Hometalo!!! pitääkö kaikki oikeasti hävittää?
Meillä vasta hometutkimukset alkamassa tai selvittely. Meillä kävi homekoira kylässä ja merkkasi makkarin pari nurkkaa sekä joka huoneesta pattereiden jonkun putken. Nyt sitten aletaan lisää tutkimaan. Ahdistaa kamalasti mitä seuraa jos jotain löytyy.. Pitääkö oikeasti aivan kaikki heittää mäkeen? tiedän että isoin kustannus on talo mutta siitä luultavasti saadaan kaupanpurku tai hinnanalennusta kun ollaan asuttu niin vähän aikaa tässä. Entä vaatteet? voiko ne pestä ? Vain se huone missä nurkat merkattiin tarttuu vaatteisiin hajua jos ovat päässeet lattialla lojumaan, haju lähtee pesussa pois, tämä makkari myös on aina kiinni lasten takia. Mutta esim lasten huoneen vaatteet ei haise millekkään tai muuallakaan talossa ole hajua. Voiko pelkästään siitä että huonot eristeet tulla hajua ilmaan minkä koira merkkaa?
Kommentit (29)
Kiinnostaa myös te jotka olette hometalon ostaneet onko kaupanpurku onnistunut vai miten toimittu? entä jos hometta vain löytyy yhdestä huoneesta ha halutaan se korjata, voiko myyjältä pyytää hinnanalennusta ? Entä jos olet asunut hometalossa oletteko sairastelleet? onko ollut oireita?
Sekin musta outoa että meidän perheestä kaikki ollut terveinä ja aikuiset ettå lapset
-ap
En tiedä kun kaikkialla aina lukee jos hometalo että kaikki pitää astioista asti hävittää. mikä tuntuu itsestä todella oudolle. meistä ei kukaan oireile, meidän vaatteet ei haise yms.
Riippuu varmaan homeen määrästä. Jos on vain yksi nurkka, niin korjauksella selviää. Jos on koko talo niin menee purkuun ja tavarat hävitettäväksi. Minun kohdalle on osuneet molemmat vaihtoehdot. Asuinpaikkakunnasta riippuen voi saada korjausavustusta.
Onhan se pitkään vallalla ollut ajattelu, että ihan kaikki pois ja uutta tilalle.
Itse en toiminut niin. Tottakai hävitin sellaiset tavarat, joita ei ole toivoa saada kunnolla puhtaiksi ja jotka ovat oikeasti korvattavissa, esim. sohvat, käyttötekstiilit ja tällaiset, samoin paperitavaran jolla ei ole tunnearvoa.
Kaikkia puisia huonekaluja, kirjoja, valokuvia yms. en taas sitten hävittänyt, vaikka putsasin tietenkin huolellisesti sen mikä oli mahdollista. Ei ole ollut ongelmia 15 vuoteen.
Tosiasiahan on se, että homeitiöitä on aina. Olosuhteista riippuu, pystyvätkö ne kasvamaan ja levittämään toksiineja ilmaan. Itiöistä ei pääse koskaan täysin eroon, niitä on kaikkialla. Terveessä asuintalossa ne eivät kuitenkaan pysty kasvamaan sen enempää kuin ennenkään hometaloelämää.
Eli sanoisin että oman harkinnan mukaan. Itse muuttaessa pakkasin altistuneet pienemmät tavarat ilmatiiviisiin laatikkoihin ja toin ne "puhtaalle" puolelle yksitellen, tarkistaen jokaisen esineen aistinvaraisesti ja samalla putsaten. Löysin joukosta kyllä sellaistakin, jota ei sitten vain voinutkaan säilyttää pinttyneen homeisen hajun tms. vuoksi. Esimerkiksi nahkaesineitä meni.
Peset 60 asteessa kaiken, minkä voi ja vielä kahteen kertaan. Me heitettiin pois esimerkiksi sohva ja nojatuolit.
Jos kukaan ei ole herkistynyt homeelle niin riittää että korjataan vika.
No ei todellakaan tarvite håvittää. Useimmat tekstiilit voi pestä ja kovat tavarat voi pyyhkiä ja se home ei ole mennyt niihin sisään. Ongelma tulee isoista tekstiiliä sisältävistä huonekaluista, joiden peseminen on vaikeaa (sohvat, patjat). Kaikki muu on pelastettavissa vaikka homett aolisi paljonkin, mutta joku voi toki ajatella, että siinä on liian suuri vaiva (ja aika iso onkin jos alat kaikkea kerralla pesemään).
Home ei yleensä riitä kaupan purkuun, jos sitä on vain osassa taloa. Siitä voi saada muutaman tuhat euroa hinnan alennusta, mutta kuvaamillasi tiedoilla ei juuri enempää, koska tuo on aika helpon kuuloinen korjattava.
Ja siis home on aika pieni ja suhteellisen helposti korjattavissa oleva ongelma. Isompi haaste on tetrakloorianisoli, josta ei pääse eroon millään
Vierailija wrote:
En tiedä kun kaikkialla aina lukee jos hometalo että kaikki pitää astioista asti hävittää. mikä tuntuu itsestä todella oudolle. meistä ei kukaan oireile, meidän vaatteet ei haise yms.
Hyvä teille, jos ongelma löydettiin ennen oireilua. Kauanko olette ehtineet asua? Minulla oireet kehittyivät n. 10 kk kuluessa. Sitä ennen olin tyytyväinen kun talo tuntui terveeltä. Minusta se ei myöskään haissut. Totuus oli toinen, ja oltuani evakossa muutaman viikon se talo todellakin haisi ja kaikki tavarani myös. Mutta kaikki homehan ei tosiaan haise. Itse muutin aikanaan sisään kesäkaudella, ja silloin ilma olikin raikasta, koska korvausilma ei tullut juurikaan kostuneen alapohjan kautta.
Ei tietenkään, riittää, kun talon ja siinä olleet tavarat hävittää. Arvokasta tonttia ei tosiaan tarvitse hävittää.
Riippunee siitä, kuinka pahasti itse oireilette. Lähtisin kyllä siitä, että kaiken minkä voi pestä tarpeeksi kovissa lämpötiloissa voi vielä ottaa mukaan. Eli konepesun kestävät astiat, väh. 60 asteen pesun kestävät tekstiilit jne. Mutta kirjat, huonekalut, epäilemättä osa lasten leluista, niille voitte sanoa hyvästit... Jos suinkin mahdollista, vaatteita kannattaa viedä pian pesun kautta johonkin puhtaaseen tilaan säilytettäväksi.
ollaan asuttu tässä nyt 2 vuotta, kellään meistä ei tosiaan ole oireita. lapsetkin todella harvoin kipeinä olleet. Meillä on allerginen koira joka sekään ei oireile kuin vain kesäisin niinkun normaalistikkin. Lapsilla ei ole ollut ikinä mitään ihottumaa yms. tosiaan vasta tutkimukset tulossa, haju mikä tulee meidän makkarista on vähän semmoinen mummolakellarimainen 😅 minun mielestä. muiden mielestä haisee tunkkaiselle.
-ap
Suomessa ollaan ihan liian paniikissa homejutuista. Jos ette talossa oireile, ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Toki talon arvon ja kunnon kannalta homeiset kohdat ja homeen aiheuttaja on syytä laittaa kuntoon.
Vierailija wrote:
ollaan asuttu tässä nyt 2 vuotta, kellään meistä ei tosiaan ole oireita. lapsetkin todella harvoin kipeinä olleet. Meillä on allerginen koira joka sekään ei oireile kuin vain kesäisin niinkun normaalistikkin. Lapsilla ei ole ollut ikinä mitään ihottumaa yms. tosiaan vasta tutkimukset tulossa, haju mikä tulee meidän makkarista on vähän semmoinen mummolakellarimainen 😅 minun mielestä. muiden mielestä haisee tunkkaiselle.
-ap
Onko makuuhuoneessa minkälaiset raitisilmasuodattimet? Tunkkainen haju viittaisi siihen, että ilmanvaihto ei ole kunnossa.
Tavaroista ja vaatteista voi otsonoida pahat hajut pois. Otsonaattorin voi vuokrata esim. hengitysliitolta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
-ap
Onko makuuhuoneessa minkälaiset raitisilmasuodattimet? Tunkkainen haju viittaisi siihen, että ilmanvaihto ei ole kunnossa.
On.
Vierailija wrote:
Riippuu varmaan homeen määrästä. Jos on vain yksi nurkka, niin korjauksella selviää. Jos on koko talo niin menee purkuun ja tavarat hävitettäväksi. Minun kohdalle on osuneet molemmat vaihtoehdot. Asuinpaikkakunnasta riippuen voi saada korjausavustusta.
Ja riippuu homeen laadusta myös.
Jotkut on ihan myrkkyä, joka ei lähde pakkasessa, auringossa eikä pesussa.
Tavarat voi myös myydä.
Vähän sama, kun joku poimi marjoja vesakkomyrkytetyltä alueelta, ja toinen varoitti asiasta. "Ei haittaa, kerään näitä myytäväksi"
Vierailija wrote:
Suomessa ollaan ihan liian paniikissa homejutuista. Jos ette talossa oireile, ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Toki talon arvon ja kunnon kannalta homeiset kohdat ja homeen aiheuttaja on syytä laittaa kuntoon.
Ei tarvitse tehdä yhtään mitään? Todennäköisesti syypää kosteusvaurioille ja homeen kasvulle on vuotanut patterin putki, kuten aloituksesta käy ilmi.
Tietenkin se kannattaa korjata ja kuivata/vaihtaa/puhdistaa homeesta kastuneet materiaalit. Muuten ongelma kasvaa ja leviää ja sitten voi olla, että haju ja oireet ovat jo huomattavia.
Ylipäätään, mitä aikaisemmassa vaiheessa ongelmaan tarttuu ja sen hoitaa kuntoon, sitä vähemmän haittoja ilmenee nykyisyydessä sekä tulevaisuudessa. Pahasti saastuneita hometaloja syntyy juuri noin, kun asioita ei korjata ja laiteta kuntoon silloin kun se olisi vielä helposti tehtävissä.
Miksi hävittäisit kaiken? Ovatko tavarasi homeessa? Haju haihtuu ajan mittaan, jos tavaroissa itsessään ei hometta ole.