Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa koirakasvattajat miten teitä kannattaa lähestyä

Vierailija
05.06.2023 |

Laitanko heti kodin videoesittelyn ja pitkät kirjeet vai kysynkö ensin että onko pentuja ylipäätään vapaana?

Mitä jos haluttua rotua ei ole juuri nyt saatavilla, voiko kysellä onko aietta teettää pentuja?

En ole kovin hyvä ihmisten kanssa, vain eläinten. Vaikka vaikutan sosiaalisesti urpolta, niin pidän eläimestä koko sydämelläni hyvää huolta ja tarjoan parasta.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

Mulla hinta määräytyy joka pentueeseen ja jopa pentuun erikseen. Jos olen käynyt ulkomailla astuttamassa ja pentue on pieni, hinta per pentu on enemmän kuin lähellä astutetussa ja isossa pentueessa. Hylkäävän virheen omaavien pentujen hinta on halvempi kuin normaalin pennun. Hylkääviä virheitä ovat esim värivirhe, pitkäkarvaisuus, purentavirhe, urospennun kivesvika, virhe rakenteessa. Jos pennussa on sellainen piilevä vika, joka johtaa pennun ennenaikaiseen kuolemaan/lopettamiseen nuorella iällä, maksan pennun ostohinnan täysimääräisenä takaisin. Kannustan kasvattien omistajia käyttämään koiraa jalostustarkastuksessa ja luustokuvissa/silmäpeilauksessa palauttamalla osan ostohinnasta kun edellämainituissa on käyty.

Hintaa saa kysyä ja sen kerronkin, enkä pyydä mitään varausmaksuja.

En tyrkytä itseäni pentujen ostajien elämään, mutta teen selväksi, että aina saa soittaa tai viestiä ja kysyä jos tulee ongelmaa. Erityisesti ensimmäisen koiran ostajat ovat tätä arvostaneet.

Kasvattajan sydäntäni aina sykähdyttää kun kasvateista tulee kuulumisia, oli ne sitten näyttelytuloksia ruusukekuvan kanssa tai vaikka kotipihan riippukeinusta tai kaadetun joulukuusen ääreltä.

Ei varmasti olisi iso vaiva ilmoittaa se tämän pentueen pentuhinta etukäteen.

Missä minä sen ilmoittaisin etukäteen? Minulla ei ole missään myynti-ilmoituksia eikä nettisivuja. Siitä kun pennut syntyvät siihen kun ne muuttavat uusiin koteihin menee niin lyhyt aika, että kaikki hintaan vaikuttavat seikat voivat olla tiedossa vasta kun pennut tarkastaa eläinlääkäri. Kerran syntyi 9 pentua, joista 2 eli luovutusikään. Toinen jäi kotiin ja vain yhden myin. Meni tappiolla.

Vierailija
122/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

Mulla hinta määräytyy joka pentueeseen ja jopa pentuun erikseen. Jos olen käynyt ulkomailla astuttamassa ja pentue on pieni, hinta per pentu on enemmän kuin lähellä astutetussa ja isossa pentueessa. Hylkäävän virheen omaavien pentujen hinta on halvempi kuin normaalin pennun. Hylkääviä virheitä ovat esim värivirhe, pitkäkarvaisuus, purentavirhe, urospennun kivesvika, virhe rakenteessa. Jos pennussa on sellainen piilevä vika, joka johtaa pennun ennenaikaiseen kuolemaan/lopettamiseen nuorella iällä, maksan pennun ostohinnan täysimääräisenä takaisin. Kannustan kasvattien omistajia käyttämään koiraa jalostustarkastuksessa ja luustokuvissa/silmäpeilauksessa palauttamalla osan ostohinnasta kun edellämainituissa on käyty.

En tyrkytä itseäni pentujen ostajien elämään, mutta teen selväksi, että aina saa soittaa tai viestiä ja kysyä jos tulee ongelmaa. Erityisesti ensimmäisen koiran ostajat ovat tätä arvostaneet.

Kasvattajan sydäntäni aina sykähdyttää kun kasvateista tulee kuulumisia, oli ne sitten näyttelytuloksia ruusukekuvan kanssa tai vaikka kotipihan riippukeinusta tai kaadetun joulukuusen ääreltä.

Juu. Näin saisi tälle pentueelle enimmäkseen haluamiansa kyselijöitä. Pieni teksti sivuille vaan, että nämä pennut on näyttelyvalioita ja isä on se ja se ja hinta esim. 3000-4000 euroa.

Mulla on tasan kahdenlaisia pentuja myynnissä. On kotikoiria ja alennuksella myytäviä kotikoiria, en ole koskaan pyytänyt yhdestäkään pennusta 3000-4000e. Hinnat ovat olleet haarukassa 800-1400e. Ei ole tarvetta nettisivuille. Haluan pennut täyspäisille ihmisille, jotka eivät valehtele koiraa saadakseen. Siksi pidän matalaa profiilia ja myyn vain tutuille ihmisille. Näin varmistan, että koirat eivät häviä piiloon, vaan yhteyttä pidetään ja näen kasvatustyöni tuloksia koirien normaalissa arjessa.

Näyttelytulokset eivät minulle merkitse suuria, mutta onhan se nyt hienoa, jos kasvattini pärjäävät niissäkin. Jonkin verran kasvateillani harrastetaan lajeja, joista tulee tuloksia. Arvostan niitä. Mutta ihan parasta on se, kun kuulen, että kasvattini ovat mukavia monitoimikoiria ja perheenjäseniä.

Järjestän kerran vuodessa kesä-/talvipäivät johon kaikki kasvattini ovat tervetulleita, ei ole pakko, mutta kyllä niissä on viihdytty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

Missä minä sen ilmoittaisin etukäteen? Minulla ei ole missään myynti-ilmoituksia eikä nettisivuja. Siitä kun pennut syntyvät siihen kun ne muuttavat uusiin koteihin menee niin lyhyt aika, että kaikki hintaan vaikuttavat seikat voivat olla tiedossa vasta kun pennut tarkastaa eläinlääkäri. Kerran syntyi 9 pentua, joista 2 eli luovutusikään. Toinen jäi kotiin ja vain yhden myin. Meni tappiolla.

No sinä et sitten varmaan kuulu keskustelijoiden tarkoittamiin kasvattajiin, jos sinusta ei ole tietoja netissä. Keskustelu koski kasvattajia yleisesti, koska he eivät mielellään ilmoita hintoja.

Vierailija
124/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkien pito on sairasta. Varsinkin jos pakotat sen eläimen tekemään jotain sirkustemppuja ihmisten huviksi.

Eläimet kuuluvat luontoon.

"Voiko mäyräkoiran luontoon päästää?"🎶

Miksi lainausmerkit? Onko tuo joku kuuluisa lausahdus? Voiko mäyräkoiran luontoon päästää, tuo karkea karvainen ajatus mieltäni jäästää...

On, Antti Wiskarin laulusta. Siksi varmaan nuo nuotit 😃

On näköjään, ei helkutta mitä tuubaa. Anteeksi pyyntöni alkuperäiselle kirjoittajalle. Lainausmerkit olivat aiheelliset mutta musiikki maussa olisi kehitettävää.

No pointti ei varmaan ollut fanittaa Arttu Wiskaria, vaan typerän laulun sanat sopivat typerään kommenttiin, jonka mukaan koira kuuluu luontoon. Sinulla olisi huumorintajussa kehittämistä. 🙄

Vierailija
125/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsin ottavani kolmannen koirani rescue järjestön kautta, mutta kun lukaisin läpi sitä hakuprosessia mielenkiintoni lopahti. Käsittämättömät haastattelurumbat, vai jopa kuulustelut, pitäisi haluta käydä läpi. Silti samassa yhteydessä ihan itse mainitsivat, ettei moni koira ole pärjännyt uudessa kodissaan Suomessa, hmmm... Olisiko ehkä syytä laskea sitä rimaa, että normaalitkin ihmiset kiinnostuisivat, sieltä kuitenkin löytyy se iso hyvien koirakotien massa. Tiedän itse paljon koiranomistajia ja aika moni heistä on hieman antisosiaalinen luonteeltaan, vaikka koiransa hoitavatkin erittäin hyvin, eivät varmasti suostuisi/haluaisi lähteä tuollaiseen limboon.

Enemmän huolehtisin suomalaisista jotka tekee rescue koirilla bisnestä ja tukee koirien tehtailua ulkomailla. Oli eläin pelastettu tai muuten hankittu, sen ruokkiminen ja eläinlääkärin maksut ovat samat?

Kyllä sillä rekkua käyttää useampaan kertaan lääkärissä kun säästää 2000 € pennun hankintahinnasta. Kai nyt kaikkia koiria ruokitaan riittävästi, mikä ihme juttu tuo nyt on?

Koiran kanssa eläinlääkärikuluihin saa varautua. Vaihtoehtona tietysti lopettaa koira siinä kohdin kun sille tulee sairauksia ja selittää kaikille näitä juttuja, että rakkautta ja vastuullisuutta on päästää lemmikki pois Yleensä jos elää vanhaksi niin jotain sairauksia tulee, niin ihmisellä kuin muillakin nisäkkäillä. Meilläkin oli koira kaihia lukuunottamatta terve 16-vuotiaaksi, mutta sen jälkeen viimeiset vuodet tarvittiin eläinlääkäriä.

Moni hankki koiran korona aikaan ja yllättyi sen kuluista. Hankinta hinta on vasta aloitus. Kuka hankkii koiran säästö syistä kuten sinä?

Voi, minulla ei ole tällä hetkellä koiraa ja edellinen eli 20-vuotiaaksi. Ehkä sinä kuitenkin tiedät paremmin minunkin asiana. Ja kuten Gigantin mainoslauseessa todettin: se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

Moni eläinlääkärikin tukee tätä sairaiden koirien tehtailua, helpompi lopettaa kun tulee vaivoja. Ne olisivat myös työläitä ja vaikeita juttuja. Helpommalla vaan pääsee, kun lopettaa ja sitten uutta pentua siruttamaan, rokottamaan, hammastarkastamaan, lonkkatarkastamaan, silmätarkastamaan. Helppoa rahaa, kuten on ne päivittäiset sairaiden spanielien tulehdukset korvapoimuissa, öljyrasvaisten koirien iho-ongelmat, luppakorvien alla hautuvat jutut. Joka päivä joku mahavammainen westie, jolta voi ottaa 500 € edestä verikokeita jne. Sairasta settiä, ja tyhmät maksaa ja koirat kärsivät sen lyhyen elämänsä.

Vierailija
126/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

Juu. Näin saisi tälle pentueelle enimmäkseen haluamiansa kyselijöitä. Pieni teksti sivuille vaan, että nämä pennut on näyttelyvalioita ja isä on se ja se ja hinta esim. 3000-4000 euroa.

Mulla on tasan kahdenlaisia pentuja myynnissä. On kotikoiria ja alennuksella myytäviä kotikoiria, en ole koskaan pyytänyt yhdestäkään pennusta 3000-4000e. Hinnat ovat olleet haarukassa 800-1400e. Ei ole tarvetta nettisivuille. Haluan pennut täyspäisille ihmisille, jotka eivät valehtele koiraa saadakseen. Siksi pidän matalaa profiilia ja myyn vain tutuille ihmisille. Näin varmistan, että koirat eivät häviä piiloon, vaan yhteyttä pidetään ja näen kasvatustyöni tuloksia koirien normaalissa arjessa.

Näyttelytulokset eivät minulle merkitse suuria, mutta onhan se nyt hienoa, jos kasvattini pärjäävät niissäkin. Jonkin verran kasvateillani harrastetaan lajeja, joista tulee tuloksia. Arvostan niitä. Mutta ihan parasta on se, kun kuulen, että kasvattini ovat mukavia monitoimikoiria ja perheenjäseniä.

Järjestän kerran vuodessa kesä-/talvipäivät johon kaikki kasvattini ovat tervetulleita, ei ole pakko, mutta kyllä niissä on viihdytty.

No silloinhan sinua tämän keskustelun kommentit eivät selvästikään koske. .....

Vierailija
127/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

No sinä et sitten varmaan kuulu keskustelijoiden tarkoittamiin kasvattajiin, jos sinusta ei ole tietoja netissä. Keskustelu koski kasvattajia yleisesti, koska he eivät mielellään ilmoita hintoja.

No ehkä heilläkin on ongelmana se, että eivät tiedä hintaa ennen kuin tietävät kaikki hintaan vaikuttavat seikat.

Ja on toki niitäkin kasvattajia, jotka eivät ilmoita hintaa, koska onhan niin merkittävään ostokseen varauduttava joka tapauksessa sievoisella summalla. Jos haluat juuri siitä yhdistelmästä koiran, niin maksat mitä vaan. Jos hinta on ainoa vaikuttava tekijä, niin mene toriin ostamaan joku epämääräinen piski. Näin jotkut ajattelee.

Vierailija
128/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

Yritystoimintaan sisältyy yrityistoiminnan riski, joskus tulee tappiota. Toki se on koirankasvattajien mielestä sekin erityisen raskasta ja vastuullista koirankasvattajuudessa.

Siksi kai maailmalla ei niin etukäteen niitä pentuja varaillakaan, kun ei niitä edes ole olemassa ennen kuin ne ovat olemassa. Isoilla roduilla ei yleensä ole edes tietoa montako pentua odotetaan, ei ultrasta yleensä pysty laskemaan onko niitä 10 vai 11. Pahoittelut ikävästä tapauksesta, vaikka toki sen kuultuani jään miettimään, millä tolalla jalostus on jos yhdeksästä pennusta vain kaksi on elinkelpoisia.

Vierailija
129/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitäisi varmaan perustaa inhimillinen ja kaikkia sääntöjä noudattava "pentutehdas", jossa tuotettaisiin koiranpentuja tavallisille ihmisille. Tietysti kaikki tärkeät terveys- ja hyvinvointiseikat huomioon ottaen.

Miksi se joku haluaisi tällaista tehdä? Kasvattajat kasvattavat rakkaudesta rotuun sekä saadakseen itselleen hyviä yksilöitä jatkoa ajatellen. Omat linjat ja pitkäjänteinen työ palkitsevat. Aloita itse tällainen taviskennel, jos se kerran on niin tarpeellinen. Voi olla, että kulut ja reaaliteetit lyövät äkkiä vasten kasvoja.

Mitkä kulut? Kasvatan perustervettä rotua ja koirien tilille kertyy oikein mukavia summia. Ihan turha minun olisi varsinkaan täällä anonyyminä valehdella muuta.

Minulle toki kaikki omat koirat ja niiden harrastukset sekä terveystarkastukset ovat tavallisia koiran omistamiseen liittyviä kuluja, mitkä hoidan omalla palkkatyölläni. En siis merkitse niitä kasvattamiseen liittyviksi kuluiksi, jotka maksattaisin pennunostajilla. Minulle emä ei ole jalostusväline, vaikka sillä saisikin verottajalta helpotuksia.

Vierailija
130/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentujen hinnasta..

No ehkä heilläkin on ongelmana se, että eivät tiedä hintaa ennen kuin tietävät kaikki hintaan vaikuttavat seikat.

Ja on toki niitäkin kasvattajia, jotka eivät ilmoita hintaa, koska onhan niin merkittävään ostokseen varauduttava joka tapauksessa sievoisella summalla. Jos haluat juuri siitä yhdistelmästä koiran, niin maksat mitä vaan. Jos hinta on ainoa vaikuttava tekijä, niin mene toriin ostamaan joku epämääräinen piski. Näin jotkut ajattelee.

Jos ihminen kuitenkin ihan on kennelin rekisteröinyt eikä osaa laskea pennuista aiheutuvia kustannuksia, niin onhan hänellä vähän vaikeuksia elämänhallinnassa. Ehkä heillä ei pitäisi olla koiria ollenkaan?

