Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on auttanut uniongelmiinne? En jaksa enää

Vierailija
06.06.2023 |

Saan nukuttua korkeintaan 7 tuntia yössä, yleensä vain 4-6. Liian vähäisen tuntimäärän lisäksi uni tulee vain pätkissä. Saatan valvoa keskellä yötä parikin tuntia. Olen niin väsynyt joka ikinen päivä! Tätä on jatkunut jo ainakin kuukausia, ehkä vuosia, en edes jaksa muistaa. En muista milloin olisin nukkunut 8 tuntia, tai koko yön putkeen, milloin olisin herännyt levänneenä. On vaikea nukahtaa ajoissa ja vaikea pysyä unessa. Elintavat ei ole kovin hyvät, koska en yksinkertaisesti jaksa esim harrastaa liikuntaa tarpeeksi. Illalla olisi aikaa kun lapset on nukkumassa, mutta en vain kykene, sohvalta nouseminen tuntuu ylivoimaiselta. Mistä ihmeestä apua?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa unta edistävät ruoat: esim. kirsikka, manteli, maito. Muitakin on.

Erinomainen unilääke: seksi.

Lue jotain tylsää kirjaa.

Rentoutusharjoitus.

Vierailija
22/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kauhein tunne kun on rättiväsynyt muta ei saa nukahdettua. Tuolla on joku syy miksi keho toimii noin mutta en nyt muista mistä se johtui.

Jep, unettomuus on nakertanut minutkin joskus tuohon kuosiin, että on jo liian väsynyt nukkumaan muttei jaksa myöskään tehdä mitään mikä voisi edistää nukkumista. En päässyt vippaskonsteilla eroon tuosta kehästä, vasta sisulla ja hieman tuurillakin opin mikä on se rytmi mitä kehoni kaipaa ja tottelee, ja sitten etsin sitä aikataulua tukevan työajan ja sain kiireet ja stressitkin minimiin niin eihän mulla oikeastaan mitään unettomuutta olekaan! Hyödytöntä oli esim rääkätä neuvojen mukaan ylim liikunnalla, vaati jopa 15 tuhatta lisäaskelta saada edistettyä väsymystä jotta nukahtaisi itselle liian aikaisin, ei ole mistään kotoisin sellainen ylityö, nykyään nukahdan ilman rääkkiäkin kuten ns normaalit ihmiset, se aika ei vaan ole vielä klo 22 tms. On se kumma kun on kaikkea ruokarauhaa, kehorauhaa muttei unirauhaa vaikka kaikki hyvinvointi lähtee siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasta unettomuudesta (monia eri lääkehoitoja ym kokeiltu) kärsivänä olen saanut avun yllättävällä tavalla: äänikirjoista.

Mukavat nappikuulokkeet ja jokin sopivan luentomainen kirja pyörimään hiljaisella äänellä, 0,9 -nopeudella. Tietokirjoja ja elämäkertoja enimmäkseen.

Tällä on ollut uskomaton teho.

Vierailija
24/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla laitteet kiinni kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, ei uutisia tai somea. Ei alkoholia ennen nukkumaanmenoa, ei kofeiinia kello kahden jälkeen päivällä. Ei raskasta liikuntaa kuuden jälkeen illalla eikä suurta ateriaa ennen nukkumaanmenoa.

Puoli tuntia ennen nukahtamista yksi tai kaksi tablettia melatoniinia huiviin ja makuulle.

Sopivan viileä huone ja mukavat vuodevaatteet, kesällä pimennysverhot ja/tai sälekaihtimet ikkunoissa. Päiväaikainen liikunta ja muu aktiivisuus kasvattaa unipainetta.

Älä yritä väkisin nukahtaa, vaan ajattele että uni tulee ajallaan. Älä pyörittele päässä mitään huolia tai murheita, vaan yritä lopettaa ne laskemalla lampaita tai yhdestä kymmeneen, myös takaperin. Kun tämän kaiken opettelet niin voit nukkua paremmin ilman mitään rauhoittavia tai unilääkkeitä.

