WTF? "Jos tekee kaiken kuten pitää ja on kohtelias, käytösarvosana yläkoulussa on 8. Arvosanoihin 9 ja 10 päästäkseen pitää vaikuttaa positiivisesti koko luokan ilmapiiriin."
Jutun kommenteissa, ilmeisesti opettaja, joka jatkaa vielä: "Itse en usein anna arvosanaa 10 ollenkaan, sillä sen kriteereihin päästäkseen pitää olla se, jonka ansiosta koko luokka tulee hyvin toimeen ja joka tekee kaikkensa koko luokan yhteishengen eteen."
MILLOIN tämä on mennyt tällaiseksi pelleilyksi? Omana kouluaikana tavallinen tottelevainen asiallisesti käyttäytyvä oppilas sai automaattisesti käytöksestä kympin!
Kommentit (150)
Mites se pärstäkerroin nykyään vaikuttaa? 80-luvulla ei ollut toivoakaan saada 8:aa parempaa numeroa käytöksestä, jollei ollut opettajan lellikki.
Se on just tätä. Päivitellään kun lasten käytös on muuttunut huonoksi ja opettajia ei arvosteta, mutta kun itse koulu on mennty ihan hulluksi.
Meilläkään yhdestäkään hyvästä teosta tai kohteliaasta käytöksestä ei tullut koskaan Wilma-merkintää, mutta JOKA IKISELLÄ kerralla kun oli jotain huomautettavaa, niin merkintä annettiin.
Eli hyvästä ei anneta palautetta eikä kannusteta riittävästi juuri niitä hyviä oppilaita, että saisi sen 10 palkinnoksi hyvästä käytöksestä.
No olemmekin sitten kovasti puhuneet kotona lapsille, miten koulu on muuttunut ja ettei niille numeroille kannata antaa arvoa niin paljoa. Eli koulu itse omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että koulun arvostus on laskenut.
Tuntuu ihan tahallaan aiheutetulta kaikki koulumaailman ongelmat.
Ns kiltit tytöt ovat yhteiskunnan kuonaa joista harvoin tulee mitään todella hyödyllistä.
Ja tämä "luo hyvää ilmapiiriä toisiin" varmaan sitten arvioidaan ihan objektiivisesti??
Ei yhtään opettajan omat subjektiiviset näkemykset vaikuta tähän, eihän???
No, nyt se on tehty ihan lailliseksi ja hyväksyttäväksi, että opettaja voi antaa kymppiä tai kasia ihan pärstäkertoimen mukaan, eikä siihen voi vaikuttaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ns kiltit tytöt ovat yhteiskunnan kuonaa joista harvoin tulee mitään todella hyödyllistä.
Voi pikkuista, sinulla on vielä niin paljon opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyödyllisempää niissä ei-kilteissä sitten on kiltteihin verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulun pitäisi saada arvostella lasten yksilöllisiä ominaisuuksia (asteikolla ekstro - intro, ujo - vilkas). Antaa ymmärtää, että taka-alalle vetäytyvä yksilö olisi arvosteluasteikolla huonompi kuin "luokan pelle".
Taka-alalle vetäytyvä ON huonompi. Niistä tulee sellaisia terapiassa ravaavia vela-ongelmakasoja joita tämä palsta on täynnä.
Sinulla viiraa. Ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa niiden lasten puolesta jotka käyttäytyvät hyvin ja hoitavat velvollisuutensa tunnollisesti, mutta eivät lähde tuohon luokan sirkus -meininkiin mukaan ja siksi jää kymppi saamatta.
Täysin naurettava tulkinta "käytösnumerolle".
Hyvä käytös on sitä ettei häiritse muita ja käyttäytyy itse kohteliaasti muita kohtaan.
Näin oli ennen mutta nyt kaikkien pitääkin olla hypersosiaalisisen ekstroverttejä tiimipelaajia jotka estävät muita keskittymästä koulutyöhön kun on tärkeämpää luoda maanisena partiojohtajana sitä hyvää fiilistä ja yhteisöllistä toimintaa.
Juuri näiden ****** takia 90% työssäkäyvistä haluaa pysyvästi etätöihin ja avokonttorien kieltämistä rikoksina ihmisyyttä vastaan mutta virallisen ideologian mukaan juuri näitä luonnehäiriöitä edistetään ja palkitaan antamalla kymppejä jo ala-asteella.
Todella paljon on koulujen välillä tässä eroa. Työskentelen kiertävänä opettajana ja joillakin kouluilla sen 10 saa ihan tavallisella käytöksellä ja siihen saa jo naristakin miks pitää? ja muuta mitkä eivät sisälly erinomaiseen käytökseen. Toisella koululla tällä samalla käytöksellä saa kasin. Jollain koululla 7 heikompaa ei saa, vaikka tekisi mitä, toisessa on vitonenkin käytössä. Näitä ei voi verrata keskenään.
Omilla lapsillani on ollut käytös 9 ja ovat ihan taviksia.
Juuri näin!Käytöksen arvosteluun ei edes ole mitään valtakunnallista suositusta,vaan jokainen koulu voi itse päättää,millä perusteella numero annetaan.Ei koululaisen harteille todellakaan pidä laskea vastuuta luokan ilmapiiristä.Esim lapsen kotiolot voi vaikuttaa lapsen käytökseen,esim myöhästelyyn ym.Jos kotona on ongelmia,lapsi ei todellakaan pysty kohottamaan koko luokan ilmapiiriä.Minä esim lapsena elin niin köyhässä perheessä ettei meillä ollut radiota eikä kelloa.Kouluun menin sitten miten sattui.Silloin kyllä käytöksestä annettiin 10,vaikka koulusta myöhästyinkin.Tämä uusi tapa arvostella lapsen käytöstä ei ole oikeudenmukainen vaikeista oloista tulevalle lapselle,tai ujolle ja hiljaiselle lapselle.Minäkään en saanut koskaan hymypatsasta,koska olin erittäin arka ja ujo vaikeiden kotiolojen takia.
Meillä 9 oli se minkä sai normaalista käytöksestä. Kerran se laski minulla 8:iin kun kieltäydyin ilmaisutaidon valinnaisen tunnilla esiintymästä. Se nousi takaisin 9:iin kun kerroin opettajalle etten halua esiintyä pellenä luokan edessä jossa on kolmen oppilaan porukka jotka kiusasivat minua ja saivat vapaasti tirskua kaikelle mitä tein tunnin aikana.
En sitten tiedä mitä taikatemppuja 10 vaati. Ystävälläni oli 10, mutta ainoa ero meidän välillä oli se että hän sai parempia numeroita ja pukeutui pikkuaikuisesti vs. oma kokomusta gootti light, mutta eihän se liity käytökseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 70-luvulla reaaliaineessa opettaja, joka sanoi, että vain Jumala on täydellinen eli kympin arvoinen ja siksi kukaan oppilas ei voi ansaita kymppiä todistukseen mistään.
Samaa sanoi mun 5-6 luokan hissanope 90-luvun alussa. Yläasteella sain 9 maantiedosta vaikka sain kokeista aina 10 tai 10- ja olin about ainoa joka viittasi tunnilla. Vasta lukiossa sai kympin kun sai kokeesta 9,5 tai 10- ja oli aktiivinen tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen näkökulma. Mitä se hyödyllisyys mahtaa sinulle tarkoittaa..
Mikä helvetti jengiä vaivaa kun lukee tämäkin ketjun kommentteja, osa ihan sairasta myrkkyä. Netti kiinni ja ulkoilemaan jos ette osaa olla edes ihmisiksi.
En tiedä miten tukea lasta saamaan 10 käytöksestä. On yleisesti kiltti, auttaa ja lohduttaa muita, ja koulumenestys on hyvällä tolalla. Luokka on kuitenkin levoton ja erityisesti yksi poika joka tuhoaa esim. lapseni kuvataide tuotoksia ja härnää niin kauan kunnes tyttö pillahtaa itkuun. Tällaisen opettajan mielestä itku on varmaan huonoa käytöstä ja 8v lapseni on epäonnistunut kohentamaan luokkahenkeä. Ja näin kätevästi opettajan ei tarvitse puuttua kiusaamiseen ja häiriökäyttäytymiseen~
Luin perustelut 8 arviolle; on ollut kerran keskustelussa käytökseatään,osaa korjata itse käytöksensä puutteita Selvästi tuli esiin että 8 saaneen käytöksessä on puutteita ja korjattavaa.Minusta lapsen pitää antaa kehittyä rauhassa,eikä tuollaisia käytöskeskusteluja tarvita normaalisti käyttäytyvän lapsenkohdalla.Ne voivat laukaista jonkun pahan häiriön herkällä lapsella ja siitä voi tulla pahojakin ongelmia,ja estymiä.Ei kaikki ole sisiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita,mutta heillkin on oikeus olla sellaisia kuin ovat.Ilman syyllistämistä ja arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiset suorittavat tytöt viiltelevät usein itseään, muuttuvat teininä hirveiksi jakorasioiksi ja sitten suoraan psykiatrille ja 20 vuoden terapiaan.
Tämä. Ja on vain oikein että ryhmä antaa niille hiukan opetusta ja sakinhivutusta, jota ne sitten itkevät kiusaamiseksi seuraavat 30 vuotta.
Tyhmimpiä provoja mitä olen palstalla nähnyt. Kyllä huomaa että vain mölysitte tunneilla ja ette oppineet mitään koulussa.
Joka kevät ja joulu sama keskustelu, jossa suuri osa osallistujista ei ole nähnytkään käytösnumeron nykyisiä arviontikriteerejä, tai ainakaan ymmärrtänyt niitä. kunhan vaan louskutetaan siitä kuinka "silloin kun minä olin koulussa.. "
Joku (ope?) yrittää selittää, mutta turhaan.
Lasketko muiden huomioimiseksi sen että pitää naamansa kiinni eikä kimpoile valtoimenaan? Siis antaa muille opiskelurauhan. Tai jos vetelee luokan sekopäätä niin monesti koppiin että lopulta hänkin antaa muille opiskelurauhan?