Vierailija
131/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä täysin vääristynyt markkinatilanne. Pentuja syntyy paljon vähemmän kuin on kysyntää, jolloin kaikki ne sairaat ja huonot yksilötkin ostetaan isolla rahalla.

Normaalissa markkinatilanteessa nimenomaan kasvattajilla olisi motivaatiota parantaa toimintaansa ja jalostustaan, jotta pennut saisi kaupaksi ja hyviin koteihin. Ehkäpä osin juuri siitä syystä juuri Suomessa ei tarvitse edes hintaa ilmoittaa, osata laskea pentujen kustannuksia tai edes käyttäytyä normaalisti. Ja kaikki tämä johtaa myös entistä sairaampiin koiriin.

Vierailija
132/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä täysin vääristynyt markkinatilanne. Pentuja syntyy paljon vähemmän kuin on kysyntää, jolloin kaikki ne sairaat ja huonot yksilötkin ostetaan isolla rahalla.

Normaalissa markkinatilanteessa nimenomaan kasvattajilla olisi motivaatiota parantaa toimintaansa ja jalostustaan, jotta pennut saisi kaupaksi ja hyviin koteihin. Ehkäpä osin juuri siitä syystä juuri Suomessa ei tarvitse edes hintaa ilmoittaa, osata laskea pentujen kustannuksia tai edes käyttäytyä normaalisti. Ja kaikki tämä johtaa myös entistä sairaampiin koiriin.

Tämä on niin surullista :(

Vierailija
133/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
134/137 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajilta voi kysellä esimerkiksi tulevia pentusuunnitelmia ja kertoa olevansa kiinnostunut rodusta. Kertoa lyhyesti itsestään ja koirakokemuksestaan, miksi on kiinnostunut ko. rodusta ja minkälaista koiraa etsii.

Enkä jos ei ole kokemusta omasta koirasta. Luultavasti ensimmäistä koiraa on vaikea saada? Ap

Kyllä, ensimmäistä koiraa on mahdoton saada ellei ole ensin kokemusta haluamastaan rodusta. Sanovat aina että tämä meidän rotu on todella vaativa et tästä pitää olla todella paljon kokemusta ennenku me myydään. Ja kasvattajat tulevat syynäämään kotisi ja kaikki ennenkuin päättävät, suostuvatko myymään pennun sulle. Sen jälkeen heillä on oikeus koska vaan tulla tarkastuskäynnille.

Vierailija
135/137 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajilta voi kysellä esimerkiksi tulevia pentusuunnitelmia ja kertoa olevansa kiinnostunut rodusta. Kertoa lyhyesti itsestään ja koirakokemuksestaan, miksi on kiinnostunut ko. rodusta ja minkälaista koiraa etsii.

Enkä jos ei ole kokemusta omasta koirasta. Luultavasti ensimmäistä koiraa on vaikea saada? Ap

Kyllä, ensimmäistä koiraa on mahdoton saada ellei ole ensin kokemusta haluamastaan rodusta. Sanovat aina että tämä meidän rotu on todella vaativa et tästä pitää olla todella paljon kokemusta ennenku me myydään. Ja kasvattajat tulevat syynäämään kotisi ja kaikki ennenkuin päättävät, suostuvatko myymään pennun sulle. Sen jälkeen heillä on oikeus koska vaan tulla tarkastuskäynnille.

Tää vastaus on liian uskottava ollakseen sarkasmia

Vierailija
136/137 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään melkoisen moni kasvattaja vaatii aiempaa näyttöä. Näyttöä voi saada aloittamalla sekarotuisen kanssa jonka rekisteröit SKL:n koirakantaan. Mätsäritkin taitaa nykyään mennä samaan paikkaan? Käytä tota normaalisti kisoissa,treeneissä, sekä mätsäreissä niin etköhän tämän jälkeen saa varattua ihan puhdasrotuisenkin pennun.

Vierailija
137/137 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kyllä ymmärrän kasvattajia. Moni kumminkin haluaa valtaosan pennuista päätyvän näyttö/käyttö kotiin, jotta tietää missä mennään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi