Kertokaa koirakasvattajat miten teitä kannattaa lähestyä
Laitanko heti kodin videoesittelyn ja pitkät kirjeet vai kysynkö ensin että onko pentuja ylipäätään vapaana?
Mitä jos haluttua rotua ei ole juuri nyt saatavilla, voiko kysellä onko aietta teettää pentuja?
En ole kovin hyvä ihmisten kanssa, vain eläinten. Vaikka vaikutan sosiaalisesti urpolta, niin pidän eläimestä koko sydämelläni hyvää huolta ja tarjoan parasta.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaja kirjoitti:
En lukenut muita vastauksia, mutta minusta on hyvä laittaa kattava esittely itsestään sähköpostitse heti kerralla. Jos pentuja on vapaana tai suunnitteella, niin kasvattaja lukee huolella ja varaa alustavasti teille pennun.
Asiat mistä kasvattaja on kiinnostunut on se, ketä kuuluu perheeseen ja mikä on asumismuoto, Kuinka paljon pentu joutuu heti aluksi olemaan yksin ja millainen elämä pennulle tarjotaan. Onko rotu harkittu loppuun asti, vai mitä vaihtoehtoja vielä punnitaan. ja minkäluonteista yksilöä ja mihin tarkoitukseen koiraa ylipäätään ollaan hankkimassa.(Seuraksi, vai johonkin harrastukseen, kuten näyttelyihin, jalostukseen, agilityyn, metsästykseen jne. Ja entä jos koirasta ei olekaan siihen tarkoitukseen, niin aiotaanko se silti pitää, vai etsitäänkö uusi koti.). Lisäksi moni kasvattaja haluaa tietää, miksi olet kiinnostunut juuri siitä pentueesta, vai onko ihan sama mistä yhdistelmästä ja keneltä kasvattajalta koiran ostatte.
Hyvä kasvattaja ei lyö kauppoja lukkoon, ennenkuin on tavannut ostajan livenä. Eikä ostajalla ole myöskään mitään syytä maksaa esim. varausrahaa, ennenkuin on nähnyt pennun ja sen emon livenä. Samoin kasvattaja ja kasvuolosuhteet on syytä tarkistaa ja se, että pennut rekisteröidään ja on tutkituista terveistä vanhemmista.Työkaveri kertoi, että pentu varataan mutta esimerkiksi kauppahinnasta ei sovi puhua mitään ennen kuin juuri ennen luovutusta. 🤣
Kun minä hankin nykyisen pentuni, niin hinnasta sovittiin siinä vaiheessa kun menin katsomaan pentuja ja tiedettiin mikä yksilö tuli minulle. Hinta kun riippui siitä pennusta, lupaavimmat näyttely/harrastepennut maksaa eniten, värivirheelliset tai hammaspuutokselliset vähiten ja muut siitä välistä.
Yllättävän sairasta väkeä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Joo onnea sullekin pennun hankintaan tuolla asenteella
Vierailija kirjoitti:
Niin on, joka ketjussa tänään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten varmaan ketjua luettuasi olet oivaltanut, niin kannattaa käydä hakemassa pentu ulkomailta, ihan vaikka Ruotsista tai Virosta. Toki Euroopasta lentää pentu boxissa ihan matkustamossa. Pääset niin paljon helpommalla, myös halvemmalla ja todennäköisesti saat parempiluonteisen koiran. Suomalaisista koirista aika moni aggreja tai räksyjä, lievätkin tulleet kasvattajaansa.
Oikeesti, ei ole vaikeeta. Netissä voi tutustua koiriin ja kasvattajiin jo ennen kuin ottaa yhteyttä.
Onneksi ne Ruotsin ja Viron kasvattajat on poikkeuksetta ihania, lämpimiä ihmisiä 🤩🤩 Ja valmiita lähettelemään koiriaan ympäri maailmaa kenelle tahansa, joka keksii pyytää.
Unohdit myös sen, että Suomen ulkopuolella syntyvät pennut ovat kaikki pentutehtaista eikä muissa maissa ole kennelliitoilla mitään sääntöjä esimerkiksi emokoiran riittävästä iästä. Lisäksi unohdit myös mainita, että ainoastaan Suomessa jalostukseen käytettäviltä koirilta vaaditaan polvi- ja silmätestit, eikä ulkomailta ostetuista koirista tiedä mitä saa. 😝
Tuo hinnan kysyminen on huono, jos sen tekee niin, että laittaa viestin
: "Onko uroksia vapaana, paljonko maksaa?".
Siis oikeasti ihan järkyttävän paljon tämäntyyppisiä viestejä kasvattajat saa. Monessa ei ole edes numeä. Tai ehkä juurikin on se "t. Pekka". Eikä mitään muuta tietoa. Ei kasvattajat yleensä näihin edes vastaa mitään. Ei elävää eläintä myydä samalla tavalla kuin tarpeetonta tavaraa kirpputorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten varmaan ketjua luettuasi olet oivaltanut, niin kannattaa käydä hakemassa pentu ulkomailta, ihan vaikka Ruotsista tai Virosta. Toki Euroopasta lentää pentu boxissa ihan matkustamossa. Pääset niin paljon helpommalla, myös halvemmalla ja todennäköisesti saat parempiluonteisen koiran. Suomalaisista koirista aika moni aggreja tai räksyjä, lievätkin tulleet kasvattajaansa.
Oikeesti, ei ole vaikeeta. Netissä voi tutustua koiriin ja kasvattajiin jo ennen kuin ottaa yhteyttä.
Onneksi ne Ruotsin ja Viron kasvattajat on poikkeuksetta ihania, lämpimiä ihmisiä 🤩🤩 Ja valmiita lähettelemään koiriaan ympäri maailmaa kenelle tahansa, joka keksii pyytää.
Unohdit myös sen, että Suomen ulkopuolella syntyvät pennut ovat kaikki pentutehtaista eikä muissa maissa ole kennelliitoilla mitään sääntöjä esimerkiksi emokoiran riittävästä iästä. Lisäksi unohdit myös mainita, että ainoastaan Suomessa jalostukseen käytettäviltä koirilta vaaditaan polvi- ja silmätestit, eikä ulkomailta ostetuista koirista tiedä mitä saa. 😝
No Virossa saa ostettua koiralleen haluamansa terveystulokset ja muun tarvittavan, tämä on ainakin faktaa.
Etsin pentua pari vuotta sitten koronabuumin aikaan. Perehdyin kasvattajiin nettisivujen ja rodun facebook-ryhmän kautta ja valitsin sieltä kasvattajat, joilta mieluiten pennun ottaisin. Noin kymmenelle kasvattajalle laitoin viestiä, jossa kyselin tulevista pentuesuunnitelmista ja esittelin lyhyesti perheemme. Eli ketä perheeseemme kuuluu, kuinka asumme, millainen koirakokemus meillä on ja millaista elämää koira meillä tulisi viettämään. Vastauksia tuli päivän-parin viikon viiveellä. Moni ilmoitti, että ei ole pentuesuunnitelmia, yksi suositteli toista kasvattajaa ja pari kertoi tulevista suunnitelmista ja antoi ajankohdan, jolloin voisin olla puhelimitse yhteydessä tuleviin pentueihin liittyen. Puhelinkeskustelun jälkeen tehtiin varaus pentuun ja ennen luovutusta kävimme vielä kasvattajalla pentuja katsomassa.
Eli suosittelisin yhteydenottona lyhyttä esittelyä sähköpostitse, jonka jälkeen jatkatte puhelimitse mikäli kasvattajalta tulee "vihreää valoa".
Minä kirjoitin ihan ensin lyhyen tervehdyksen ja millä asioilla liikun.
Sen jälkeen kirjoitin kuvauksen itsestäni, harrastuksistani ja asumistilanteestani. Sain suurimmaksi osaksi kivoja vastauksia. Kaikki kasvattajat eivät koskaan vastanneet. Myös muutaman todella ylimielisen vastauksen sain, mutta niihin viesteihin en vastannut ollenkaan. Kasvattajilla menee melkein aina semmoinen noin viikko vastata, että ota se huomioon.
Haluamani rodun pentuja syntyy todella vähän ja pennut kasvattajilta menevät suurimmaksi osaksi vain näyttelyä harrastaville. Kahden vuoden jonottelun jälkeen päädyin ottamaan pennun tutun tutulta, joka ei ole kasvattaja. Oikein hyvä päätös minulle. Ihana ja terve koira.
Olisin voinut tietysti odottaa pentua noilta järkevän oloisilta kasvattajilta, mutta halusin omalle koiralleni kaverin ennen kuin se tulee vielä vanhemmaksi.
Tosiaan kasvattajia näyttäisi olevan ihan mukaviakin, mutta pentua voi joutua odottelemaan. Varsinkin, jos pennun tarvitsee olla tiettyä sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kirjoitin kuvauksen itsestäni, harrastuksistani ja asumistilanteestani. Sain suurimmaksi osaksi kivoja vastauksia. Kaikki kasvattajat eivät koskaan vastanneet. Myös muutaman todella ylimielisen vastauksen sain, mutta niihin viesteihin en vastannut ollenkaan. Kasvattajilla menee melkein aina semmoinen noin viikko vastata, että ota se huomioon.Haluamani rodun pentuja syntyy todella vähän ja pennut kasvattajilta menevät suurimmaksi osaksi vain näyttelyä harrastaville. Kahden vuoden jonottelun jälkeen päädyin ottamaan pennun tutun tutulta, joka ei ole kasvattaja. Oikein hyvä päätös minulle. Ihana ja terve koira.
Olisin voinut tietysti odottaa pentua noilta järkevän oloisilta kasvattajilta, mutta halusin omalle koiralleni kaverin ennen kuin se tulee vielä vanhemmaksi.
Tosiaan kasvattajia näyttäisi olevan ihan mukaviakin, mutta pentua voi joutua odottelemaan. Varsinkin, jos pennun tarvitsee olla tiettyä sukupuolta.
Minkä tyyppisiä olivat ylimieliset vastaukset?
Kasvattaja kirjoitti:
Tuo hinnan kysyminen on huono, jos sen tekee niin, että laittaa viestin
: "Onko uroksia vapaana, paljonko maksaa?".
Siis oikeasti ihan järkyttävän paljon tämäntyyppisiä viestejä kasvattajat saa. Monessa ei ole edes numeä. Tai ehkä juurikin on se "t. Pekka". Eikä mitään muuta tietoa. Ei kasvattajat yleensä näihin edes vastaa mitään. Ei elävää eläintä myydä samalla tavalla kuin tarpeetonta tavaraa kirpputorilla.
Miksette laita hintahaarukkaa sivuillenne? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Koiraa ei myydä kuin tavaraa juu juu, mutta kyllähän se kuitenkin myydään ihan rahaa vastaan. Tällä vähenisi hintakyselyt.
Pentujen hinnasta..
Mulla hinta määräytyy joka pentueeseen ja jopa pentuun erikseen. Jos olen käynyt ulkomailla astuttamassa ja pentue on pieni, hinta per pentu on enemmän kuin lähellä astutetussa ja isossa pentueessa. Hylkäävän virheen omaavien pentujen hinta on halvempi kuin normaalin pennun. Hylkääviä virheitä ovat esim värivirhe, pitkäkarvaisuus, purentavirhe, urospennun kivesvika, virhe rakenteessa. Jos pennussa on sellainen piilevä vika, joka johtaa pennun ennenaikaiseen kuolemaan/lopettamiseen nuorella iällä, maksan pennun ostohinnan täysimääräisenä takaisin. Kannustan kasvattien omistajia käyttämään koiraa jalostustarkastuksessa ja luustokuvissa/silmäpeilauksessa palauttamalla osan ostohinnasta kun edellämainituissa on käyty.
Hintaa saa kysyä ja sen kerronkin, enkä pyydä mitään varausmaksuja.
En tyrkytä itseäni pentujen ostajien elämään, mutta teen selväksi, että aina saa soittaa tai viestiä ja kysyä jos tulee ongelmaa. Erityisesti ensimmäisen koiran ostajat ovat tätä arvostaneet.
Kasvattajan sydäntäni aina sykähdyttää kun kasvateista tulee kuulumisia, oli ne sitten näyttelytuloksia ruusukekuvan kanssa tai vaikka kotipihan riippukeinusta tai kaadetun joulukuusen ääreltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kirjoitin kuvauksen itsestäni, harrastuksistani ja asumistilanteestani. Sain suurimmaksi osaksi kivoja vastauksia. Kaikki kasvattajat eivät koskaan vastanneet. Myös muutaman todella ylimielisen vastauksen sain, mutta niihin viesteihin en vastannut ollenkaan. Kasvattajilla menee melkein aina semmoinen noin viikko vastata, että ota se huomioon.Haluamani rodun pentuja syntyy todella vähän ja pennut kasvattajilta menevät suurimmaksi osaksi vain näyttelyä harrastaville. Kahden vuoden jonottelun jälkeen päädyin ottamaan pennun tutun tutulta, joka ei ole kasvattaja. Oikein hyvä päätös minulle. Ihana ja terve koira.