Vierailija
25/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut hyviä neuvoja nukahtamiseen. Mutta mikä auttaa unessa pysymiseen? Yhtäjaksoinen uni olisi paljon palauttavampaa kuin ne parin kolmen tunnin pätkät :/

Vierailija
26/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tullut hyviä neuvoja nukahtamiseen. Mutta mikä auttaa unessa pysymiseen? Yhtäjaksoinen uni olisi paljon palauttavampaa kuin ne parin kolmen tunnin pätkät :/

Melatoniinia löytyy sekä nopea- että pitkävaikutteisena. Kysypä apteekista tuota pitkävaikutteista melatoniinia, jospa se auttaisi katkonaiseen uneen. Kun heräät keskellä yötä, niin älä ala heti mielessäsi kiroamaan tilannetta ja heittämään pyyhettä kehään, koska tällöin varmasti virkoat etkä saa enää unta. Ota rauhallisesti, ja ala toistamaan rauhallisesti mielessäsi ns. pysäytyssanaa, joka stoppaa mieleen tulvivat ajatukset jotka haottaavat nukahtamista. Se voi olla jokin aivan "turha" sana, kuten "mutta", "että" yms

Vierailija
27/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen asian kokonaisuus se on, mutta itselleni helpoimmat ovat riittävästi magnesiumia iltapalan yhteydessä ja molybdeeniä myös otan illalla. Banaania on pakko saada iltapalalla (ilmeisesti tryptofaanin takia). Lisäksi kannattaa kokeilla B12-vitamiinia (metyylikobalamiini-muodossa) liittyisikö uniongelmat sen puutteeseen. Olen huomannut, että ainakin B12-vitamiinin myötä unentarve on vähentynyt. Sänkyyn mennessä teen noin minuutin ajan palleahengitystä.

Vierailija
28/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeasta unettomuudesta (monia eri lääkehoitoja ym kokeiltu) kärsivänä olen saanut avun yllättävällä tavalla: äänikirjoista.

Mukavat nappikuulokkeet ja jokin sopivan luentomainen kirja pyörimään hiljaisella äänellä, 0,9 -nopeudella. Tietokirjoja ja elämäkertoja enimmäkseen.

Äänikirjat ovat auttaneet minuakin ihan valtavasti. Saan helposti unen päästä kiinni.

Luulen että ap:llä voi olla unettomuuden syynä ihan yksinkertaisesti ylirasitustila. Elimistön kortisolitaso on koholla ja se tekee unesta pinnallista ja heräilee helposti.

Vierailija
29/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sain apua hormonikorvaushoidosta. Liikunta ym. tavanomaiset keinot ei vaikuta yhtään. Joskus otan allergialääke Ataraxia puolikkaan, sillä nukun koko yön. Sitä voi käyttää vain viikonloppuisin, koska väsyttää vielä aamulla. Se on tuonut suuren helpotuksen, kun tietää, että edes joskus saa nukkua vähän sikeämmin ja pidempään. Ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi ole kasvanut. Mielummin olisin ilman, mutta vaikeasta unettomuudesta kärsivät tietävät, miten iso helpotus nukkuminen edes joskus on.

Vierailija
30/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkään mulla ei auttanut mitkään vippaskonstit, nyt kun olen löytänyt itselle sopivan rytmin niin ongelma on vasta lähes poistunut, eli jos jatkuvasti joutuu menemään vaikka työn takia ns väärään aikaan nukkumaan vaikkei väsyttäisi, niin jos onnistuukin nukahtamaan niin uni on vaan liiian kevyttä pysyäkseen läpi yön. Mulla on nyt unelma tilanne että työaika on sopiva, olen luonnolllisesti oikeasti väsynyt nukkumaan mennessäni, niin nyt uni on tarpeeksi syvää kestääkseen ja siten toki myös palauttavampaakin, turhat neuvot turhauttaa, tiedän, uni on lopulta asia jota meillä monilla on vaikea käskeä vaan pitäisi onnistua elämään sille sopivasti, mutta tämä yhteiskunta ei tue luonnollisia keinoja vaan tarjoaa ennemmin nappia naamaan! T:tuo yksi aiempi

Vierailija
31/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka ja erityisesti hapankirsikkamehu (saa esim Ruohonjuuresta mutta on aika kallista) ovat sellaisia että niiden on todettu parantavan unta. Toinen unta parantava ruoka on kiivi, niitä kannattaa syödä pari illalla ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
32/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt masennustestin? Onko kehosi jatkuvassa ylivireystilassa? Omalla kohdalla jatkuva heräily liittyi uupumuksesta johtuvasta masennustilasta. Lopulta nukuin vain tunnin pätkissä ja nukahtaminen oli vaikeaa. Omalla kohdalla auttoi masennuslääke (cipralex). Kolme viikkoa aloittamisesta uni parantui dramaattisesti. Söin 4 kk kuurin.

Vierailija
33/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todella henkkäuninen ja olen kärsinyt pitkään nukahtamisvaikeuksista. Tässä on asiat, jota olen muuttanut omassa elämässäni, jotta saisin paremmin nukuttua ja ne ovat toimineet.

1) Lopeta kahvin ja teen juonti tai vaihda kofeiinittomaan versioon. Luonnollisesti kaikki energiajuomat ja muut virvokkeet, jotka sisltävät kofeiinia ovat pannassa. Oma elimistöni on kofeiinille yliherkkä, ja pienikin päärä kofeiinipitoista juomaa vaikuttaa nukahtamiseeni valtavasti.

2) Hanki hyvät ja itsellesi mieluisat korvatulpat, joidenka kanssa on hyvä nukkua läpi yön. Kesken unien ei ole kiva herätä mihinkään meteliin ja kolinaan, jos on herkkäuninen kuten minä.

3) Joka ilta ennen nukkumaanmenoa otan kolme 1,9 mg vahvuista melatoniinitablettia. Ratiopharmin tuote toimii minulla parhaiten, muut ei niinkään hyvin. Ilman melatoniinia en saa nukahdettua.

4) Hanki makuuhuoneeseesi pimennysverhot, jottei auringonvalo häiritse untasi.

Vierailija
34/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama kokemus. Paras melkein on, että kuuntelee vaikka samaa tuttua kirjaa, niin ei aihekaan ala kiinnostaa jos sattuu heräämään. Tärkeintä on, että keskittyy kuuntelemiseen, niin ei ala omat ajatukset kulkea kehää joka valvottaa. Kokeile äänikirjoja. Halpa ja turvallinen unilääke. Kannattaa valita miellyttävä lukija, jonka äänen on rauhallista nukahtaa.

Vierailija
35/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini + 30min meditaatio.

Makuuhuoneessa pitää olla pilkkopimeää. Ei edes mitään laiteledejä.

Ei kännykkää tai tietokonetta 2h ennen nukkimista. Korkeintaan elukulaite ilman sinivaloa.

Vierailija
36/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista nukkua ulkona, partsilla tai luonnossa?

Vierailija
37/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia ei kannata juoda enää puolenpäivän jälkeen. Harmi mutta näin on.

Vierailija
38/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli todella vaikeat uniongelmat, joihin sain melatoniinia, magnesiumia, doksepiinia ja olantsapiinia sekä tarvittaessa stellaa ja opamoxia. Hakeudu ammattiavun piiriin.

Tuolla lääkemäärällä jo tarvitseekin ammattiapua ja hoitoon hakeutumista.

Vierailija
39/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini + 30min meditaatio.

Makuuhuoneessa pitää olla pilkkopimeää. Ei edes mitään laiteledejä.

Ei kännykkää tai tietokonetta 2h ennen nukkimista. Korkeintaan elukulaite ilman sinivaloa.

Koen samalla tavalla, että vaatii pilkkopimeän, jotta yölliset heräilyt jäävät mahdollisimman vähiin. Olen jopa niin tarkka, ettei makuuhuoneessa ole ollenkaan sähkölaitteita ja kännykkä on aina lentokonetilassa yön ajan.

Vierailija
40/47 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin ja nukahtamislääkkeet.

Minä olen nukkut jo vuosikaudet vain ja ainoastaan nukahtamislääkkeen ansiosta. Valvominen yön pimeinä tunteina on aivan kamalaa. Kaikki muut konstit käytetty ja kokeiltu. Se on vaan niin, että kun kerran unensa menettää, niin ne eivät palaa. Nukahtamislääkkeen avulla olen pystynyt käymään normaalisti töissä eikä aamuisin ole mitään sekavuutta eikä huonoa oloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi