WTF? "Jos tekee kaiken kuten pitää ja on kohtelias, käytösarvosana yläkoulussa on 8. Arvosanoihin 9 ja 10 päästäkseen pitää vaikuttaa positiivisesti koko luokan ilmapiiriin."
Jutun kommenteissa, ilmeisesti opettaja, joka jatkaa vielä: "Itse en usein anna arvosanaa 10 ollenkaan, sillä sen kriteereihin päästäkseen pitää olla se, jonka ansiosta koko luokka tulee hyvin toimeen ja joka tekee kaikkensa koko luokan yhteishengen eteen."
MILLOIN tämä on mennyt tällaiseksi pelleilyksi? Omana kouluaikana tavallinen tottelevainen asiallisesti käyttäytyvä oppilas sai automaattisesti käytöksestä kympin!
Kommentit (150)
Mitvit? Muistan kun meille sanottiin koulussa,80-luvulla, että pitää olla lähes rikollinen, että käytösnumero siitä kympistä laskee mihinkään.
Nykyään tuo woke tunkee vähän joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että joku ekstroverttiporukka on Opetushallituksessa tuonkin neronleimauksen saanut.
Vituttaa niiden lasten puolesta jotka käyttäytyvät hyvin ja hoitavat velvollisuutensa tunnollisesti, mutta eivät lähde tuohon luokan sirkus -meininkiin mukaan ja siksi jää kymppi saamatta.
Mun kuopus on äärimmäisen introvertti ja käytös oli 10. Hän tasapainottaa aina ryhmiä sollä rauhallisella olemisellaan, tulee kaikkien kanssa toimeen ja osaa olla rakentava, vaikka ei sanoisi sanaakaan.
Tämä. Ei sosiaaliset taidot tarkoita suuna päänä riehumista vaan sitä että osaa olla rakentavalla tavalla ryhmän jäsen, hyväksyy muut sellaisina kuin he on ja tekee ryhmässä oman osuutensa sen kummemmin möhkäämättä ja vie sitä hommaa eteenpäin.
Poikani sai nyt ekan kerran kympin käytöksestä. Muistan miten joku kerta opettaja kertoi niitä kriteerejä ja se 10 tuntui mahdottomalta yhtään kenellekään. On rauhallinen, kiltti ja auttavainen muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo tarkoita, että pitäisi olla suuna päänä joka asiassa saadakseen kympin vaan nimenomaan sitä, että osaa olla tahdikas ja yhteistyökykyinen. Tämän huomaa usein esimerkiksi ryhmätöissä. Se hiljainen ja ujo pystyy vaikuttamaan luokan ilmapiiriin sillä, että pystyy tekemään ryhmätöitä eri ihmisten kanssa ilman silmien pyörittelyä tai muuta vihjailua siitä, ettei pidä ryhmäläisistään. Jo täysin neutraali suhtautuminen ja esimerkiksi siirtyminen ryhmäläistensä luo on sitä hyvää kympin käytöstä. Eniten ärsyttää nämä muka kiltit ,jotka kuitenkin valittavat ja vinkuvat jos ryhmässä ei ole sitä omaa parasta kaveria ja antavat mielikuvaa muille ryhmän jäsenille, etteivät kelpaa hänelle.
Kyllä nuo yhteistyötaidot, ryhmässä toimiminen ja tahdikkuus ovat oikeasti aivan kullanarvoisia ominaisuuksia enkä anna kymppiä sellaiselle, jolta nuo taidot puuttuvat. Arkuus tai introverttius eivät tarkoita automaattisesti sitä, että ollaan sosiaalisesti taidottomia. Arkakin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että muut tuntevat olonsa hyväksytyksi.
Miksi ihmeessä luokan ilmapiiri sälytetään yhden ainoan oppilaan harteille? Jos siellä on 21 paskiaista, niin se kaikkien kanssa toimeentuleva ei saa luokan ilmapiiriä parantumaan kuin yhdellä tavalla ja se on laiton, sillä pääsee isoihin otsikoihin.
Sorry mut kyl koulumeiningeissö vaan on paljon nykyään vialla ja pahasti.
Mua oikeastaan vtuttaa ne some-meemitkin joissa hössötetään että älä kysy lapselta, millaisen todistuksen hän sai, kysy saiko hän koulusta kavereita tai mitä hän haluaisi tehdä kesällä. Oikeesti?
Sit kun nää lapset siirtyy työelämään, voipi tulla yllätyksenä että siellä seurataan miten kaikki edistyy ja alasta riippuen voi joutua kokouksessa kaikkien aikana asiasta kertomaan, ehkä pitämään ihan presentaation mitä on saanut aikaan ja miten on mennyt.
Noh, luulen tosin että tässä ajatellaan niitä lapsia jotka ei kunnon töihin edes mene / pääse. Heikoimpia varten peruskoulukin softataan sellaiseksi että ihan naurattaisi jos ei itkettäisi. Kaikki pääsee läpi, ei tarvitse olla edes paikalla.
Oli se ihan mukavaa että oli kouluaikana edes se yksi kymppi todistuksessa.
Kyllä ysiin jo pitäisi olla vaatimuksena että on tutoroinut ainakin kaksi ryhmän S2 oppilasta joka aineessa ysin osaajaksi.
Opettajahan joutuu häpeämään työnsä jälkeä muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyminen arvioidaan nykyään eri tavalla kuin ennen. Toki tähänkin voi henkilökemiat vaikuttaa. Ehkä on hyvä että on muuttunut arviointi, ei ne eturivin tytöt aina vaikuttaneet luokan ilmapiiriin myönteisesti.
Koulussa ollaan oppimassa eikä luomassa mitään v:n ilmapiirejä!
Eiköhän se koulu käydä elämää varten? Elämässä on lähes jokaisen tultava toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Minä ainakin haluan että lapseni toimii luokan (ja myöhemmin työyhteisön) jäsenenä myönteisesti. Jos hän olisi kovin ujo, en välittäisi vaikka käytösnumero olisi alhaisempi. Maailmassa on isompiakin haasteita.
WTF-tyyppiset ilmaisut aiheuttaa numeron alentamista
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ysiin jo pitäisi olla vaatimuksena että on tutoroinut ainakin kaksi ryhmän S2 oppilasta joka aineessa ysin osaajaksi.
Ei ne pahimmat riehujat ole ainakaan mun lasten luokilla olleet s2-oppilaita vaan ihan kantasuomalaisia poikia.
Kuopuksen bestis on ollut lukioon asti s2-tyttö joka on nyt kuopukseni kanssa huippulukiossa ja tähtää lääkäriksi.
Mulla oli 70-luvulla reaaliaineessa opettaja, joka sanoi, että vain Jumala on täydellinen eli kympin arvoinen ja siksi kukaan oppilas ei voi ansaita kymppiä todistukseen mistään.
Vierailija kirjoitti:
Mitvit? Muistan kun meille sanottiin koulussa,80-luvulla, että pitää olla lähes rikollinen, että käytösnumero siitä kympistä laskee mihinkään.
Nykyään tuo woke tunkee vähän joka paikkaan.
Ja hitot. Mulla oli käytös 9 80-luvulla ja olin kiltti, hiljainen ja ujo tyttö. Kymppiin olisi vaadittu just sellasta sosiaalisuutta ja hyvänä tyyppinä olemista, mitä ilmeisesti vaaditaan nykyään ysiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää olla super ihminen lapsesta lähtien. Sitten se jatkuu työelämässä ja ihmetellään miksi ihmiset on ahdistuneita ja mielenterveysdiagnoosit kasvaa.
Ei vaan ongelmat johtuvat naisten suorittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sorry mut kyl koulumeiningeissö vaan on paljon nykyään vialla ja pahasti.
Mua oikeastaan vtuttaa ne some-meemitkin joissa hössötetään että älä kysy lapselta, millaisen todistuksen hän sai, kysy saiko hän koulusta kavereita tai mitä hän haluaisi tehdä kesällä. Oikeesti?
Sit kun nää lapset siirtyy työelämään, voipi tulla yllätyksenä että siellä seurataan miten kaikki edistyy ja alasta riippuen voi joutua kokouksessa kaikkien aikana asiasta kertomaan, ehkä pitämään ihan presentaation mitä on saanut aikaan ja miten on mennyt.
Noh, luulen tosin että tässä ajatellaan niitä lapsia jotka ei kunnon töihin edes mene / pääse. Heikoimpia varten peruskoulukin softataan sellaiseksi että ihan naurattaisi jos ei itkettäisi. Kaikki pääsee läpi, ei tarvitse olla edes paikalla.
Et ilmeisesti ole tutustunut koulussa tehtäviin itsearviointeihin ja muuhun palautteenantoon? Lapsi/nuori tekee omat presentaationsa siellä koulussa ja sinä teet ne töissä, kumpikin saa palautteensa siellä. Ei kai sun juhlissa vieraat kysele sun projektien etenemisestä ja saamastasi palautteesta? Yleensä puhutaan muusta, kysytään lomasuunnitelmia ja sellaista. Ihan sama juttu lapsen ja nuoren kohdalla.
Kasi on se normioppilas normikäytöksellä (=hyvä). Siitä lähdetään.
Jos on sitten huomioi myös muut niin ysi ja jos on vielä tästä erityisen huomioiva, kannustava, kohtelias ja rakentava niin 10.
Jos seiska niin jotain pöljäilyä on tullut tehtyä jo. Jos kutonen niin on jo vanhemmilla ja lapsella vakavan peiliinkatsomisen paikka. Vitosen saadakseen pitää olla jo lasuhommia ja muuta takana.
Terveisin,
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että joku ekstroverttiporukka on Opetushallituksessa tuonkin neronleimauksen saanut.
Vituttaa niiden lasten puolesta jotka käyttäytyvät hyvin ja hoitavat velvollisuutensa tunnollisesti, mutta eivät lähde tuohon luokan sirkus -meininkiin mukaan ja siksi jää kymppi saamatta.
Siellä joku katkera autistipaska ulisee😆🤣
Älähän hauku autisteja.
Kaverin lapsella on ollut autismiepäilyä ja käytös 10.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli käytös usein 7 ja olin melko hiljainen omissa oloissa oleva oppilas. Ihan normaalisti käyttäydyin.
Olit luultavasti töykeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pahimmat riehujat ole ainakaan mun lasten luokilla olleet s2-oppilaita vaan ihan kantasuomalaisia poikia.
Kuopuksen bestis on ollut lukioon asti s2-tyttö joka on nyt kuopukseni kanssa huippulukiossa ja tähtää lääkäriksi.
Meillä riehui suomenruotsalaiset. Mutta bättre folk silti toki huippulukiossa tähtäämässä kiintiöpalkoille.
Minulla oli käytös aina vain 9, vaikka olin kiltti ja rauhallinen oppilas, mutta tosi ujo. Ehkä se jotenkin sitten teki sen, etten saanut koskaan kymppiä.
Maailma muuttuu, Eskoseni.
Muistan vielä, kun isäpuoli piti mulle puheen 9:n käytöksestä 90-luvun lopulla. Se oli jo silloin tosi hyvä, mutta vanha ukko ei sitä tajunnut.