Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menetin kaikki ystäväni, kun en jaksanut enää olla pelkkä muiden terapeutti

Vierailija
05.06.2023 |

En ole koskaan halunnut rooliin, jossa joutuu olemaan ystävien terapeutti eli se, jolle kerrotaan kaikki murheet ja ongelmat, jonka niskaan halutaan vuodattaa kaikki oma paha olo jostain pikkuasioista, jota käytetään jonain leelian lepotuolina. Päinvastoin olen aina pyrkinyt pois siitä roolista yrittämällä vaihtaa puheenaihetta tai yrittämällä tasapuolisesti kertoa myös omista murheistani. Tietenkin jos jollain on oikeasti hätä tai oikeasti elämässä jotain kamalaa tapahtunut, niin olen kuunnellut mielelläni, jos on halunnut puhua, mutta se on eri asia.

En jaksanut enää olla pelkkä vuodatuksen kohde. En jaksanut enää, että minulle soittaessa ystävät vain vuodatti omia pieniä ongelmiaan ja serkunkumminkaimanavioeroja jne antamatta minulle suunnilleen suunvuoroa. Ravintolaillalliset ja muut illanvietot meni samoissa merkeissä, samoin muu yhteydenpito. Eipä ole minulla ystäviä enää. En kelvannut muuksi kun muiden keittiöterapeutiksi ja vuodatusten kohteeksi. Missään muissa merkeissä minua ei suostuta näköjään tapaamaan, yksi pitkäaikainen ystävä esti facebookissakin minut.

Joten mistäpä vajaa nelikymppiselle uusia ystäviä?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tutki mikä oma osuutesi oli tuossa dynamiikassa. Työstä sitä ja löydä uusia toimintatapoja. Vasta tämän jälkeen etsi uusia ystäviä. Muuten toistaa vaan samaa kaavaa.

Vierailija
2/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide ja maalauspiirit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kokemusta on..ei kivaa tuollainen. Mieluummin olen itsekin yksin.

Vierailija
4/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin tutki mikä oma osuutesi oli tuossa dynamiikassa. Työstä sitä ja löydä uusia toimintatapoja. Vasta tämän jälkeen etsi uusia ystäviä. Muuten toistaa vaan samaa kaavaa.

Miten tuota omaa osuutta tuossa dynamiikassa voi tutkia? En tiedä tehneeni mitään väärin ainakaan. Mutta miten siis voisin olla aiheuttanut tuon?

Ap

Vierailija
5/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota omaa osuutta tuossa dynamiikassa voi tutkia? En tiedä tehneeni mitään väärin ainakaan. Mutta miten siis voisin olla aiheuttanut tuon?

Ap

Siksipä se onkin konstikasta. Se on osa sinua ja se on hyvin vaikea nähdä.

Minä ajauduin aina uudelleen ja uudelleen ihmissuhteisiin joissa minä hännystelen ja haen hyväksyntää, kun se toinen pidättää minulta positiivisia eleitä ja mikrotorjuu minua toistuvasti. En voinut käsittää miksi joka ikinen lähempi ystävyyssuhde noudatti tätä samaa kaavaa, vaikka en tietenkään olisi halunnut sitä. Enkä voinut käsittää mitä minä muka teen sen mahdollistamiseksi omalta osaltani.

Kun lakkasin toimimasta kuten olin toiminut. Menetin kaikki läheiset kaverit kertaheitolla.

Vierailija
6/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo on hyväksikäyttäjien kaasuvalotustaktiikka. Itse perseilevät, mutta muiden syy!

Vierailija
7/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hauska tapahtuu muualla ja muiden kanssa. Tuttu juttu. :) 

Jättäydyin pois entisitä ja  harrastan hauskoja juttuja nyt muissa ympyröissä. Voin paremmin. 

Vierailija
8/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni tekee tuota. Ja jos puhun itsestäni, hän alkaa kertoa miten hänelle kävi vastaava tapaus tai tuntui samalta vuosia sitten ja...

Vierailija
9/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo on hyväksikäyttäjien kaasuvalotustaktiikka. Itse perseilevät, mutta muiden syy!

Ap älä kaivaudu tämän kirjoittajan tarjoamaan poteroon. Kahden dynamiikka vaatii aina kaksi ihmistä tapahtuakseen. Se ei ole välttämättä oikein mutta kannattaa ymmärtää että joku täysin erilainen ihminen samassa tilanteessa saa aikaan eri lopputuloksen. Se tarkoittaa että sinun toimintasi ja osuutesi mahdollistaa lopputuloksen.

Ei ole rakentavaa päättää olevansa täysin osaton tilanteeseen ja uhrautua marttyyrinä.

Vierailija
10/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on niin päin että joku on valmis terapioimaan ystävää, mutta kukaan ei puhu. Jos siis olisi teoreettisesti tuo tilanne.

Vierailija
11/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se terapeutin rooli nyt sen hullumpi?

Vierailija
12/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on niin päin että joku on valmis terapioimaan ystävää, mutta kukaan ei puhu. Jos siis olisi teoreettisesti tuo tilanne.

Tulee mielen eräs Viivi joka kommentoi ja neuvoo pyytämättä, siis ihan etäisiä tuttujakin. Ei lainkaan ärsyttävää.

Vierailija
13/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tärkeä neuvo. Itse olin ystävieni likasankona, kunnes sanoin, etten enää halua olla, vaan kaipaan vastavuoroisuutta. Välien poikki pistäminen ilman, että asiasta voisi käydä ensin keskustelua, ei ole fiksua.. Muuten ajautuu juurikin samanlaisiin tilanteisiin ja löytää itsensä uhrin asemasta, jos ystävyyssuhteet eivät menekään siten kuin omassa mielessäni kuvittelen. Omista tarpeista on ollut tärkeä oppia puhumaan. 

Vierailija
14/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap älä kaivaudu tämän kirjoittajan tarjoamaan poteroon. Kahden dynamiikka vaatii aina kaksi ihmistä tapahtuakseen. Se ei ole välttämättä oikein mutta kannattaa ymmärtää että joku täysin erilainen ihminen samassa tilanteessa saa aikaan eri lopputuloksen. Se tarkoittaa että sinun toimintasi ja osuutesi mahdollistaa lopputuloksen.

Ei ole rakentavaa päättää olevansa täysin osaton tilanteeseen ja uhrautua marttyyrinä.

Mutta miten siis pääsen asiassa eteenpäin? Mikä minun toiminnassa mahdollistaa tilanteen? Kuuntelenko muita siis alussa liikaa vai mikä? En osaa yhtään jäsentää mikä minun osuus tuossa on ollut. Etenkin kun missään lyhyt- tai pitkäaikaisessa parisuhteessa tai esim sisarussuhteissa minua ei ole yritetty käyttää minään terapeuttina. Se on ilmennyt vain ystävien kohdalla.

Ap

Vierailija
15/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mielen eräs Viivi joka kommentoi ja neuvoo pyytämättä, siis ihan etäisiä tuttujakin. Ei lainkaan ärsyttävää.

Joo hän on tottunut, kun kumppaninsa Wagner on sellainen sika, jota on täytynyt neuvoa kädestä pitäen niin paljon. Sellaisia ne Viivit on.

Vierailija
16/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ystäviä jonkun harrastuksen kautta. Sitten voitte aina puhua siitä harrastuksesta eniten.

Vierailija
17/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta miten siis pääsen asiassa eteenpäin? Mikä minun toiminnassa mahdollistaa tilanteen? Kuuntelenko muita siis alussa liikaa vai mikä? En osaa yhtään jäsentää mikä minun osuus tuossa on ollut. Etenkin kun missään lyhyt- tai pitkäaikaisessa parisuhteessa tai esim sisarussuhteissa minua ei ole yritetty käyttää minään terapeuttina. Se on ilmennyt vain ystävien kohdalla.

Ap

Se on sun oma elämänmittainen tehtäväsi selvittää. Tutustua itseesi ja pohtia näitä asioita.

Voit vaikka aloittaa googlettamalla ja lukemalla aikeesta. Ja miettimällä yhteisiä tekijöitä sekä toistuvia kaavoja.

Itsellä yhdeksi isoimmista syistä paljastui alkoholisti isän ja tunnekylmän äidin yhteisvaikutus.

Vierailija
18/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tärkeä neuvo. Itse olin ystävieni likasankona, kunnes sanoin, etten enää halua olla, vaan kaipaan vastavuoroisuutta. Välien poikki pistäminen ilman, että asiasta voisi käydä ensin keskustelua, ei ole fiksua.. Muuten ajautuu juurikin samanlaisiin tilanteisiin ja löytää itsensä uhrin asemasta, jos ystävyyssuhteet eivät menekään siten kuin omassa mielessäni kuvittelen. Omista tarpeista on ollut tärkeä oppia puhumaan. 

En minä pistänyt välejä poikki, vaan minuun pistettiin välit poikki.

Se mitä tein niin aloin ehdottaa muuta tekemistä noiden vuodatussessioiden tilalle (en käyttänyt tuota sanaa). Ehdotin että mennään leffaan, mennään kokeilemaan vaikka melomista, lähdetään isommalla porukalla terassille jne, eli ehdotin tilanteita missä ei voi vuodattaa. Kun minulle soitettiin ja alettiin vuodattamaan niin kerroin suoraan, että ikävä kyllä minulla on omia murheita nyt enkä pysty nyt kuuntelemaan kumminkaimanavioerosta. Ja aloin entistä aktiivisemmin ottamaan tilaa myös sille, että kerron niistä omista murheista muille ja pyydän vastavuoroisesti että niille on myös tilaa. Lopputulos oli, että minua ei haluta tavata, viesteihini ei vastata ja yksi tosiaan esti minut facessa.

Ap

Vierailija
19/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se terapeutin rooli nyt sen hullumpi?

Mulla oli nuorempana paljon tuota samaa ja nyt vanhemmallakin iällä yhteen ystävään napsahti kerralla välit poikki, kun en vaan jaksanut itsekkyyttänsä. Sattui aikaan, jolloin itselläni oli aivan erityisen vaikeaa niin en saanut suunvuoroa hänen kertoessaan äitinsä kavereiden kauppareissusta ja muusta kiinnostavasta jopa tuntikausia ihan putkeen, pysähtymättä kyselemään kuulumisiani. 

Joskus nuorena baarissakin toisinaan kävin ja olin aina se, joka istui yksin pöydässä kun muita haettiin tanssimaan ja sitten siihen istahti se ravintolan surullisin ja parisuhdeongelmaisin mies, vuodattamaan ihmissuhdeongelmiaan. En tiedä, mikä ominaisuus minussa on, joka saa ihmiset avautumaan asioistaan. Jopa ihan tuntemattomatkin.

Vierailija
20/74 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkasit olemasta ystävä. Et menettänyt ystäviä.