Miten ryhmitytään kun käännytään vilkasliikeinteiseltä 100km/h nopeusrajoitetulta tieltä vasemmalle, vaikka omalle pellolle?
Siis eikö tarvitse välittää massiivisesta liikenteestä mitään, vaan voi jäädä tien tukkeeksi keskiviivan oikealle puolelle?
Kommentit (166)
Kunhan et käännä renkaita valmiiksi vasemmalle pysähtyessäsi. Muuten peräänajaja täräyttää sinut vastaantulevien kaistalle...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap nyt hihittää riemuissaan, kun on saanut provolleen peräti 8 sivua vastauksia.
Mutta ei se mitään, toivottavasti kuitenkin joku hoksaa tästä ketjusta sen liikennesäännön, jonka oli unohtanut tai joka oli jäänyt peräti kokonaan oppimatta.
Tässä kertauksena vielä lainaus alkuperäisestä tieliikennelaista:
"
21 §
Ryhmittyminen
Oikealle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla sen vasempaan reunaan.
Ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä hyvissä ajoin.
22 §
Kääntyminen
Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen.
Tarkalleen ottaen tuo boldaamasi kohta koskee sitä, mihin kohtaan pitää ajaa sillä tiellä, jonne kääntyy. Se tämän ketjun asian pihvi on tuossa edeltävässä pykälässä ja liitetty tänne ketjuun jo muutamaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn suosiolla kääntymässä seuraavassa isommassa risteyksessä ja palaan takaisin. Varsinkin jos on useampi auto perässä niin usein ensimmäiset voi huomata että käännyn, mutta takanatulevat ilman turvaväliä ei ehdi reagoida. Typerintä olisi ryhmittäytyä oikealle valtatiellä. Mitä teet, jos joku muukin kääntyy perässä samasta risteyksestä kun itse olet tien reunassa ? Jos ei tule ketään vastaan, väistän vastaantulevien kaistan kautta. Talvikelillä, pimeällä ja jonossa on vaarallista kääntyä edes oikealle pienestä risteyksestä.
Täällä se seuraava isompi risteys on noin 5 kilometrin päässä. Eipä ole koskaan juolahtanut mieleen ajaa ylimääräistä 10 kilometriä kotimatkalla.
Sitä minä vaan ihmettele, miksi tähän ketjuun kirjoittaa niin moni, jolla ei ole ajokorttia tai jos on, miten liikennesäännöt ovat jääneet noin vieraiksi.
Jos on liikkeellä henkilöautolla eikä jollakin massiivisella traktori-kylvökone-yhdistelmällä, niin ajoneuvon saa käännettyä pienemmässäkin risteyksessä. Enpä muista missään nähneeni 5 kilometrin pätkää, ettei siitä olisi liittymää metsään tai pellolle. Tietysti, jos kyseessä kotimatkalla on kohta, jossa tie rajoittuu noin pitkältä matkaa vesistöön, niin siinä ei ole liittymää.
Tiellä 955 taitaa olla paljon pitempiäkin pätkiä kuin 5 km ilman liittymään, ja varsinkin talvella niitä on vielä harvemmassa.
Peruskartan mukaan tieltä 955 erkaantuu kohtalaisen usein pieniä metsäautotien pätkiä/muita maastouria. Pikaisella katsauksella ei löytynyt mainitsemaasi 5 kilometrin liittymätöntä pätkää. Liittymät näkyvät kartalla mustina katkoviivoina. Varmaankaan talvella ne todellakaan eivät ole auki.
Minä olen tehnyt sillä tiellä enemmän kuin pikaisia katsauksia. Enpä lähtisi edes tukevalla maasturilla niille kaikille mustille katkoviivoille tänäkään päivänä.
PS. Kaveri ihmetteli tuossa toisella puolella pöytää, miksi nauran ääneen.
En minäkään niille katkoviivoille lähtisi, kääntäisin autoni liittymässä, joita siellä kyllä googlemapsin mukaan näyttää piisaavan.
261 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn suosiolla kääntymässä seuraavassa isommassa risteyksessä ja palaan takaisin. Varsinkin jos on useampi auto perässä niin usein ensimmäiset voi huomata että käännyn, mutta takanatulevat ilman turvaväliä ei ehdi reagoida. Typerintä olisi ryhmittäytyä oikealle valtatiellä. Mitä teet, jos joku muukin kääntyy perässä samasta risteyksestä kun itse olet tien reunassa ? Jos ei tule ketään vastaan, väistän vastaantulevien kaistan kautta. Talvikelillä, pimeällä ja jonossa on vaarallista kääntyä edes oikealle pienestä risteyksestä.
Täällä se seuraava isompi risteys on noin 5 kilometrin päässä. Eipä ole koskaan juolahtanut mieleen ajaa ylimääräistä 10 kilometriä kotimatkalla.
Sitä minä vaan ihmettele, miksi tähän ketjuun kirjoittaa niin moni, jolla ei ole ajokorttia tai jos on, miten liikennesäännöt ovat jääneet noin vieraiksi.
Jos on liikkeellä henkilöautolla eikä jollakin massiivisella traktori-kylvökone-yhdistelmällä, niin ajoneuvon saa käännettyä pienemmässäkin risteyksessä. Enpä muista missään nähneeni 5 kilometrin pätkää, ettei siitä olisi liittymää metsään tai pellolle. Tietysti, jos kyseessä kotimatkalla on kohta, jossa tie rajoittuu noin pitkältä matkaa vesistöön, niin siinä ei ole liittymää.
Tiellä 955 taitaa olla paljon pitempiäkin pätkiä kuin 5 km ilman liittymään, ja varsinkin talvella niitä on vielä harvemmassa.
Peruskartan mukaan tieltä 955 erkaantuu kohtalaisen usein pieniä metsäautotien pätkiä/muita maastouria. Pikaisella katsauksella ei löytynyt mainitsemaasi 5 kilometrin liittymätöntä pätkää. Liittymät näkyvät kartalla mustina katkoviivoina. Varmaankaan talvella ne todellakaan eivät ole auki.
Minä olen tehnyt sillä tiellä enemmän kuin pikaisia katsauksia. Enpä lähtisi edes tukevalla maasturilla niille kaikille mustille katkoviivoille tänäkään päivänä.
En minäkään niille katkoviivoille lähtisi, kääntäisin autoni liittymässä, joita siellä kyllä googlemapsin mukaan näyttää piisaavan.
Näyttää olevan, joo. Arvaa vaan, kuinka moni niistä liittymistä on talvella auki. Mutta kyllä minä silläkin tiellä ajan liikennesääntöjen mukaan niin kuin muutkin. Harvemmin tulee perään jono. Ehkä poronerotuspäivänä, mutta ei poromiehillä ole yleensä yhtä kiire kuin turisteilla.
Kävi niin, että olin taas kääntymässä ko. paikassa vasemmalle yksityiselle liittymälle. Takana tuli autoja ja edestä tuli autoja. Kuitenkin ajattelin, että kerkiän kääntyä vasemmalle ennenkuin edestä tulevat estää sen.
Lisäksi oli vielä tämän ketjun mielipiteet että, "sinne vasemmalle vaan ja takana tulevat odottaa ja aja liikennesääntöjen mukaan" jne.
Kävi niin että en kerinnytkään kääntymään vaan edestä tulevien väistäminen esti sen. Takaa tuli viitisen kpl. henkilöautoja jotka taustapeilistä nähtynä seilasivat kaistalla oikealle ja vasemmalle, kaistalla kuitenkin pysyen. Tuo "seilaaminen" laittoi arveluttamaan että huomioivatko minua vai paukauttaavatko perään.
Tästä lähtien olen tarkempi, enkä ajaudu uudestaan samanlaiseen asemaan liikenteessä. Liian suuri riski omalle terveydelle.
ap