Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on auttanut uniongelmiinne? En jaksa enää

Vierailija
06.06.2023 |

Saan nukuttua korkeintaan 7 tuntia yössä, yleensä vain 4-6. Liian vähäisen tuntimäärän lisäksi uni tulee vain pätkissä. Saatan valvoa keskellä yötä parikin tuntia. Olen niin väsynyt joka ikinen päivä! Tätä on jatkunut jo ainakin kuukausia, ehkä vuosia, en edes jaksa muistaa. En muista milloin olisin nukkunut 8 tuntia, tai koko yön putkeen, milloin olisin herännyt levänneenä. On vaikea nukahtaa ajoissa ja vaikea pysyä unessa. Elintavat ei ole kovin hyvät, koska en yksinkertaisesti jaksa esim harrastaa liikuntaa tarpeeksi. Illalla olisi aikaa kun lapset on nukkumassa, mutta en vain kykene, sohvalta nouseminen tuntuu ylivoimaiselta. Mistä ihmeestä apua?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista nukkua ulkona, partsilla tai luonnossa?

Ei auta kaikilla. Olen itse retkeilijä ja olisi tosi kiva saada nukuttua ulkona ja luonnossa, mutta ei niin ei. Yleensä ainakin pari yötä menee aivan päin hanuria yön läpi luonnon ääniä kuunnellen.

Olen käyttänyt mirtazapinia (pieni muru riittää) nukahtamisen apuna. Sitten melatoniinia. Jätin ne pois, koska nukahdin kyllä hyvin ja nukuin ensimmäiset 4 tuntia. Sen jälkeen sitä voi olla hereillä yöllä 2-3 tuntia kunnes ehkä vielä nukahtaa hetkeksi ennen kellon soittoa. Jätin nuo molemmat pari kuukautta sitten pois ja olen ihme kyllä nukkunut paremmin. Unimaski takaa pimeän huoneen kun pimennysverhoa ei ole.

Mirtazapin antaa kyllä avun, eikä sitä tarvitse käyttää jatkuvasti. Mutta jos takana on pitkä jakso huonosti nukuttuja öitä, jotain lääkkeellistä apua voi jonkun aikaa käyttää.

Vierailija
42/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tullut hyviä neuvoja nukahtamiseen. Mutta mikä auttaa unessa pysymiseen? Yhtäjaksoinen uni olisi paljon palauttavampaa kuin ne parin kolmen tunnin pätkät :/

Mä kerroin nukkuvani äänikirjojen avulla ja se miellyttävä, tasainen puhe myös pitää mut unessa. Joskus lukija on hiljaa tarinoinut kahdeksankin tuntia mun nukkuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltaisin kännykkä, TV ja muut koneet kiinni. Tukeva iltapala, lämmin suihku, lue vaikka kirjaa.

Päivärutiinit kuntoon lasten kanssa, herää aina samaan aikaan, myös viikonloppuisin..

Monipuolinen ruokavalio ja runsaasti liikuntaa..

Eikä mitään tukevaa iltapalaa. Siinä vasta valvotaankin, kun on tukala maata. Tohon ei auta ku lääkkeet niin saa rytmin kuntoon

Vierailija
44/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jokin aika sitten artikkelin unettomuudesta. Siinä ex-uneton kertoi kokeilleensa kaikki uniasiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden konstit unettomuuden hoitamiseen.

Sitten hän tapasi lääkärin, joka hoksasi, missä on vika. Se oli ylisuorittaminen. Tämä unettomuudesta kärsivä suoritti kaiken muun lisäksi myös sitä nukkumista. Lääkäri käski hänen unohtaa kaikki vinkit ja niksit, ja tehdä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Siinäkin tapauksessa, että tuntuisi hyvältä tehdä juuri päinvastoin kuin uniasiantuntijat neuvovat.

Aluksi auttoi vähän, ja pikku hiljaa enemmän. 

Uni ei ole suorittamista. Uni on lepoa, taukoa kaikesta suorittamisesta.

Vierailija
45/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi liikunta (uinti) ja pätkäpaasto eli en syö ruokaa klo 19-08.

Aiemmin nukahtaminen oli vaikeaa.

Koita päästä liikkumaan vaikka mikä olisi!

Vierailija
46/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaisin kännykkä, TV ja muut koneet kiinni. Tukeva iltapala, lämmin suihku, lue vaikka kirjaa.

Päivärutiinit kuntoon lasten kanssa, herää aina samaan aikaan, myös viikonloppuisin..

Monipuolinen ruokavalio ja runsaasti liikuntaa..

Eikä mitään tukevaa iltapalaa. Siinä vasta valvotaankin, kun on tukala maata. Tohon ei auta ku lääkkeet niin saa rytmin kuntoon

Kuka syö niin paljon, ettei makuulle kykene? Onko pakko vetää koko kattila kerralla?

On täysin mahdollista saada unirytmi kuntoon omin toimin, mutta se vaatii tahtoa. Itsellä on ollut todella paha unettomuus pitkäkestoisen stressin takia ja se vaatii oikeasti töitä, keskittymistä ja opettelua, että pystyy rauhoittumaan ja etenkin yöllä heräämisestä jatkamaan unta ja estämään seuraavan päivän työlistan tankkaamiset. On tärkeää, että tunnistaa itse ensinnäkin sen ajan, minkä tarvitsee, että rentoutuu. Iltaan kannattaa miettiä sellaisia asioita, mitkä auttavat rentoutusta, esim. vähentelee valoja, käy pesulla, avaa ikkunan, että makkarissa tulee riittävän viileää. Noin 18-19 astetta on hyvä makkarin lämpötila. Ei katso telkkaria, eikä plärää kännykkää. Äänikirja auttaa sängyssä rentoutuksessa. äänitaso kannattaa säätää niin, että kuuntelemiseen täytyy keskittyä ja olla itse aloillaan, että kuulee. Tätä toistaa ensin viikon pari, niin uni alkaa lopulta tulla itsekseen.

Vierailija
47/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vinkeistä. Osa tuttuja, osa uusia. Käyn ajatuksella näitä läpi. Jotkut teistä taitavat olla ihan oikeassa, eli mielialaongelmia, stressiä ja ylisuorittamista on tässä taustalla myös. Esimerkiksi tämä lapsiarki on paljon rankempaa kuin ikinä osasin kuvitella. Lapset ei valvota öisin, mutta minua taitaa valvottaa se kaiken suunnittelu ja suorittaminen. Vaikka tuntuu että teen vain minimin niin lasten kuin töidenkin suhteen, silti on kädet täynnä hommia ihan koko ajan, ja jos hetkeksi hellittäisi niin kaikki kaatuu päälle. Tuntuu että en ole levännyt hetkeäkään sen jälkeen kun esikoinen syntyi, siis henkisesti. Muistelen välillä kaiholla niitä muutamia päiviä ennen kuin synnytys oli alkamassa, en tehnyt muuta kuin nukuin, nukuin, söin ja taas nukuin :D haluan kyllä hoitaa tämän unettomuuden ja taltuttaa väsymyksen, että pystyn enemmän nauttia perheestäni. Väsyneenä pinnakin on niin kireällä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi