Miksei kuivahiiva sämpylätaikina nouse? Miten saa sen veden sopivaksi kuivahiivaan jos ei ole vedenkeitintä joka näyttää lämpötilan
Kommentit (65)
eilen just leivoin sämpylöitä kuivahiivalla ja hyvin kohosi. Veden pitää olla kuumaa, muttei tulista,kuumempaa kuin kädenlämpöinen. Ja kannattaa katsoa kuivahiivapakkauksesta, millainen annostus on. Niissä on eri annostuksia, kun ovat erikokoisia pusseja eri paketeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaako mikään vedenkeitin 42 asteeseen?
Se on vähän kädenlämpöistä lämpimämpi.
Ja nousee kylmemmössäkin, vie vain enemmän aikaa.
Vastasinpa nyt siltä varalta että olet tosissasiYleensä vedenkeittimen katkaisumekanismi toimii vasta kun vesi kiehuu. En tiedä miksi.
Ai jaa. No sitten. Mä olen muka lukenut että joissain on joku säätö, voin toki olla väärässä. Mulla toki semmoinen halpa joka vain keittää.
Jonkun testin mukaan (oli pakko googlata), jossain keittimessä on esim. 40 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Lämmintä hanavettä ei saisi käyttää ruuanlaitoon, siinä on putkista irtoavia myrkkyjä.
Just juu. Vieläkö tämä urbaanilegenda jyllää?
Leipomoissa ja rafloissakin käytetään lämmintä hanavettä surutta jo kasarilta saakka, kun olen työelämässä ollut.
Vierailija kirjoitti:
eilen just leivoin sämpylöitä kuivahiivalla ja hyvin kohosi. Veden pitää olla kuumaa, muttei tulista,kuumempaa kuin kädenlämpöinen. Ja kannattaa katsoa kuivahiivapakkauksesta, millainen annostus on. Niissä on eri annostuksia, kun ovat erikokoisia pusseja eri paketeissa.
niin ja sitten kannattaa kohottaa puoli tuntia-tunti sitä taikinaa ennen leipomista
Liian lämmin vesi = hiivan hautajaiset
Vierailija kirjoitti:
Lämmintä hanavettä ei saisi käyttää ruuanlaitoon, siinä on putkista irtoavia myrkkyjä.
Ja mikrobeja! Eikö tää oo ihan yleistietoa?
Vierailija kirjoitti:
Isoon kulhoon 2 tl suolaa ja 3 tl sokeria. Lämmitä kattilassa vettä tai maitoa 4-5 dl yli 45 asteiseksi. Kaada kulhoon.
Kun jäähtynyt 42 asteeseen (eli vähän kuumemmaksi kuin sormi kaada sekaan kuivahiiva. Sekoita. Hiiva herää ja syö sokeria. Sekoittele hiukan. 10 minuutin päästä näet miten se on muuttunut. Sekoita jauhot ja leivo.
Sämpylätaikina ei tarvii sokeria, edes hiivan herättelyyn. Hiiva toimii silti. Saa tarvittavan sokerin vehnästä.
Jos nyt haluaa makiampaa sämpylää, niin suosittelen siirappia tai hunajan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä hyvin tietoinen. En kuitenkaan usko, että niillä mikroskooppisen pienillä määrillä mahdollisia myrkkyjä on mitään merkitystä muun kemikaalikuorman rinnalla.
Heitä kinkkumittari kulhoon, kaada keitetty vesi ja odota kunnes lämpötila laskenut sopivaksi. Jos kaadat paksuun kulhoon, niin jäähtyy yllättävän nopeasti.
Leivon aina kylmään nesteeseen. Hiivalle vesi ei voi olla liian kylmää, mutta liian lämmin tappaa sen. Kohotus vie vain pidemmän aikaa.
Usein teenkin joko raskin tai koko taikinan ja kohotan yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa 42 ml 0 asteista vettä ja 58 ml 100 asteista vettä niin tulee 100 ml 42 asteista vettä? Eikö näin?
Mistä sä sitä nolla-asteista vettä saat?
Keittimestä kun sitä ei käynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just juu. Vieläkö tämä urbaanilegenda jyllää?
Leipomoissa ja rafloissakin käytetään lämmintä hanavettä surutta jo kasarilta saakka, kun olen työelämässä ollut.
Hyi hitto. En tosin tiedä millaiset systeemit rafloissa on, voi olla vähän eroa minun taloni järjestelmiin. Pitäis kai jäähdyttää se lämmin vesi ja maistaa, ja verrata kylmään veteen... no en siltikään luovu veden lämmittämisestä vaikka mikrossa leipomista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaako mikään vedenkeitin 42 asteeseen?
Se on vähän kädenlämpöistä lämpimämpi.
Ja nousee kylmemmössäkin, vie vain enemmän aikaa.
Vastasinpa nyt siltä varalta että olet tosissasiYleensä vedenkeittimen katkaisumekanismi toimii vasta kun vesi kiehuu. En tiedä miksi.
Ai jaa. No sitten. Mä olen muka lukenut että joissain on joku säätö, voin toki olla väärässä. Mulla toki semmoinen halpa joka vain keittää.
Jonkun testin mukaan (oli pakko googlata), jossain keittimessä on esim. 40 astetta.
Oikea teeveden lämpötila on muistaakseni jotain 83 C ja hienommissa keittimissä lämpötilan pystyy säätämään itse tai keittimessä on valmiita asetuksia.
Mikroskoopilla voi tarkistaa onko hiiva elossa. Laitetaan niiden lasilevyjen väliin tippa sitä hiiva-vesi-seosta.
Sitten tuijotetaan linssin läpi. Jos alkaa näkyä eloa, niin hyvä. Parinkymmenen minsan päästä hiivasolut alkaa jakautua. Taikinan nousun kannalta tämä on hyvä merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa 42 ml 0 asteista vettä ja 58 ml 100 asteista vettä niin tulee 100 ml 42 asteista vettä? Eikö näin?
Meinaatko jäähdyttävää vedenkeitintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se sinne on ilmestynyt?
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaisista putkista ei irtoa yhtään mitään myrkkyjä, ja kuuma vesikään ei sisällä mitään bakteereita. Lämmintä vettä voi hyvin käyttää ruuanlaittoon ja leivontaan.
Itsellä onnistunut aina kuivahiivalla ku koska vähän lämpimämpi ku käden lämpö. Sekoitetta pieneen määrään jauhoja ja sit loput jauhot.
Tosin tänään tein nopeat sämpylät 20 minuuttia. Uuni päälle ja sekoita aineet, pienellä kauhalla pellille, jauhoisin käsin muotoilu pyöreä muoto ja nostatus leivinjauheella uunissa. Tosi nopeasti ja hyviä tulee.
Eikä turvotusta niinku hiivan kanssa tehdyt.
Tossa resepti. Hunajan korvaan siirapilla ja 1 DL jauhoista joko kauraa, hiivaleipää tai ruista tai sit kaikki vehnää.
https://www.lily.fi/blogit/morning-glory/nopeat-hiivattomat-sampylat/
Onko kädenlämpöinen joillekin outo, ettei osata mitata nesteen lämpötilaa omalla kädellä, vai miksi pitäisi käyttää mittaria.
Isoon kulhoon 2 tl suolaa ja 3 tl sokeria. Lämmitä kattilassa vettä tai maitoa 4-5 dl yli 45 asteiseksi. Kaada kulhoon.
Kun jäähtynyt 42 asteeseen (eli vähän kuumemmaksi kuin sormi kaada sekaan kuivahiiva. Sekoita. Hiiva herää ja syö sokeria. Sekoittele hiukan. 10 minuutin päästä näet miten se on muuttunut. Sekoita jauhot ja leivo.