Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa lapsi uimaan, jos vanhempiaan ei osaa uida?

Vierailija
05.06.2023 |

Pelkkä uimakoulu tuskin riittää opetukseksi, uinti on vaikeaa.

Miten estää, ettei lapselle tule vesikammoa kuten aikuiselle? Jos vanhempi ei pysty laittamaan päätä vedenpinnan alle niin ei kai koskaan pääse uimatestistä läpi, mutta miten tuon pystyy opettamaan sitten lapselle, kun ei itsekään pysty?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsen uimakouluun ja menee itse aikuisille suunnattuun uimakouluun. Opettelette samaa tahtia ja kannustatte toisianne. 

Vierailija
2/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vanhempiaan osaa edes kirjoittaa, niin ei varmaan mitenkään. Pysykää kuivalla maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vein 5 vuotiaana lapseni kahden viikon uimakouluun. Hyvin oppi uimaan.

Vierailija
4/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uimakoulut on hyviä nimenomaan uinnin oppimiseen.

Vierailija
5/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimakoulu molemmille. Minulla oli kauhea uimapelko lapsuudesta saakka ja vihdoin aikuisena rohkaistuin menemään uimatekniikkakouluun. Hyvin opin ja pääsin kammostakin täysin eroon. Lapselle en siltikään osaa opettaa tekniikkaa, koska en vain osaa sillä tavalla opettaa kuten koulussa. En osaa opettaa matikkaa, enkä lukemistakaan. Joten lapsikin laitettiin uimakouluun ja hyvin siellä oppi.

Vierailija
6/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie lapsen uimakouluun ja menee itse aikuisille suunnattuun uimakouluun. Opettelette samaa tahtia ja kannustatte toisianne. 

Ei kai lapselle voi sanoa, ettei vanhempi osaa uida? Lapsi voi ajatella, ettei hänenkään tarvitse oppia. Itse tuskin opin millään kurssilla uimaan, olen käynyt jo lapsena sellaisella, enkä oppinut mitään. Kurssi oli hyvin epämiellyttävä, renkaiden noutoa syvästä vedestä ja sukeltelua niin että pää piti pitää vedessä. Aikuisena en ole uinut missään, koska uinti inhottaa.

Vierailija
7/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan itse uida, mutta ei ollut hajuakaan miten opetetaan joku toinen uimaan. Vein lapsen ensin kaupungin uimakouluihin ja kävin lisäksi kerran viikossa uimahallissa lapsen kanssa (ihan vaan oltiin vedessä, en sen enempää opettanut). 6-vuotiaana ilmoitin hänet paikallisen uimaseuran vesipeuhuun ja sillä tiellä lapsi on edelleen (nykyään kilpauintiryhmässä). Olennaisinta on viedä se lapsi veteen ja pitää mölyt mahassa omista peloista (ei sitä omaa naamaa tarvitse veteen laittaa, kun aika menee lasta vahtiessa).

Vierailija
8/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että vaikka rahaa ei ole koskaan ollut paljoa, niin se 150 euroa jonka sijoitin lapsen uimakouluun ei kaduta. T. Nro 3

Vierailija
9/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että vaikka rahaa ei ole koskaan ollut paljoa, niin se 150 euroa jonka sijoitin lapsen uimakouluun ei kaduta. T. Nro 3

Oppiko uimaan uimatestissä vaaditun matkan, selällään ja sammakkoa sekä hyppäämään syvään veteen? Koiralla tuskin jaksaa tuota vaadittua matkaan.

Harvinaisen nopeasti, jos tuo kaksi viikkoa riitti oppimaan vaadittavan uimataidon. Monethan tahkoaa näitä vuosia.

Ap

Vierailija
10/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lapselle voi sanoa, ettei vanhempi osaa uida? Lapsi voi ajatella, ettei hänenkään tarvitse oppia. Itse tuskin opin millään kurssilla uimaan, olen käynyt jo lapsena sellaisella, enkä oppinut mitään. Kurssi oli hyvin epämiellyttävä, renkaiden noutoa syvästä vedestä ja sukeltelua niin että pää piti pitää vedessä. Aikuisena en ole uinut missään, koska uinti inhottaa.

Tottakai lapselle voi ja pitää sanoa, että ei osaa jotain. Siinähän lapsi näkee, että myös aikuinen haluaa oppia.  Sehän olisi outoa, jos lapsen pitäisi antaa ymmärtää, että aikuiset osaa kaiken.  Ainakin omista lapsista on hienoa osata jotain, mitä itse en osaa ja ovat innoissaan opettamassa sitä minulle. 

