Kertokaa koirakasvattajat miten teitä kannattaa lähestyä
Laitanko heti kodin videoesittelyn ja pitkät kirjeet vai kysynkö ensin että onko pentuja ylipäätään vapaana?
Mitä jos haluttua rotua ei ole juuri nyt saatavilla, voiko kysellä onko aietta teettää pentuja?
En ole kovin hyvä ihmisten kanssa, vain eläinten. Vaikka vaikutan sosiaalisesti urpolta, niin pidän eläimestä koko sydämelläni hyvää huolta ja tarjoan parasta.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ihminen haluaa vain koiran? Ei mitään ylijalostettua näyttely ihmettä tai pelastus koiraa joita tehtaillaan länsi rikkaiden huviksi. Ap kysyi mielestäni yksinkertaisen kysymyksen ja todella väärässä paikassa.
No kun Suomessa täytyy joko olla yhteydessä kasvattajaan tai sitten sukeltaa Torin ihmeelliseen maailmaan. Kyllähän toristakin koira löytyy, mutta hinnat ovat pääosin samat kuin kasvattajilla ja huijarejakin toki on. Eli täytyy vähän varoa.
Suomessa ei voi vain kävellä eläinsuojaan ja valita sieltä koiraa, kuten aika monessa maassa.
Onhan toki sitten niitä ulkomailta tuotuja katukoiria, mutta niiden adoptointi taitaa olla pääosin todella vaikeaa. Lisäksi ne ovat usein todella vaikealuonteisia taustansa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentujen hinnasta..
Mulla hinta määräytyy joka pentueeseen ja jopa pentuun erikseen. Jos olen käynyt ulkomailla astuttamassa ja pentue on pieni, hinta per pentu on enemmän kuin lähellä astutetussa ja isossa pentueessa. Hylkäävän virheen omaavien pentujen hinta on halvempi kuin normaalin pennun. Hylkääviä virheitä ovat esim värivirhe, pitkäkarvaisuus, purentavirhe, urospennun kivesvika, virhe rakenteessa. Jos pennussa on sellainen piilevä vika, joka johtaa pennun ennenaikaiseen kuolemaan/lopettamiseen nuorella iällä, maksan pennun ostohinnan täysimääräisenä takaisin. Kannustan kasvattien omistajia käyttämään koiraa jalostustarkastuksessa ja luustokuvissa/silmäpeilauksessa palauttamalla osan ostohinnasta kun edellämainituissa on käyty.
Hintaa saa kysyä ja sen kerronkin, enkä pyydä mitään varausmaksuja.
En tyrkytä itseäni pentujen ostajien elämään, mutta teen selväksi, että aina saa soittaa tai viestiä ja kysyä jos tulee ongelmaa. Erityisesti ensimmäisen koiran ostajat ovat tätä arvostaneet.
Kasvattajan sydäntäni aina sykähdyttää kun kasvateista tulee kuulumisia, oli ne sitten näyttelytuloksia ruusukekuvan kanssa tai vaikka kotipihan riippukeinusta tai kaadetun joulukuusen ääreltä.Ei varmasti olisi iso vaiva ilmoittaa se tämän pentueen pentuhinta etukäteen.
Juu. Näin saisi tälle pentueelle enimmäkseen haluamiansa kyselijöitä. Pieni teksti sivuille vaan, että nämä pennut on näyttelyvalioita ja isä on se ja se ja hinta esim. 3000-4000 euroa.
Jonkun pitäisi varmaan perustaa inhimillinen ja kaikkia sääntöjä noudattava "pentutehdas", jossa tuotettaisiin koiranpentuja tavallisille ihmisille. Tietysti kaikki tärkeät terveys- ja hyvinvointiseikat huomioon ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi varmaan perustaa inhimillinen ja kaikkia sääntöjä noudattava "pentutehdas", jossa tuotettaisiin koiranpentuja tavallisille ihmisille. Tietysti kaikki tärkeät terveys- ja hyvinvointiseikat huomioon ottaen.
Pentutehdas ei voi olla inhimillinen. Pentutehdas tarkoittaa, että naaraalla tehtaillaan enemmän pentuja kuin on sen terveydelle hyväksi.
Tuota sanaa en siis käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ihminen haluaa vain koiran? Ei mitään ylijalostettua näyttely ihmettä tai pelastus koiraa joita tehtaillaan länsi rikkaiden huviksi. Ap kysyi mielestäni yksinkertaisen kysymyksen ja todella väärässä paikassa.
Kasvattajat pääsääntöisesti vaativat, että pentujen pitää käydä näyttelyissä ja niiden kanssa pitää harrastaa tavoittellisesti tokoa, agilityä tms.
Näillä säännöillä voi tietysti pyyhkiä peräpäänsä heti kaupan jälkeen, mutta kaikenlaista älytöntä pitää lupailla pennun saadakseen.
Kasvattajiakin on monenlaisia ja siksi kannattaakin nähdä vähän vaivaa löytääkseen sellaisen, jonka kanssa on samalla aaltopituudella. Itseltä yksi kasvattaja karsiutui pois puhelun jälkeen, kun suhtautuminen oli niin alentuvaa ja vaatimuslistat pitkiä. Koira meille löytyi ihanalta kasvattajalta, jonka kasvatit kyllä myös menestyvät näyttelyissä, mutta hän ei millään tapaa näyttelyissä käymistä vaadi ja sanoo, että paras palkinto kasvatustyössä on nähdä onnelliset perheet koiriensa kanssa.
Lemmikkien pito on sairasta. Varsinkin jos pakotat sen eläimen tekemään jotain sirkustemppuja ihmisten huviksi.
Eläimet kuuluvat luontoon.
Hintaa ei tosiaan sopinut kysyä vielä 20 vuotta sitten, mutta nykyään se on ensimmäisiä kysymyksiä minultakin. En todellakaan maksa kiskurihintoja ihan periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien pito on sairasta. Varsinkin jos pakotat sen eläimen tekemään jotain sirkustemppuja ihmisten huviksi.
"Voiko mäyräkoiran luontoon päästää?"🎶
Itse harkitsin ottavani kolmannen koirani rescue järjestön kautta, mutta kun lukaisin läpi sitä hakuprosessia mielenkiintoni lopahti. Käsittämättömät haastattelurumbat, vai jopa kuulustelut, pitäisi haluta käydä läpi. Silti samassa yhteydessä ihan itse mainitsivat, ettei moni koira ole pärjännyt uudessa kodissaan Suomessa, hmmm... Olisiko ehkä syytä laskea sitä rimaa, että normaalitkin ihmiset kiinnostuisivat, sieltä kuitenkin löytyy se iso hyvien koirakotien massa. Tiedän itse paljon koiranomistajia ja aika moni heistä on hieman antisosiaalinen luonteeltaan, vaikka koiransa hoitavatkin erittäin hyvin, eivät varmasti suostuisi/haluaisi lähteä tuollaiseen limboon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se joku haluaisi tällaista tehdä? Kasvattajat kasvattavat rakkaudesta rotuun sekä saadakseen itselleen hyviä yksilöitä jatkoa ajatellen. Omat linjat ja pitkäjänteinen työ palkitsevat. Aloita itse tällainen taviskennel, jos se kerran on niin tarpeellinen. Voi olla, että kulut ja reaaliteetit lyövät äkkiä vasten kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se joku haluaisi tällaista tehdä? Kasvattajat kasvattavat rakkaudesta rotuun sekä saadakseen itselleen hyviä yksilöitä jatkoa ajatellen. Omat linjat ja pitkäjänteinen työ palkitsevat. Aloita itse tällainen taviskennel, jos se kerran on niin tarpeellinen. Voi olla, että kulut ja reaaliteetit lyövät äkkiä vasten kasvoja.
Nykyiset elämän realiteetit eivät mahdollista sellaisen toiminnan käynnistämistä mutta olen siitä kyllä haaveillut. Mielestäni pitäisi olla sellaisia kasvattajia jotka myyvät koiranpentuja suhteellisen järkevään hintaan niille jotka ostavat ilman hirveitä kuulusteluja. Ymmärrän kyllä että näyttelyfanituksesta on omat hyötynsä mutta kaikkia ihmisiä ne eivät jaksa kiinnostaa. Joku haluaa koirasta ihan vaan pelkän kotiseuralaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lainausmerkit? Onko tuo joku kuuluisa lausahdus? Voiko mäyräkoiran luontoon päästää, tuo karkea karvainen ajatus mieltäni jäästää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentujen hinnasta..
Mulla hinta määräytyy joka pentueeseen ja jopa pentuun erikseen. Jos olen käynyt ulkomailla astuttamassa ja pentue on pieni, hinta per pentu on enemmän kuin lähellä astutetussa ja isossa pentueessa. Hylkäävän virheen omaavien pentujen hinta on halvempi kuin normaalin pennun. Hylkääviä virheitä ovat esim värivirhe, pitkäkarvaisuus, purentavirhe, urospennun kivesvika, virhe rakenteessa. Jos pennussa on sellainen piilevä vika, joka johtaa pennun ennenaikaiseen kuolemaan/lopettamiseen nuorella iällä, maksan pennun ostohinnan täysimääräisenä takaisin. Kannustan kasvattien omistajia käyttämään koiraa jalostustarkastuksessa ja luustokuvissa/silmäpeilauksessa palauttamalla osan ostohinnasta kun edellämainituissa on käyty.
Hintaa saa kysyä ja sen kerronkin, enkä pyydä mitään varausmaksuja.
En tyrkytä itseäni pentujen ostajien elämään, mutta teen selväksi, että aina saa soittaa tai viestiä ja kysyä jos tulee ongelmaa. Erityisesti ensimmäisen koiran ostajat ovat tätä arvostaneet.
Kasvattajan sydäntäni aina sykähdyttää kun kasvateista tulee kuulumisia, oli ne sitten näyttelytuloksia ruusukekuvan kanssa tai vaikka kotipihan riippukeinusta tai kaadetun joulukuusen ääreltä.Ei varmasti olisi iso vaiva ilmoittaa se tämän pentueen pentuhinta etukäteen.
Saahan sitä pyytää pennuista niin paljon rahaa kuin haluaa, sitä en kritisoi. Mutta juurikin sellainen läpinäkyvyyden lisääminen helpottaisi asioita. Siis yleisesti ottaen kauhea kitinä (ei mitään juuri tätä kasvattajaa koskevaa) siitä, että tulee kauhean paljon sopimattomiksi koettuja kyselyitä. Niistähän pääsee kätevästi eroon, kun listaa jo ilmoituksessa että pentujen hinta 3000 € kappaleelta ja niitä ei luovuteta lapsitalouteen tai mitä ikinä vaatimuksia onkaan.
Eihän missään muuallakaan tuollainen kaupanteko onnistuisi. Täällä vaan joku ihmeellinen käsitys, että eriskummallinen salakähmäisyys on jotenkin hyvän kasvattajan merkki ja päälle vielä huokaillaan kun tämä on niin rankkaa ja isotöistä. Ei ole, se on vaan vähän puutteellisia elämän- ja projektinhallintataitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lainausmerkit? Onko tuo joku kuuluisa lausahdus? Voiko mäyräkoiran luontoon päästää, tuo karkea karvainen ajatus mieltäni jäästää...
On, Antti Wiskarin laulusta. Siksi varmaan nuo nuotit 😃
En ihmettele jos jotkut kokevat helpompana ihan vain varastaa koiran kaupan pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsin ottavani kolmannen koirani rescue järjestön kautta, mutta kun lukaisin läpi sitä hakuprosessia mielenkiintoni lopahti. Käsittämättömät haastattelurumbat, vai jopa kuulustelut, pitäisi haluta käydä läpi. Silti samassa yhteydessä ihan itse mainitsivat, ettei moni koira ole pärjännyt uudessa kodissaan Suomessa, hmmm... Olisiko ehkä syytä laskea sitä rimaa, että normaalitkin ihmiset kiinnostuisivat, sieltä kuitenkin löytyy se iso hyvien koirakotien massa. Tiedän itse paljon koiranomistajia ja aika moni heistä on hieman antisosiaalinen luonteeltaan, vaikka koiransa hoitavatkin erittäin hyvin, eivät varmasti suostuisi/haluaisi lähteä tuollaiseen limboon.
Enemmän huolehtisin suomalaisista jotka tekee rescue koirilla bisnestä ja tukee koirien tehtailua ulkomailla. Oli eläin pelastettu tai muuten hankittu, sen ruokkiminen ja eläinlääkärin maksut ovat samat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän huolehtisin suomalaisista jotka tekee rescue koirilla bisnestä ja tukee koirien tehtailua ulkomailla. Oli eläin pelastettu tai muuten hankittu, sen ruokkiminen ja eläinlääkärin maksut ovat samat?
Kyllä sillä rekkua käyttää useampaan kertaan lääkärissä kun säästää 2000 € pennun hankintahinnasta. Kai nyt kaikkia koiria ruokitaan riittävästi, mikä ihme juttu tuo nyt on?
Koiran kanssa eläinlääkärikuluihin saa varautua. Vaihtoehtona tietysti lopettaa koira siinä kohdin kun sille tulee sairauksia ja selittää kaikille näitä juttuja, että rakkautta ja vastuullisuutta on päästää lemmikki pois Yleensä jos elää vanhaksi niin jotain sairauksia tulee, niin ihmisellä kuin muillakin nisäkkäillä. Meilläkin oli koira kaihia lukuunottamatta terve 16-vuotiaaksi, mutta sen jälkeen viimeiset vuodet tarvittiin eläinlääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, Antti Wiskarin laulusta. Siksi varmaan nuo nuotit 😃
On näköjään, ei helkutta mitä tuubaa. Anteeksi pyyntöni alkuperäiselle kirjoittajalle. Lainausmerkit olivat aiheelliset mutta musiikki maussa olisi kehitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä rekkua käyttää useampaan kertaan lääkärissä kun säästää 2000 € pennun hankintahinnasta. Kai nyt kaikkia koiria ruokitaan riittävästi, mikä ihme juttu tuo nyt on?
Koiran kanssa eläinlääkärikuluihin saa varautua. Vaihtoehtona tietysti lopettaa koira siinä kohdin kun sille tulee sairauksia ja selittää kaikille näitä juttuja, että rakkautta ja vastuullisuutta on päästää lemmikki pois Yleensä jos elää vanhaksi niin jotain sairauksia tulee, niin ihmisellä kuin muillakin nisäkkäillä. Meilläkin oli koira kaihia lukuunottamatta terve 16-vuotiaaksi, mutta sen jälkeen viimeiset vuodet tarvittiin eläinlääkäriä.
Moni hankki koiran korona aikaan ja yllättyi sen kuluista. Hankinta hinta on vasta aloitus. Kuka hankkii koiran säästö syistä kuten sinä?
Ei varmasti olisi iso vaiva ilmoittaa se tämän pentueen pentuhinta etukäteen.