Tosiaan kasvattajia näyttäisi olevan ihan mukaviakin, mutta pentua voi joutua odottelemaan. Varsinkin, jos pennun tarvitsee olla tiettyä sukupuolta.Minkä tyyppisiä olivat ylimieliset vastaukset?
Esimerkiksi hyvin ylimielinen suhtautuminen siihen, kun kerroin tuntevani rodun. (Minulla on ollut tämän rodun koiria 90-luvulta). Hän kommentoi jotain, että koiran omistamalla ei silti rotu tule tutuksi ja suositteli, että luen rodun Wikipedia sivun.
Minä en siis mitään muuta ollut kommentoinut kuin, että rotu on minulle tuttu. Häntä tämä ärsytti jostakin syystä.
Toinen laittoi pitkän listan kysymyksistä, joihin kaikkiin olin jo vastannut avausviestissäni, eli ei ollut lukenut koko viestiä.
Joku kommentoi, että hän myy vain näyttelyitä harrastaville, koska sitten voi luottaa, että koti on koiralle hyvä. Jne.
Joissakin oli ihan vain todella ylimielinen sävy. Enkä tarkemmin muista muuta, kuin että jäi ikävä olo viestistä. Ei siis puhuttu kuin toiselle ihmisille vaan nii kuin jollekin huonolle alaiselle.
Mitä jos ihminen haluaa vain koiran? Ei mitään ylijalostettua näyttely ihmettä tai pelastus koiraa joita tehtaillaan länsi rikkaiden huviksi. Ap kysyi mielestäni yksinkertaisen kysymyksen ja todella väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kasvattajia näyttäisi olevan ihan mukaviakin, mutta pentua voi joutua odottelemaan. Varsinkin, jos pennun tarvitsee olla tiettyä sukupuolta.Minkä tyyppisiä olivat ylimieliset vastaukset?
Esimerkiksi hyvin ylimielinen suhtautuminen siihen, kun kerroin tuntevani rodun. (Minulla on ollut tämän rodun koiria 90-luvulta). Hän kommentoi jotain, että koiran omistamalla ei silti rotu tule tutuksi ja suositteli, että luen rodun Wikipedia sivun.
Minä en siis mitään muuta ollut kommentoinut kuin, että rotu on minulle tuttu. Häntä tämä ärsytti jostakin syystä.
Toinen laittoi pitkän listan kysymyksistä, joihin kaikkiin olin jo vastannut avausviestissäni, eli ei ollut lukenut koko viestiä.
Joku kommentoi, että hän myy vain näyttelyitä harrastaville, koska sitten voi luottaa, että koti on koiralle hyvä. Jne.
Joissakin oli ihan vain todella ylimielinen sävy. Enkä tarkemmin muista muuta, kuin että jäi ikävä olo viestistä. Ei siis puhuttu kuin toiselle ihmisille vaan nii kuin jollekin huonolle alaiselle.
Lisäys tähän;
Mukava viesti on sellainen, jossa puhutaan ihminen ihmiselle. Normaalisti. Tasavertaisesti. Ei vastata niin kuin kusipäinen pomo kesätyöntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ihminen haluaa vain koiran? Ei mitään ylijalostettua näyttely ihmettä tai pelastus koiraa joita tehtaillaan länsi rikkaiden huviksi. Ap kysyi mielestäni yksinkertaisen kysymyksen ja todella väärässä paikassa.
Ei varmaan kannata sitä kysyä kasvattajalta, joka jalostaa näyttely ihmeitä tai pelastus koiria länsi rikkaiden huviksi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajat pääsääntöisesti vaativat, että pentujen pitää käydä näyttelyissä ja niiden kanssa pitää harrastaa tavoittellisesti tokoa, agilityä tms.
Näillä säännöillä voi tietysti pyyhkiä peräpäänsä heti kaupan jälkeen, mutta kaikenlaista älytöntä pitää lupailla pennun saadakseen.
Tämä on oikeasti naurettava käytäntö. Miksei hintaa voi sanoa jo ihan sivustoilla? Koirat on kaalliita ja hinta pitää olla säästettynä jne, mutta miksi hintaa ei saa kysyä?? Koirien hinnat kuitenkin vaihtelevat tonnin ja jopa neljän tonnin välillä....