Vierailija
11/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ensin uimakouluun. Harjoittelemalla sen jälkeen taito kehittyy. Harjoittelussa vanhempaa ei tarvita kuin vahtimiseen.

Harjoittele itse laittamaan oma pääsi veden alle. Kammo siihen tulee helposti siitä, jos on lapsena käsketty laittaa pää vedenpinnan alle, mutta ei ole neuvottu pidättämään hengitystä samalla. Jos sitten on hengittänyt vettä sisään, on se tuntunut epämiellyttävältä. Kannattaa ihan tietoisesti harjoitella sitä, että pidättää hengitystä ja laittaa pään pinnan alapuolelle. Vesi ei mene nenään sisään, jos ei hengitä sisään samalla. Aluksi voi olla helpompaa hengittää hitaasti ulos kuin pidättää hengitystä täysin.

Vierailija
12/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppiko uimaan uimatestissä vaaditun matkan, selällään ja sammakkoa sekä hyppäämään syvään veteen? Koiralla tuskin jaksaa tuota vaadittua matkaan.

Harvinaisen nopeasti, jos tuo kaksi viikkoa riitti oppimaan vaadittavan uimataidon. Monethan tahkoaa näitä vuosia.

Ap

Kyllä oppi kaiken.

Vierailija
13/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://peda.net/jyvaskyla/koulujen-uimaopetus/out1l

Kun katsoo tätä koulun opetusohjelmaa uinnin suhteen niin ei voi kuin ihmetellä, että miksi kaikista pitää nykyisin saada lähes kilpauimareita.

Kuinka moni aikuinen pystyisi tähän peruskoulun oppimäärään?

Ap

Vierailija
14/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä oppi kaiken.

Poikkeuksellisen lahjakas lapsi. Meillä lapsena uimakoulussa vain yksi lapsi sai alkeisuimamerkin koko ryhmästä. Muut eivät oppineet uimaan. Itse en oppinut mitään, en edes koiraa.

Ap

Vierailija
15/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ensin viedään tietysti alkeis/vesipeuhu-uimakouluun, sen jälkeen varsinaiseen uimakouluun, sillekin on erilaisia jatkouimakouluja. Ne tekniikka yms uimakoulut järjestää yleensä joku uimaseura, noita alkeisuimakouluja järjestää usein kunta.

Kannattaa hankkia kunnon uimalasit, niiden kanssa on mukavampi harjoitella.

Vierailija
16/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo tätä koulun opetusohjelmaa uinnin suhteen niin ei voi kuin ihmetellä, että miksi kaikista pitää nykyisin saada lähes kilpauimareita.

Ap

Tuo on todella kaukana kilpauinnista.

Ihan perusuimataito on tarkoitus oppia koulussa. Se on halpa henkivakuutus.

Oma kilpauimari-lapseni ui 4km treeneissä 7-8krt/ viikossa. Hiukan eri juttu kuin tuollainen 50m räpiköinti.

Vierailija
17/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taitava ja ammattitaitoinen uimaopettaja opettaa lapsen uimaan, vaikka vanhemmat eivät osaisikaan mitään.

Vierailija
18/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, päätin että lapseni oppii uimaan. Itse osaa vieläkään uida, koska olin hukkua lapsena.

Vein lapseni 4-5-vuotiaana uimakouluun, sieltä altaan reunalta melkein hyppäsin altaaseen kun pelkäsin että hukuttavat lapsukaiseni. Onneksi älysin toimia oikein, koska uimataito on hyvin tärkeä taito.

Vierailija
19/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai että ihan  on "lähes kilpauimari" -hommaa osata alkeet parista uintitekniikasta ja pystyä uimaan 50 metriä. 

Taitaa ap olla ihan vain perinteinen trolli. 

Vierailija
20/84 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, päätin että lapseni oppii uimaan. Itse osaa vieläkään uida, koska olin hukkua lapsena.

Vein lapseni 4-5-vuotiaana uimakouluun, sieltä altaan reunalta melkein hyppäsin altaaseen kun pelkäsin että hukuttavat lapsukaiseni. Onneksi älysin toimia oikein, koska uimataito on hyvin tärkeä taito.

Et sitten kuitenkaan älynnyt itse opetella uimaan vaikka meinasit hukkua lapsena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi