoittaa kolesteroli/tyydyttynyt-rasva-epäterveellistä hypoteesin virheelliseksi. Meitä kaikkia on kusetettu tämän asian osalta siis yli 40 vuotta.

Juu netin randomit blogit onkin tosi luotettavia lähteitä...

Vierailija
8/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia. Toivoo henkilö, jolle selviää ensi kuussa tuleeko kyseinen lääkitys.

Vierailija
9/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaskipuja ja liikuntakyvyn menetys, 2tyypin diabetes. Tässä osa tulevasta. Eikä ne tabut silti estä sydänsairautta.

Miten niin diabetes?

Statiinien yksi haittavaikutus on 2tyypin diabeteksen saaminen.

Vierailija
10/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muitakin lähteitä löytyy. Ei pidä tyytyä vain yhteen ja torpata siksi koko asia.

Vierailija
11/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Yhtä luotettavia kuin jonkun random hopeavesihullun paasaus Pohjanmaalla.

Vierailija
12/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä blogissa on linkit tieteelliseen tutkimukseen asiasta, pubmed abstrakteihin. Blogit ovat helpompi keino löytää linkkejä olennaisiin tutkimuksiin, kuin ruveta itse kaivamaan sieltä valtavasta määrästä niitä esiin.

Vierailija
13/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tehneet myös ruokavaliomuutoksia jos Teille on määrätty kolestrolia alentava lääkitys?

Vierailija
14/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tehneet myös ruokavaliomuutoksia jos Teille on määrätty kolestrolia alentava lääkitys?

Minkälaisen ruokavalion uskot vaikuttavan kolesteroliin. Ja miksi?

Vierailija
15/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimistö säätelee itse koleterolin tarpeen. (kolesteroli on tarpeellista)

Vanhemmiten kolesterolin tarve lisääntyy (varsinkin naisilla) ja se nousee luonnostaan ja ei ole hyväksi alentaa sitä keinotekoisesti.

ihan-täyttä-paskaa

Vierailija
16/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lienee eri rajat kolesterolille kuin esim. Norjassa. Ylilääkitsemistä ja yksisilmäisyyttä lääkärkunnassa. Mieti, aloitatko lääkityksen. Tutki itse asiaa eri lähteistä äläkä usko ihan kaikkea, mitä käypä hoito -ohjeet sanovat.

Vierailija
17/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää hopeaveden lipittäjät pitäisi laittaa pakkopaitaan ja lukkojen taakse etteivät pääse levittämään valheita.

Vierailija
18/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nilkat turpoaa

Vierailija
19/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu- söin 11 vuotta kun ehkäistiin infarkteja. lopetin infarktin jälkeen. loppui samalla nivel ongelmat ja voimattomuus. hienoja lääkkeitä. saattaa kai ne joillakin toimia. kolesteroolit asettui ruokavaliolla ja lääkäri suuttui, kun asian sille kerroin. että sellaista on suomen terveydenhuolto.

Vierailija
20/182 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aloitettiin atorvastatiini infarktin jälkeen. 6 viikkoa oli erilaisia lihaskipuja, jotka olivat kyllä epämiellyttäviä ja rajoittivat normaalia elämää. Sen jälkeen kivut helpotti. Nyt olen muutaman kuukauden syönyt ja huono kolesteroli arvo on laskenut 5,7 tuonne 1,3, joten tehoaahan tuo ainakin arvoihin ja toivottavasti estää saamasta uutta infarktia.